Lain mukaan lapsen ruumiillinen kurittaminen on rikos. Tukkapolly lapsays pepulle tai se niskasta tarttuminen johtaa pahoinpitely syytteeseen ja tuomioon josta saa sakkoja.
Saihan eräs isäkin sakot kun antoi omalle lapselleen kaupassa tukkapöllyä ja joku ulkopuolinen teki ilmoituksen
Kommentit (61)
en suinkaan minä tule nappailemaan=)
olimme ulkomailla ja edessämme käveli ilmeisesti lapsi äitinsä kanssa, niin käsitin. Poika oli varmaan jotain 10v tai jotain sinnepäin. Pysähdyimme yhteen risteykseen kun siihen tuli auto, mutta ko. auto ei päässyt jatkamaan matkaansa ja poika potkaisi autoa kohti (ei kuitenkaan osunut) äiti läpsäsi poikaa kämmenellä päähän ja sanoi jotakin todella tiukalla äänensävyllä. Mun mielestä tossa ei ollut yhtään mitään pahaa! Mielestäni äiti toimi oikein, sillä tuon ikäisellä lapsella pitäisi olla jo käytöstapoja, sanoinkin sitten miehelleni että JOS tuo olisi tapahtunut suomessa olisi joku ääliö jo soittanut poliisille. Ei voi ymmärtää.
Siis, tietenkään lastaan ei saa piestä miten tykkää ja nyrkillä ei koskaan lyödä, mutta pieni tukistaminen tai sormille näpäytys saattaa olla hyvinkin ansaittua ja nämäkin niin, että kovaa kipua ei aiheudu mutta kuitenkin niin, että se " herättää"
kun joku mies on napannut jossain kylpylässä häiriköivää poikaa niskasta kiinni kun äiti oli ollut karaokea laulamassa. Mies on nyt saanut syytteen pahoinpitelystä.
Hohhoijjaa... Se on kyllä kumma että ei omat vanhemmat saa niitä enkeleitään kuriin ja sitten kun joku edes yrittää niin vingutaan ja soitetaan poiliisille.
Toki en totuutta tiedä ja sitä kuinka kovaa mies on pojan niskaan tarttunut mutta vaikutti se pojan käytös kyllä niin ääliömäiseltä että kellä tahansa olis hermo mennyt jos ei puhe olis tehonnut. Itse olisin toki yrittänyt etsiä pojan vanhempia mutta tavallaan kyllä ymmärrän tuon miehen reaktionkin.
vanhemmat kasvattaa lapsiaan jos todellista väkivaltaa ei ilmene. Ihme holhousvaltio tämä Suomi muutenkin nykyään!
Olisi ihan mielenkiintoista kyllä tietää miten se mies oli poikaa niskasta kiinni ottanut kun se pahoinpitelyksi luettiin. Uhmaikäistäkin voi taluttaa kaupasta käsivarresta pidellen aika monella tavalla.
Vierailija:
Ihme holhousvaltio tämä Suomi muutenkin nykyään!
Mä olen jo vuosia odottanut koska sadesäällä tulee kumisaapaspakko.
Eihän niitä muuten saada vastuuseen. Menkää ensiapuun katsomaan kun sinne tuodaan kännissä ja katuvaisena 1-vuotiasta jolta on tempaistu käsi poikki ja nillittäkää vasta sitten.
Entä olisiko oikein, että minä läpsäisin tai tukistaisin aviomiestäni, kun hän ei käyttäydy toivomallani tavalla? Entä saanko kurittaa ystäviäni, vanhempiani tai muita läheisiäni? Miksi lapset olisivat eri asemassa kuin muut ihmiset, aikuiset, jotka sentään pystyvät puolustamaan isteään.
Minusta on aivan käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset pitävät lapseen kohdistuvaa väkivaltaa hyväksyttävänä.
Ja tässä kohdassa haluan korostaa, että lapsen turvallisuuden takaaminen on ihan eri asia. Jos lapseni keikkuu itsepintaisesti vaarallisella paikalla, voin hyvin napata hänet voimakeinoin turvaan. Muuten lapsen fyysistä kurittamista en voi hyväksyä. Silloinhan tarkoituksena on säikäyttää lapsi ja tuottaa hänelle kipukokemus.
Millä ihmeellä te opetatte lapsillenne, että väkivaltaa ei voi hyväksyä, jos näytätte täysin päinvastaista omalla esimerkillänne?
Vai mahtoiko olla ensimmäinen kerta, kun äiti turvautui fyysiseen kurittamiseen?
Muutenkin ihmetyttää aina näissä ruumiillinen kuritus -keskusteluissa se, että monien mielestä vain fyysinen kuritus on rajojen asettamista ja kurin pitämistä. Ei meillä ole koskaan tarvinnut tukistaa tai läpsiä ja silti kuri on pysynyt hyvänä, tai ehkä juuri siksi.
jos itse käyttäydytte joskus huonosti, niin omalla miehellänne on oikeus teitä tukistaa tai läpsäistä päähän kurinpitomielessä? Haloo, onko lapsella samat ihmisoikeudet kuin aikuisilla??
Miten ihmeessä Suomen laki ei taaskaan koske idiootteja av-mammoja? Juuri teitä varten tällaisia lakeja on tehtävä, kun ei muuten tajuta.
ilman fyysistä kuritusta. Enkä sitä miksi lapsia sais läpsiä ja kiskoa hiuksista, mutta vaimoa/miestä/naapuria ei!
Jos läpsit rangaistukseksi tavallisissakin tilanteissa niin kynnys väkivaltaan todella suuttuessasi on hyvin matala. Nollatoleranssi on näissä asioissa pakollinen. Lisäksi läpsitty lapsi oppii, että pienempiä saa läpsiä.
Koskaan en ole lapsia ruumiillisesti kurittanut. En lyönyt, tukistanut, antanut luunappia tms. Enkä kyllä henkistä väkivaltaakaan ole harjoittanut, en ole koskaan sanonut lasta tyhmäksi tai muutenkaan lapsia haukkunut. En ole koskaan kiroillut lapsille, enkä heille huutanut.
Omia lapsia on 3. Muidenkin lapsia olen hoitanut kyllä reilusti. Joten lapsista on kokemusta, myös erilaisista lapsista. Villeistäkin lapsista, joiden kanssa vanhemmat eivät ole pärjänneet, mutta minä olen.
Lapsiin tehoaa - yllätys yllätys rauhallinen keskusteluhetki, rauhallinen ääni, katsekontakti suoraan lapsen silmiin hänen korkeudeltaan, selittäen mikä on oikeen ja mikä väärin, ystävällinen puhe. Se saa monesti villinkin lapsen rauhoittumaan ja ihan vain sekin, että ei lapsi yleensä turhaan ole ilkeä tai tee hölmöjä asioita, yleensä lapsen käytökseen on joku syy, oli se sitten vaikka nälkä, väsymys tai se, että lapsi tarvitsee syliä ja huomiota vanhemmiltaan tai joltain muulta aikuiselta, hyviä sanoja, kannustusta ja positiivisia kehuja.
Ehkä tähän mielipiteeseen vaikuttaa sekin, että olen elänyt lapsuuden, jossa minua ei kertaakaan kuritettu fyysisesti, eikä henkisesti. Koskaan ei huudettu, eikä vähätelty. Sain paljon rakkautta ja huolenpitoa.
kertaa muutamista asioista.
On istunut viikkoja arestissa rikkeistään, käyty pitkiä keskusteluja lapsen kanssa samasta asiasta, kerrattu sääntöjä samasta asiasta ja vielä vuosi sen jälkeenkin toistaa saman tyhmyyden yhä uudestaan ja uudestaan lähes päivittäin. Ei edes lelujen pois ottaminen vaikuta mitenkään vaan lapsi kantaa niitä itse onnessaan roskikseen tai vie salaa pihalle rikottavaksi. Sitten vaan saa pelätä, että kuinka ison laskun lapsi tuo kotiin päivän jälkeen, keneltä nyt pyydetään anteeksi, onko varaa maksaa tuhot ja pysyykö lapsi edes hengissä törttöilyllään 18-vuotiaaksi. Lisäksi lapsi on alkanut valehtelemaan kaikille aikuisille. Istutaan psykologilla ja psykologi sanoo, että lapsi pitää pistää kuriin. Niin miten?
Vierailija:
ilman fyysistä kuritusta. Enkä sitä miksi lapsia sais läpsiä ja kiskoa hiuksista, mutta vaimoa/miestä/naapuria ei!
Vierailija:
On istunut viikkoja arestissa rikkeistään, käyty pitkiä keskusteluja lapsen kanssa samasta asiasta, kerrattu sääntöjä samasta asiasta ja vielä vuosi sen jälkeenkin toistaa saman tyhmyyden yhä uudestaan ja uudestaan lähes päivittäin. Ei edes lelujen pois ottaminen vaikuta mitenkään vaan lapsi kantaa niitä itse onnessaan roskikseen tai vie salaa pihalle rikottavaksi. Sitten vaan saa pelätä, että kuinka ison laskun lapsi tuo kotiin päivän jälkeen, keneltä nyt pyydetään anteeksi, onko varaa maksaa tuhot ja pysyykö lapsi edes hengissä törttöilyllään 18-vuotiaaksi. Lisäksi lapsi on alkanut valehtelemaan kaikille aikuisille. Istutaan psykologilla ja psykologi sanoo, että lapsi pitää pistää kuriin. Niin miten?
Vierailija:
kun joku mies on napannut jossain kylpylässä häiriköivää poikaa niskasta kiinni kun äiti oli ollut karaokea laulamassa. Mies on nyt saanut syytteen pahoinpitelystä.
Hyvin onnistuttu tähän mennessä. Alaikäiset heittelevät Ruotsissa kranaatteja, sekä tappaa. Miten kasvatus on onnistunut sinun mielestäsi ?
Kyllä lapsella pitää olla rajat (ehkä hiukka fyysistäkin välillä).