Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku aikuinen ei osaa uida?

Vierailija
14.09.2014 |

Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.

Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?

En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan kokonaan vanhempien vastuuttomuutta jos lapsi ei Suomen kaltaisessa maassa osaa uida. Mut on ainakin laitettu veteen jo niin pienenä että en edes itse muista uimaan opettelua.

Muutenhan asia on evvk mutta uimataidon puute koituu pahimmillaan hengenmenoksi.

Vierailija
22/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on sekä allerginen kloorille että vilukissa. Koulussa ei oppinut uimaan. Yksi kerta altaassa ja samantie terveyskeskukseen ihottuman takia. Siihen loppu se. Kesäsin olis helpompi suostutella kissa hyppää laiturilta kun tämä tyyppi. Vesi on nimittäin "liian kylmää". Siis, aina. Vaik olis minkä lämpönen järvi, kaverin mielestä vain hullu sinne menis vapaaehtoisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi köpelösti uimakoulussa ja vedin vettä henkeen. Siitä lähtien olen pelännyt vettä ja uiminen jäi siihen. En laittaisi päätä veden alle vaikka pakotettaisiin.

Vierailija
24/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en osaa uida. Mutta mulla on äärimmäisen pätevä selitys miksi en voi veteen mennä. En viitsi kertoa ettei tunnisteta.

Vierailija
25/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pakotti uimakouluun.

Koulussa pakotettiin uimahalliin.

Näin Uudellamaalla. Minustakin on outoa, jos joku ei osaa uida.

Vierailija
26/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse vihaan vettä enkä osaa uida, koska olen pienestä pitäen pyrkinyt pois vedestä. Inhoan vettä. Olin uimakoulussa, meillä oli huvila saaressa, kotona uima-allas ja koulussa uimaopetusta - ja sittenkin vihaan vettä ihan hulluna. En osaa uida enkä haluakaan osata. Veljeni hukkui, se lisäsi vastenmielisyyttäni vettä kohtaan. Lapseni ovat olleet ja viihtyneet uimakoulussa, mies on innokas uimari, itse olen mieluiten rannalla. 

Vierailija
28/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:27"]

Vanhemmat pakotti uimakouluun.

Koulussa pakotettiin uimahalliin.

Näin Uudellamaalla. Minustakin on outoa, jos joku ei osaa uida.

[/quote]

21 taas

Joo, onhan minutkin pakotettu uimakouluun ja tietysti koulussa oli uintia. Mutta voin taata, että minua ei veteen saanut. En vieläkään ymmärrä, mitä hienoa uimisessa on. Vesi on kylmää ja siten inhottavaa (jopa lämpimän veden viikonloppuina olin mieluummin saunassa kuin vedessä).

En voi kyllä syyttää vanhempiani siitä, etteivätkö olisi yrittäneet opettaa uimaan (kolme muuta siskoani kyllä osaavat uida).  Kesät suorastaan asuttiin uimarannalla (lähin ranta oli tuolloin ihan muutaman sadan metrin päässä. Nytkin matkaa on suunnilleen saman verran) ja talvisin vanhempani aina veivät kerran viikossa uimahalliin.

Ilmeisesti joidenkin on tosi vaikea uskoa, että tosiaan on sellaisia ihmisiä, joita ei saa veteen kuin heittämällä sinne (eikä se kyllä kasvata intoa uimiseen...).

En aio painostaa esikoistani myöskään menemään veteen. Oppii uimaan jos oppii. Eipä ole pelkoa hukkumisesta kun veteen ei poikaa saa ja veneillessä on kaikilla (myös uimataitoisilla) pelastusliivit päällä.

Vierailija
29/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:46"]Pohjanmaalla uimataidottomuus on edelleen aika yleistä, eihän siellä ole järviä mailla halmeilla, ja uimahallejakaan ei ole joka paikassa, eikä etenkään minun lapsuudessani 70-luvulla ollut. Olen ihan tyytyväinen, että osaan uida edes auttavasti. Jos lapsena ei ole oppinut, aikuisena kynnys opetella on paljon korkeampi. 
[/quote] en sitten ilmeisesti asu pohjanmaalla kun vettä on mielestäni aika tiheässä ja uimapaikkoja myös!

Vierailija
30/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku sukulainen on hukkunut tai meinannut hukkua, tai itsellä samantyyppistä kauhukokemusta pitäisi kyllä nimenomaan ajaa opettelemaan se uimataito. Ettehän te voi ikinä mennä mihinkään veneeseen, tai laivalle, tai olla lapsienne kanssa lähelläkään mitään vesistöä koskaan! Herranen aika sentään!

Vierailija
31/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt vedestä enkä lapsenakaan halunnut mennä veteen. En myöskään halua olla vähissä vaatteissa muiden nähden. Uiminen ei vetoa millään tavalla, pelottaa vain.

Vierailija
32/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisen ihmisen pitää kyetä myös toisinaan sellaisiinkin asioihin jotka ovat epämiellyttäviä. Silloin 3-vuotiaana sitä saattoi vinkua suihkussa kun pään päältä laskettiin vettä...

Vierailija
33/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:39"]

Se, että joku sukulainen on hukkunut tai meinannut hukkua, tai itsellä samantyyppistä kauhukokemusta pitäisi kyllä nimenomaan ajaa opettelemaan se uimataito. Ettehän te voi ikinä mennä mihinkään veneeseen, tai laivalle, tai olla lapsienne kanssa lähelläkään mitään vesistöä koskaan! Herranen aika sentään!

[/quote]

Jaa, minä olen lähes uimataidoton ja silti asutaan meren vieressä ja harrastetaan veneilyä. Eli näköjään voidaan mennä lähelle vesistöjä.

Vierailija
34/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:44"]

[/quote]

Jaa, minä olen lähes uimataidoton ja silti asutaan meren vieressä ja harrastetaan veneilyä. Eli näköjään voidaan mennä lähelle vesistöjä.

[/quote]

Sun mies tai lapset ehkä pelastaa sut :)

Vierailija
35/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks uimataito ole ns synnynnäistä? Ainaki eläin vauvat "pysyy pinnalla" jos ne laittaa veteen

Vierailija
36/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuulostat melkeinpä ylpeältä itsestäsi? :) Onkohan kuitenkaan aihetta?

Vierailija
37/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:45"]

[/quote]

[/quote]

Sun mies tai lapset ehkä pelastaa sut :)

[/quote]

En minä aina heidän kanssaan ole liikenteessä, käyn paljon yksin kalastamassa tuolla aallonmurtajalla sekä tietenkin veneilemässä. Ja toisaalta kahdesta alle kouluikäisestä ei taitaisi olla pelastajiksi ihan vielä vaikka osaisivatkin uida.

Mistä minä muka olisin ylpeä? Noh, korkeintaan siitä, että saan asua näin ihanassa paikassa =)

Vierailija
38/165 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesipelko.Äiti yritti hukuttaa pienenä ja siitä jäi pelko.

Vierailija
39/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
40/165 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lisää, että isäni on kovassa tuulessa ollut myös veneonnettomuudessa. Mukana ollut nuori mies sai pelastettua toisen miehen rannalle, kun tämä sattui olemaan lähempänä ja meni soittamaan apua läheiseen mökkiin. Puhelin oli mennyt käyttökelvottomaksi molemmilta. Ambulanssimiehet saivat isäni haettua, ilmeisesti oli palokuntakin mukana, kun heillä oli vene. Pelastusliivit pelastivat nuo vanhemmat miehet, nuorin kovana uimarina olisi saattanut selvitä itsekin. Isä tuntuu suorastaan pelkäävän veteen menoa ja hän on kyllä vesiseuduilta kokoisin. Ehkä hänellä on joku lapsuustrauma. Eikä tuo veneonnettomuus estänyt veneilemästä jatkossakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi