Hei te jotka teette lapsellenne soseita!!!!!!!!!!!
Kauanko pidätte jääkaapissa soseita? iedän että niitä voi pakastaa ja pakastankin, mutta montako päivää jääkaapissa ollutta uskaltaa taaperolle vielä antaa? Sellaista sosetta jossa on lihaakin? Olisiko liikaa, jos maanantaina tehtyä sosetta annan jääkaapista vielä torstaina, vai onko keskiviikkona viimeinen antopäivä?
Näitä elämän suuria kysymyksiä...
Kommentit (6)
Itse kun tein soseita tein aina ison satsin eri lajeja pakkaseen ja sieltä aina sulatin sen muutaman kuution per ateria. Ja siihen keitin pottua lisäksi.
Tai tuoreesta vain sen mitä tarvitsi sille päivää ja loput pakkaseen.
Itse en antaisi noin vanhoja soseita, en edes seuraavana päivänä varmaankaan....
koska lapsi haluaa ruokansa nopeasti eikä meillä ole mikroa, jotenpakastan mahd.vähän. Onko siis kellään tietoa kauanko noita soseita saa jääkaapissa säilyttää?
Pakastin yleensä sosetta pienissä minigrip-annospusseissa. Tosi kätevää ja jäätyy & sulaa nopeasti.
Jäädytin siis soseet jääpalarasioissa, ja kun jäätyneet siirsin pakasterasioihin. Sulavat hetkessä, kun ottaa ajoissa ennen ruokailua pakkasesta. Ja jos sekaan muusaa kuuman potun , ei välttämättä mikroa tarvitse...
On ainakin tuoretta. Eikä tarvi pelätä lapsen puolesta, onko vanhaa...
johan siinä nyt menee hermot molemmilta. Vaikka ei ole mikroa, voithan tehdä vähän isomman annoksen ei-akuutissa tilanteessa, pakastaa edes parin aterian verran esim Minigrip-pussissa ja lämmittää sopivana ajankohtana vaikka pienessä kattilassa tai vesihauteessa. Nopeammin se käy kuin aterian laittaminen joka kerta alusta asti.
Niin ja ei lapsi varmaan kolme päivää vanhaan soseeseen kuole, jos se on puhdasta (ei siis syödyssä astiassa säilytettyä) ja ollut koko ajan jääkaapissa. Mutta itse en tarjoaisi sellaista vakituisena tapana, vain kerran poikkeuksena.
ja jos otan pakkasesta ruoan niin säilytän sitä korkeintaan kaksi päivää jääkaapissa. Mutta olenkin pakastanut lihat pienissä annospusseissa eikä niistä tule ruokaa kuin kahdeksi päiväksi. Perunat keitän joka päivä, jos annan perunaa. Paatatit olen soseuttanut valmiiksi ja pakastanut. Hedelmäsoseita olen myös tehnyt ja pakastanut niitä pilttipurkeissa. Kestää pakastuksen.