Minkä ikäisenä olette saaneet ekan lapsenne? Mikä olisi mielestäsi hyväikä tehdä lapsi?
Kommentit (45)
Hyvä ikä saada lapsi on ihan milloin itsestä tuntuu. Minulla se oli 21v. Toisen sain 24 -vuotiaana ja kolmannen 26-vuotiaana.
Täydellinen ikä! Toinen tulossa, la heinäkuussa. On kiva, että lapsiluku täynnä alle 3-kymppisenä. Sitä saa olla sitten teinien äiti vielä nuorena, kun on itsekin menossa mukana;)
Sitten kun itsestä ja kumppanista tuntuu siltä että nyt on meidän aika.
Minä 21v ja mies 20v kun toivottu esikoinen syntyi. Minä täytän 23v ja mies on 22v kun toinen syntyy.
muten uskaltanut ilman vakityötä.
Siinä vaiheessa on sopivan ikäinen äidiksi kun kantaa vastuun itsestään ja on kypsä kantamaan vastuun myös toisesta.
toinen kun olin juuri täyttänyt 19
hyvä ikä mun mielestä sitten kun on siihen valmis. En itse haluaisi että vanhempani olisivat ikäloppuja kun olen esim 15
Olin kyllin kypsä äidiksi ja elättänyt itseni jo pari vuotta ennen lapsen saamista. Muutin pois kotoa 16-vuotiaana ja tein töitä opiskelun ohella. Hyvä asunto ja järkeä päässä. Miehellä oli myös jo vakituinen työpaikka.
Eikä mitään ongelmia ole ollut. Mutta jokaisella ihmisellä on se oma hyvä ikä. Eikä sitä pysty mitenkään yleistämään.
vastuuseen ja elämä on muutenkin kunnossa(luotettava mies,ammatti ja pystyt itse huolehtimaan itsestäsi-taloudellisesti siis).Itse olin " tilastohirviö" -2vk vaille 29v(ensisynnytäjien keski-ikä n 28 ja jotain päälle).Eikä musta olisi ollut äidiksi aikaisemmin..." 24v iski kauhea menovimma,ei talous kunnossa ,ei työpaikkaa, ei miestä..Ja sit yks kaks kaikki kohdallaan...Ja toinen synty ku olin 32v.Ja hyvin on pärjätty...
Mielelläni olisin tullut äidiksi jo pari vuotta aiemmin mutta halusin että kaikki " perusasiat ovat kunnossa" ennen kuin lapsia tulee. Eli meidän tapauksessa tärkeintä oli että minullakin oli vakityöpaikka (miehellä on ollut jo vuosia) ja talomme oli valmis. Mieheni kanssa olimme olleet yhdessä reilut 6 vuotta kun poika syntyi.
Mutta turha sitä on pohtia. En tuntenut olevani valmis niin turha miettiä.
varmistaa taloudellinen tilanne, kuopus syntyi 30v, lapsiluku täynnä.
Vierailija:
Täydellinen ikä! Toinen tulossa, la heinäkuussa. On kiva, että lapsiluku täynnä alle 3-kymppisenä. Sitä saa olla sitten teinien äiti vielä nuorena, kun on itsekin menossa mukana;)
ja ikälopuksi ne luulee suokin aikanaan :)
nyt 21 v ja kolmas tulossa. hyvä ikä..hmm..sit kun pystyy ottamaan vastuuta.
my_selene ja Remppa rv19+5
Iällä sinänsä ei ole väliä, mutta vanhempana on se etu että bailaamiset on bailattu ja elämänkokemusta- ja viisautta kertynyt. Mutta harvoin elämä menee valmiin käsikirjoituksen mukaan, joten paras neuvoni on edellämainittu suhdeasia ja sitten kun sinusta tuntuu siltä että nyt haluan ja olen valmis saamaan vauvan.
suoraan narkomaanin elämästä äitiyteen, silti ollut hyvä äiti. Ei se ikää katso ;)
Vielä 22-23-vuotiaana olisin kokenut sen kahlehtivan liikaa. 25v alkoi tuntua siltä, että riehut on riehuttu, valmistuin silloin ammattiinkin. Joskin myöhemmin menin korkeakouluun, mutta se on jo toinen tie.
kun ei siitä oamsta nuoruudesta ole liikaa aikaa. Tarkoitukseni tuskin non lähteä kartsalle teinien tapaan vaan olla läsnä, aikuisena, kuunnella ja rakastaa. Ja kyllä: asettaa niitä rajoja. Tiedän kokemuksesta, millaista on elää ikäloppujen vanhempien kanssa 15-kesäisenä raggarina. Toivo9in aina, että mullakin vanhemmat olis olleet edes alle 50-vee, kuten muilla...
t. la heinäkuussa
Viime aikoina olen ajatellut, että jos pian ei mitään tapahdu, jään lapsettomaksi. Sillä jos viiden vuoden kuluttua olen vielä samassa tilanteessa, niin heikolta näyttää.
mies olisi saanut olla 10v vanhempi.