Nähty eilen Tallinnan laivalla...
Voi huh huh millaisia vanhempia! Varsinkin se äiti. Buffetissa oltiin syömässä ja äiti kisko punaviiniä ainakin kaksi lasia ja lapsi (ikä n. 4 vuotta) makasi pehmolelun kanssa pöydän alla. Jotain ruokaa sille lapselle oli lautaselle laitettu, mutta ei se sitä syönyt, makasi vaan siellä lattialla. Vanhemmille ruoka kyllä maistui, kävivät santsaamassakin! Kaikenlaista...
Kommentit (57)
Yhden viinipullon jälkeen ihminen on yleensä sellaisessa (reilun) promillen humalassa. Tietystikään se ei juuri näy, jos on tottunut juomaan, ajaahan jotkut autoakin vielä 4 promillen humalassa.
Suomessa on tuo suhde alkoholiin kyllä tosi kummallinen. Ihan oikeesti, en mä nyt tiedä onko se pullo viiniä per ihminen lasten läsnäollessa niin kovin kiva idea, vaikka ravintolassa oltaisiinkin ja vaikka se olisikin ihan yleistä. Tämä on tosin vaan kiihkoilijan mielipide. ;)
Voin nähdä meidän perheen vastaavassa tilanteessa, mutta mulle ei olis pari lasia riitänyt ;D
Hei,
Tässä ilmoittautuu laivan entinen työntekijä! Ja todellakin siellä Buffan puolella, allekirjoitan tuon "tavallisen tarjoilijan" kirjoittaman. Pari lasia viiniä on todella kiva määrä laivalla. Ja vaikutat Ap muutenkin ihan normaalilta äidiltä laivalla.
Ollaan oikeasti joskus jouduttu huolestumaan lapsista kun vanhemmat ovat kuin salaa yhtäkkiä olleetkin ihan önkyrä kännissä. Ei läydy hytin avainta ei tiedetä missä se oli tms. Ja kello vasta n kahdeksan illalla. Näita surullisia tapauksia on valitettavasti viikoittain kesällä.
Ja nuo perheet mistä tavallinen tarjoilija puhuu, niitä harvoin näemme edes Buffetin puolella, menevät kaikki suoraan A la Carteen koska haluavat nauttia ruoasta ja juomasta rauhassa. Näin se vain on.
Ottakaa järki käteen siellä laivalla, se viini on ihan saman pitoista kuin normaali pulloviinikin, ja jos sitä litkii ns pohjat fiiliksellä, se humaltaa AIVAN samalla tavalla kuin kotonakin.
Monen lapsen risteily pilalla kun vanhemmat liian humalassa.
Valitettavasti.
Helppo lapsi, makaa pöydän alla. On niitäkin kertoja ollut kun molemmat huutaa kurkut suorina tai yrittää koko ajan karata. Noin rennossa tilanteessa olisin ottanut kolmannenkin. Onneksi ei tarvitse olla mikään "tavallinen tarjoilija"...
Onko teistä oikeesti jotenkin tyylikästä jos pariskunta vetää illallisella pari pulloa viiniä ja vielä digestiivit päälle? Näin tehdään tällaisissa tavallista paremmissa kulinaristiperheissä, vai? Tällainen kuva ainakin tulee tarjoilijoiden puheesta.
Olen itse asunut vuosikausia Keski-Euroopassa, missä viinin juonti aterioilla on enemmän kuin tavallista, enkä ole koskaan nähnyt vanhempien juovan lastensa kanssa ravintolassa ollessaan noin paljon. Ihme kun sillä viinillä on Suomessa vielä sellainen hienostunut maine. Kyllä sitä voi hienostuneesti juoda, mutta se tarkoittaa juuri kohtuudella. Olisiko yhtä hienoa jos itä ja äiti vetäisi aterialla kolme isoa tuoppia olutta nokkaa kohden?
kun sitä saa hakea raanasta niin paljon kun pää kestää.
#51:
...Ihme kun sillä viinillä on Suomessa vielä sellainen hienostunut maine. Kyllä sitä voi hienostuneesti juoda, mutta se tarkoittaa juuri kohtuudella...
Olen kanssa ollut yhden kesän Viking Linen Buffassa töissä. HUH ei ikinä enää.. ihan helvettiä. Miksi te maalaiset lähdette laivalle kun ettte osaa käyttäytyä eikä teidän lapset ja sit sitä viiniä kiskotaan hullun kiilto silmisä kun kerrankin saa juoda niin paljon kun haluaa, ihan ku viina loppuis huomenna.
että varmasti saadaan koko rahalla. Ja sitten kääritään vielä leipää ja leikkeleitä servettiin ja viedään hyttiin iltapalaksi, että varmasti saadaan koko rahalla.
Onneksi se kesä meni jo. EI IKINÄ ENÄÄ LAIVALLE!
kun sitä saa hakea raanasta niin paljon kun pää kestää.
En nyt kommentoinut tota ap:n viestiä mitenkään enkä Buffet-viinin juontia, vaan nimenomaan noiden tarjoilijoiden viestejä, joissa kertoivat näiden kulinaristiperheiden menevän suoraan à la carte -ravintolaan juomaan ensin valkkaria, sitten punkkua ja päälle digestiiviä.
Naurattaa, näen ton perheen joka kerää eväitä äidin käsilaukkuun.. hehehe.
Kun olen ollut lapsi, meillä on ollut illan istujaisia joissa aikuiset ovat jopa humaltuneet pikkuisen - siis sen verran että ovat hiukan tavallista "hassumpia". Meistä lapsista on aina huolehdittu viimeisen päälle, oli juhlat tai ei. Minulle ei ole tästä jäänyt minkäänlaista traumaa, päin vastoin. Omassa käyttäytymisessä olen yrittänyt pitää tämän mielessäni.
Itsellämme on tapana juoda viiniä ruoan kanssa viikonloppuisin ja illalla lasten nukkumaan mentyä vielä lisääkin, toki muistaen vastuun lapsista. Myös juhannukseemme kuuluu shampanja lipunnoston aikaan, viini ruoalla ja kahvit ja konjakit kahvilla. Edelleen muistaen vastuun lapsista.
SILTI, minustakin on paljon jos vanhemmat juovat 2 pulloa viiniä + digestiivit päälle ravintolassa. Puhutaan kuitenkin yleensä max. 2½ tunnin ajasta.
Siinäpä sulla aihetta ylpeilyyn! Ite kyllä vähän huolestuisin jos voisin sanoa samaa.
heitin joskus keikkaa tarjoilijana opiskelujen ohessa Hkin ns paremissa ravintoloissa... ja kylläään noita perheitä näki joiden lapset söi mm etanoita. Ei menis meidän 3vn kurkusta alas..:) en kyllä niin kiinnitänyt huomiota että olisivat olleet humalassa lähtiessään. Mutta joo kyllä olen vienyt konua pöytään jälkkäriksi, ja perheen isälle useammankin..
eipä ole näkynyt noita ex asiakkaita Rossossa ja Chicosissa,missä joskus käydään oman perheen kanssa. Ei tulis mieleenkään viedä noita johki parempaan raflaan. heh.
EI millään pahalla, ei ollut kovin köyhiä perheitä ja usein puhuivat ruottia:)
taitaa olla ihan oma vika kun lapset ei syö etanoita eikä meillä ole rahaa käydä esim Klippanilla lauantaisin syömässä..noin vain kun ei jaksa tehdä ruokaa.
mutta joo noi rouvatkin myös varmaan kotirouvia joilla käy siivoja ja lapset vie autonkuljettaja baletti tunneille jne. Valkoviini on peruselintarvike monelle tylsistyneelle kotirouvalle.
eikä siinä musta mitään pahaa. Mäkin voisin olla tylsistynyt kotirouva ja asua Ullanlinnassa tai Eirassa ja vaan vähän shoppailla ja hillua stokkalla pikku hiprakassa
MAISTUIS!
mut on kyl ihan ite siivottava tää kämppä ja selvinpäin.
JUHANNUSTA! juokaa kohtuudella siellä mökilla..
mutta jotkut kylläkin, ja just tommosia!, helppoa elämää, mutta kun niitä näkee niin raskasta on heillä.. heh. Tunnen ja tiedän monta. Tosin niitten miehet koko ajan jossain työmatkalla että silleen ymmärrän että ärsyttää.
t köyhä hurriäiti, ihan vuokrakämpässäkin asutaan
että lapset oppivat syömään monenelaista (vaikka niitä etanoita ja homejuustoa).
Meidänkin lapset ovat etanoita pari kertaa syöneet (meillä on kotona etanapannut) ja homejuustosta tykkäävät myös. Toisen suosikkeihin kuuluvat oliivit ja molemmat tykkäävät yli kaiken graavilohesta ja myös silli maistuu.
Lasten iät 3 ja 5 vuotta. On heilläkin molemmilla tiettyjä ruokia, jotka eivät maistu, mutta miksi esim. etanat olisivat jotenkin "luonnostaan" vastenmielisiä lapsille? Kysehän on vain siitä, mitä tottuu syömään.. Enemmän se ongelma tuntuu olevan aikuisten korvien välissä..
No, meni aiheen viereen tämä tässä keskustelussa..
Unohdin laittaa että olen useinkin tarjoillut lapsiperheen vanhemmille 2 pulloa viiniä illallisen aikana. Eikä siinä ole mitään pahaa, koskaan en ole joutunut sanomaan juopumisesta tai huomauttamaan mistään.
Nämä ovat yleensä ( tietty on aina joku poikkeus joka vahvistaa säännön) perheitä jotka ovat tottuneita ravintola-kävijöitä. Ja kyseessä on yleensä valkoviini alkuruokaan ja punaviini päruokaan, joskus jopa Calvados ja kahvi jäkiruoaksi. Ja perheen lapset ovat myös jonkin sortin kulinaristeja. Mm 4v voi syödä hyvällä halulla ja innolla valkosipuli/ homejuusto etanoita alkuruoaksi jopa 2 annosta!
Kaikki on todellakin suhteellista, jotkut lapset ovat opetettu ravintola maailmaan ja koko perhe nauttii tästä illallisesta. Se mitä siellä laivan buffassa nähdää ja tehdään ei varmastikaan ole normaalia ravintola-käytöstä.