Vammainen lapsi, yksinhuoltajuus - arjen ongelmia päivähoidon ja työn yhdistämisessä
Heippa! Olen opinnoissani vihdoinkin loppusuoralla ja varmaan palaan työelämään tämän vuoden puolella. Olen alkanut suuresti huolestua siitä, millaista työtä oikein voinkaan tehdä, kun lapseni päivähoitopaikka on auki vain klo 8-16.
Olen kouluttautunut hotelli/ravintola/matkailualalle ja voin tehdä työtä ihan missä vain MARA/HORECA-alan työpaikassa. Ongelma vain sekin, että yleensä työt ovat vuorotyötä, vaikka eivät olisikaan 3-vuorotyötä, vaan aamu/iltavuoroa.
Lapsi on kunnallisessa päivähoidossa, erityisryhmässä, jossa on jokaista lasta kohden yksi hoitaja. Lisäksi päiväkodissa on runsaasti erilaisia työnohjaus- ynnä muita suunnittelupäiviä ja muuten sellaisia päiviä, että lapset olisi hyvä hakea ennen aikojaan pois hoidosta.
Tällä hetkellä meillä on onneksi sellainen valttikortti kuin isoäiti käytettävissä. Mutta hän on pestautunut ihanaksi avuksemme vain kesään asti ja sitten olemme todellakin kahden.
Kotiin EN halua jäädä, koska lapsikin on jo 4v, olen ollut enemmän töistä pois kuin työssä viimeiset 5 vuotta ja tätä menoa eläkkeestäni tulee niin onnettoman surkea, että sapettaa jo nyt. Vaikkei raha ole kaikki kaikessa, niin jotkut realiteetit ikävä kyllä ovat olemassa. Joku päivä minäkin olen eläkeiässä, ellen sitten ole sitä ennen kupsahtanut.
Onko kenelläkään ehdottaa neuvoja? Olen miettinyt sitäkin, pitäisikö sitten vain palkata hoitaja - mutta mistä? Kovin suurta tiliä lapsen hoidosta ei saisi, koska ei niitä tunteja määrättömästi tulisi. Lisäksi poika on sillä tavalla vammainen, että hän on aika raskas hoitaa. Eli ihan kokematon tai " sadistinenkaan" ei saa olla - eli pitäisi osata olla kiltti ja ystävällinen pienelle pojalle, joka taatusti osaa " haistaa" toisen ajatukset, vaikkei mitään osaa sanoa!
Kommentit (22)
Olen saanut omaishoidontukea jo muutaman vuoden ajan, noin 400¿ brutto, mutta mistään palveluseteleistä en ole kuullutkaan.
itse ostan juuri noilla palveluseteleillä kotiin hoitajan. lapseni ei ole ollut päivääkään laitoshoidossa. minulla on kaksi vakkari hoitajaa, jotka ovat hoitaneet paljon kehareita ja autistisia lapsia. kummatkin ovat tukiviittoma taitoisia ja toinen varsinkin hyvin jämäkkä. kummatkin ovat nuoria, mutta varsin päteviä. poikani on hyvin omaehtoinen. hän on oikein kuuluisa siitä. kuka tahansa ei hänen kanssa pärjää.
vammansa puolesta hän on helppohoitoinen, mutta hän vastustaa usein ja uuvuttaa läheisensä.
on vaan vaikea löytää lapselle juuri se hyvä hoitaja. mitä varatumpi hoitaja on, niin sitä parempi hän on.