Hammaslääkäri uhkaili lastensuojeluviranomaisilla!!
Lapsemme on pelkopotilas ja olemme joutuneet muutamiin kertoihin peruuttamaan varatun ajan ja ottamaan uuden, koska emme ole häntä edes kilon paloina saaneet hammaslääkäriin. Pari kertaa, kun on pitänyt hammaslääkäriin mennä hän on karannut kotoa ja tullut vasta siten, kun on tiennyt, että nyt on myöhäistä sinne enää mennä. Hän o 12v. Hänellä on muutamia reikiä ja ne pitäisi saada hoidettua.
Nyt meille soitettiin, että jos seuraavallakaan kerralla lastamme hammaslääkäriin asti emme saa, he tekevät lastensuojeluilmotuksen! Ihan kuin tässä ei muutenkaan stressiä ja pelkoa olisi lapsemme hampaiden takia. Iltaisin ja aamuisin vahdin, jopa tarkastan, että hampaat on pesty eikä uusia reikiä lisääntyisi. Ja jokaisella kerralla, kun pitää hammaslääkäriin mennä pelkään jo tulevaa tilannetta. Emme ole etukäteen kertoneet koska ajat on, mutta kun sattuu olemaan sellaisena aikana ettei kouluun sinä päivänä tarvi mennä ( yritetty toimenpidettä lääkityksen avulla), hän on arvannut mistä on kyse ja lähtenyt kouluun. Tuon ikäistä ja kokoista (samankokoinen kuin minä) en todellakaan saa kannettua autoon ja sidottua kiinni. Johan siitä jo lastensuojeluun naapurit ottaisivat yhteyttä.
Siis aivan uskomatonta uhkailua! Mites sitten en perheet, jossa lapsia pahoinpidellään ja tapetaan...eipä sinne kukaan sossu mene oikeasti apuun!
Kommentit (277)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:54"]
...Itse uskaltauduin vasta 30 vuotiaan hammaslääkäriin! Tulos oli että kolme hammasta piti poistaa, rahaa meni ja käyntejä yhteensä vuoden sisällä varmaan 10 että saatiin hampaat kuntoon. Ei kivaa.
[/quote]
Oo onnellinen, itsellä vastaava tilanne, arvioitiin kriittiseksi potilaaksi ja hoitokertoja luvassa lukuisia
Mutta,
Kuopiossa jonot lähempänä vuotta ja hoitokertojen välilläkin joutuu odottamaan kauan. Kahden hoitokerran väli ollut huonoimmillan yli vuosi, vaikka lääkäri manaa että pitäisi saada hampaat kuntoon nopeasti...
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:58"]
Olen kyllä hammaslääkäri ja olen itseasiassa erikoistunut juuri pelkopotilaisiin ja kyllä, lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä, jos lapsi ei tule hoitoon. Tätä on painotettu kaikissa koulutukissa ja se on kunnallisella puolella myös työnantajan toive. Tietysti harkintakykyä tulee käyttää ja minä ainakin otan ensin yhteyttä vanhempiin. Ehkä sille on myös jokin syy, miksi ne lapset ovat lastenkodissa? Jotta hammaslääkäripelkoa ei syntyisi, tulisi lapsen hampaista oikeasti koettaa pitää mahdollisimman hyvää huolta etenkin ensimmäisinä elinvuosina, ettei joudu liian vaativiin toimenpiteisiin kehitykseen nähden. Monet aikuisetkin kertovat, että heidän hammaslääkäripelkonsa alkoi juuri 2-3v, kun tuli ensimmäinen reikä ja se paikattiin. Noin pienelle lapselle jo pelkkä poran ja imun ääni on pelottava. Puhumattakaan puudutusneulasta...
[/quote]
Ei ainakaan Espoossa ole työnantajan toive. Lähetämme uuden ajan ja siinä se. Kyllä teidän pitäisi ymmärtää miten lastensuojelu toimii, mitä se ylipäätänsä on. Ei pari reikää hampaissa ole lastensuojeluasia , vaikka hammaslääkärin mielestä se tietenkin johtaa välittömään kuolemaan tai ainakin verenmyrkytykseen ja sydämen pysähdykseen ja jos ei heti tänään niin viimeistään huomenna. Ja hammaslääkärinä sinäkin olet nähnyt nykynuorten hampaat. 90% olisi lastensuojeluasiakkaita jos niiden kunto ratkaisi sen tarpeen.
olen samaa mieltä kuin dellinenkin kirjoittaja, lapsellanne ei ole minkäänlaista kuria.Kyllä se on niin että aikuinen päättää perheen asioista eikä lapsi
En ole ikinä kuullutkaan että jos laste ei viedä hammaslääkäärin tulee ls-ilmoitus? Mitä vittua?No ei ihme että resurssit ei riitä oikeiden tapausten hoitoon ku sen vie se kun lastensuojelu ravaa hakemassa lapsia hammaslääkäriin.
Sorge mut tän maan asioissa on mätää, ei hampaissa.
No älkää kertoko lapselle mihin olette menossa. Kun auto kaartaa hammaslääkärin pihaan, on myöhäistä karata. Sitten vain lapsi isän kainaloon ja lekurille mars. Ei ehkä onnistu hampaiden tutkiminen, mutta ainakaan eivät voi sanoa etteikö lapsi olisi käynyt vastaanotolla :D mulle tehtiin noin joskus lapsena kun oli rokotuspäivä neuvolassa. Kolme aikuista piti minusta kiinni ja yksi pisti. Ei jäänyt traumoja, nyt aikuisena en pelkää piikkejä enkä lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:45"]Hammaslääkäreille on annettu ohjeet, että lastensuojeluilmoitus on tehtävä, jos lasta ei tuoda hoitoon. Mehän emme tiedä aina, miksi lapsi ei tule vastaanotolle. Syy voi olla juuri tuo lapsen oma pelko (ei vain suostu lähtemään) tai sitten isä ja äiti molemmat makaavat krapulassa/humalassa/aineissa eivätkä muista koko hammaslääkäriaikaa ja lapsella suu täynnä reikiä. Ei se lastensuojeluilmoitus pitäisi olla mikään peikko. Jos kaikki on kunnossa, niin kohauttavat vain olkia, että turha käynti taas. Minusta parempi niin, että tehdään turhia ilmoituksia kuin että ne oikeat ongelmatapaukset jäävät piiloon, kun kynnys tehdä ilmoitus on liian korkea.
T. Hammaslääkäri
Ps. Kai voisitte soittaa hammaslääkärille tai ajanvaraukseen ja kertoa tilanteestanne. He voivat sitten arvioida, voidaanko hoito tehdä esilääkityksessä tai anestesiassa. Ja oikeasti, ettekö saisi lastanne pelon takia yleislääkäriin, vaikka hän olisi kuolemansairas? Koettakaa yhdessä keksiä keino hammaslääkärin tai hoitajan kanssa.
[/quote]
Hah haa, vai että hammaslääkäri. Paska puhetta koko lastensuojelu-hammaslääkäri sekoilut. Ja lastenkotiko ees vaihtoehto? Kyl ootte tyhmiä! Jos ei halua mennä hammaslääkäriin ei ole pakko. Ei kuulu lasulle. Ja oon muuten ite töissä lastarissa ja en.ole tän viidentoista työvuoden aikana nähny tai kuullu hammaslääkärihuostausta :D ja ei me täälläkään nuoria saada hammaslääkäriin jis eivät millään suostu. Ei voida pakottaa.
[/quote]
Kyllä voi olla surkea lukutaito ja kirjoitustaito muka koulutetulla. Taidat olla itse näitä mammoja, joiden lapsista tehdään lasu-ilmoituksia täysin syystä. Hammaslääkäri kun ei sanallakaan maininnut huostaanottoa.
Aloittaja on ihan selvä, että lasu-ilmoitus tehdään, jos 12-vuotiaan hampaat mätänee suuhun. Itsekin oon ollut äärimmäisen hammaslääkäripelkoinen eikä meillä päin aikanaan edes mainittu puudutuksia tai muita lääkityksiä. Kunnioitus vanhempia ja lääkäreitä kohtaan oli kuitenkin sen verran suuri, ettei olisi tullut mieleenkään käyttäytyä noin.
Ei voi olla noin että 12-vuotias pentu määrää. Vanhempien tehtävä viedä hammaslääkäriin, vaikka sitten väkisin!
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:29"]Meillä uhkaili myös. Minä uhkailin miehelläni jolla on rikollinen menneisyys. Sanoin että mieheni on hieman äkkipikainen ja ei varmasti pane villasella, jos hammaslääkärin taholta tulee ls-ilmoitus.
[/quote]
:D tää oli hyvä
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:29"]
Meillä uhkaili myös. Minä uhkailin miehelläni jolla on rikollinen menneisyys. Sanoin että mieheni on hieman äkkipikainen ja ei varmasti pane villasella, jos hammaslääkärin taholta tulee ls-ilmoitus.
[/quote]
Hienoa, annoit sitten toisen syyn tehdän ls-ilmoitus.
Olen kyllä hammaslääkäri ja olen itseasiassa erikoistunut juuri pelkopotilaisiin ja kyllä, lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä, jos lapsi ei tule hoitoon.
[/quote]
Uskomantonta miten paljon paskaa ihmiset hyväksyvät, lastensuojeluilmoitus jostain hammaslääkärijutusta...
Itse en kyllä suostuisi tekemään ja kasvattamaan lasta tällaisessa kommarihelvetissä, jossa lapsetkin sosialisoidaan valtiolle.
Kauheaa varmasti olla vanhempi nykyään, ei koskaan tiedä milloin joku virkamiespersereikä päättää sosialisoida lapset valtiolle.
Olen kyllä hammaslääkäri ja olen itseasiassa erikoistunut juuri pelkopotilaisiin ja kyllä, lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä, jos lapsi ei tule hoitoon. Tätä on painotettu kaikissa koulutukissa ja se on kunnallisella puolella myös työnantajan toive. Tietysti harkintakykyä tulee käyttää ja minä ainakin otan ensin yhteyttä vanhempiin. Ehkä sille on myös jokin syy, miksi ne lapset ovat lastenkodissa? Jotta hammaslääkäripelkoa ei syntyisi, tulisi lapsen hampaista oikeasti koettaa pitää mahdollisimman hyvää huolta etenkin ensimmäisinä elinvuosina, ettei joudu liian vaativiin toimenpiteisiin kehitykseen nähden. Monet aikuisetkin kertovat, että heidän hammaslääkäripelkonsa alkoi juuri 2-3v, kun tuli ensimmäinen reikä ja se paikattiin. Noin pienelle lapselle jo pelkkä poran ja imun ääni on pelottava. Puhumattakaan puudutusneulasta...
[/quote]
No huhhuh. Kuulostaa siltä, että Suomen julkisen sektorin tetveydenhuolto/sosiaalihuolto/koulut on täynnä sekopäitä. Joka koulutuksessa ohjeistetaan työntekijöitä tehtailemaan lastensuojeluilmoituksia ja pelotellaan huonoille ja aggressiivisilla vanhemmilla. "Vanhemmuus hukassa", "lapset heitteillä". Taitaa olla ennemminkin niin, että viranomaisilla on järki hukassa ja lapset ovat vaarassa, kun joutuvat ammattitaidottomien ja/tai muuten vain yksinkertaisten virkamiesten kanssa tekemisiin.
Omituisia neuvoja. Remmillä hakkaamista ja kainalossa kantamista?? Varmaan tulisi lisää traumoja ja varma huostaanotto. Pojan kanssa pitää keskustella vakavasti ja sopia, että hän tulee hammaslääkäriin paikalle ilman että siellä tehdään toimenpiteitä. etsikää hyvä yksityinen hammaslääkäri joka on pelkopotilaisiin perehtynyt. Siitä se sitten alkaa.
No, jatkanpa vielä. Olen nähnyt niin urani aikana niin järkyttäviä lastenpahoinpitelytapauksia, että siinä on suurin piirtein mennyt usko jo koko ihmiskuntaan... Sellaista, mitä synkinkään mieli ei pystyisi edes kuvittelemaan. Olen ollut töissä kirurgian puolella (en ole suukirurgi, mutta suuntautunut) ja ainakin minunkin paatunut sydämeni itkee verta, kun lapsi itsekin puolustelee vanhempiaan, vaikka tapaus on aivan selvä. En tiedä, millaiset olot lastenkodissa on, mutta jos huonot, niin sitä pitäisi kehittää sen sijaan, että jätetään lapset aivan kelvottomien vanhempien (ei missään tapauksessa ap) hoiviin. On oikeasti onni, että meillä Suomessa on lastensuojeluviranomaisia.
Ihan oikein kun olet lapsellesi reikiä tehnyt. Ei niitä reikiä tule jos ei mutusteta sokeria ja hampaat langataan ja pestään joka päivä hyvin.
Ja kunnolliset vanhemmat ei vie sitä kariesbakteeria lapsen suuhun ollenkaan.
Toivottavasti saat kunnolla paskaa niskaan viranomaisilta. Älä syytä kuitenkaan muita omista virheistäsi
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:29"]Meillä uhkaili myös. Minä uhkailin miehelläni jolla on rikollinen menneisyys. Sanoin että mieheni on hieman äkkipikainen ja ei varmasti pane villasella, jos hammaslääkärin taholta tulee ls-ilmoitus. [/quote] :D tää oli hyvä
[/quote]Laiton uhkaus hyvä?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:13"]
Olen kyllä hammaslääkäri ja olen itseasiassa erikoistunut juuri pelkopotilaisiin ja kyllä, lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä, jos lapsi ei tule hoitoon.
[/quote]
Uskomantonta miten paljon paskaa ihmiset hyväksyvät, lastensuojeluilmoitus jostain hammaslääkärijutusta...
Itse en kyllä suostuisi tekemään ja kasvattamaan lasta tällaisessa kommarihelvetissä, jossa lapsetkin sosialisoidaan valtiolle.
Kauheaa varmasti olla vanhempi nykyään, ei koskaan tiedä milloin joku virkamiespersereikä päättää sosialisoida lapset valtiolle.
[/quote]Eikö lapsella siis ole oikeutta terveisiin hampaisiin??
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote]
Lastensuojeluilmoitus ei tarkoita, että lapset otettaisiin huostaan! Tarkistetaan vain, miten asiat kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 13:45"]Hammaslääkäreille on annettu ohjeet, että lastensuojeluilmoitus on tehtävä, jos lasta ei tuoda hoitoon. Mehän emme tiedä aina, miksi lapsi ei tule vastaanotolle. Syy voi olla juuri tuo lapsen oma pelko (ei vain suostu lähtemään) tai sitten isä ja äiti molemmat makaavat krapulassa/humalassa/aineissa eivätkä muista koko hammaslääkäriaikaa ja lapsella suu täynnä reikiä. Ei se lastensuojeluilmoitus pitäisi olla mikään peikko. Jos kaikki on kunnossa, niin kohauttavat vain olkia, että turha käynti taas. Minusta parempi niin, että tehdään turhia ilmoituksia kuin että ne oikeat ongelmatapaukset jäävät piiloon, kun kynnys tehdä ilmoitus on liian korkea. T. Hammaslääkäri Ps. Kai voisitte soittaa hammaslääkärille tai ajanvaraukseen ja kertoa tilanteestanne. He voivat sitten arvioida, voidaanko hoito tehdä esilääkityksessä tai anestesiassa. Ja oikeasti, ettekö saisi lastanne pelon takia yleislääkäriin, vaikka hän olisi kuolemansairas? Koettakaa yhdessä keksiä keino hammaslääkärin tai hoitajan kanssa. [/quote] Hah haa, vai että hammaslääkäri. Paska puhetta koko lastensuojelu-hammaslääkäri sekoilut. Ja lastenkotiko ees vaihtoehto? Kyl ootte tyhmiä! Jos ei halua mennä hammaslääkäriin ei ole pakko. Ei kuulu lasulle. Ja oon muuten ite töissä lastarissa ja en.ole tän viidentoista työvuoden aikana nähny tai kuullu hammaslääkärihuostausta :D ja ei me täälläkään nuoria saada hammaslääkäriin jis eivät millään suostu. Ei voida pakottaa.
[/quote]Jos lapsi ei mene koulun hammastarkastukseen, se on sitten lastensuojelu, joka tarkistaa hampaat, ja jos on huonot ne hoidetaan väkisin ja lapsi laitokseen.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:36"]
Vielä, hajusteita pitää laittaa, ettei haise paskalle.
Oikeasti tämäkin kiinnostaa lehdistöä, kiitos keskustelijoille.
[/quote]
Ei hajusteita saa käyttää, parempi ajoittaa niin, että 15 minuutin sisällä on käynyt suhkussa (toki se on suotavaa muutoinkin).
Entäs jos sellainen vilkkaapuoleinen poikalapsi sählää ja on kiinnostuneempi eri härveleistä kun itse asiasta, ei esimerkiksi malta kuunnella hyvätarkoittavia hampaiden hoito ohjeita. Rajattomuutta?