***Loppuviikkoon syyskeijut***
Kommentit (36)
itsekin huomasin yllätykseksi ettei meille pinoa vielä ollutkaan ja olin juuri aikeissa tehdä, kun ennätit ensin. Ikävää, että sinulla on pahoinvointia, voinko kysyä, millä viikolla alkoivat pahoinvoinnit? Kun itselläni ei vielä ole, ei sillä että haluaisin, mutta osais paremmin varautua jos tietäis millon suunnilleen voi olla odotettavissa. Mulla nyt rv4+5.
Tää siis ei oo varsinaista pahoinvointia, vaan pelkkää ällötystä vaan, mut inhottavaa kuitenkin. Ällöolo alkoi viime viikoloppuna eli aikalailla 5+-viikolla. Ei tee oikein mitään mieli syödä, mut sit kun syö " väkisin" jotain, se helpottaa oloa.
J
minulla oli sitten eilen vastaavanlaista oloa, kun mikään ei meinannut maistua ja pakko oli ennen töihin menoa jotain yrittää syödä. Tänään sellasta ei vielä ole ollu..
tai muutkin asiasta tietävät, mitä tietoja työpaikkaa hakevan terveystodistukseen merkitään siis mitä tietoja? Mietin vaan hakisko pokkana yhtä vakityöpaikkaa, vai onnistuukohan se edes ilman et ne saa tietää tästä hiljattain alkaneesta raskaudesta? Nyt olen määräaikasessa työsuhteessa ja tykkään todella työstäni, mutta olis joku mihin palata sitten äippäloman jälkeen, vaikkei ihan niin mieluinen olekkaan kun tämä nykyinen työ..
kävinkin lisäämässä tietoni tuonne la-pinoon jo mutta nyt uskallan ekaa kertaa tänne pinoutua.
eli syyskuun vauvaa odotan, tänään juuri varailin ensimmäistä äitiysneuvola-aikaa. Raskausviikkoja on jo huimat 5+4, mutta jo viikon verran ensimmäisiä oireita on jo ollut.. paleltaa, tyhjällä mahalla nälättää, pissattaa koko ajan ja selkää särkee, hitusen ohimenevää ällötystä on myös ollut havaittavissa. Ootteko muut syyskeijut " tienneet" olevanne raskaana jo ennen testitulosta/menkkojen myöhässä oloa? Mulla oli kummallinen " raskausolo" /jonkilainen tieto jo pitkälti ennen plussaa, vaikkakin kunnon menkkakipuja oli ja tein negatestin menkkojen ollessa pari päivää myöhässä..
Hassu juttu, ekasta lapsesta olin tosi huoleton: en tehnyt kuin yhden r-testin ja senkin kun menkat oli 2 viikkoa myöhässä, en murehtinut oikeastaan raskausaikana mistään.. Nyt toisesta (joka oli iloinen mutta odottamaton yllätys) olen kerennyt murehtia mm. tuulimunaraskautta/keskenmenoa, tehdä yhteensä 4 testiä ja toisaalta hössöttää jo äitiysvaatehankintoja.. : ).
eka-vekara rv 5+4
kuumeista sellaista :(
Vauva2006: ollaan sit molemmat PKKS synnyttäjiä;) mulla pahoinvointi alko esikoisesta vasta 10-12 viikolla ja kylläpä olikin paha olo, muutaman kerran oksensinkin. Toisesta en muista tarkasti, mutta alko varmaan vähän aiemmmin, kertaakaan en sillon oksentanu. Nyt 6+2 eikä mitään pahaa oloa. Ehkä aavistuksen sellasta, että mikään ei oikein maistu eikä mitään tee mieli, mutta ei suoranaisesti ällötäkään.
Viime yönä iski ekaa kertaa paniikki. Olin ihan sata varma, ettei viikonpäästä ultrassa näy sykettä :( mullahan oli koko viikonlopun ja alkuviikon vuotelua, jota epäillään johtuneeksi siitä lääkityksestä, mutta ei kai sitä varmaksi tiedä kuitenkaan.
Mäkimeirami, millä mielellä, joko panikoit ultraa? Hyvä ettei itkuks menny yöllä tuon ajatuksen kanssa " ei siellä kuitenkaan ole mitään kun ei ole niitä oireitakaan" , ja " onko se voinu sittenkin tulla pois" (järjellä ajatellen ei noin pienellä vuotelulla)??
Onhan mulla yks raskauteen viittaava, herkistynyt mieli, usein itkettää ja kaikki itkettää :)
Itkutonta tätä päivää kaikille syyskeijuille!
erityistä tuntemusta siitä, että olisin raskaana vain testi näytti yllätykseksi plussan vaikkakin yritystä on jo ollut jonkin aikaa ja kerran kuussa on tullut testailtuakin. Tervetuloa sinulle eka-vauva palstalle jutustelemaan.
huomasin saman, että synnytämme samassa sairaalassa, sitten aikanaan. Minullakin on vähän epätoivoinen olo, että mitä jos tulee vaikka keskenmeno ja mietin kaikkia maailman vaihtoehtoja miten kaikki saattas mennä mönkään, kun osais vaan nauttia tästä hetkestä, pitää yrittää enemmän. Jotenkin tätä asiaa ei vielä oikein ymmärrä.
..et taida olla ainoa " hysteerikko" , mie ainakin oon ihan kummissani ja epätoivonen tän raskauteni suhteen, vaikka on jo kolmas kuitenkin. Mutta kun ei ole oireita!!!
Hössötyksessä mie oon jopa jo menny niin pitkälle, että olen suunnitellu heti synnytyksen jälkeen siivoavani varastosta lasten vaatteet...parhaimmat säästän siskolle ja loput kirppikselle (siis esim tytön vaatteet, jos poika tulee). Kunhan nyt pääsis ees ens viikkoon ja ultraan saakka...
Malttamattomin mieli
Minjuska ja Hippu hentunen 6+2 (vasta...)
Odottelin koko alkuviikon jonkinlaisia raskausoireita väsymyksen lisäksi, jotta tuntuisi, että olen " oikeasti" raskaana. Söin aamiaisen tuossa yhdeksän aikaan ja nyt tuli samanlainen ällötyksen tunne, kuin joku jo mainitsikin. Piti ihan yökkäillä pari kertaa, vaikka en oksentanutkaan. Mulla tuo yökkäysrefleksi tulee aika herkästi. Nyt yritän keskittyä kaikkeen muuhun, ettei yökkäilyttäis.
Noista raskaustuntemuksista; meillähän 7-kuinen vauva lopetti ns. tissittelyn vajaa pari viikkoa ovulaation jälkeen. Hän ei ole koskaan aiemmin kieltäytynyt rinnasta eikä saanut rintaraivareita. Kertaakaan tuon ekan kieltäytymisen jälkeen ei suostunut rinnalle ja tästä ajattelin, että jaa-a, onkohan maidon maku muuttunut.. joulun jälkeen ei tehnyt aamukahvia mieli ja se oli tuttu merkki entuudestaan. :)
Vauva2006 muistaakseni kysyi, mitä terveystodistukseen laitetaan. Minut vakinaistettiin määräaikaiseen työpaikkaani pahimman raskauspahoinvoinnin aikana ja jouduin käymään työhöntulotarkastuksessa. Kävellessäni vastaanotolle kävin kolmessa eri vessassa oksentamassa ja pyyhkimässä hikisiä kasvojani. Terkka ei mitään tämänsuuntaisia juttuja kysellyt eikä ainakaan ollut huomaavinaan hankalaa oloani. Hymyilin vain ja vastailin kysymyksiin.
Raskaushan ei lain mukaan saa vaikuttaa rekrytointipäätökseen, vaikka mitenhän tuo lienee käytännössä toimii. Toivottavasti vauva2006 saat sen paikan! Aina kannattaa hakea. :)
Mukavaa loppuviikon alkua (?) muillekin syyskeijuille!
Uiiui, poju 7 kk ja Tiitu rv 6+0
Ps. Mitäs luulette, antaako Gina Bellamylle jälleen pakit Sydämen Asialla -sarjassa? ;)
Minjuska: muakin jännittää/pelottaa ens viikon ultra. Mullakin on jo kolmas lapsi tulossa, mutta nyt jännitän ekaa kertaa tätä vaihetta näin paljon. Ehkä suurin syy on se, että mulla ei vieläkään ole paha olo iskenyt. Kahdella edellisellä kerralla oli ihan selkeä huono olo tässä vaiheessa. Ei kait pitäisi verrata niin paljon aikaisempiin oloihin...
Joku kysyi sitä, tiesikö sitä olevansa raskaana. Edellisellä kerralla tiesin jo ennen testin tekoa, mutta nyt en ollut yhtään varma. Mä nimittäin vielä imetän (yritän pikkuhiljaa lopetella) ja hormonit on ollut hieman sekaisin, joten raskauteen liittyviä oloja ja oireita (vatsan nippailua, palelua, etovaa oloa, yms.) mulla on ollut vähän väliä vaikka ei oltu edes aloitettu vauvaprojektia.
Hohhoijakkaa, pitäis kait lähteä poikien kanssa ulos, on vaan niin märkää ja liukasta, ettei yhtään huvittaisi...
Mäkimeirami ja pojat kohta 1v sekä 3,5v ja masu rv 6+2
Täällä aika lailla samoissa tunnelmissa kuin muutkin, eli ällötystä. Täytyy vaan pitää ittensä appelsiineissa että ei yllätä varsinainen oksetus. Mulla on nimittäin tullu nyt sellainen vaihe että tarttee saada kaikkea kylmää syötävää, ja mikäs sen parempaa kuin appelsiinin lohkot puoleks tunniks pakkaseen ja sen jälkeen sauvasekoittimella sössöks ja nauttimaan...:) Illalla tais mennä kolme appelsiinia.:)
Tällasta täällä, viikkoja huimat 4+5:)
henla
Tänään on hieman parempi olo kuin eilennä. Eilinen olo oli jotain ihan hirveetä. Oksetti vaan koko ajan. Tuli siinä sitä oloa miehellekkin itkettyä. Punanen jaffa ja salmiakki auttaa mulla hieman pahaan oloon.
Rupesin aavistelemaan että olisin raskaana päivän pari ennenkuin testin tein. Palelin koko ajan ja silloin jo oli pientä väsymystä ja muuten vaan oli jotenkin sellainen outo olo (jota en tarkemmin osaa selittää). Ja raskaanahan sitä oltiin ja siis ollaan. kp.stä ei kyllä ollut hajuakaan kun tulin suoraan sen alkuraskauden keskenmenon jälkeen raskaaksi uudestaan.
Vieläkään en ole neuvola-aikaa varannut. Varmaan se pitäis ens viikolla varata.
Mies ois koko ajan innokas kertomaan raskudesta kaikille. Joudun sitä kokoajan topuuttelemaan. En halua vielä kenellekkään kertoa jos kaikki ei sit menekkään hyvin. Np ultran jälkeen sitten vasta kerrotaan kaikille.
Nyt poitsua pukemaan että päästään ulos.
Öttis, poitsu 1v3kk ja masutoukka rv6+6
Yllättäen melkein meillä kaikilla samaa " vikaa" : ällötystä. Mun on pitäny sekä eilen että tänään hieman " puhaltaa" aamiaista syödessäni. Sen pahemmaksi ei onneksi ole olo vielä tullut. Tänään tulin kaupan kautta töihin, ostin oikein arsenaalin kaikkea naposteltavaa: pilttiä ja bonaa (hedelmäsoseita), myslipatukoitta, keksejä, kuivattuja aprikooseja, rusinoita, täysmehuja trip-purkeissa jne. Se pitää kyllä paikkansa, että heti kun tulee nälkä, tulee myös paha olo. Ja munhan on nälkä melkein koko ajan! Illallakin söin vielä klo 10 banaanin, mutta sängyssä klo 11:n jälkeen maha kurni taas. Omituista.
Muuten ei mitään uutta, rinnat ovat edelleen arat.
Kävin tänään ortopedillä näyttämässä jalkapöytääni, joka on ollut kipeä viimeisen kuukauden. Se epäili kovasti rasitusmurtumaa. Kiva. Nyt täytyy levätä kunnolla sen kanssa, sillä kun painoa alkaa tulla, rasittuu jalka entisestään. Harmillista. Sit mulla on tosi pahasti jalkapöydät painuneet sisäänpäin (eli ylipronaatiota), nyt niihin tehdään lasikuituiset tukipohjalliset. Ne pitää oikein valaa kipsistä. Maksavat 200 euroa + lääkärikäynnit päälle. AUTS. Mutta kai se on edullisempaa kuin leikkaus ja kuntoutus sitten kun nilkat/polvet pettävät lopullisesti.
Terkuin Rizzu
...nimittäin se rv:n ilmoittaminen: Rizzu rv 5+5
Kävin tänään lääkärissä aamulla, kun eilen illalla alkanu vatsakipu vain jatkui oikealla puolella alavatsassa. Sain kolme vaihtoehtoa:kohdun ulkopuolinen raskaus, umpisuolentulehdus tai rasitus (tein illalla remonttia ja siivoilin) Äslen sain onneksi tietää, että kaikki on hyvin ja pitää ottaa vain rauhallisemmin. Esikoisen raskaus oli aika vaikea, toivon ettei tästä tule samanlaista...
Mutta nyt olen siis onneni kukkuloilla, kun Veeti-mönkijällä on kaikki hyvin=))
Toivottavasti teillä muilla alku ei ole yhtä hermoja raastavaa ja muistakaa ottaa rennosti aina kun voitte=)
Heidi
Kiitos hyvistä ällötyksen ehkäisy -vinkeistä! Pitääkin mennä kuorimaan appelsiini ja laittaa hetkeksi kylmään. :) Ai niin ja salmiakkiakin olin etukäteen varannut kaappiin, ai että..! Muistattehan, että mehujää on myös yksi aika tehokas ällön/oksetuksen tappaja. Eikä ole ns. kiellettyjen listalla, vaan aika kevyttä herkkua. :>
Uiiui, jolla ällöhiki otsalla
Mulla ei tunnu oikein tuo pääkään toimivan...piti oikein pitempääkin viestiä kirjoittaa, mutta tuli painettua enter.
Mulla tosiaan ollut muutaman päivän ajan sellaista aaltoilevaa huonoa oloa ja rinnat edelleen tosi arat. Ällötys tulee aamupalasta, hammasharjasta, melkein mistä vaan. Ei tarvi olla kuin joku inhottava asia, niin se tulee.
Tänään rv 5+6. Eilen varasin ultran. Olen sen verran malttamaton, etten malta odottaa, pakko saada varmuutta siihen että tuolla masussa asustaa tosiaankin joku. Ultran aikoihin viikkoja 7+ joten eiköhän jotain pitäisi jo näkyä, ainakin toivon niin.
Hyvää loppupäivää teille muille iloisille odottajille =)
En ainakaan nähny meille vielä pinoa, joten tässä, olkaapatten hyvät!
Täällä kunnon ällötysolo ensimmäistä päivää, nää aikaisemmat ällötykset on ollu pientä tähän verrattuna. Mut ehkäpä tää tästä, kun lepää mahdollisimman paljon ja syö mitä mieli tekee. Kyllä se taitaa niin olla, että aika kultaa muistot: esikoisesta mulla oli ihan samanlainen olo, koko ajan ällötti, mutta oksentamaan en joutunu kertaakaan. Ei tuossa vauvakuumeen kourissa sitten yhtään muistanu, että nää ekat viikot on just tätä... Esikoisesta älötys loppui juuri spivasti jouluksi, n. viikolla 12. Toivottavasti tämäkin raskaus menisi pahoinvoinin suhteen samanlailla.
Jossu + Viivis 5+6 + hoidossa oleva esikoinen Sara 1,5 v