Tiskirätit ja lattialiinat pesukoneeseen?
Mitä mieltä olette, aiheutanko pesukoneeseeni jonkun hygieniaongelman, kun pesen siinä tiskirätit ja lattialiinat joko 75 tai 95 asteessa? Jääkö pöpöjä, jotka siirtyvät muuhun pyykkiin?
Kommentit (57)
Mulla on siivoukseen tupperin mikrokuituliinoja. Heitän käytetyt aina samaan paikkaan (muovisanko) ja pesen kerran viikossa tai parissa pesukoneessa 60 tai 90 ohjelmalla. Toimivaa!
no minä en ymmärrä miksi ette laita niitä tiskien kanssa tiskikineeseen yläkoriin levälleen? meillä on aina tehty niin ja koskaan olla sen suuremmin sairastettu.
Pyykinpesukoneen voi aina lähestulkoon desinfioida käyttämällä 90 asteen ohjelman. Tiskikoneeseen ei saa missään nimessä laittaa rättejä, koska tiskikoneessa ei ole niin kuumaa ohjelmaa että ne bakteerit kuolis sieltä ikinä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:48"]Olen perinyt mummolta todella kestävän puuvillaisen tiskirätin, joka on ollut käytössä jo lähes kaksikymmentä vuotta. Koskaan en ole sitä mitenkään "pessyt", koska kyllähän se peseytyy aina kun sen kastelee. Meillä sairastellaan vain kerran kuussa.
[/quote]
Hyi, ihan liian usein! Lähetä se rätti mikrobiologian laitokselle.
Mä pesen tiskirätit ja kestositeet muiden vaatteiden joukossa 60:ssa. Ja kyllä, pesen kaiken puuvillaisen kuudessakympissä. Joskus harvoin pesen rätit ja siteet 90:ssa lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:13"]
Hyi saakutti, ihme kun ette 30 asteessa pese. Mä pesen aina 90:ssä, koko pesukone tuoksuu ihanan raikkaalle noiden pesujen jälkeen. Harmi, kun ei ole 75 koneessa, ei uskalla pyyhkeitä/lakanoita ysikymppiin kuitenkaan laittaa.
[/quote]
ai, mä pesen jatkuvasti lakanoita ja pyyhkeitä ysikympissä, hyvin kestää :) sinne vaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä liotan jonkin aikaa kloriittivedessä ja kun huonot roskiin. Tappaa bakteerit.
Joo, ei ikinä pesukoneeseen.
Ihan yleistä se on että pesee luutut pesukoneessa. Ja 90 astetta vähintään.
SSieniliinat pesen pyyhepyykin kanssa 60-asteessa. Mikrokuituliinat pesen 90-asteessa. Minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä. Aion tehdä niin jatkossakin.
Miten kamalan likaista teillä on, että siivousvälineet tarvitsee kloriittiliotusta tai päivittäistä pyykkikoneessa pyöritystä? Johtuuko tämä kotieläimistä vai mistä?
Mulla on tapana joka käytön jälkeen pesasta tiskirätti tipalla tiskiainetta ja laittaa kuivumaan. Käytännössä rätti ei ala haista koskaan, heitän pois kun kuluu puhki. Sama muillekin siivousräteille, tippa siivoisainetta, huuhtelu ja kuivumaan. Lattianpesuliinan pesen koneessa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, senkin pesen käsin jokaisen käytön jälkeen.
Ei yhtään norovirusta, oksennustauti viimeksi pari vuotta sitten, lievää flunssaa 1-2 krt vuodessa, lapsista yhdellä ollut kaksi korvatulehdusta, kaikilla kerran silmätulehdus ja lapsiperhe-elämää on vietetty 12 vuotta! Että jos toimin jotenkin epähygieenisesti, niin ei se ainakaan sairasteluina näy.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:42"]
hui kamalaa, pesen tiskirätit ja lattiarievut ihan normaalin pyykin joukossa
[/quote]
Vitsi?
Nope
Vierailija kirjoitti:
pesenhän ne sukatkin siinä samassa pyykissä. Ei meillä lattioilla oo mitään koirankuolaa tai kissanpaskaa.
Entä WC rätit?
Wc ei ole kodin bakteeripesä, vaikka näin usein ajatellaan. Keittiön tiskialtaassa on huomattavasti enemmän pöpöjä. Siellä on paljon enemmän orgaanista jätettä, joka toimii hyvänä kasvualustana pöpöille.
Hyi saakutti, ihme kun ette 30 asteessa pese. Mä pesen aina 90:ssä, koko pesukone tuoksuu ihanan raikkaalle noiden pesujen jälkeen. Harmi, kun ei ole 75 koneessa, ei uskalla pyyhkeitä/lakanoita ysikymppiin kuitenkaan laittaa.