Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiskirätit ja lattialiinat pesukoneeseen?

Vierailija
30.07.2014 |

Mitä mieltä olette, aiheutanko pesukoneeseeni jonkun hygieniaongelman, kun pesen siinä tiskirätit ja lattialiinat joko 75 tai 95 asteessa? Jääkö pöpöjä, jotka siirtyvät muuhun pyykkiin?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yleensä liekitän tiskirätit ja lattialiinat avotulen päällä, jonka jälkeen keitän niitä kiehuvassa vedessä n. 2-3 tuntia. Tämän jälkeen laitan ne pesukoneeseen ja pesen normaalilla pesuaineella 90 asteessa. On varmasti hygieenistä.

Vierailija
22/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pesen. Tiskirätteinä on Wettexiä ja hyvin kestää muutaman pesun. Siivousliinoina Rainbow'n värikkäitä rättejä, joita myydään 10 kappaleen pakkauksissa. Pesen ne samassa koneellisessa lakanoiden tai pyyhkeiden kanssa 60 asteessa. Samaan koneelliseen menee myös vessanpesurätit, ja seuraavalla kerralla se sama rätti saattaa olla käytössä pölyjen pyyhinnässä.

Meillä ei myöskään yleensä keittiön tasoja tai pöytää pestä pesuaineilla, lattioiden puhdistukseen käytetään etikkaa. Vessa puhdistuu yleispuhdistusaineella, ei mitään desinfioivia aineita. Jos on ollut mahatauti, silloin putsaan vessan ja ovenkahvat kloorilla. Meillä ollaan hyvin harvoin kipeänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perinyt mummolta todella kestävän puuvillaisen tiskirätin, joka on ollut käytössä jo lähes kaksikymmentä vuotta. Koskaan en ole sitä mitenkään "pessyt", koska kyllähän se peseytyy aina kun sen kastelee. Meillä sairastellaan vain kerran kuussa.

Vierailija
24/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:40"]

Minä yleensä liekitän tiskirätit ja lattialiinat avotulen päällä, jonka jälkeen keitän niitä kiehuvassa vedessä n. 2-3 tuntia. Tämän jälkeen laitan ne pesukoneeseen ja pesen normaalilla pesuaineella 90 asteessa. On varmasti hygieenistä.

[/quote]

Oo, kestääkö ne liekityksenkin? Pitääpä kokeilla :D 

Nojoo, mä pesen rättejä joskus 60 lakanakoneellisen seassa, mutta silloin tällöin teen itse koneelle pesun eli pyöritän ohjelman 95 asteessa ja sinne nakkaan usein muutaman rätin sekaan. 

Vierailija
25/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tiskirätteinä käytetään joko sieniliinoja tai rullawettexia ja hyvin kestävät konepesuja 60 asteessa. Millaisia rättejä teillä on, jotka roskiin heitätte?

Vierailija
26/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:42"]

hui kamalaa, pesen tiskirätit ja lattiarievut ihan normaalin pyykin joukossa, useimmiten 40 asteessa. Huuhtelen vain pahimmat pölytensin pois. Tiskirätit pesen yhden päivän käytön jälkeen.

[/quote]

Käytätkö joitain ekstravahvoja aineita, tai peset vajaita koneellisia?

Mikrobit eivät kuole alle 60-asteisessa pesussa. Eihän ne tapa, mutta kyllä jopa kylpypyyhkeet alkavat haista ensimmäisen käyttökerran jälkeen, jos niitä ei pestä riittävän kuumassa.

Vierailija
27/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normipyykin seassa 60 asteessa.. ja joskus pyyhe/lakanapyykin kans 90 asteessa.

Meillä ei oo koskaan niin likasta etteikö luutuja pystyis muun pyykin seassa pestä. :P

Vierailija
28/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pesen lakanat keittopesussa, mukaan lattialiinat.

Pyyhkeiden mukana keittiöliinat.

Vierailija
29/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne kolme tai useamman pakkauksissa tulevat neliönmuotoiset paksut sieniliinat - joku siis pesee niitä koneessa ja käyttää uudelleen? Tämä oli minulle uutta. Nyt meneillään olevassa paketissakin lukee, että tietyn ajan tai käytön kuluttua, heti tunkkaisen hajun ilmestyttyä, sekajätteeseen koko sieniliina.

Vierailija
30/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:07"]

Siis ne kolme tai useamman pakkauksissa tulevat neliönmuotoiset paksut sieniliinat - joku siis pesee niitä koneessa ja käyttää uudelleen? Tämä oli minulle uutta. Nyt meneillään olevassa paketissakin lukee, että tietyn ajan tai käytön kuluttua, heti tunkkaisen hajun ilmestyttyä, sekajätteeseen koko sieniliina.

[/quote]

Voisiko olla, että sieniliinoja valmistava yhtiö haluaa mieluummin ihmisten ostavan uuden paketin kuin pesevän vanhoja liinoja saadakseen lisää myyntiä?

Vierailija
31/57 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mä pesen likaisia lehmänpaskaisia navettavaatteita samassa koneessa, missä pesen normaalia pyykkiä (eri koneelliset tosin), eikä siitäkään tule mitään hygienia ongelmaa, joten kyllä uskaltaa pestä tiskirätit ja lattiarievutkin samalla koneella. Pestäänhän sitä oksennuspyykkiäkin ja jotkut kestovaippoja kusineen paskoineen.

Vierailija
33/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 13:07"]

[/quote]

Juuri noita sieniliinoja tarkoitan ja kyllä niitä voi koneessa pestä :) Ainakin Wettex-sieniliinojen paketissakin lukee pesuohje 60-95 astetta. Nettisivuillakin näemmä sanotan asiasta:

http://vileda-professional.com/fi-FI/products/02-interior-cleaning/02-othercloths/04-wettex/

Myös S-kaupan oman merkin Rainbown sieniliinoja voi pestä ihan valmistajankin mukaan koneessa:

http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/muut/siivoustarvikkeet/rainbow-sieniliina-18x20-cm-3-kpl/

Meillä on käytetty Wettexien ja Rainbown lisäksi myös ihan Sinin, Pirkan ja Lidlin vastaavia liinoja. Lidlin ja Pirkan liinat eivät ole minusta kovinkestäviä, murenevat herkästi, mutta Sinin, Wettexin ja Rainbown sieniliinat kestävät huoletta käyttöä ja konepesuja. Tuollaisen liinan voi myös pestä rullalle käärittynä astianpesukoneen aterinlokerikossa.

Meillä samaa tiskirättiä käytetään muutama päivä ja heitetään sitten pyykkiin. Noin 6-10:n konepesun jälkeen nää sieniliinat ovat minusta jo sen verran kauhtuneen näköisiä, että ne siirtyvät joko partsin- tai autonpesuräteiksi. Niissä hommissa sitten likaantuvatkin sen verran kunnolla, että viskaan suoraan roskiin.

Vierailija
34/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tiskirätit vain paranee pesujen jälkeen. Ne ovat alussa kovin jäykkiä, mutta muutaman pesun jälkeen parhaimmillaan. Ei tulisi mieleenkään heittää pois hyviä rättejä ennenkuin reikiintyvät paljosta käytöstä ja pesusta. Sieniliinoista en tykkää. Paras tiskirätti on viledan yleisliina, napakka ja tarpeeksi paksu olematta sieniliinan tapaan liian jäykkä ja kumisen tuntuinen. ap

Vierailija
35/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana melkein päivittäin kaataa vedenkeittimestä ylimääräiset kiehuvat vedet tiskirätin päälle.

Vierailija
36/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeks, sairastellaan kerran kuussa???? sehän on ihan helvetin paljon. olen 29, viimeksi 13 vuotiaana kipeä??

Vierailija
37/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:42"]

hui kamalaa, pesen tiskirätit ja lattiarievut ihan normaalin pyykin joukossa

[/quote]

Vitsi?

[/quote]

Tässä toinen vitsi: mäkin pesen.

[/quote]

Ja kolman: niin mäkin.

[/quote]

ja vitsi vaan jatkuu, sillä minäkin teen juuri niin enkä ole vielä kuollut :)

Vierailija
38/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:15"]

anteeks, sairastellaan kerran kuussa???? sehän on ihan helvetin paljon. olen 29, viimeksi 13 vuotiaana kipeä??

[/quote]

Iltalehti tekisi sinusta varmaan mieluusti artikkelin.

Vierailija
39/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 14:15"]

[/quote]

Kyllä meilläkin kerran kuussa on ainakin joku kipeänä, yleensä useampikin. Aivan normaalia lapsiperheissä.

Vierailija
40/57 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä chifonetit ja muutkin voi pestä 60:ssä, kestää muutaman pesun. Kannattaa tosin satsata muutamaan hyvään kankaiseen keittiörättiin ja siivousrättiin, kestää vuosia ja vuosia kulutusta!!