imettämättömyydestä.
Missä vaiheessa ja kenelle ilmoitan etten aio imettää lasta? Ennen vai jälkeen vauvan syntymän,kätilölle?
Kommentit (33)
Ja sitten osastolla voit sanoa että en aio imettää kun tuovat syämään tai opastamaan imetyksessä.
Minäkin olin ensin sillä kannalla, mutta kun näin oman vauvan ja miten sillä oli nälkä, niin kyllä sitten mieli muuttui :)
meillä se täytettiin neuvolassa valmiiksi et siinä vaiheessakin voi sanoa.
siis lähes heti lapsen synnyttyä! sanoin, että ei kiitos ja kätilö sanoi oikein vittumaisesti että jos ei kiinnosta imetys niin mun pitää viedä sun lapsi sitten tuonne muualle syötettäväksi, saat vaikka tunnin päästä takaisin ja yllättäen suostuin imettämään, kun en halunnut että lapseni napataan pois 5min. syntymän jälkeen.
ja siis mulla ei ollut tarkoitus olla imettämättä vaan olin niin väsynyt 36h kestäneestä avausvaiheesta ja parin tunnin ponnistusvaiheesta että ajattelin että voin imettää sitten myöhemmin kun olen suurin piirtein tajuissani....
sinuna en sanoisi mitään vaan imettäisin kiltisti laitoksella ja lopettaisin heti kotona, itse teen niin seuraavalla kerralla.....
ja en aio imettää hetkeäkään kenenkään kätilön mieliksi. isi voi olla mukana syöttämässä jolloin ei vauvaa voi uhitella vietävän tunniksi syömään. -ap
Miksi ihmeessä sitten märiset täällä? Et kai tosissasi voi olla niin tyhmä, ettet itse tiedä milloin tämän suuren julistuksen teet?
Uskomaton dorka!
tietääkseni tämä on keskustelupalsta jossa saa kysyä mitä vaan.-ap
Tämä ON tosiaan vapaa maa ja saat ilmoittaa tai olla ilmoittamatta ihan millon vaan mitä idioottimaisessa päässäsi sitten liikkuukin......
Eli rautalangasta väännettynä: Mikään laki ei pakota puhumaan sanaakaan mistään imettämisestä tai imettämättömyydestä yhtään kenellekään yhtään missään.....
Vaan kun jos ei imetä pitää kuulema ottaa jotain tabletteja jotka estää maidoon nousun. Joten pitääkö ne ottaa jossain tietyssä vaiheessa jonka vuoksi olisi hyvä ilmoittaa etukäteen ettei aio imettää. -ap
jos salissa ilmoitat yhtäkkiä ettet aio imettää, niin vaikka suostuvat varmaan muuhunkin ratkaisuun, jos niin vaadit, niin silti he laittavat papereihin, että äitiä ja mielentilaa seurattava tms. Joku jopa saattaa jo valmiiksi pelätä sinun olevan psykoottisainesta.
Eli kannattaa ehdottomasti joko ennen synnytystä tai vasta kotona. Vaikea uskoa, että (kokemuksieni mukaan) ilman, että joudut syynkin heille sanomaan,sinua katsotaan hyvällä. Hyvä syy/perustelu täytyy olla esim. joku lääkitys tms. Kauneusjutut sitten ovat niitä, joista todella saa ylenkatsetta. Sellaista tämä on. Vauvan kannalta tärkeintä olisi saada ainakin ensi eli ternimaito sinulta, sillä se sisältää paljon vasta-aineita, joka taas ehkäisee tartuntoja(flunssa yms.)
Vauvailoa teille!
voisko ne jotka eivät imetä sanoa sairaalassa, että antakaa korviketta. Luovutan maitoa, ja minusta olisi oikeus ja kohtuus, että luovutusmaito annettaisi vain sairaille ja keskosille koska siitä on hirveä pula.
Hyvä nainen. En voi uskoa, että täsmälleen samanlaisia tilanteita olisi täällä av:lla jatkuvasti. Eli odotata toista, suunniteltu sektio. Imetit esikoista, et aio imettää nyt ollenkaan. Ja aina kysymys kuuluu, että milloin siitä ilmoitat. Etkö jo hyvä ihminen ole saanut vastausta? Vai etkö keksi muuta provon aihetta? Toivottavasti se vauvasi todella syntyy la tai keksit jonkun muun aiheen, mistä kirjoittaa.
32: varmaan myös niille vauvoille, joiden äidit ei esim. sairauden takia voi imettää, äidinmaito olisi ihan yhtä tärkeää. Ei silti, olisihan se yhtä tärkeää niillekin vauvoille, joidenka äidit vaan päättävät olla imettämättä, eihän se taas ole vauvan syy. Mutta sen voin ymmärtää, jos ei tunnu mielekkäältä luovuttaa maitoa annettavaksi vauvoille, joiden äidit ovat päättäneet, ettei vauva äidinmaitoa tarvitse.
Itse olen kiitollinen maidonluovuttajille, omat kaksoseni saivat lisämaitoa sairaalassa, ja nimenomaan siis luovutettua äidinmaitoa, ei korviketta. (syntyivät rv37 ja olivat hyväkuntoisia, vierihoidossa jne mutta maito vaan ei heti riittänyt)
Vierailija:
voisko ne jotka eivät imetä sanoa sairaalassa, että antakaa korviketta. Luovutan maitoa, ja minusta olisi oikeus ja kohtuus, että luovutusmaito annettaisi vain sairaille ja keskosille koska siitä on hirveä pula.
Oma lapseni sai luovutusmaitoa, vaikka ei ollut sairas eikä keskonen, koska lapselle ehti tulla hirmuinen nälkä ennen kuin minulla ehti maito nousta. Ja ihan kätilöt sen päätöksen tekivät. En itse edes tiennyt mistään luovutusmaidoista mitään, kun synnyttämään menin.
niin kuin sanoin perjantaina ei ehditä leikata ja maanantaihin ei voi odottaa. -ap
Ainakin täällä missä mä asun siis tehdään suuniteltuja sektioita myös lauantaina, samoin synnytyksia käynistetään lauantaina ja sunnuntaina. Omakohtaisia kokemuksia on. Olen kuullut että muuallakin näin tehdään.
Ei kai kukaan tosissaan saa tälläistä keskustelua aikaiseksi.
Buhahaa!
hoitajana ko. osastolla olleena voin sanoa. Se on ihan ohjeissa.
Ensi-imetyshän tapahtuu jo salissa, jos vauvan kunto sen sallii. Kun maito nousee rintoihin, voi tulla tukala olo, jos ei imetä. Jollain lääkkellä saa sen kai pysähtymään, en tiedä tarkemmin.