Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko verikoe?

Vierailija
03.05.2015 |

Olen menossa ensiviikolla verikokeisiin. Sattuuko se? Pelkään nimittäin piikkejä ja muuta sellaista. 

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu. Ei kannata katsoa ollenkaan piikkiä eikä pistosta niin ei satu

Vierailija
2/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se satu, nipistää vaan. Neulakammo mullakin ja cerikoe on ihan helvettiä, sen neulan eikä kivun takia. Mut kyl sieltä selviää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäs

Vierailija
4/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se sattuu. Suuresti ihmettelen näitä lapsiaan verikokeisiin tuovia vanhempiakin, jotka sanovat lapselle että ei se satu. 

laboratoriohoitaja

Vierailija
5/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP :)

Vierailija
6/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu se kyllä, mutta siedettävässä määrin. Jos olet oikeasti neulakammoinen kerro asiasta, niin ehkä saat puuduttavaa voidetta. On väärin valehdella lapsille tai aikuisille ettei pistäminen satu, tottakai se sattuu kun iho lävistetään. Normaalisti sen hetken kyllä kestää, mutta on ihmisiä, joille pistäminen on erityisen vaikeaa. Sitä ei kannata salata, ammattitaitoinen näytteenottaja osaa ottaa tämän huomioon.

Vierailija
7/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei satu! Todella herkkä täytyy olla että sattuu, osa siitä on varmasti kyllä kuvitelmaa. Mulla yleensä menee niin etten edes huomaa. Multa on kyllä sairauksien vuoksi otettu kokeita tosi paljon, eli menevät ihan rutiinilla.
Mun mielestä sekin osoittaa että kivun tunteminen liittyy jännitykseen. Olen nimittäin ollut toistuvasti myös muissa kokeissa jotka sattuvat, ja todellakin joka kerta.

Vierailija
8/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynärtaipeesta otettu verikoe ei satu, sormesta otettu sattuu.

Vierailija
9/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun vastailette :) Laittakaa vaan vielä lisää :)

Vierailija
10/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:19"]

[/quote]

Kyl ne sattuu yleensä molemmat, mutta ihmisillä on tietysti erilaisia kokemuksia.

Vierailija
11/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormenpäästä otettaessa tuntuu pieni neulanpisto, joka on niin nopeasti ohi, ettei ehdi edes säikähtää. Kyynärtaipeesta joskus ei tunnu ollenkaan, joskus vähän sattuu.

Vierailija
12/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:11"]Tottakai se sattuu. Suuresti ihmettelen näitä lapsiaan verikokeisiin tuovia vanhempiakin, jotka sanovat lapselle että ei se satu. 

laboratoriohoitaja
[/quote]
mun 1v ei edes reagoinut, kun pistettiin, kun sai olla tissi suussa verikokeet ajan. Vaikka näytteen ottaja joutui tonkimaan toisenkin kyynärtaipeen, kun ei saanut verta ensimmäisellä ulos.
Minulla tosin meinasi veri karata naamalta ja jouduin tosissani itseäni psyykkaamaan normaaliksi, mutta hyvin selvittiin.

Sormenpäästä tai kantapäästä nyt ei vauva tietenkään huomannut mitään enkä itse niitä edes jännittänyt.

Keskittyy muuhun kuin itse pitämiseen, kyllä se siitä.

Vierailija
13/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emla-laastarit kyynärtaipeisiin ennen verikoetta niin ei satu.

Vierailija
14/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti, voisin koeilla tota emla laastaria. :)

Vierailija
15/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä otetaan, millainen kipukynnys on, kuinka taitava näytteenottaja on jne.

Voin sanoa että silloin mua sattuu kun verikoe joudutaan ottamaan ranteesta tai jalkapöydän kohdalta. Inhalta tuntuu mutta kyllä sen kestää.

Kyynärtaipeesta mulla ei juurikaan miltään verikokeen ottaminen tunnu. Enempi sattuu ne teippien repimiset ihokarvojen päältä.

Vierailija
16/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuhan se. Neula se sinne suoneen tungetaan. Onni on jos hyvä näytteenottaja eikä pistä hermoon. Onnea vaan.

Vierailija
17/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omastamilestäni se ei satu. Ymmärrän että ihan pienestä lapsesta se voi tuntua ikävältä mutta rehellisesti saoen itse en edes huomaa kun verikokeessa neula laitetaan. Itikan pistokin tuntuu enemmän. Onneksi näin sillä joudun käymään verikok usein ja ois ikävää jos se sattuisi. Sensijaan se kun ihmistä nesteytetään tms ja laitetaan se neula tohin "kädenselkämykseen" niin se sattuu kyllä vähän.

Mut oikeesti voit olla ton suhteen ihan rauhassa. Jos et katso sinnepäin niin luulempa ettet edes huomaa kun  verikoe on jo otettu.

Vierailija
18/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:19"]

[/quote]

Kyl ne sattuu yleensä molemmat, mutta ihmisillä on tietysti erilaisia kokemuksia.
[/quote]
Multa otetaan verikoe kyynärtaipeesta puolen vuoden välein ja se on mulle rutiinia, jota en jännitä, joten se ei myöskään satu ollenkaan.

Vierailija
19/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sano ennen näytteen ottoa, että sua pelottaa tosi paljon, niin toivottavasti työntekijä osaa suhtautua. Suosittelen, että hengittelet syvään ja mietit muita asioita näytteen oton akan, mitään laastaria mä en suosittelisi. Onko ne kaikissa näytteistä edes sallittu?

Vierailija
20/65 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan opiskelijana sanon että yleensä sattuu vähän. Joskus asiakas ihmettelee että ei sattunutkaan yhtään. Riippuu paljon siitäkin miten hyvin esillä laskimosi ovat. Jos ne ovat kovin syvällä niin voit sanoa että ei saa kaivella ja sinulla on neulakammo. Emlassa on se huono puoli että se saa suonet supistumaan jolloin näytettä on vaikeampi ottaa ja se pitää laittaa riittävän kauan etukäteen. Yleensä niitä käytetään vain lapsilla. Jos luulet että voit pyörtyä, voit pyytää että pääset makuulle. Katsot muualle ja ajattelet jotain muuta niin ei pelota niin paljon. Jos kohdallesi sattuu opiskelija, niin voit pyytää toista näytteenottajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi