Mitä kerrostalossa SAA tehdä yöllä?
Ts. hiljaisuuden aikana? Muutin äskettäin, ja esimerkiksi nyt laitoin pakastepizzan uuniin... Yritin avata sen mahdollisimman hiljaisesti mutta tuntu että uunikin kolisi niin että kaikki heräävät.
Talossa on kyllä mielestäni ihan hyvät äänieristykset, vessassa tosin kuulen jos joku muu laskee vettä samaan aikaan. Kertokaa kerrostalo-neitsyelle, että millaisia ääniä yöllä saa olla? Saanko käydä esimerkiksi suihkussa? Tai valmistaa ruokaa? Katsoa tv:tä?
Millainen metelöinti on sitten liikaa?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 02:37"]
No on aika ahdistavaa jos pitää hipsutella OMASSA KODISSA vaikka oliskin yöllä. Eri asia kai vuokralaisille?
*kilistelee astioita*
[/quote]Ei asunnonomistajan ja vuokralaisen oikeudet/velvollisuudet elämisen ja hiljaisen ajan suhteen eroa toisistaan mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:24"]Mitenköhän orgasmiäänet, joskus voi kiljaisu tai kirkaisuja tulla vaikka pyrkisi olemaan vaisusti.
[/quote]
Voi jeesus. Minä saan raikuvia naurukohtauksia - ÖISINKIN, hui. :DDD
Joissain asunnoissa on valitettavan surkea äänieristys. Esim yhdessä entisessä asunnossani kuului makuuhuoneessa aivan sanatarkasti kaikki mitä naapurin keittiössä puhutaan. Muissa huoneissa ei kuulunut naapureiden ääniä paljoa. Oli kyllä todella hämmentävää!
Nykyisessä asunnossa ei kuulu paljoa naapurista ääniä ja itsekin saa elää ihan normaalisti. Ainut haitta on suihku makuuhuoneen vieressä, ei ole yhdessäkään muussa asunnossa putket tällaista möykkää pitäneet. Siis jos naapuri menee suihkuun, niin en minä siihen yleensä herää, mutta jos täällä asunnossa joku menee niin ei voi olla heräämättä vaikka kuinka sikeässä unessa olisi ollut.
Siitä mikron äänestä.. Itse laitan aikaa aina reilusti ja kun oletan ruoan tai muun mikrotettavan lämminneen niin avaan vain oven, en säädä aikaa pois. Ja siis en anna ajan kulua loppuun niin ei kuulu ääntä. (saikohan tuosta selvää, oon jo tosi väsynyt..)
Monissa mikroissa voi tehdä noin, ei kyllä kaikissa kun joissakin se lämmittää niin kauan kuin aikaa on jäljellä vaikka ovi olisi auki
Eipä kun oikesti mä oon nainen ja seksin aikana hiljaa pysyminen on täysi mahdottomuus ja kun muutettiin kerrostaloon mieheni kansaa ihan vast ikään ni ollaa mietitty et voiks kämpäst ulos lentää seksi äänien ja voihkaisujen takia, päiväs aikaan emme ehdi seksiä harrastaa nii pakko jättää yölle
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 03:31"]
Siitä mikron äänestä.. Itse laitan aikaa aina reilusti ja kun oletan ruoan tai muun mikrotettavan lämminneen niin avaan vain oven, en säädä aikaa pois. Ja siis en anna ajan kulua loppuun niin ei kuulu ääntä. (saikohan tuosta selvää, oon jo tosi väsynyt..) Monissa mikroissa voi tehdä noin, ei kyllä kaikissa kun joissakin se lämmittää niin kauan kuin aikaa on jäljellä vaikka ovi olisi auki
[/quote]
Mulla sama, nykäsen vaan kahvasta. Nykästäänhän siitä silloinkin kun ape on lämmennyt.
Mulla siis mikron kello laskee aikaa ja kun on 5, 4, 3, 2 (1) ni nykäsen. Jos käy niin, että se rupee huutaan, se huutaa 5 kertaa, ei sievästi bling.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:19"]
siis kuinka suihkussakäynti voi jotakin oikeesti noin häiritä. Mä pystyn ihan hyvin nukkuun vaikka samassa asunnossa käy mies suihkussa.
[/quote]
No esimerkiksi minä asun yksiössä, jossa naapurin kylpyhuone tulee ikäänkuin asuntoni sisään - kämppäni on siis malliltaan ikäänkuin U-kirjaimen muotoinen ja naapurin kylppäri siinä keskellä. Äänieristykset ovat mallia olemattomat ja joka aamuyö herään korvatulpista huolimatta naapurin suihkuääniin puoli neljältä. Normaalia ja sallittua, tiedetään, mutta kyllä silti joka kerta vähän pistää ärsyttämään, kun huonounisena loppuyö on lähinnä koiranunta ja torkahtelua. Että kyllä se suihku voi ihan oikeasti kuulua tosi häiritsevästikin naapuriin, turha muiden kokemuksiakaan on ihmetellä, ellei itse ole kokenut vastaavaa. Itse olen myös asunut asunnossa, jossa muiden asukkaiden suihkukäynnit eivät ole minua herättäneet, että riippuu ihan täysin tilanteesta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 04:10"]
siis kuinka suihkussakäynti voi jotakin oikeesti noin häiritä. Mä pystyn ihan hyvin nukkuun vaikka samassa asunnossa käy mies suihkussa.
[/quote]
No esimerkiksi minä asun yksiössä, jossa naapurin kylpyhuone tulee ikäänkuin asuntoni sisään - kämppäni on siis malliltaan ikäänkuin U-kirjaimen muotoinen ja naapurin kylppäri siinä keskellä. Äänieristykset ovat mallia olemattomat ja joka aamuyö herään korvatulpista huolimatta naapurin suihkuääniin puoli neljältä. Normaalia ja sallittua, tiedetään, mutta kyllä silti joka kerta vähän pistää ärsyttämään, kun huonounisena loppuyö on lähinnä koiranunta ja torkahtelua. Että kyllä se suihku voi ihan oikeasti kuulua tosi häiritsevästikin naapuriin, turha muiden kokemuksiakaan on ihmetellä, ellei itse ole kokenut vastaavaa. Itse olen myös asunut asunnossa, jossa muiden asukkaiden suihkukäynnit eivät ole minua herättäneet, että riippuu ihan täysin tilanteesta.
[/quote]
Hanki sellaisia kunnon korvatulppia, saa apteekista. Siis sellaisia vahamaisia, joita joutuu muotoilemaan aika paljon ennen korviin laittoa. Eristävät ääntä monta kertaa tehokkaammin, kuin ne perinteiset korvatulpat, joita myydään joka kaupassa.
^^No sitten vain et sovi asumaan kerrostaloon. Kannattaa harkita muuta asumismuotoa tai selvitellä syitä huonounisuuteen.
Täällä Itä-Helsingissä saa tehdä mitä tahansa, sen on tainneet naapuritkin tajuta. Järjestyssäännöt ihan tuntematon käsite.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 04:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 04:10"]
[/quote]
[/quote]
Hanki sellaisia kunnon korvatulppia, saa apteekista. Siis sellaisia vahamaisia, joita joutuu muotoilemaan aika paljon ennen korviin laittoa. Eristävät ääntä monta kertaa tehokkaammin, kuin ne perinteiset korvatulpat, joita myydään joka kaupassa.
[/quote]
Mulla on just sellaiset :/ Ei vaan auta, kun sängyn ainut mahdollinen sijoituspaikka on just silleen, että vesiputki menee about korvan vieressä ja naapuri ottaa parinkymmenen minuutin suihkuja ennen töihinlähtöään :( Plus siihen vielä kaikki muut tietenkin normaalit aamutoimet kattiloidenkolisteluineen (naapurin keittiö myös makuualkovini toisella seinällä), niin aamuyöt on mulla sit mitä on. Heti muutan pois, kun vaan saan kämppäni myytyä, sillä näin huonosti äänieristetyssä talossa ei vuorotyöläisen naapurina ole herkkua asua.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 03:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 03:31"]
Siitä mikron äänestä.. Itse laitan aikaa aina reilusti ja kun oletan ruoan tai muun mikrotettavan lämminneen niin avaan vain oven, en säädä aikaa pois. Ja siis en anna ajan kulua loppuun niin ei kuulu ääntä. (saikohan tuosta selvää, oon jo tosi väsynyt..) Monissa mikroissa voi tehdä noin, ei kyllä kaikissa kun joissakin se lämmittää niin kauan kuin aikaa on jäljellä vaikka ovi olisi auki
[/quote]
Mulla sama, nykäsen vaan kahvasta. Nykästäänhän siitä silloinkin kun ape on lämmennyt.
Mulla siis mikron kello laskee aikaa ja kun on 5, 4, 3, 2 (1) ni nykäsen. Jos käy niin, että se rupee huutaan, se huutaa 5 kertaa, ei sievästi bling.
[/quote]
Eikö teidän mikroon jää valoa, jos sen oven avaa ennenaikaisesti?
Minulla on ihan perusmikro eli sellanen mekaaninen malli, jossa aika väännetään potikasta, eikä ole mitään näyttöä ja minulla ainakin jää valo mikroon, jos avaan oven ennen aikojaan ja sammuu vasta kun oven laittaa kiinni, tai potikasta vääntää ajan nolliin. Jos oven laittaa uudestan kiinni, se menee uudelleen päälle kunnes tulee bling, eli aika menee nolliin, tai jos potikan vääntää suoraan nolliin, niin silloinkin tulee bling.
Eli käytännössä blingiä ei voi mitenkään estää. Voihan toki jättää mikron oven auki ja antaa sen olla aamuun asti auki, mutta sitten mikron lamppu jää palamaan. Toki sen lampun voi ottaa kokonaan pois, mutta sitten ei juurikaan nää kypsymisen kehittymistä. Tietysti on sekin mahdollisuus, että nyhtää johdon irti, mutta jossain upotetuissa tapauksissa se voi olla kovin työlästä, jos mikron pistorasia on jossain mikron takana hankalassa paikassa.
Uskoisin, että ainakin paremmissa elektronisissa mikroissa äänen saa ohjelmoitua pois, mutta näissä halvemmissa mekaanisissa mikroissa ei, koska äänikin tehdään mekaanisesti kellolla. Toki voishan sen mikron konehuoneen ruuvata auki ja repiä sen kellon huitsulan nevadaaan, tai fyllata sen jollakin, niin ettei kuulu muuta kuin pieni naksahdus.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:13"]
Suihku ei nyt ainakaan ole suotavaa. Olen kyllä lukenut monestikin, että vuorotyöläisille tämä sallittaisiin, sillai epävirallisesti. Imurointi, siivous, pyykkikone ym. aika paha, mutta kuka sellaista yöllä tekee?
[/quote] Olen yötyöläinen ja joudun nukkumaan illat ennen töihin menoa. Yläkerran naapuri aloittaa suursiivouksen 5 päivänä viikossa ja imuroi tunnin ja pesee lattioita tunninsiirrelleen sohvia ja sänkyä jne. Kolina ja hurina johon herään joka kerta. Tuo alkaa klo 22 ja loppuu klo 24.
Mä oon saanut 2 varotusta yöllä meluumisesta en vaan tajua mistä??? Asun yksin ja oon 45v ja en biletä ja vieraita ei oo ollu yökylässä kun 2 kertaa kokosen aikana mitä oon täässä asunut. Huomenna teen heistä rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä,otin tänään jo yhteyttä oikeusaputoimistoon. On se kumma kun kotona ei saa tehdä yhtään mitään ja nää kaksi alakertaa valittavat ja ite möykkäävät yöllä.
jos oot oikein ninja, niin voit keretä "pysäyttään" sen mikron ihan vikoilla sekunneilla. silloin ei ainakaan tuu sitä ääntä.
Me laitetaan yöaikaan neljän tunnin välein herätyskellot soimaan, kun pitää raahautua ulos vääntämään vieraspaikan kiekkoa, on lainassa auto. Taloyhtiön päätös, että kiekko on tosiaan voimassa myös öisin. Rappukäytävässä saattaa tulla hieman melua,
-nukkua kuorsaamatta
-lukea, jos kääntää sivut hiljaa
-syödä mannavelliä jos ei ryystä
-silittää kaniinia
-ei muuta
Vierailija kirjoitti:
Olla av:lla.
Ei saa. Av menee kiinni 23.
Juuri näin. Turha luullakaan, että jätän oksulakanat aamuun.
Terv. Suurperheen mutsi
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:43"]No riippuu kerrostalosta. Minä ja mies ei saada tehdä mitään ilman että alakerran eukko alkaa hakata kattoa. Eli vähän pakko painua sänkyyn klo 22. Me emme saa esim. vetää vessaa, pestä käsiä, laittaa ruokaa, katsoa tvtä, kävellä, puhua emmekä harrastaa seksiä.
[/quote]
Tiesän tapauksen jossa vähän vastaavassa tapauksessa kyttääjä sai tuomion kotirauhan häirinnästä. Ei tollanen ole ok.