Minkä käyttämäsi murresanan et tiennyt olevan murretta
kunnes myöhemmin asia valkeni.
Mulla esim suuli ja sadetakki lausuttuna siten kuin kirjoitetaan
Kommentit (328)
Yllätyin kun eräs etelästä tullut tuttavani ei tiennyt mitkä upslaakit on. En itseasiassa tiedä sen varsinaista nimeä. Housunlahkeen käännös?
Kiitos loppukahdennusjankkaajat, meni kiva ketju piloille.
En hoksannut että "palastella" ei ole yleiskieltä kuin vasta parikymppisenä. Paloitella siis.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:18"]Amma, ammata - lapsenvahti, vahtia lapsia.
Paulat - kengän nauhat.
Mm. Näistä sain palautetta kun muutin etelään ja kirjoitin koulussa aineeseen esim. "olin ammaamassa serkkuja ja aina niillä lapsilla oli paulat aina auki..."
[/quote]
Missäpäin sanotaan ammata? :DD
[/quote]
Meillä Eteläpohojammaalla sanotahan että ammattaa, ku ollahan kersoolle ammana, mutta en oo sitä koskaa luullu "oikiaksi" puheeksi. Pauloja en oo kuullu koskaan kenenkää käyttävän, sen tierän että siinä laulus on on jollaki punapaulat.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:57"]Mulla kanssa rotvalli. Muutin tampereen lähikunnasta Turkuun eikä täällä kukaan ymmärrä mikä on rotvalli. MIkä se on jos ei rotvalli?? :D
[/quote]
No mitä se tarkoittaa?
T. Muikkeli Lahest ketä ei ymmärrä.
[/quote]
lahessa ei käytetä tota "ketä"- sanaa. Se on"kuka" ;)))
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:57"]Mulla kanssa rotvalli. Muutin tampereen lähikunnasta Turkuun eikä täällä kukaan ymmärrä mikä on rotvalli. MIkä se on jos ei rotvalli?? :D
[/quote]
No mitä se tarkoittaa?
T. Muikkeli Lahest ketä ei ymmärrä.
[/quote]
lahessa ei käytetä tota "ketä"- sanaa. Se on"kuka" ;)))
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 16:12"]
Inasen=vähän, viruttaa=esim.haavaa voi viruttaa juoksevan veden alla, ritikka=pyöräntarakka, pahki= päin
[/quote]
Jännä, kun tuo viruttaa on eteläpohojalaanen sana, mutta nuo toiset aiva outoja, meillä on pieni määrä nestettä nokko, pyöräs on joppari ja lesta, ja pahki kuulostaa pahkalta... meillä menöö kyllä reirusti päin puota se lesta.
Häärätä (touhuta yms) , viuhtoa (huitoa), styylata (katsoa)
Porilaane
Pakko ihmetellä että eivätkö tässä ketjussa ihmettelevät lue kirjoja? Miten voi edes luulla omia murresanojaan kirjakieleksi, todella vähä-älyistä...
tuimaa eli liian vähän suolaa :-D
Onko totta että viruttaa tarkoittaa Itä-Suomessa jotain muuta? Jotain repimistä. Näin mulle kerrottiin Pohjois-Karjalassa kun käytin sanaa huuhtelemisesta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:43"]
Lesta-> Satula
[/quote]
Siis polkupyörässä, hevosella on satula selässä, pyörässä on lesta, ja sen takana joppari.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:50"]Hiuti. Sitä ei ainakaan Itä-suomalaiset tutut tienneet. Itse siis Oulusta :) tarkoittaa jos esim. vaikka housujen tms. kankaan joku kohta on todella kulunut lähes puhki
[/quote]
tuttu. Meillä sanotaan että kangas hiutunut. Ylöjärvi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:42"]
Entä porilainen tapa taivuttaa verbejä? Imperfektissä verbit taipuvat: opein, mietein, ehdein, jne. Eli tulee ylimääräinen -e, kun verbi perusmuodossaan loppuu -ia tai -iä.
[/quote]
Oho, jännä, en oo koskaan kuullutkaan!
[/quote]
Onko muissa murteissa samaa ilmiötä? Porin murteessa tämä ilmiö vahvana.
[/quote]
Keski-Pohjanmaalla oon törmänny...
[/quote]
Ei kyllä oo täällä tuollaista, mieheltä kysyin jonka vanhemmatkin on Kälviältä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:50"]
Hiuti. Sitä ei ainakaan Itä-suomalaiset tutut tienneet. Itse siis Oulusta :) tarkoittaa jos esim. vaikka housujen tms. kankaan joku kohta on todella kulunut lähes puhki
[/quote]
Eteläpohojammaalla sanotahan että son kulunu aiva hiuki.
Nuo vamppu ja pillaa sanat kuulostaa kyllä eteläpohojalaasen korvahan joltaki vähä rivolta ;)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:45"]
Onko totta että viruttaa tarkoittaa Itä-Suomessa jotain muuta? Jotain repimistä. Näin mulle kerrottiin Pohjois-Karjalassa kun käytin sanaa huuhtelemisesta.
[/quote]
Minulle viruttaa tarkottaa venymistä tai venyttämistä.. tai jonkin voi laittaa virumaan jonnekin eli roikkumaan ja myös ihminen voi virua vankilassa. Sen vuoksi tuo astioiden viruttaminen kuulostaa niin hupaisalta pohjois-karjqlaisesta kun tulee mielikuva venyvistä lautasista..
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:54"]
Vilo! Oon käyttänyt tuota sanaa aina, moni muu ei sitä vaan tunnu tietävä. Vilo tarkoittaa siis housun vetoketjua, sepalusta, "sullon vilo auki".. Jotkut käyttää vilon sijasta sanaa viilu, ei istu mun suuhun ollenkaan :) näin siis etelä-savossa.
[/quote]
Tuota sanaa en ole koskaan kuullutkaan, meilläpäin se on julppi ;) Sulla on juluppi auki...