Tyttöystävä ei suostu tekemään aborttia
Ollaan seurusteltu vasta 5kk eikä parisuhde ole kovinkaan vakaalla pohjalla enkä halua isäksi. Tyttöystävä sanoi syövänsä pillereitä mutta tuli silti niistä huolimatta raskaaksi eikä halua aborttia tehdä vaikka se olisi paras ratkaisu.
Olen vasta 21-vuotias ja juuri päässyt työelämään eikä lapsi todellakaan sovi elämäntilanteeseeni. Tein jo tyttöystävälle selväksi että jos aikoo pitää lapsen niin saa tehdä sen yksin, minä en lasta halua enkä rupea mitään elareita makselemaan. Miten on, pääsenkö tästä tilanteesta jos vain lähden vai voiko tyttöystäväni pakottaa minut isäksi?
Kommentit (244)
Sehän se nyt vielä puuttuisi että lasta haluamattomalla miehellä olisi oikeus viedä nainen aborttiin
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:26"]
Naisella on oikeus aborttiin, mutta mies mies joutuu kantamaan aina vastuun. Kenen mielestä tämä on muka reilua näin tasa-arvon aikana. Miksei miehellä ole oikeutta kieltäytyä isyydestä raskauden alussa?
[/quote]
Tasa-arvo on toki ehdottomasti asia johon pitää pyrkiä, mutta toistaiseksi ei vain ole hyvää ratkaisua tilanteeseen, jossa vain toinen sukupuoli voi olla raskaana. Nainen kantaa, synnyttää, kenties imettää lapsen aina. Jos mies on halunnut abortin, vastuu lapsen hoitamisesta, kasvatuksesta, omasta elatusosuudestaan (aivan oikein!) jne. jää naiselle, mies selviää isyydentunnustuksella ja elareilla, lasta saa tavata tai olla tapaamatta. Jos mies ei halua aborttia, hänellä on käytännössä edelleen oikeus luistaa tilanteesta aina isyyden tunnustamiseen asti. Se on melkoinen riski naiselle, jos tämä ei lasta missään nimessä halua. Siksi naisella on oikeus päättää raskauden jatkamisesta tai päättämisestä. Ja siksi miehellä ei ole oikeutta kieltää lasta jonka on itse mennyt siittämään.
Mutta jos oletettaisiin että miehellä moinen oikeus on: Entä jos mies tulee myöhemmin katumapäälle? Onko hänellä oikeus vaatia huoltajuutta ja tapaamisia, entä jos joku toinen mies on adoptoinut lapsen omakseen? Jos reiluja ollaan niin miehellä ei enää olisi mitään oikeuksia lapseen. Isyydestä kieltäytymisen pitäisi tällöin olla yhtä peruuttamaton kuin abortin. Käytännössä sinäkin varmaan tiedät ettei asia menisi niin, vaan äiti ei saa vieraannuttaa sisäisen isänsä löytänyttä miesparkaa reiluuden ja "tasa-arvon" nimissä.
Ymmärrän kyllä ajatuksesi idean, mutta tuo ehdotuksesi ei todellakaan toisi mitään tasa-arvoa vaan oltaisiin taas 50-luvulla, jolloin naiset suorastaan saivat pelätä seksin harrastamista raskausriskin takia.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:16"]
Naisien ei näköjään tarvitse ottaa mitään vastuuta tekemisistään. Siitä vain sysäämään vastuu miehelle.
[/quote]
Ap:n tyttöystävä nimenomaan kantaa jo vastuuta lapsestaan. Sen sijaan ap ei kanna.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:16"]Naisien ei näköjään tarvitse ottaa mitään vastuuta tekemisistään. Siitä vain sysäämään vastuu miehelle.
[/quote]
Eiköhän sen lapsen kasvattaminen ole suurempi vastuu moninkertaisesti kuin se, että mies maksaa vain elarit, jotka on 1/6 osa siitä miten paljon sitä rahaa lapseen oikeasti menee.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:59"]
Nyt en puhunut suurimmasta osasta väestöä vaan itsestäni ja omasta mielipiteestäni. Minusta melkein pitäisi olla niin että jos yksin sen lapsen haluaa niin sitten pitää olla myös taloudellinen puoli se yksin kasvattaa.
[/quote]
Jos mies harrastaa seksiä naisen kanssa, niin hän sen lapsen haluaa. Sitä kun kutsutaan katsos suvunjatkamisvietiksi.
[/quote]
Haha mitä paskaa.
[/quote]
Mutta totta.
[/quote]
Ai jokainen seksikerta on vain koska mies alitajuntaisesti haluaa lasta eikä siksi että hän haluaa hetkellistä mielihyvää :D
[/quote]
Mutta sitä hetkellistä mielihyvää halutessaan pitää myös kantaa vastuu teoistaan, koska jokainen tietää, mitä siitä hetkestä voi seurata. Ihminen on järjellinen olento eikä aikuinen voi olla pelkän mielihyvän vietävissä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:28"]En ole koskaan ymmärtänyt naisia, jotka tulevat joko vahingossa tai "vahingossa" raskaaksi, miehen vastusteluista huolimatta pitävät lapsen ja sitten itkevät kun isää ei muksu kiinnosta. Hei miettikää nyt muutakin kuin sitä pakonomaista tarvetta lisääntyä. Haluatteko oikeasti tuoda aina maailmaan lapsen jonka isää ei voisi vähempää kiinnostaa, vai kuvitteletteko oikeasti että se puklulle haiseva sinappikone herättäisi jotenkin mystisesti aiemmin niin vastenhakoisen miehen isyysvaistot? Sääliksi käy tällaisia lapsia, ei heidän isänsä vaan äitinsä vuoksi. TE itse olette kieltäneet lapselta isän, pitämällä lapsen jota mies ei halua. Te teette sen ihan tietoisesti. Toki näin voi tehdä, mutta mielestäni sitten ei ole mitään oikeutta ruikuttaa muksun isättömyyttä kun jo raskauden alussa on ollut hyvin tiedossa ettei toinen lasta halua.
Nainen voi kasvaa äidiksi raskauden aikana vaikkei alunperin lasta olisi tahtonutkaan, miehet ovat vähän eri juttu näin pääosin. Muutenkin ap:n tarina haiskahtaa nyt vähän siltä, että hänet on huijattu isäksi. Mielestäni ap ei ole tehnyt mitään väärää, hän LUOTTI kumppaniinsa ja hänen sanaansa ehkäisystä. Mutta ei, av-mammat tulevat tilanteesta riippumatta huutelemaan "se ehkäisee joka ei lasta halua!!!". Mikä helvetin lähtökohta se on parisuhteelle jos ei edes kumppaniinsa voi luottaa? Ainiin, täällähän on ihan tavallista ratsata kumppanin kännykät ja facebookitkin.
En koskaan tekisi lasta miehelle joka ei lasta selkeästi halua. Järjen köyhyyttä. Ei se isättömänä kasvaminen ole kuulkaas mitään herkkua. Lasten tulisi syntyä MOLEMPIEN osapuolien yhteisestä päätöksestä. Eri asia tietenkin tapaukset joissa lapsi on saatettu alulle hyvässä yhteisymmärryksessä mutta toinen muuttaakin mielensä synnytyksen kynnyksellä, silloin on raukkamaista jo kääntää kelkkansa.
[/quote]
Minä taas en koskaan voisi tehdä aborttia vaikka lapsi ei olisikaan sillä hetkellä toivottu. Olen tehnyt tämän hyvin selväksi myös miehelleni. En vastusta abortteja mutta sen henkiset vaikutukset olisivat minulle liian kovat vrt. sen lapsen pitämiseen vaikka sitten yyhoona. Onhan se jollekin että pilleriä huuleen, pikkasen pahemmat menkat ja homma selvä mutta et voi yleistää että kaikille se olis vaihtoehto. Ketään ei pidä siihen pakottaa. Jos isäksi tulo on noin vastenmielinen asia niin olisi kannattanut käyttää tuplaehkäisyä tms, mikään ehkäisy yksistään ei ole varma edes oikein käytettynä ja abortti ei ole ehkäisykeino. Ja milloin uutisoitiin tässä pariskunnasta jonka vahinkoraskaus jatkuikin huomaamatta abortista huolimatta, jos aletaan saivarrella. Tälläiset asiat kannattaisi keskustella etukäteen niin tyttöystävällä olis sitten ollut mahdollisuus olla yhtymättä vastuuttomaan älypäähän.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:24"]Jos on valmis panemaan, on oltava valmis seurauksiinkin. Ole iloinen, että sinulla on kohta lapsi eikä aids. [/quote] Miksi tämä koskee vain miehiä? Eikös tyttöystävänikin olisi pitänyt miettiä onko valmis kantamaan vastuunsa? Hänhän se lupasi huolehtia ehkäisystä joten ei ole mun vastuu.
[/quote]
Se ehkäisee, joka ei halua lapsia. Niin yksinkertaista. Turha itkeä kun paskat on jo housuissa.
[/quote]
Tuolla on toinen ketju, jossa haukutaan mies, joka meni tekemään vasektomian ilmoittamatta. Kas kun siellä ei naiset ajatellut, että oli esimerkillinen kun kantoi vastuunsa ehkäisystä. Hän olikin mulkku joka riisti vaimoltaan mahdollisuuden kolmanteen lapseen.
Eli näissä asioissa mies voi olla vain väärässä.
Oikein käytettynä pillerit ovat todella luotettava ehkäisykeino. Jos ripuloi, oksentaa, unohtelee pillerin tms. ja harrastaa silti seksiä, ottaa tietoisen riskin raskaaksi tulemisesta. Pakko suunnata syyttävää sormea myös ap:n tyttöystävää kohti; jos tietää näin tapahtuneen ja ehkäisytehon oletettavasti laskeneen, on joko kieltäydyttävä seksistä tai vaadittava ap:ta käyttämään kondomia.
Kuinka monessa vakisuhteessa oikeasti käytetään tuplaehkäisyä? Jos pillerit on käytössä, niin väitänpä aika harvan käyttävän samalla kondomia. Kyllä parisuhteessa pitää voida luottaa toiseen ja siihen, että pillereitä käytetään oikein ja ne otetaan ajallaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:49"]
Kannattaa ap neuvotella tulevan äidin kanssa josko sopisitte että hän pitää lapsen mutta sinun ei tarvitse olla lapselle isä. Toisin sanoen tyttökaverisi sanoisi ettei isästä ole tietoa ja ottaisit kelan elarit. Minusta se olisi reilua, ja näin tehtiin exäni kanssa. Toki lapsi ei tule perintöä saamaan mutta tulee hän minut perimään.
[/quote]
Minä en ole ollut tekemässä teidän vauvaa. miksi minä joudun veroillani kustantamaan sinun ja exäsi seksin jäljet?
Tuo ei ole reilua. reilua on se, että panijat maksavat. Jokainen tietää, että mikään ehköisymuoto ei ole sataprosenttinen.
[/quote]
Reilua tuo on siinä tapauksessa, ettei äiti hae elareita kelalta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:26"]
Naisella on oikeus aborttiin, mutta mies mies joutuu kantamaan aina vastuun. Kenen mielestä tämä on muka reilua näin tasa-arvon aikana. Miksei miehellä ole oikeutta kieltäytyä isyydestä raskauden alussa?
[/quote]
Tasa-arvo on toki ehdottomasti asia johon pitää pyrkiä, mutta toistaiseksi ei vain ole hyvää ratkaisua tilanteeseen, jossa vain toinen sukupuoli voi olla raskaana. Nainen kantaa, synnyttää, kenties imettää lapsen aina. Jos mies on halunnut abortin, vastuu lapsen hoitamisesta, kasvatuksesta, omasta elatusosuudestaan (aivan oikein!) jne. jää naiselle, mies selviää isyydentunnustuksella ja elareilla, lasta saa tavata tai olla tapaamatta. Jos mies ei halua aborttia, hänellä on käytännössä edelleen oikeus luistaa tilanteesta aina isyyden tunnustamiseen asti. Se on melkoinen riski naiselle, jos tämä ei lasta missään nimessä halua. Siksi naisella on oikeus päättää raskauden jatkamisesta tai päättämisestä. Ja siksi miehellä ei ole oikeutta kieltää lasta jonka on itse mennyt siittämään.
Mutta jos oletettaisiin että miehellä moinen oikeus on: Entä jos mies tulee myöhemmin katumapäälle? Onko hänellä oikeus vaatia huoltajuutta ja tapaamisia, entä jos joku toinen mies on adoptoinut lapsen omakseen? Jos reiluja ollaan niin miehellä ei enää olisi mitään oikeuksia lapseen. Isyydestä kieltäytymisen pitäisi tällöin olla yhtä peruuttamaton kuin abortin. Käytännössä sinäkin varmaan tiedät ettei asia menisi niin, vaan äiti ei saa vieraannuttaa sisäisen isänsä löytänyttä miesparkaa reiluuden ja "tasa-arvon" nimissä.
Ymmärrän kyllä ajatuksesi idean, mutta tuo ehdotuksesi ei todellakaan toisi mitään tasa-arvoa vaan oltaisiin taas 50-luvulla, jolloin naiset suorastaan saivat pelätä seksin harrastamista raskausriskin takia.
[/quote]
No nykykäytäntö aiheuttaa sen, että miehet saavat pelätä seksin harrastamista raskausriskin takia.
Pitäisiköhän naisilta poistaa aborttioikeus, niin oltaisin samalla viivalla? Se vaan saataisi aiheuttaa melkoisen määrän surullisia lapsikohtaloita.
Minä tulin raskaaksi heti suhteen alussa. Poikaystävä ei halunnut lasta koska on vasta 19v ja kaikki vähän kesken, itse en kyennyt aborttiin. Tein kuitenkin heti selväksi että joko hän jää ja kasvattaa lapsen kanssani tai lähtee enkä pakota häntä mihinkään koska hän ei halunnut sitä lasta.
Hän jäi koska uskoi pystyvänsä siihen. Kuitenkin hän toisinaan epäili pärjäämistään. Pian hän tottuikin ajatukseen omasta lapsesta. Hän puhui aina kuinka hänen tyttönsä ei saa pyöriä huonossa porukassa ja tapailla poikia jotka juo ja tupakoi.
Raskaus päättyikin reilun puolen välin pienen tyttömme kuolemaan. Ja nyt poikaystäväni suree tätä todella paljon. Ja hän katuu epäröintiään vaikka minusta se oli ihan normaalia että pelotti.
Isäksi voi mielestäni kasvaa jo raskauden aikana, ei vasta kun omaa lasta pitelee. Silti jos on täysin varma ettei halua isäksi vielä tai ei kykene siihen niin ei ketään voi pakottaa. Minä en pakottanut enkä niin tekisi jatkossakaan. Silti pidämme yhdessä huolen nyt että kunnolla ehkäistään ja lasta yritämme kun on sen aika.
Rakastatko ap tyttöystävääsi? Olette olleet vasta vähän aikaa yhdessä ja varmasti pelottaa kaikki, mutta puhu hänen kanssaan. Ehkä mielesi muuttuu muutamien kuukausien sisällä. Mutta jos koet eroamisenkin helpoksi koska tyttöystävä on raskaana, niin en suosittele jatkamaan, eroa ja tee hänelle selväksi ettei sinusta ole isäksi sille lapselle eikä poikaystäväksi hänelle.
Tuttavani paneskeli jotain muijaa parikymmentä vuotta sitten. No muija oli valehdellut ehkäisystä, kun biologinen kello jo tikitti. Ilmoitti, että lapsi tulossa, nyt naimisiin. Tuttavani vastasi, että ruokot maksaa, ei muuta. Tämä muija oli uskonut tuttavani puheet jumalattoman suurista kuukausituloista ja luuli saavansa isot elarit. Harmi vain, kun tuttavani oli pätkätyöläinen ja peliriippuvainen, kenellä oli jo isot ulosottomenot muutenkin. Sellainen playerimies.
15vuoden päästä tuli soitto, että äidillä on parantumaton syöpä, joten nainen lähettää lapsen isälleen. Kohta seisoi oven takana murrosikäinen tyttö matkalaukun kanssa. No tuttavani piti tyttöä perheensä vieraana viikonlopun ja lähetti äitinsä kotipaikkakunnalle takaisin ja ilmoitti, ettei edelleenkään ala isäksi. Sen jälkeen ei ole lapsesta kuulunut mitään.
Joten ei kannata tuudittautua ajatukseen, että kun lapsi syntyy, niin kyllä se isä siitä alkaa välittämään.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:21"]
Aika törkeitä kyllä noi kommentit "olisit käyttänyt kumia" Siis kyllä helvetti soikoon pitää pystyä luottamaan jos yhdessä sovitaan pillereiden olevan se ehkäisykeino. Sillon niitä syödään ja mikäli sitä unohtaa ottaa pillerin niin se mainitaan sille kumppanille jotta tiedostaa että ehkäisy saattaa pettää.
Tulee vain ensimmäisenä mieleen että taas on yhtä miestä käytetty hyväksi kun haluttu lapsi... Reiluintahan se olisi jos tyttöystävä sen haluaa pitää niin ei ilmoita kuka isä on, silloin ei tarvitse ottaa osaa ei-toivotun lapsen elämään (kustantaa/lapsi tule perimään ja viemään osuutta tulevaisuuden perheeltä)
Miksi me naiset ollaan niin paskamaisia että tehdään tollasta? Jos sitä parisuhteessa sovitaan ehkäisykeino ja itse se mokataan sekä salataan asia niin silloin pitää myös kantaa itse se vastuu. Ei kävis mielessäkään jos luvannut itse hoitaa jonkun asian niin vaatia muita ihmisiä siitä tilille, niitä ihmisiä joista välittää ja jotka luottaneet. Todella usein kun se "pillereiden pettäminen" johtuu siitä että on unohdettu ottaa se pilleri ja ei uskottu mahdollisuuten tulla raskaaksi. Ohjeissakin lukee että lisäehkäisyä tulee käyttää viikon ajan jne mikäli kulunut yli 12h.
[/quote]
Jep, mutta kuinka moni kundi piittaa tuosta ohjeesta? Viikon ajan pitäisi käyttää kondomia. Kyllähän ne on ne (nuoret) miehet, jotka yleensä sanoo, että "En halua käyttää ja tuskin sä nyt raskaaksi tulet".
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:18"]
Tulisipa miehille ehkäisypilleri. Miesten oikeusturva vahinkoraskauksissa on olematon.
[/quote]
Tätä minäkin olen odottanut jo kauan.
Ettekös te nuoret miehet tiedä, että jotkut naiset haaveilevat lapsista ja haluavat äidiksi. Pillerit on helppo jättää salaa ottamatta ja selittää, että kyllähän mä niitä otin, mutta jostain syystä ei toiminut.
Tämän vuoksi miehenkin kannattaa aina huolehtia ehkäisystä, jos ei todellakaan halua isäksi.
En halua aiheuttaa riitaa ap:n ja tyttöystävän välillä, mutta tiedän, että jotkut naiset kyllä toimivat näin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 07:33"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 07:05"]No huh huh. Ensin valehdellaan että syödään pillereitä, sitten tullaan raskaaksi ja kieltäydytään tekemästä aborttia? En ees haluais uskoa että tää on totta. Oikeasti tyrmistyttävää, että suomen laki voi käytännössä pakottaa jonkun isäksi. Onhan se tietenkin toisaalta hyvä, mut tällaisissa tilanteissa ei. Ei millään pahalla ap, mutta mä en jatkais enää suhdetta todellakaan tossa vaiheessa.
Miettikää toisin päin. Jos ap olis nainen, jonka poikaystävä uhkailee ja pakottaa synnyttämään lapsen? Oon varma että täältä löytyy myös niitä, jotka kauhistelevat sitä, että joissain vanhoillislestadiolaisperheissä naiset ovat synnytyskoneita. Se ei oo kauhean eri asia, että pakottaa jonkun isäksi. Ei sen pitäisi olla edes epäselvä asia. 5 kk seurustelua on mun mielestä vähän ja jos toinen ei oikeasti halua lasta, niin asiassa ei pitäis olla mitään epäselvää. Miksi hankkia lapsi, jos kummatkin eivät sitoudu siihen ja jos elämäntilanne ei sitä yksinkertaisesti salli?
[/quote]
Kerrotko ihan rauhallisesti, miten päädyit siihen, että ap:n tyttöystävä valehteli pillereiden käytöstä?
[/quote]
Ja kerro myös kuinka niin se ei ole kauhean eri asia pakottaa jotakin isäksi, kuin äidiksikään? Oletko mies vai kuinka et osaa ajatella, että miehen keho ei muutu suuntaan tai toiseen lapsien hankinnasta. Mies laukeaa sisään ja siinä se. Sen sijaan nainen kantaa lastaan sisällään 9kk ja keho venyy joka suuntaan tuottaen arpia ja kipua. Sitten vielä se synnytys tapahtui alakautta tai leikkaamallani niin molemmissa on omat komplikaationsa. Joko on alapää turvonnut, riekaleina ja tikeissä tai maha auki leikattu ja ommeltuna.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:22"]
On se kyllä aika pelottavaa, miten parin huolimattoman sekunnin seurauksena voi saada kauhean pallon nilkkaansa lähes kahdeksi vuosikymmeneksi. Tän asian suhteen oon kyllä onnellinen siitä, että oon nainen. Nainen voi aina sentään tehdä abortin, kun taas miehellä ei tossa asiassa ole mitään sanomista, vaikka yhtä lailla molemmat ovatkin syypäitä asianlaitaan.
[/quote]
Tämän kirjoittaja ei takuulla ole nainen! Naisethan kylmä hiki otsalla pelkäävät joutuvansa sen valinnan eteen.
[/quote] miksi yleistät? minä en ainakaan pelkää.
Miksi aina mies on syyllinen jos nainen hankkiutuu "tahallaan vahingossa" raskaaksi??? Jos nainen on luvannut hoitaa ehkäisyn, syy vahinkoon on yksin hänen, koska kyllä parisuhteessa täytyy pystyä luottamaan toisen sanaan! Mikä parisihde sellainen olisi missä koko ajan epäilisi toisen rehellisyyttä? Ap on täysin syytön tilanteeseen, likka itse on hankkiutunut salaa tiineeksi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:00"]
Miksi naisen pitäis tappaa lapsi jos haluaa pitää hänet? Sitähän se abortti on, turha hienostella
[/quote]
Siitähän tässä on kyse, että AP:n nainen ei halunnut lasta, mutta nyt haluaakin. Naisille sallitaan takaportti, jos ehkäisy pettää. He voivat vielä raskaana ollessaankin päättää haluavatko lapsen vai ei. Miksei naisille sanota, että älä harrasta yhdyntää, jos et ole valmis vauvaan? Näinhän miehille sanotaan, vaikka ehkäisystä olisi huolehdittu.
Jos kielletään abortti ja jälkiehkäisypillerit lailla, olisi tilanne tasa-arvoisempi. Silloin korostuisi lapsen oikeudet, molempien vanhempien kustannuksella. Nykyjärjestelmässä naisen oikeudet on etusijalla, lapsen ja varsinkin miehen oikeuksien kustannuksella.
En väitä, että AP:n tyttöystävä olisi hankkiutunut tahallaan raskaaksi, mutta sitäkin tapahtuu. Ja yllättävän paljon, joten sekin vaihtoehto pitää ottaa huomioon.
Naisien ei näköjään tarvitse ottaa mitään vastuuta tekemisistään. Siitä vain sysäämään vastuu miehelle.