Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku aikuinen ei osaa uida?

Vierailija
14.09.2014 |

Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.

Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?

En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On säälittävää olla uimataidoton. Pääskää yli peloista ja traumoista ja ottakaa itseänne niskasta kiinni..

Vierailija
42/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää lapsiinne siirtäkö tuota noloa vesipelkoa!
Miettikääs jos lapsenne tykkää kovasti uida ja menette järvelle. Lapsi ui innoissaan kauas ja vetääkin vettä henkeen aallon tullessa.
Ja sinä et voi pelastaa lasta koska et osaa uida!
Tai et voi mennä pelastamaan kun vesi on kylmää ja pelottavaa.
Kyllä ehtii lapsi hukkua ennen pelastajia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu

Vierailija
44/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:40"]On säälittävää olla uimataidoton. Pääskää yli peloista ja traumoista ja ottakaa itseänne niskasta kiinni..
[/quote]

Helppohan sun on sanoa.

Vierailija
45/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uo

Vierailija
46/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies (32v) ei osaa uida.Tänä kesänä kovasti harjoiteltiin mutta vielä jäi vähän tekniikka vajaaksi.

Hänellä ei ole ollut uimahallia kotikonnuillaan ja koulum kanssa olivat käyneet naapurikunnassa olevassa hallissa vain muutamia kertoja.

Itse asuin Ruotsissa lapsiuteni, ja siellä oli ala-asteella pakko oppia uimaan. Tarkoittaen ditä että uimahallissa käytiin niin monta kertaa että jokainen oppi uimaan. :) Olisipa jäänyt minulta uimataito jos ei olisi "pakotettu" oppimaan.

Vierailija
47/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan ymmärrettävää että jotkut eivät osaa uida, en näe siinä mitään outoa.

- kaikkialla ei ole järviä, jokia ja uimahalleja. Ei kaikista kouluista käytetä uimassa
- koulun uimaopetus on kovin vähäistä, että ei siinä välttämättä opi uimaan. jos vanhemmat eivät ole kiinnostuneita niin uimataito voi jäädä oppimatta

- joku trauma tullut joskus uimisesta 

- kaikki eivät tykkää vedestä tai itsensä esitelystä umapuvuissa

- maahanmuuttajat eivät välttämättä osaa uida koska ko. massa ei uimataito ole missään arvossa, ei ole turvallisia vesiä missä voi uida saati uimahalleja

Vierailija
48/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:06"]Mun mies (32v) ei osaa uida.Tänä kesänä kovasti harjoiteltiin mutta vielä jäi vähän tekniikka vajaaksi.

Hänellä ei ole ollut uimahallia kotikonnuillaan ja koulum kanssa olivat käyneet naapurikunnassa olevassa hallissa vain muutamia kertoja.

Itse asuin Ruotsissa lapsiuteni, ja siellä oli ala-asteella pakko oppia uimaan. Tarkoittaen ditä että uimahallissa käytiin niin monta kertaa että jokainen oppi uimaan. :) Olisipa jäänyt minulta uimataito jos ei olisi "pakotettu" oppimaan.

[/quote]

Ihana puhelin ja kirjoitusvirheet :P

Vierailija
49/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt..

Vierailija
50/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu näkyviin.

Vierailija
51/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:40"]On säälittävää olla uimataidoton. Pääskää yli peloista ja traumoista ja ottakaa itseänne niskasta kiinni..
[/quote]

Helppohan sun on sanoa.

[/quote] ja ihan yhtä helppoa netissä roikkumisen sijaan lähteä harjoittelemaan uimista!

Vierailija
52/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:08"]

Minusta ihan ymmärrettävää että jotkut eivät osaa uida, en näe siinä mitään outoa.

- kaikkialla ei ole järviä, jokia ja uimahalleja. Ei kaikista kouluista käytetä uimassa
- koulun uimaopetus on kovin vähäistä, että ei siinä välttämättä opi uimaan. jos vanhemmat eivät ole kiinnostuneita niin uimataito voi jäädä oppimatta

- joku trauma tullut joskus uimisesta 

- kaikki eivät tykkää vedestä tai itsensä esitelystä umapuvuissa

- maahanmuuttajat eivät välttämättä osaa uida koska ko. massa ei uimataito ole missään arvossa, ei ole turvallisia vesiä missä voi uida saati uimahalleja

[/quote]

Juuri näin! Tässä kirjoituksessa on kaikki oleellinen siihen miksi joku ei osaa/halua uida!

Vierailija
53/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:52"]Menikö se muuten jotenkin niin, että hyvä uimataito on 200m uintia putkeen, josta 50m selällään?
[/quote]Ja vielä uimaan lähtö siten, että hypätään veteen kokonaan sukelluksiin ja lähdetään siitä uimaan. Itse en tuohon pysty, eli virallisesti olen uimataidoton. Uiskentelen välttävästi, mutta en pysty uimaan kuin n. 100m kerrallaan. Sukeltaminen on minulle kauhistus ja pelkään vesillä oloa. Syyksi olen päätellyt sen, että lapsena minua ei viety uimaan kuin harvoin. Järveä ei siis ollut lähellä. Sen harvan kerran kun mentiin, niin aina joku aikuinen halusi välttämättä "uittaa" siten että piti maha alta kiinni ja vei syvälle, ja siellä sitten irrotti otteen ja kehotti "uihan tästä nyt reippaasti rantaan". Minä panikoiduin ja upposin joka kerta pinnan alle pärskimään. Joka ikisellä uintireissulla pelkäsin kauhusta jäykkänä tätä uittamisosuutta :( ja opin ainoastaan pelkäämään vettä. Nyt aikuisena uin välttävästi, mieluiten niin että jalat yltävät pohjaan.

Vierailija
54/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:46"]Pohjanmaalla uimataidottomuus on edelleen aika yleistä, eihän siellä ole järviä mailla halmeilla, ja uimahallejakaan ei ole joka paikassa, eikä etenkään minun lapsuudessani 70-luvulla ollut. Olen ihan tyytyväinen, että osaan uida edes auttavasti. Jos lapsena ei ole oppinut, aikuisena kynnys opetella on paljon korkeampi. 

[/quote] en sitten ilmeisesti asu pohjanmaalla kun vettä on mielestäni aika tiheässä ja uimapaikkoja myös!

[/quote]

Minä olen asunut lapsuuteni Etelä-Pohjanmaalla sisämaassa eikä siellä ainakaan uimajärviä ollut tiheään. Yhdessä mutaisessa joessa käytiin lapsena räpiköimässä illimatojen keskellä. Autoa ei meidän perheellä ollut, joten uimarannalle lähtö ei tullut kyseeseen kun matkaa oli useampia kymmeniä kilometrejä. Joskus harvoin jonkun kaverin kyydissä pääsin uimarannalle ja se oli varsinaista juhlaa!

Uintitaitoni on kehno mutta kyllä minä jotenkin pinnalla räpiköin.

Vierailija
55/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:22"]

Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.

Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?

En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.

[/quote]

Tiedän montakin jotka ovat uineet viimeksi ala-asteella ja nyt ovat keski-ikäisiä. Miksi kaikki ei osaa hiihtää?

Vierailija
56/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:31"]

Laiskuus opetella. Uimaan oppiminen on hyvin helppoa, kaikki eläimetkin osaa luonnostaan. Ihmisillä pistää psyyke vastaan. Itselläni on kaksi tuttua jotka ovat aikuisiällä opetelleet aikuisten uimakoulussa uimaan. Miehenikin osaa näemmä uida pari metriä, mutta sitten kysyttäessä ei kuitenkaan osaa, tiedä häntä, ehkä se kymmenen metriä on jotenkin vaativampi kuin se kaksi laiturin päästä? :D

[/quote]

Mitä tarkoittaa uimataito? Kyllä uimataitoinen pystyy uimaan vähintään sata metriä. Se ei ole uimista että "ui" muutaman metrin

Vierailija
57/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:41"]

minä en osaa uida ja olen 33v mies. En oppinut edes armeijassa. Ei ole koskaan kiinnostanut yhtään uiminen. En ymmärrä, mitä järkeä on jossain pikkutilassa (uimahalli) räpiköidä 50 muun ihmisen kanssa paskavedessä. Tai mennä räpiköimään jollekkin järvelle... Ennemmin käytän kalastukseen tai nyt syksyllä metsästykseen sen ajan.

[/quote]

Tokihan kaiken opettelu ja oppiminen on kiinnostuksesta kiinni, eikä kaikkea tarvitse kaikkien opetella. Uiminen sattuu kuitenkin olemaan kansallistaito. En pystyisi itse antamaan itselleni koskaan anteeksi, jos minulla olisi mahdollisuus pelastaa vaikka joku hukkuva, enkä sitä kykenisi tekemään, koska en olisi koskaan opetellut uimaan!

[/quote]

Todella harva oikeasti ui niin hyvin että kykenee pelastamaan ketään. 

Vierailija
58/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:52"]

Menikö se muuten jotenkin niin, että hyvä uimataito on 200m uintia putkeen, josta 50m selällään?

[/quote]

Vähintäänkin

Vierailija
59/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:51"]

Ei sillä auttavalla uimataidolla ketään pelasteta. Pitää olla taitava ja treenannut, että kykenisi raahaamaan uiden vaikka itseä suurempikokoista tajutonta ihmistä mukanaan. Oletettavasti tuollaisissa tilanteissa vesikään ei ole tyyntä.

Sama asia esimerkiksi elvytyksen kanssa. Olen kyllä käynyt ensiapukurssin joskus 10 vuotta sitten, mutta en minä käytännössä osaisi hätätilanteessa elvyttää. 

[/quote]

No tuostapa en tiedä, itse olen kymmenvuotiaana tyttönä suorittanut syyskuun lopussa, kylmässä vedessä vaatteet päällä, suoritetun vesipelastuskokeen, jossa minun tuli raahata myöskin täysissä vaatteissa olevaa täysikasvuista aikamiestä tietty matka pelastusotteella :)

Mutta esimerkiksi mieheni kuuluu tuohon selittelijäkastiin, onneksi sentään liikumme yhdessä, niin voin sitten tällä huikealla 150 sentin varrellani pelastaa jonkun, tai edes tosissaan yrittää.

Eikä se elvyttäminenkään mitään rakettietiedettä ole, se että on käynyt edes joskus kurssin, auttaa jo pitkälle. Toki kertaus ei ole koskaan pahasta.

[/quote]

Jos elvytyksessä tekee virheen niin se autettava kuolee. Joten en suosittele yrittämään jos ei oikeasti osaa

Vierailija
60/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:31"]

Laiskuus opetella. Uimaan oppiminen on hyvin helppoa, kaikki eläimetkin osaa luonnostaan. Ihmisillä pistää psyyke vastaan. Itselläni on kaksi tuttua jotka ovat aikuisiällä opetelleet aikuisten uimakoulussa uimaan. Miehenikin osaa näemmä uida pari metriä, mutta sitten kysyttäessä ei kuitenkaan osaa, tiedä häntä, ehkä se kymmenen metriä on jotenkin vaativampi kuin se kaksi laiturin päästä? :D

[/quote]

Mitä tarkoittaa uimataito? Kyllä uimataitoinen pystyy uimaan vähintään sata metriä. Se ei ole uimista että "ui" muutaman metrin
[/quote]Virallinen uimataidon määritelmä löytyy ylempää viesteistä. Hyvä jos puolet mammoista oikeasti pystyy täyttämään nuo kriteerit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme