Miten joku aikuinen ei osaa uida?
Puhuttiin kaverin kanssa liikuntaharrastuksista ja pyysin häntä joskus uimaseuraksi. Hän nauroi ja kertoi, että on vähän väärä tyyppi siihen, kun ei osaa uida. Olin tosi ihmeissäni, mutta en kehdannut kysyä enempää.
Miten on mahdollista, ettei joku aikuinen osaa uida? Kai nyt jokainen jo lapsena jossain vaiheessa käy pulikoimassa järvessä, meressä tai uimahallissa. Ja mikä siinä uimaan oppimisessa on niin vaikeaa?
En halua arvostella ketään, vaan ihan aidosti ihmettelen ja kysyn.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan siksi, ettei ole koskaan opetellut. Mitä arvelet, olisiko tälläinen syy mitenkään mahdollinen?
No ihmettelen kyllä siinä mielessä, että jos lapsena ei ole opetellut niin miksi ihmeessä ei sitten aikuisena ole opetellut? Eikö hän pidä uimataitoa arvokkaana asiana ja ymmärrä että se voi pelastaa hengen (oman tai jonkun muun) ja luulisi, että muutenkin kuumalla kesällä kokisi mukavaksi mennä vilvoittelemaan veren äärelle.
T.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimahalut meni, kun nuorena alkoi jalassa suonta vetämään niin, että uintitaito "katosi" ja olisin hukkunut, jos eräs ihminen ei olisi huomannut tilaani ja pelastunut mua..eipä oo huvittanut sen jälkeen enää uida vaan sanon etten osaa uida.
Joo itellä vähän sama kun kaaduin kerran pyörällä.. eipä oo huvittanut sen jälkeen enää paljoo pyöräillä sanon vaan etten osaa pyöräillä. Kokkaamisestakaan en hirveemmin tykkää kun leikkasin kerran vahingossa sormeen.. eipä oo sen jälkee paljoo huvittanu kokata vaan sanon etten osaa kokata. Lautapelitkään ei oo mun juttu, kun kerran hävisin.. eipä oo huvittanu sen jälkee pelata vaan sanon etten osaa pelata.
Jos aina lopettaa heti kun epäonnistuu, niin ei opi ikinä mitään. Jos antaa yhden huonon kokemuksen estää yrittämästä uudelleen, sulkee itseltään aika paljon mahdollisuuksia.
Olin kymmenvuotiaana lähellä hukkua, en ole senjälkeen mennyt.
Eikä aikuisenakaan ollut paikkoja missä uida.
Inhoan uimahalleja, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastin uimista aikoinani. Lapseni ei osaa uida kovin hyvin. Hän ei vain halua veteen eikä uida. En ole kauheasti pakottanut. Alkeet on oppinut eskari ja koulu-uinneissa. Miksi kaikki ei osaa luistella, hiihtää, tanssia yms? Niitä ei kiinnosta kaikki asiat. Aika moni uimari jäisi matkalle, jos veneestä järvellä tipahtaisi, varsinkin vaatteet päällä.
Varmasti jäisi enemmän uimataidottomia matkalle kuin uimataidollisia. Uimataito nimenomaan voi pelastaa henkesi, hienon piruetin tekeminen harvemmin henkeäsi taitaa pelastaa.
Jos pysyttelen kuivalla maalla, uimataito ei pelasta minua yhtään enempää kuin piruetin teko. Monelta tuntuu tämä unohtuvan. Ei vesille joudu tahtomattaan. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?
Niin, miksi pitäisi osata uida jos ei sinne veteen uimaan edes mene :D edes laivoissa tai veneissä en käy. Jos hukun juomalasiini niin sitten käy niin.
Auto voi suistua tieltä järveen, jäät voivat pettää, voit kulkea rantatietä ja nähdä jonkun veden varassa tarvitsevan apua...
Joo itellä vähän sama kun kaaduin kerran pyörällä.. eipä oo huvittanut sen jälkeen enää paljoo pyöräillä sanon vaan etten osaa pyöräillä. Kokkaamisestakaan en hirveemmin tykkää kun leikkasin kerran vahingossa sormeen.. eipä oo sen jälkee paljoo huvittanu kokata vaan sanon etten osaa kokata. Lautapelitkään ei oo mun juttu, kun kerran hävisin.. eipä oo huvittanu sen jälkee pelata vaan sanon etten osaa pelata.