Mitä kerrostalossa SAA tehdä yöllä?
Ts. hiljaisuuden aikana? Muutin äskettäin, ja esimerkiksi nyt laitoin pakastepizzan uuniin... Yritin avata sen mahdollisimman hiljaisesti mutta tuntu että uunikin kolisi niin että kaikki heräävät.
Talossa on kyllä mielestäni ihan hyvät äänieristykset, vessassa tosin kuulen jos joku muu laskee vettä samaan aikaan. Kertokaa kerrostalo-neitsyelle, että millaisia ääniä yöllä saa olla? Saanko käydä esimerkiksi suihkussa? Tai valmistaa ruokaa? Katsoa tv:tä?
Millainen metelöinti on sitten liikaa?
Kommentit (68)
Okei kiitos paljon kaikille vastanneille! :-) -ap
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:16"]
Edelleenkin, taloyhtiö ei voi kieltää suihkussa käymistä yöaikaan. :)
[/quote]
Ei voikaan, mutta valitusten TOP 5:ssa tämä on ikuinen.
[/quote]
Kaikestahan saa valittaa ja saa tehdä sääntöjäkin, mutta mitkään talkkari-ekin tekemät säännöt ei voi olla lain kanssa ristiriidassa. Jos laki ei estä yösuihkua ja - hui kauheeta - parvekegrillausta, sen saa tehdä.
Itselläni on kokemusta vain ihan uudesta kerrostalosta, jossa ei kyllä kuulu mitään ääniä. Korkeintaan joku poraamisen ääni on kuulunut. Joskus on kuulunut lämpöpatterin vesiputkien vieressä ollessa vaimeasti jonkun yskänpuuska.
Olisi kamalaa joutua hiipimään omassa kodissaan ja varomaan kaikkia kolahduksia. Tulisi olo, että asuu niiden muiden ihmisten kanssa tosi läheisestikin, eikä tuntuisi että olisi omassa yksityisyydessään.
Minä pissaan öisin kukkaruukkuun ettei tulisi pytyn lorinaa
Saako mikrouunista kytkettyä sen hirveän PLING-äänen pois?
Vai saako sellaisia mikrouuneja joissa tuota ääntä ei ole? Miksi se ääni niissä muuten on? Se on päivälläkin ärsyttävä.
t. yönälkäinen
No riippuu kerrostalosta. Minä ja mies ei saada tehdä mitään ilman että alakerran eukko alkaa hakata kattoa. Eli vähän pakko painua sänkyyn klo 22. Me emme saa esim. vetää vessaa, pestä käsiä, laittaa ruokaa, katsoa tvtä, kävellä, puhua emmekä harrastaa seksiä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:11"]
Katson tv: tä, mutta en huudata. Olen tehnyt ruokaa, mutta yritän välttää turhaa kolistelua. Mikroa käytän, välillä mietin kuuluuko se " bling " muualle, mutta minkäs sille voin...Suihkussa en käy, ei ole tarvetta käydä yöllä. Musiikkia en kuuntele, jääköön päiväsaikaan tai sit kuuntelen kuulokkeilla.Tietysti vessassa saa käydä, valuttaa vettä hanasta esim juodakseen. Sellainen turhanpäiväinen meteli pois. Ei tarvitse paukutella keittiön kaappien ovia tai väliovia tai parvekkeen ovea. Tässä nyt joitakin.
[/quote]
Tässä olisi jo liikaa rajoitteita minulle. Onneksi en asu kerrostalokyylien kanssa samassa talossa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:32"]
Itselläni on kokemusta vain ihan uudesta kerrostalosta, jossa ei kyllä kuulu mitään ääniä. Korkeintaan joku poraamisen ääni on kuulunut. Joskus on kuulunut lämpöpatterin vesiputkien vieressä ollessa vaimeasti jonkun yskänpuuska.
Olisi kamalaa joutua hiipimään omassa kodissaan ja varomaan kaikkia kolahduksia. Tulisi olo, että asuu niiden muiden ihmisten kanssa tosi läheisestikin, eikä tuntuisi että olisi omassa yksityisyydessään.
[/quote]
No mut just noinhan se monissa kerrostaloissa onkin, että sieltä naapurista ihan oikeesti kuuluu about kaikki. Sä tiedät koska sun naapurilla on flunssa ( eikä sitä tarvii ees haistaa ;-)), kuulet naapurisi ilmavaivat ja kuorsaukset. Tiskien kolinan ja imuroinnin. Perheneuvottelut ja työpuhelut.
Tietenkin myös ne naapurit tietää samat asiat susta. Yök.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:43"]
No riippuu kerrostalosta. Minä ja mies ei saada tehdä mitään ilman että alakerran eukko alkaa hakata kattoa. Eli vähän pakko painua sänkyyn klo 22. Me emme saa esim. vetää vessaa, pestä käsiä, laittaa ruokaa, katsoa tvtä, kävellä, puhua emmekä harrastaa seksiä.
[/quote]
Niin no. Mä asuin vuosia sitten kerrostalossa, jossa sekä vessan vetäminen että veden laskeminen sai putkistossa sellaisen korinan aikaan että siihen kyllä heräsi. Lisäksi sitten se miesten harjoittama pöntön poraaminen kustessaan, niin kuin siihen posliiniin ei voisi tähdätä.
Toi ruuanlaittokin on ihan siitä kiinni miten sen tekee, niitä kattiloita ja kaapinovia kun ei tarvitse paukuttaa. Varsinkaan öisin.
Sitten toi "kävely", se kun tosiasiassa tuppaa olla yllättävän monella kerrostaloasujalla sitä kantapää-tömistelyä, ei normaalista askeleesta sukkasillaan tule oikeasti sellaista ääntä.
Puhuminen ilta/yöaikaan tarkoittaa yleensä keskustelua aiheesta, joka jossain vaiheessa muuttuu molemminpuoliseksi huudoksi.
jne.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:40"]
Saako mikrouunista kytkettyä sen hirveän PLING-äänen pois?
Vai saako sellaisia mikrouuneja joissa tuota ääntä ei ole? Miksi se ääni niissä muuten on? Se on päivälläkin ärsyttävä.
t. yönälkäinen
[/quote]
Omasta mikrosta sen saa kytkettyä pois. Nyt mikron käyttö on huomattavasti paljon mukavampaa, myös päiväsaikaan. Kuulen kyllä milloin mikro lopettaa hurinan, pling-ääntä ei todellakaan tarvitse. Eletroluxin malli, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:40"]Saako mikrouunista kytkettyä sen hirveän PLING-äänen pois?
t. yönälkäinen
[/quote]
Ostaisin heti jos tällainen olisi myynnissä. Lämmityksen päättymisen huomaa muutenkin huminan päättymisestä.
Mulla on tollanen Electrolux mikro enkä saa siitä sitä ärsyttävää blink-ääntä pois, muuten on tosi epäselvät ohjeet. En olis ostanut jos olísin tiennyt millainen vehje, mutta ulkonäön takia ostin, myönnän, ja nyt harmittaaaaaaaaaa.
*Bling* *Kilin kolin* *Paiskis* *Maiskis*
No on aika ahdistavaa jos pitää hipsutella OMASSA KODISSA vaikka oliskin yöllä. Eri asia kai vuokralaisille?
*kilistelee astioita*
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 01:43"]
[/quote]
Laittakaa vain hetekka narisemaan. Siinäpähän alakerran akka kuuntelee kateellisena elämisen ääniä.
Kerrostalo kuka senkin on keksinyt? Inhottavaa että vieraat ihmiset kuulevat kaiken mitä teet ja sanot. Toisissa taloissa enemmän toisissa vähemmän. Joku sosialisti tai kommarikeksintö. DDR:ssä oli tarkoituskin kytätä naapureita ja tehdä ilmoitus epäilyttävästä henkilöstä.
Normaali eläminen on lain puitteissa sallittu. Musiikki, tv, keskustelu, kavereiden kanssa illan istuminen jos musiikki- ja keskusteluvolyymi pysyy kohtuudessa, suihku, ruuanlaitto jne.
Käytännössä kannattaisi miettiä, että mitä itse jaksaisi kuunnella nukkumaan mennessään ja pudottaa siitä volyymiä vielä pari pykälää (koska aina löytyy joku niuhompi), niin naapurisopu varmaan säilyy mainiosti.