Tiskirätit ja lattialiinat pesukoneeseen?
Mitä mieltä olette, aiheutanko pesukoneeseeni jonkun hygieniaongelman, kun pesen siinä tiskirätit ja lattialiinat joko 75 tai 95 asteessa? Jääkö pöpöjä, jotka siirtyvät muuhun pyykkiin?
Kommentit (57)
No mä oon vieläkin elossa ja oon aina pessyt ne vaan neljässäkympissä.
hui kamalaa, pesen tiskirätit ja lattiarievut ihan normaalin pyykin joukossa, useimmiten 40 asteessa. Huuhtelen vain pahimmat pölytensin pois. Tiskirätit pesen yhden päivän käytön jälkeen.
Mä laitan vielä pesupussiin ja sitten pesen joko 60 tai 90 asteessa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:42"]
hui kamalaa, pesen tiskirätit ja lattiarievut ihan normaalin pyykin joukossa
[/quote]
Vitsi?
40 asteessa bakteerit eivät kuole. Jos haluat olla niuho, pese lattiarätit erillään muusta pyykistä ja keitä tiskirätti pyykinpesuainevedessä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:45"]
[/quote]
Vitsi?
[/quote]
Tässä toinen vitsi: mäkin pesen.
Jos haluat olla niuho, pese lattiarätit erillään muusta pyykistä ja keitä tiskirätti pyykinpesuainevedessä.
[/quote]
Pesen ne aina erikseen. Kuivatan käytetyt ja säilön ja kun on kertynyt lattialiinoja ja tiskirättejä tarpeeksi, pesen ne yhdessä vähintään 75 asteessa. ap
mä olen koko ajan mitä olen asunut poissa lapsuuden kodista pessyt nämä pesukoneessa, 40 asteessa. Joku tiskirätti ei kestänyt 60 astetta. Hyvin ollaan hengissä ja äärimmäisen harvoin kipeänäkin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:46"]
[/quote]
Vitsi?
[/quote]
Tässä toinen vitsi: mäkin pesen.
[/quote]
Ja kolman: niin mäkin.
Jos tarkoitat tiskirätillä sellaista suomalaistyyppistä sieni- tai imuliinaa, jolla pyyhitään tasot, niin kun sellainen alkaa haista, nakkaa roskiin ja ota uusi. Jos taas tarkoitat sellaista suomalaistyyppistä bambuneulosrättiä, jolla voi sekä tiskata että pyyhkiä tasot, pese vähintään 60 C ja uudelleenkäytä. Mikä tarkoitat monissa maissa Suomen ulkopuolella tiskiharjan ja kuivauskaapin/telineen sijasta käytettäviä kankaisia tiskaus- ja kuivausliinoja, pese vähintään 75 C ja uudelleenkäytä.
On hyvä idea koota siivousrätit ja pestä kerralla, mutta jos ei pyykkikoreissa ole tällaiseen tilaa, heitä vaikka lakana- tai pyyhepyykin sekaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:59"]
Jos tarkoitat tiskirätillä sellaista suomalaistyyppistä sieni- tai imuliinaa, jolla pyyhitään tasot, niin kun sellainen alkaa haista, nakkaa roskiin ja ota uusi. Jos taas tarkoitat sellaista suomalaistyyppistä bambuneulosrättiä, jolla voi sekä tiskata että pyyhkiä tasot, pese vähintään 60 C ja uudelleenkäytä. Mikä tarkoitat monissa maissa Suomen ulkopuolella tiskiharjan ja kuivauskaapin/telineen sijasta käytettäviä kankaisia tiskaus- ja kuivausliinoja, pese vähintään 75 C ja uudelleenkäytä.
On hyvä idea koota siivousrätit ja pestä kerralla, mutta jos ei pyykkikoreissa ole tällaiseen tilaa, heitä vaikka lakana- tai pyyhepyykin sekaan.
[/quote]
Mites suomalaistyyppinen chifonet, joka on varmaan yleisin rätti?
Tiskirätit menee roskiin ja mikrokuituliina (lattioille) pestään muun pyykin seassa 40 tai jos lakanapyykki niin 60.
Minä liotan jonkin aikaa kloriittivedessä ja kun huonot roskiin. Tappaa bakteerit.
Ilmeisen monella on pesukoneessa vaihtoehto 75C? Ei meillä ole. Tiskirätit pesen pyyhepyykin kanssa 60 asteessa. En tiedä mikä on lattialiina (joten sellaisia tuskin käytetään).
Tiskirätit ja siivousrätit menee roskiin sitten kun niitä ei enää saa huuhtelemalla ja käsin pesemällä puhtaaksi. Mikrokuituset tulee pestyä 60, ilman huuhteluainetta. Jos nyt jonkun lattiarätin hygieniasta olet huolissasi, niin samaa roskaa sinulla on sukissakin ja niitä on (toivottavasti) pesussa vähän väliä.
Miten te voitte pestä muun pyykin kanssa luutuja ja rättejä, ihmettelen suuresti.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:11"]
Miten te voitte pestä muun pyykin kanssa luutuja ja rättejä, ihmettelen suuresti.
[/quote]
Meillä on niin vähän niitä rättejä (alle 10 kpl), että olisi silkkaa tuhlausta laittaa pelkät rätit koneeseen.
16
pesenhän ne sukatkin siinä samassa pyykissä. Ei meillä lattioilla oo mitään koirankuolaa tai kissanpaskaa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:11"]
[/quote]
No mä oon tehnyt ihan niin, että laitan ne rätit ja luutut ja muun pyykin samaan koneeseen, kaadan pesuainetta lokeroon, valitsen ohjelman, käynnistän koneen ja käyn kääntämässä hanan auki.
Et aiheuta.