Arabian lausuminen.
Alkaa olemaan aika lausua Islamin uskontunnustus. Menin nettiin katsomaan miten se sanotaa. Avasin islamoppaan sivut ja samat ruotsinkieliset sivut.
Ruotsinkielisillä sivuilla oltii kirjotettu näin:
" ASH-HADU (jag vittnar) ANLA-ILAHA (att det finns ingen Gud) ILLA-ALLAH (utom Allah), WA ASH-HADU (och jag vittnar) ANNA MUHHAMMADAN RASUL-ALLAH (att Muhammad är Hans sändebud) "
Ja suomenkielisillä näin:
" ÄSH-HÄDU (todistan) ÄN LÄÄ ILÄÄHÄ (ettei ole muuta Jumalaa) ILLA ALLAAH (kuin Allah), WÄ ÄSH-HÄDU (ja todistan) ÄNNÄÄ MUHAMMADAN RASUL-ALLAAH (että Muhammed on Hänen sanansaattajansa).
Suomalaiset ja ruotsalaset aakkoset lausutaa ihan samanlailla (paitsi joku u, y) joten ihmettelen että miksi ne on kirjotettu noin erilailla? Kun sanon sen uskontunnustuksen niin kummalla esimerkillä mun kannattaa lausua? Jomman kumman on oltava väärä tyyli.
Kommentit (24)
Joh. 8:24 " Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne." [Tekstin ilmaus " minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen " Minä-olen" , 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, 13:19.]"
2. Moos. 3:14 " Jumala sanoi Moosekselle: " Minä olen se joka olen." * Hän sanoi vielä: " Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: ' Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.' " [»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ehje) viittaa Jumalan nimeen Jahve (vrt. jae 15). ehje merkitsee ' minä olen' , jahve ' hän on' . Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa ' Herra' . Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla adonaj ' Herra' , koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä Jahve. Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.]"
Jeesus ei ole raamtun mukaan profeetta. Jeesus ei ole raamatun mukaan sanansaattaja. Jeesus ei ole opettaja. Jeesus on Jumala.
http://www.haqaonline.com/multimedia/audio/Azan/
sieltä kuulet, miten lausutaan, ensimmäinen linkki mitä haulla löysin, mutta rukouskutsun esittäjiä on monia, kuuntelin ensimmäisen ja hienolta mashaAllah kuulosti.
Noista translitteroinneista, että on monta eri tapaa, siksi toiset käyttää ä:tä jne. InshaAllah opettele arabian kirjaimet niin ei tule epäselvyyksiä. Ja hienoa, että olet inshaAllah löytänyt sydämessäsi uskon.
Subhaan Allah että on mennyt tämäkin keskustelu väärille teille!!! Siis alunperinhän Jenni kysyi shahadan lausumisesta! Eli tässä neuvoja.. Syy miksi suomenkielellä uskontunnustus oli kirjoitettu eri tavalla on lausumisessa, arabiassa suurin osa a-kirjaiimista lausutaan äänä. Tässä suomenkielisessä sivussa oli siis vain transliteroitu uskontunnustus lähimpään mahdolliseen kieliasuun.
Uskontunnustuksen lausumiseen ei tarvita todistajia, ellei heitä nimenomaan halua paikalle. Kuten jo aikaisemmin mainittiin, sinun Jenni tulisi tehdä perusteellinen rituaalinen pesu (ghusl), johon ohjeet löytyvät varmasti helposti netistä. Tämän jälkeen riittää, kun sanot shahadan ääneen yksin tai todistajien läsnäollessa. Itse aikoinani kun shahadan lausuin, halusin sanoa sen moskeijalla todistajien läsnäollessa, paikalla oli myös " ylimääräisenä" eräs rakas sisko, joka auttoi minua valtavasti islamini alkutaipaleella ja auttaa edelleen, alhamdulillaah. Myös mieheni oli paikalla, ja tapahtuma oli yksinkertaisuudessaan uskomattoman kaunis ja täynnä tunnetta, alhamdulillaah.
Masha Allah Jenni että olet palaamassa islamiin insha Allah! Tervetuloa meidän joukkoomme!
Minä en tarvitse Jeesusta, sillä minulla on JUMALA! Jeesus oli profeetta, yksi mahtavimmista, hän kehotti rukoilemaan yhtä Jumalaa, niin lukee Raamatussakin! Siis kun luet missä luetaan " Jeesus sanoi:" .
miksi Jeesus oli mahtavampi kuin Muhamed??? joka on teidän uskon edustaja vielä....muhamedinhan sen pitäisi olla kaikki kaikessa, vai????