Miten joku aikuinen ei osaa uida?
Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.
Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?
En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:52"]
Menikö se muuten jotenkin niin, että hyvä uimataito on 200m uintia putkeen, josta 50m selällään?
[/quote]
[/quote]Alussa hyppy syvään veteen sukelluksiin ja siitä lähtö uimaan. Matka 200m josta 50m selällään.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:08"]
On aivan kokonaan vanhempien vastuuttomuutta jos lapsi ei Suomen kaltaisessa maassa osaa uida. Mut on ainakin laitettu veteen jo niin pienenä että en edes itse muista uimaan opettelua.
Muutenhan asia on evvk mutta uimataidon puute koituu pahimmillaan hengenmenoksi.
[/quote]
No harvalla oikeasti on uimataito. Tuo edellä mainittu 200 metriä on minimi uimataitoiselle ihmiselle. Monikaan ei sitä ui
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:39"]
Se, että joku sukulainen on hukkunut tai meinannut hukkua, tai itsellä samantyyppistä kauhukokemusta pitäisi kyllä nimenomaan ajaa opettelemaan se uimataito. Ettehän te voi ikinä mennä mihinkään veneeseen, tai laivalle, tai olla lapsienne kanssa lähelläkään mitään vesistöä koskaan! Herranen aika sentään!
[/quote]
Jos tiput laivasta niin kuolet kuitenkin. Et selviä viileässä vedessä kuin muutaman minuutin. Mihin uit? Uitko kesken Tallinnan matkan puolesta välistä maihin? Jo pelkkä laivan aiheuttama aalto hukuttaa sinut.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:40"]On säälittävää olla uimataidoton. Pääskää yli peloista ja traumoista ja ottakaa itseänne niskasta kiinni..
[/quote]
Helppohan sun on sanoa.
[/quote] ja ihan yhtä helppoa netissä roikkumisen sijaan lähteä harjoittelemaan uimista!
[/quote]
Olen kuule harjoitellut kymmenet kerrat!
Se ei siitä parane kun mun pää ei pysy ylhäällä niskavammojen takia.
Pitäis olla joku joka kouluttaa.
Onpa taas ihmetyksen aiheet, haukotus. En osaa uida, kun ei opetettu. Ekan kerran veteen kouluiässä, ja koulussa opettajat ei tulleet edes altaaseen. Miten siinä oppii?
Tunnen kaksi jotka hädin tuskin pääsee pulikoimaan 25metriä. Molemmat ovat kilpaurheilijoita. Eli uimisessa on kyse muustakin kuin fysiikasta.
Mä en oppinut lapsena uimaan kovinkaan hyvin. Meillä ei ollut uimahallia lähellä ja koulusta käytiin kerran vuodessa hallissa, mutta sielläkään ei opetettu uimista vaan jokainen räpiköi tyylillään. Järvessä tuli käytyä aina välillä, mutta sielläkään kukaan ei opettanut ja itse en näköjään oppinut. Näin ollen mun uimataito oli aikuisena sellainen, että pääsin nippanappa altaan päästä päähän. Tähän tuskastuneena keräsin rohkeuteni ja kävin aikuisten uimakoulussa. Siellä mulle opetettiin ensimmäisen kerran oikea tekniikka ja nyt mä sitten tykkään ensimmäisen kerran eläessäni oikeasti uimisesta.
Eli ap:lle vastaus. Kaikki eivät vaan ole oppineet lapsena uimaan. Syitä voi olla monia, mutta uimataitoa ei vaan tule "luonnostaan".
Minä pystyn räpiköimään ehkä 10 metriä vedessä joka yltää max. rintaan mutta jos mut tiputetaan syvään veteen niin hukkuisin. En edes pysty täysin ymmärtämään miten ihminen pystyy lähteä uimaan ilman että jalat yltää pohjaan. Meinasin hukkua 9 vuotiaana koulun uimatunnilla ja kaverini joutui pelastamaan minut koska opettajateivät reagoineet. Ei paljon innosta opetella uimaan.
Lisäksi mulla on tilanne että kun "uin" , en voi hengittää.
Ja jos hengitän, alan uppoamaan maha edellä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 10:04"]
Lisäksi mulla on tilanne että kun "uin" , en voi hengittää. Ja jos hengitän, alan uppoamaan maha edellä.
[/quote]
Eli sä et osaa oikeaa tekniikkaa. Sun pitäisi opetella pitämään päätä veden alla, hengittämään suun kautta ja puhaltamaan veden alla. Noi oppii kun menee uimakouluun.
t: aikuisena oppinut
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:08"]
On aivan kokonaan vanhempien vastuuttomuutta jos lapsi ei Suomen kaltaisessa maassa osaa uida. Mut on ainakin laitettu veteen jo niin pienenä että en edes itse muista uimaan opettelua.
Muutenhan asia on evvk mutta uimataidon puute koituu pahimmillaan hengenmenoksi.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Oma isäni ui vain auttavasti ja äiti inhoaa sitä, vaikka onkin kertomansa mukaan hyvä uimari. Koskaan en ole hänen nähnyt uivan. Ei liene yllätys, ettei meitä lapsia juuri uimaan viety pieninä. Sitten sitä oltiinkin jo sen ikäisiä, että osaamattomuuttaan osasi jo hävetä niin kovasti, että koulussakin teki kaikkensa välttääkseen uintitunnit. Reilusti yli parikymppiseksi asti yksinkertaisesti välttelin tilanteita, joissa olisin saattanut joutua paljastamaan uimattomuuteni. Esim. mökkireissuilla etsiydyin aina keittiöpuuhiin tms. kun muut menivät saunaan ja uimaan. Omien lasteni kohdalla olen pitänyt huolen siitä, että oppivat jo varhain. Onneksi on uimakouluja, jotka ovat homman puolestani hoitaneet. Itse olen oppinut uimaan vasta nyt, lähes nelikymppisenä, kun omat lapseni alkoivat ihmetellä, miksi äiti ei ui. Vasta, kun sain rauhan opetella omassa mökkirannassa, jossa tunsin, ettei kukaan naura tai arvostele räpiköintiäni, olen päässyt jyvälle siitä, miten homma toimii. Tänä syksynä olen uinut ensimmäisen kerran uimahallin ison altaan päästä päähän nauttien siitä (eikä kuolemanpelkoa tuntien...). Salaa itsekseni olen tosi ylpeä itsestäni.
[/quote]
Minun vanhempani osaavat uida mutta minä en. Eikä se ole vanhempieni syytä.
Hengenvaaraa minulle tuskin koituu kun en juuri vesillä käy. Kaikki kun eivät esimerkiksi mökkeile. Voitteko ymmärtää sitäkään?
Ihan vilpittömästi ihmettelen miten ap voi olla niin naiivi. Ihan todella vilpittömästi. Ajatella, ei ymmärrä ettei joku osaa uida. Niin naiiv, että selittelyt sikseen.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:40"]
On säälittävää olla uimataidoton. Pääskää yli peloista ja traumoista ja ottakaa itseänne niskasta kiinni..
[/quote]
Sääli rauhassa. Aika hullu olisin, jos tuntemattomien nettiuhoajien mielipiteistä piittaisin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:09"]
Lisäksi mulla on tilanne että kun "uin" , en voi hengittää. Ja jos hengitän, alan uppoamaan maha edellä.
[/quote]
Eli sä et osaa oikeaa tekniikkaa. Sun pitäisi opetella pitämään päätä veden alla, hengittämään suun kautta ja puhaltamaan veden alla. Noi oppii kun menee uimakouluun.
[/quote]
Ajatuksenakin kauhistuttaa.
Eiväthän kaikki osaa ruotsiakaan, vaikka se on Suomessa samanlainen olennainen kansalaistaito joka kaikille opetetaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:09"]
[/quote]
[/quote]
Ajatuksenakin kauhistuttaa.
[/quote]
Enemmän mua kauhistuttaisi ajatus siitä, että putoaisin (tai vaikka lapsi putoaisi) veneestä 20 metriä rannasta ja hukkuisin sitten siihen ihan vaan sen vuoksi, että en kehdannut aikuisena myöntää olevani uimataidoton...
Kansalaistaito vai? Tällaisessa maassa, missä järvetkin on puolet vuodesta jäässä ja siihen päälle vielä monta kuukautta niin helvetin kylmiä ettei viitsi edes varpaitaan kastella. Uimahallit taas on kliinisyydessään sairaalaan veroisia viihdepaikkoja. Kylpylässä voi käydä uimataidotonkin, mutta ei se kloorin haju saa kuin pahoinvoivaksi.
Etelän lomillakin mieluummin käyn kaupungeissa kuin liottamassa itseäni muiden kuseksimassa meressä.
On paljon taitoja, joita muka kaikki osaa vaikka oikeasti tuota vaadittua 200 metriä ei kovin moni vetelisi ainakaan siinä hengenpelastustarkoituksessa, missä ymmärränkin uimataidon tarpeellisuuden.
Osaakos ap muuten elvyttää?
Kakarana oltiin kesät järven rannalla mutta se vesi oli niin ällöä mutalimavelliä ettei siellä houkuttanut uimaan opetella. Koulun uimatunnit taas oli sellaista liukuhihnameininkiä että kun et pysynyt tahdissa mukana, niin se oli sitten siinä. Ei puhettakaan että ketään olisi kiinnostanut neuvoa. Sieltä se taisi jäädä etttei paljoa kiinnosta enää aikuisena opetella. Olishan noita kursseja, mutta muut asiat kiinnostaa enemmän.
Te olette kyllä oikeasti aika säälittäviä, uusavuttomia, sokerista tehtyjä pellejä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:01"]
Ja sitten on niitä suomalaisia, joilla on uimahalli vieressä, mutta vanhemmat eivät viitsi käydä lapsen kanssa uimahallissa.
Kaiken huipuksi vielä lintsataan koulun uimaopetuksesta. Jostain kumman syystä flunssa iskee aina, kun on uimatunti.
Muslimitytöt ovatkin sitten eri lukunsa..
[/quote]
Kuka idiootti maksaa sellaisia hintoja jostain uimisesta?