Kootaan KUTUT yhteen keskiviikkona!!!
Kommentit (48)
[b]Mariposa[/b] - Tuli vaan mieleen kun puhuit jo mammavaatteiden ostosta.. Että se maha voi olla aluks pitkäänkin turvoksissa - mutta todennäköisesti turvotus häviää vielä ennen kun alkaa oikeesti kasvaa! Mut niistä vaatteista Missymomissa vois olla ehkä jotain sun mieleistä ja siellä tosiaan ihan kivat alet :D http://www.missymom.net Ehkä jo ens kesää ajatellen..
Huoh - väsyttäs. Mut kai se on mentävä herättelee pimatsua..
Kuulostipa Leanna tutulta tuo sun juttus viidennen synnytyksestä! Eetun aikana ramppasin näet itsekin tutkimuksissa just tuon liian lapsiveden vuoksi. Ja silti ihku terve poijanpäkkärä saatiin,isohan se oli 4470gr/54cm ja bili-arvoja sit seurailtiin,josko alkaa kellastua,mutta vielä mitä. Multa kans puhkastiin kalvot,jouduin maata sillain pää alempana ja kätilö piti vielä masun päältä vauvasta kiinni,ettei tulisi " ryminällä" ,mutta vauhdilla se tuli sittenkin ja sai reppana kovat mustelmat nassuun,mutta ne laskettui kyllä jo sit parin päivän sisällä. Sokerit oli mulla koko aika ihan ok,jostain kumman syystä vettä vaan oli paljon. Edellisessä raskaudessa oli taas liian vähän,jotta jos nyt olis sit vaihteeks normaalisti ;)
Iso kukkakimppu Mariposalle ;DDD Nyt on tosiaan miehen vuoro ;))
Meillä nukuttiin viimeyönä piiitkästä aikaa ihan melkein normiunet. Siirrettiin kaksivuotias typykkäkin isompien lasten seuraksi makuuhuoneeseen ja pois puikkarista. Meinas ihan itku tulla äitin simmuun,kun se koitti olla niin reipasta illalla ja vilkutella sängystä ja näki miten suupielet väpätti. Tuntu niin julmalta,mutta pakkohan se on joskus tehdä. Ja aamulla se oli kuin aurinko,kun tipsutteli meidän makkariin antamaan hyvänhuomenen suukkoa :) Eetullekaan ei ole enää tullut lisää näppylöitä ja vanhimmat alkaa jo laskettua ja kuivahtaa. Nukkui poikakin oikein monta tuntia ja nyt on itelläkin oikein pirteä olo.
Ja nyt kaffin keittoon.
Ja ihanaa,kun MII:kin piristynyt taas ja litkii siellä jo greippimehua täysillä! *halaa riemastuneena ystävää*
Tytölle sit nousi yöllä kuumetta ja valvoskeltiin sitten pari tuntia. Aamu alko 7.15...kuvittelin et nukkuis pidempää ku yöllä itkutti/höpötti/muuten vaa oli hereillä.
Nyt ei ole kuumetta ollut...voi olla et yöllinen pitkävaikutteinen särkylääke viä vähän vaikuttaa!!
Olin eilen neuvolassa ja kaikki oli ok. Hb 109, et rautaa pitäis taas alkaa syömään. Verepaineet 128/70 ja sydänäänet hyvät.
Painoa nyt tullut tän raskauden aikana yht. 6kg!!!!!!!!!!! Mikä on mulle liikaa kun varmasti lopussa tulee taas painoa rytinällä. Tietty toi joulukin ja uusi vuosi vähän vaikutti syömiseen, ettei kauhee normaalisti/terveellisesti tullu syötyä.
Tänään aamulla supisteli pari kertaa aikas tiukasti (supistelut alkanut rv.19 ja niitä tulee melkein pävittäin) ja sit ku kävin vessassa ni multa tuli vihreää limaa (anteeksi!!!) jonkus verran. En tiä mitä oli mut muistutti paljon limatulppaa.
Soitin neuvolaan ja sain ajan täksi päiväksi lääkärille.
Neuvolassa epäilivät et voi olla et on jokin tulehduskin mikä sen aiheuttais.
Tytöstä oli rv.34 kohdunkaula hävinnyt ja paikat pehmentyneet ja silloin määrättiin matkustuskieltoon. Vaikka tyttö lähtikin syntymään rv. 37+6 ni todennäkösesti pysy siellä vaan sen takia niin kauan et olin vuodelevossa verenpaineiden takia (tai eihän sitä voi koskaan tietää koska ois syntynyt jos ei ois ollu vuodelepoa).
Nyt jänskättää todella paljon...toivon vaa jotain tulehdusta ettei tarvis jäädä vuodelepoon, koska se ei tytön kanssa onnistuisi.
Anteeksi omanapainen viesti, mut vähän tässä jännittää mikä on lääkärin tuomio. Kunpa kaikki ok ja paikat visusti ummessa!!!!!
Mutta nyt menen laittamaan ruokaa!!
toivoopi lottis rv. 29+6
MARIEELA: En oo Ankkalinnasta :), vaan Iitistä. Se meidän mökki on siitä Mylsältä Korialle päin, sellanen pieni kuivan maan mökki. Mutta ihan kiva siinä on vapaa-aikaansa viettää. *odottaa kesää ihan innolla jo* Kyllähän siel talvellakin vois olla, mut kun ei oo sisävessaa ja kylmä vesi tulee sisälle. On vähän hankalaa tuon pikkuneidin kans.
Mulle tuli mieleen, kun muistin yhtäkkiä, et MIRULII on sairaanhoitaja, että ollaankohan me oltu samaan aikaan opiskelemassa... Mä olin siel K-kosken sairaalanmäellä vuosina 1997-2000. Ja kollega olen. :) :)
Taidanpa hakea toisen kupposen kahvia, jos vaiks heräis paremmin.
Ei voi olla totta! No, ilmoitan sit vaan, että kivaa on kaverin kanssa:)
Heh, hauska kuvitella pieniä pottujauhokädenjälkiä Leannan keittiössä! ainakin niitä seuraamalla löytyy pikkuinen, jos menee vaikka äitykältä piiloon! =D
Hönttä! Varmaan haikea olo, kun pikkuinen sulle omasta sängystä vilkutteli. Meillä nukutaan kaikki vielä perhepedissä, mutta murehdin jo nyt, että mitäs jos meitä oiskin makkarissa viisi niin miten mahdutaan.. Kyllä kai se pikkuhiljaa ois meilläkin syytä alkaa ipanoiden siirtyä omaan huoneesen, on vaan niin ihanaa kun ne tuhisee vieressä!
Lottis! Hämärästi muistelen kuulleeni, että limatulppakin voi ainakin osittain uusiutua raskauden aikana, joten voihan se olla sitä. Toivotaan, että kaikki on kunnossa!
Nyt mä olen sitten ymmälläni, mutta samalla erittäin helpottunut. Mun kilppariarvot oli normaalit! Eli elokuun liikatoiminta on sitten itsestään normalisoitunut, mutta ihmeelliset oireet vaan kyllä vielä jatkuvat. Nyt sitten pitää otattaa lisää verikokeita, koska nythän ei tutkittu kuin kaks arvoa ja kun oon nyt tutkinu asiaa niin nää oireet voi johtua kahden muunkin arvon häikästä. Tai sitten omasta päästä..
Nyt tunnen itseni erittäin tyhmäks, kun menin hätäpäissäni popsimaan niitä lääkkeitä. No onneks ne ei kai viikossa muuta tilannetta mitenkään ratkasevasti. Ja nyt muistan just, että kilpparisairaudet voi uusia noin puoli vuotta synnytyksen jälkeen joten niinhän mulla on sitten ilmeisesti käynyt. Mutta hiton hyvä, että ovat itsestään laskeneet. Nyt ei ainakaan se oo esteenä raskautumiselle vaikka oletan edelleen, että syksyllä se on saattanu hyvinkin haitata siemenen itämistä.
Nyt pitäkää peukkuja, että ovis tulis vasta ens viikolla, kun ukko on tullu kotiin... Sain nimittäin ihan uutta intoa ja uskoa tähän yritykseen!!
Mulla tulee vähän veristä vuotoa enkä nyt oikein tiiä mitä ajatella. Neuvolaan soitin ja sanoi että on ihan normaalia (voi olla esim " menkat" jotka pitäski olla nyt) jos ei vuotoa ole runsaasti. Noh, sitä tulee sillai vessakäynnin yhteydessä koko paperi punaseks (sori) ja muuten ihan aavistuksen vaan pikkuhousunsuojaan. Käski mennä päivystykseen jos vuoto lisääntyy, muuten huomenna neuvolaan. Ihan vähän pelottaa kyllää.. Mitään kipuja ei kuiten ole, se on kai hyvä. Mut mikä ihme on sit runsaasti, sitä mietin sit tämän päivän....
Paras kun soitat päivystykseen ja kysyt sieltä,mitä mieltä ovat! ettei sun tarvi siellä itseksesi miettiä! Onneksi ei ole kipuja ja toivottavasti loppuu pian se vuoto! Voi sinua,koitahan jaksella!!!
Hyvä,että kilppariarvot palanneet normaaleiks! Ja nyt koitetaan saada se ovis viivästyyn...*lähettää hämäläisiä erittäin hitaita ovissäteitä,jotka kumoavat nopeat turkulaiset ovissäteet~~~~~~~~~* 000000(nuo nollat lähetti pikku-typykkä ;) Ne vissiin tarkoittaa,että kohta siellä piipaankin masu alkaa paisua ;))
Olen taas pari päivää viettänyt palstahiljaiseloa, koska touhua ja tohinaa on ollut yllin kyllin. Remppaa, remppaa ja remppaa, lenkkiä, leipomista, ym ym ym ym Kaiken kukkuraksi nämä päiväsaikaan tapahtuvat kirjoittelut ovat todella harvinaista herkkua, koska se äippälomantuuraaja aloitti maanantaina hommansa... Ei oikein kehtaa palstailla kun toinen seuraa vieressä ja yrittää opetella mun hommia. Ja toki se opettaminen vie tosi kauan aikaakin, eli en ihan oikeesti edes ehdikään kirjoittelemaan.
Nyt kuitenkin ruokkiksella päätin kotoa tulla ilmoittautumaan, että elossa ollaan :)
MARIPOSA; mulla tuli kans vuotoa silloin kun menkkojen olis pitänyt olla. Vuotoa kesti peräti viisi päivää (siis sellaista tuhrua), eli ehdin olla jo ihan paniikissa. Toivottavasti sunkin kohdallasi kyse on harmittomasta vuodosta, vaikka ymmärrän toki huolesi.
Täällä ilmeisesti on taas harrastettu joukkoplussausta, hyvä hyvä!!!!!! Onnea kaikille plussan saaneille !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eilen alkoi taas 24, nyt meneekin sit tiistait ja torstait telkun ääressä *täysin fanaattinen Jack Bauer -fani*
Nyt jääkaapille ruokaa etsimään. Toivottavasti ehdin illalla kirjoittelemaan enemmän.
Mukavaa päivää kaikille!!!
Jellona rv 31+2
Oliko sulla se vuoto ihan vaan sellasta pientä tuhrua koko ajan? Tuliko yhtään ihan kirkasta verta? Ku mulla tulee vähän, kun pyyhkii (tosin on hieman tummaa mun mielestä, ei ihan " puhdasta" verta).
Täytyy kai soittaa sinne päivystykseen...
Ei varmaan ole mitään vakavaa,taitaa olla aika tavallista ensiviikkojen aikana.Mutta toki kannattaa käydä näytillä,jos mahdollista.Jollei muun takia niin ainakin oman mielenrauhan.
Mulla tuhrutteli ekasta ja olikos kolmosesta ja nelosesta ja olin ihan hermoraunio kunnes kävin tarkistamassa tilanteen.Välillä se oli ihan punaista välillä ruskeaa tuhrua,joten siis,kyllä voi ola ihan punaistakin vuotoa ilman että merkkaa keskenmenoa!!!
TSEMPPIÄ!!!!!
Piipaa!Hienoa että kilppari arvot oli ok!!!!!
Mulla lääkäri ajatteli olevan kilpparissa liikatoimintaa kun oli ne perättäiset varhaiset km:t mutta oli kuitenkin ihan normaalit!Onneksi!
Nyt +++++++säteitä lähettelen!!!!!
Tuholainen taas vauhdissa.mentävä on!L
Nyt kun muistelen,niin eikös Marieelallakin tullut silloin alkuvaiheessa sitä tuhruttelua? *toivoo sydämestään,että sullakin ihan harmitonta*
Ihan ekaks MARIPOSALLE: Toivon sydämestäni, et se vuoto on harmitonta. Niinkuin jo todettu, on aika yleistä alkuraskauden aikana ja usein täysin harmitonta. Mutta toki ymmärrän huolen täysin ja siksipä voi olla hyväkin ihan mielenrauhan vuoksi käydä päivystyksessä. Koitahan jaksella!!
HÖNTTÄ: Mulla on ollu kilpirauhasen vajaatoimintaa nyt tytön syntymän jälkeen. Parhaillaan lääkekuuri menossa. Mulla oli masennusta, hiusten lähtöä (vaikka en imettänyt), väsymystä... itse en epäillyt mitään, mutta verikokeista selvis, että mun arvot oli ihan normaaliarvojen alarajoilla. Joulukuussa kävin kontrollissa ja edelleen syön kilpirauhaslääkettä. Maaliskuussa kontrolloidaan uudestaan. Hyvä, että sulla arvot normalisoituivat ja toivottavasti ne muutkin arvot on ok.
Kenenkäs plussausta seuraavaks jännätään? PIIPAANKO?
Meidän pitäis kohta ostaa neidille turvaistuin, kun alkaa toi turvakaukalo oleen vähän ahdas noissa toppavaatteissa. Ikää hänellä nyt siis 6 kk. Kertokaas vähän te, joilla jo useampia lapsia, et mihin kannattaa kiinnittää huomiota turvaistuinta valitessa ym. kokemuksia???
Nyt päiväkaffelle!
SORRY, sotkin mielessäni nuo nikit, sehän olikin PIIPAA, jolla ne kilpirauhasarvot oli normalisoituneet, eikä Hönttä! SORRY!
Nyt sitä kaffeeta, jos vaik noi aivotkin alkas toimii. :)
ONNITTELUT PLUSSANNEILLE!!!!!
Mariposa: käy päivystyksessä mielenrauhan vuoksi. Alkuraskauden verenvuodot ovat hyvin yleisiä.
LEANNA: minkä kokoisessa asunnossa asutte, kun teillä suuri perhe?
Meillä on asuntokuume... olisi kiva siirtyä vähän suurempaan, voisi sitten siinä perhettäkin kasvattaa...
MARIPOSA: *halaa* Toivotaan, että ei olisi vakavaa!!! Ja vaikka ne päivystyksessä ultraa, niin siellä ei välttämättä selviä tarkalleen mikä tilanne on, jos vielä hyvin alussa:/
Hei
en oikein tiedä miten eksyin teidän ketjuun mutta pari mielenkiintoista juttua löysin josta toisesta haluaisin kysyä ja toiseen kommentoida ;)
eli me siis yritämme neljättä (sivuhuomautuksena) ja minulla on ollut ruumiinlämpö jo jokusen kuukauden alempi kuin normaalisti ja jollain oli kilpirauhasen kanssa jotain ja mitä? Kun joku minullekin heitti ilmaan, että johtuu joko hormoneista tai kilpirauhasesta ja heti iski pelko pyllyn alle, että voiko se estää raskaaksitulon vaikka vasta syksystä ollaan oltu ilman kierukkaa ja täysillä yritetty muutama kuukausi. Lämpö on 35-35,5 välillä ja tänä aamuna hupskeikkaa 36,5.
ja sitten hänelle joka mietti vuotoa. Minulla oli viikolle 15 enempi ja vähempi vuotoa kolmannen kanssa. Ihan alkuraskaudessa, ennenkuin tiesin, tuli verta ihan ryöpsähtämällä silloin kun menkkojen olisi pitänyt alkaa ja luulin niitä tietysti niiksi, loppuivat kylläkin aika lyhyeen. Sitten oli sellaista tiputtelua, joskus kirkasta useimmiten tummaa. näytillä käytiin ja aina sydän löi ja vauva kasvoi. Sitten se vuotelu loppui. Edelleenkään en tiedä miksi vuosi, muistan vain sen epävarmuuden ja pelon. Eli kaikki voi olla ihan ok! Meillä pääsin kyllä polille kun sinne soitin ja yksityiselle ainakin pääsee jos haluaa tilanteen tarkistaa.
Mariposalle:
Halituksia!!! Toivotaan ja uskotaan, että se on vaaratonta! Toivottavasti saat mielenrauhasi vuoksi ajan päivystykseen. Usein vaan kyllä kuulee että puhelimessa neuvotaan odottaman ja seuraamaan tilannetta.. Uuuuh raastavaa, voin vain kuvitella!
Lottiksellekin
Myötätuntoisia ajatuksia! Olisipas nyt joku sinänsä vaaraton ja hoidettavissa oleva tulehdus vaan. Limatulpan lähteminen kuulostaisi vähän pahalta...
Leanna ja Hönttä
Hei kertokaa miksi synnytys täytyy käynnistää, jos vettä on liikaa? Onko siinä se napanuoran luiskahtamis vaara, jos käynnistyy kotona itekseen? Vai vielä jotain muutakin?
Mä oon ihan raihnas eilisestä kaupungilla kävelystä! Uh, ei pitäis mennä harrastamaan alennusmyyntejä tässä kunnossa.
Ääk aamu alkoi taas klo 07!Yritän epätoivoisena pitää pientä hiljaisena että isommat,lomalaiset,saisivat nukkua.
nyt kun oli pikkasella se kova ripuli ja pylly ahavoitui aivan punaiseksi käytin hoitoon perinteistä perunajauhoa.Arvtkaa onko pikkanen keksinyt kuinka kiva on tunkea käsi sinne perunajauho laatikkoon ja taputella kädenjälkiä pitkin keittiön kaappeja...
Mun on varmaan pakko ostaa tän viidennen kanssa niitä kaapin turvalukkoja joita tehdään juuri näitä tapauksia varten=)
lapsivesi asia sai monta mietettä.Mulla tosiaan oli ihan niillä rajoin ettei olisi ollut liikaa.Paljon oli mutta sitten on se " liian veden raja" .Vatsa tosiaan oli valtaisa.olisko ollut sf rv 38 niin yli 40cm.Vauva pyöri ja potkiskeli(vesi moninkertaisti tuntemukset vauvan potkuista,välillä meinas päästä itku kun tuntui että tulee läpi)kovin ylhäällä ja tukala oli olo.Jos sitä vettä on yli sen tietyn rajan ne pohtivat tarkasti käynnistystä vaihtoehtona kuten liian vähässäkin vesi määrässä.Kyselin silloin TYKSissä ahkerasti asiasta.
Kun kalvot sitten käynnistäessä puhkottiin olin tarkassa valvonnassa kun vauva oli niin ylhäällä ettei napanuora luiskahda vesien tullessa ulos.Ja olisko ollut 30-45 min kun en saanut nousta ja sydänkäyrää otettiin taukoamatta.kun lääkäri totesi vauvan laskeutuneen sain nousta sitten pamahtikin heti kauheat supparit päälle=)
Ja terve vauva tuli.Vaikka sainkin turhautumiseen asti juosta polilla ja maksaa itseni kipeäksi.
Hyvä se vaan on jos tarkkailevat huolella.
nyt nuorin on taas pahan teossa,L