IVF / ICSI viikolla 7
Moikka
Olen jo kerran pinoitunut tohon tammikuu -06 pinoo mutta ajattelin, että olisi kiva tehdä oma pino, kun tossa tammikuu pinossa on niin paljon eri aikaa hoitoon menijöitä.
Kopion tähän vielä oman tarinani:
Taustasta sen verran että lapsettomuutta takana neljä vuotta, johon mahtuu pitkien alkuselvittelyjen jälkeen laparotomia ja sen jälkeen alkoivat hoidot.
1. IVF 10/2004 nega
2. IVF 1/2005 nega
3. IVF 6/2005 nega
eka pas 8/2005 ja elämäni ensimmäinen +
mutta ikävä kyllä todettiin viikoilla 6+4 kohdunulkoiseksi ja 7+2
tähystys, jossa poistettiin oikea munajohdin, jossa alkio oli kiinni.
Vasen munajohdin olisi poistettu samalla mutta oli niin kiinnikkeinen,
että ilman avoleikkausta ei olisi voinut poistaa.
Tarkoitus oli siirtyä yksityiselle, koska nyt ne kolme hoitoa on käytetty julkisella mutta suureksi ihmeeksi halusivat julkisella (NKL) tehdä vielä yhden hoidon,niin ja siis Helsingissä.
Sumut alkaa 17.1, pistokset 1.2 ja punktio on viikolla 7. Syön pillereitä endon takia, joten siksi sain tänään tietää aika tarkan aikataulun, voi tietty heittää vielä vähän.
Tässä sitä nyt vaan odotellaan 17. päivää ja silloin saan reseptit sekä aloitan sumut. Muuten fiilikset on ihan hyvät, ainoastaan ärsyttää jo se piikitys vaihe, koska mulla maha turpoaa ja on todella kipeä.
Tsemppiä vaan kaikille ja tulkaahan tähän pinoo kertomaan kuulumisia:)
Päivänsäde72
Kommentit (300)
Ultrassa näkyi oikealla n.10 kpl 14-7mm ja vasemmalla n.10kpl 13-7mm, joten määrä on kasvanut, JEEE!!!. Punktio päiväksi tulee joko ti tai sitten ke, käyn vielä su aamuna ultrassa jolloin tiedetään kumpi noista päivistä pätee. Tuntuu hassulta että Diacor on auki sunnuntaisinkin, aika hieno juttu. Edellinen klinikka oli vkonloput aina kiinni ja kaikki mahdolliset muutkin pyhät.
Puhuin lääkärin kanssa tipanlaittokammosta ja punktiopelosta (ensimmäinen punktio joka tehtiin 2004 sattui aivan helvetisti, viimeksi oli niin vahva lääkitys ettei hajuakaan koko tapahtumasta) lääkäri sanoi laittavansa tipan itse ja lupasi hyvät lääkehöyryt ettei kipuja tunnu. Hyvä niin, vähemmän tarvii stressata koko tapahtumaa.
Onneksi on tää palsta ja nää pinot. En ole kuin yhdelle kaverilleni kertonut hoidosta, joten juttukaverit tällä saralla on vähissä. Ensimmäisestä hoidosta puhuimme melkein kaikille kavereille avoimesti, tästä en jaksa/halua. Joulukuisen keskenmenon jälkeen yksi kavereistani tokaisi päin naamaa: miksette adoptoi kuin ei toi onnistu. Meillä kumminkin ensimmäinen hoito onnistui ja siitä toisesta tuli keskenmeno, joten hoitohistoriamme ei ole pitkä eikä mitenkään huolestuttava. Nuo sanat sai minut todella vakuuttuneeksi ettei kukaan muu kuin tästä samasta kärsivä voi tuntea ja tietää mitä tämä on, joten sen takia oltu hissunkissun koko asiasta.
Gallup: ei harmainta hajuakaan paljonko on muniksia tullut ja monta hedelmöttynyt jne. Kaikki paperit on hoitavalla lääkärillä ja ei toivoakaan että muistaisin niitä lukuja. Muutenkin omaan todella vähän tietoa koko prosessista IVF/ICSI. Olen niitä joiden itsesuojeluvaistoon kuuluu että pitää itsensä hyvin tiedottomana jos asia on epämiellyttävä itselle. Ja on joku sanonnutkin että tieto lisää tuskaa. Joten älkää ihmetelkö jos kyselen tyhmiä/itsestäänselvyyksiä, jos vaikka tiedonnälkä pääseekin valloilleen.
Oikein leppoisaa ja virkistävää vkonloppua kaikille!!
Tänään selvisi, että punktio on meillä ensi tiistaina. Ihan hyvin olivat kasvaneet, suurin rakkula oli jotain 17 mm. Ja määrä on se maltilliset kymmenisen kpl. Viimeinen Puregon menee masuun huomenna, Pregnylin tökkään sunnuntai-iltana. Toivotaan nyt sitten että kisakunto osuisi tiistaiksi kohdalleen!
Ihanaa viikonloppua kaikille!
Meijuli
Jee jee! Tänään aamulla kävin Naikkarilla, ja suunnitelmat pitää kutinsa tähän asti. Molemmin puolin oli munarakkuloita ainakin 10 kpl, pari pienintä oli 14mm, suurin oli 20mm ja loput 18-19mm. Kuulemma hyvä juttu. Eipä ole ennestään kokemuksia, että kai se sitte on hyvä määrä ja kokoluokka, kun lääkäri kerran niin sanoo. Käynnin jälkeen otin viimesen Puregon-piikin 150 IU sairaalan vessassa. Huomenna illalla ohjelmistossa Pregnyl 10 000 IU ja maanantaina aamulla äijän kanssa Naikkarille tekemään lapsia!
Maha tuntuu vähän kipeältä. Lääkäri käski juoda ja levätä, on kuulemma riski hyperstimulaatioon. Kun olen niin " pieni ja hoikka" lääkärin sanoin. Ja mä painan sentään sadasosatonnin!
Mieli hyvä kaikilla?! Iloista viikonloppua kaikille!
vähänkö päässä tänään vippaa mulla? No ei vaan oikein kunnolla. Kyllä mä painan sentään kahdeskymmenesosatonnin. Missähän ne ajatukset seilaa itse kullakin?
rupesin tuossa jarrupiikkiä pistämään ja ihmettelin vähän, kun piikki oli ihan erinäköinen kuin se, millä taysissa keskiviikkona harjoiteltiin. No, harjoiteltiin orgalutranille ja nämä kotona olevat lääkkeet olikin Cetrotideä... grr... pistin silti, mutta sitten rupesi kaduttamaan ja soitin äkkiä yliopiston apteekkiin, että kai annos oli ihan ok. Ja olihan se. Kyllä pisti oman lääkärin poissaolo koko homman sekaisin! Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Kuulema vaan pitäisi lääkärin valvonnassa ottaa eka annos siltä varalta, että olen yliherkkä lääkkeelle...
Mutta tällaista tohellusta tällä kertaa!
Päivänsäde72: ivf (pitkä), piikitys alkoi 1.2., punktio 15.2. NKL
osborne: ivf (lyhyt), piikitys alkoi 3.2., ultra 13.2., punktio 15.2. TAYS
kutri-sue: ivf (pitkä), piikitys alkoi 31.1., ultra 13.2., punktio 15./16.2.
Mallu-80: icsi (pitkä), piikitys alkoi 1.2.
odottamaton: ivf (pitkä), piikitys alkoi 1.2., punktio 13.2. NKL
meijuli: icsi (pitkä), piikitys alkoi 3.2., punktio 14.2. Hki Diacor
bardolino: ivf (lyhyt), piikitys alkaa 6.2. Tre VL
Caro78: ivf (pitkä), piikitys alkoi 2.2.
vichy: ivf (pitkä), piikitys alkoi 1.2., NKL/julkinen
A.N.M: icsi (pitkä), piikitys alkoi 2.2., ultra 12.2., punktio 14./15.2. Diacor
Päivänsäteelle peukut pystyssä, että rakkuloita tulee ultrakatsausta enemmän. Jospa ne vaan on siellä endon " takana" piilossa. Ja kyllä nyt on jo aika flunssan lähteä muille maille...
A.N.M:llä näyttää olevan iso saalis tulossa, hyvä juttu! Ja jätä nuo kavereiden kommentit omaan arvoonsa, niin meidän kaikkien on pakko yrittää tehdä. Sain minäkin taas tädiltä kuulla jotain kummallisuuksia eilen, vaikka muuten tullaankin hyvin juttuun.
meijuli pääseekin sitten romanttisesti ystävänpäivänä vauvapuuhiin, toivottavasti sekin taika on teidän apunanne.
Ja lähes höyhenenkevyellä :) odottamattomalla näyttää olevan tilanne tosi hyvä kans, pääset ekana meistä tosi toimiin. Nyt vaan juot kunnolla ja lepäilet viikonlopun, ettei hyperi iske.
Mites muilla ultrakävijöillä??
(.) olo ei vieläkään ole ihan hirveä, salilla oli pakko taas välttää liian raskaita liikkeitä ja taivutuksia, mutta noin normaalisti ollessa ei tunnu ainakaan pahalle. Maanantain ultraa odotellessa... lähettäkään kasvatussäteitä, että saadaan riittävän isoja folleja!!
Tänään pistin ekan Orgalutranin ja Puregon jatkuu 150IU annoksella. Maanantaina seuraava ultra ja punktio mahd. keskiviikkona sitten.
Soittivat vielä naikkarilta ja punktio on keskiviikkona eli tällä kertaa ei tehdä 3 päivän viljelyä. Mulle on ihan sama kunhan saadaan hyviä munasoluja.
Osse; Onneksi kaikki meni hyvin piikityksessä.
odottamaton; Ei sitten ihan vierekkäisiin petiin päästy, kun menet jo maaanantaina punktioon:) kuka sulla on ollu lääkärinä, jos saa udella? mulla Jarna M.
No ensi viikolla se alkaa sitten toden teolla, tsemiä vaan kaikille.
Täällä sitä on taas herätty jo viideltä. Toinen kuppi kahvia menossa, eli en ole hoitoa varten kahviharrastusta jättänyt. Menossa eka IVF eli aiempia kokemuksia ei ole. Tätä ennen pari IUI:ta.
Kutri-Sue: mulla sama mieli näistä hoidoista; en ymmärrä mitä kamalan rankkaa tässä nyt on. Musta oli rankempaa se kun ittekseen yritettiin, eikä hoitoihin meinannu päästä. Vuonna 2001 kävin Naikkarilla, ja ne sanoi että mulla on kaikki kunnossa, eli kotiin vaan yrittämään. Sittemmin löytyi kohdusta kaavinnan jäljiltä kasvanut kiinnike. Olisi kai se löytynyt jo 4 vuotta aiemmin, jos olisi edes tutkittu!
Päivänsäde: onpas sulla sitkee flunssa. Mäkin oon täällä pidelly sormia ja varpaita ristissä, ettei tauti iske. Edellisestä on jo 1,5 v, ja onneks nyt säästy siltä. Mulla on sama lääkäri! Insseissä oli useimmiten vastaanotolla Tiitinen, mutta yhteensä lääkäreitä oli varmaan 5 sillon. Nyt on onneksi pysyny sama lekuri koko ajan. Ja J.M. sanoi noista mun 14-millisistä muniksista, että luultavasti ne ehtii vielä kasvaa punktioon mennessä. Sullakin on vielä aikaa kasvatella niitä!
Osborne: taidat olla vähän urheiluhullu, mutta koita nyt hillitä ittees. Ehtii sitä sitten kunto kasvaa, kun juoksee tenavan perässä, ja lihakset kasvaa kun nostelee sitä. Äläkä ressaa niitten lääkkeitten kanssa. Lääkäriin voi onneks soittaa ja kysyä jos ihmetyttää. Mäkin oon kyllä ensikertalaisena ollu vähän pihalla. Ja toivotaan, ettei näitä lääketietoja enää tarvita!
Meijuli: sullakin on ihan hyvän kokoset munikset. Ja peukkuja, että ne siitä vielä kasvaa!
Caro: pidän peukkuja, että masa ja flunssa pysyy susta kaukana, ja että munikset kasvaa tosta vielä. Joo aika hassuja ilmeitä on tullu nähtyä apteekin kassalla. Ja eipähän tarvi avata pankkiin uusia tilejä, kun rahat mahtuu entisillekin!
A.N.M.: voi kökkö että ihmiset osaa olla veemäisiä. Mullekin kaveri ehdotti adoptiota. " Maailma on täynnä äidittömiä lapsia" . Eipä se adoptioprosessikaan niin helpolta vaikuta. Ja rahaa siihen sais menemään vielä enemmän, kuin hoitoihin. Eikä meidänkään hoitohistoria kovin pitkä ole.
Toivottavasti saat punktioon kunnon lastin kipulääkettä. Muakin alkaa jo vähän pelottaan se punktiopäivä. Muhun kun ei särky- eikä puudutusaineet meinaa tehota. Luomet leikattiin ilman puudutusta (sain puudutetta, mutta se ei tehonnu), Synnytyksessä epiduraali ei vaikuttanu muuten kuin pienellä jalkojen pistelyllä. Viisaudenhammas saatiin poistettua vasta 7 puudutepiikin jälkeen. Kun kehtais pyytää, että punktio tehtäis nukutuksessa. Onko kellään kokemuksia?
Yleisesti kaikille tsemppiä! Levätkää ja rentoutukaa, ja lähtekää päiväkävelylle, tänään on luvattu kaunista keliä!
T: Odottamaton, joka toivoo voivansa vaihtaa pian nimimerkkiä.
Mulla siis yksi IVF-poika 2v. Ja nyt toista yritetään samalla konstilla. Mun tietoja ja taustaa enemmän tuolla alhaalla tai seuraavalla suivulla mun omassa aloituksessa.." Täällä sitä taas ollaan" ...
Eli mullakin saattaa olla punktio jo ens viikolla :O) Kävin eilen perjantaina ultrassa ja isoin munis oli jo sillon 14mm :O) punktio on joko ens viikon ke,pe tai sitä seuraavana maanantaina..Ylihuomenna ois seuraava ultra ja se määrää punktion ajankohdan.
Meijuli sullahan näyttää tilanne hyvältä..että näköjään päästään kuitenkin piinailemaan toivottavasti suht samaan aikaan :O) Jos nyt kaikki sujuu sinne asti hyvin. Peukkuja sulle!
Ja onnea muillekin tulevaan koitokseen...Toivotaan paljon plussajunalaisia!
Saan kai olla tällä listalla nyt ainakin ens viikkoon? Tulen sit maanantaina päivittämään tilannetta.
terkuin, caliendre
Aikataulussa mennään, eli punktio on maanantaina. Ultrassa näkyi yhteensä 17 kpl 16-20 millisiä ja 4 pienempää alkua. Tänään olis vuorossa Pregnyl. Sen verran oli homma unohtunut viime vuodesta, etten muistanut ostaa lääkkeen yhteydessä ruiskua ja neuloja! Piti tehdä eri reissu.
Gallup: edellisen kerran (vuosi sitten) määriä en jaksa muistaa, kun ei niitä itsellä ylhäällä taida olla.
Odottamaton:
Taidetaan mennä samalla aikataululla!
Heräsin aamulla 5 aikaan ja päässä heitti niin paljon etten voinut kävellä, istua tai maata ja sitten 6 aikaan tuli niin paha olo, että yrjö lensi kaaressa. Sain sitten pari tuntia nukuttua ja sama huimaus jatkui koko päivän. Olin ihan ihmeissään mitä tämä on ja yritin venytella ja mies hieroi niskoja. Kävelin ja makasin vuorotellen mutta totesin sitten, että makaaminen oli paras vaihtoehto, kun oli ihan paikoillaan.
Iltapäivällä oli pakko soittaa työpaikkalääkäriin ja käskivät tulla käymään, lääkäri tutki ja selvisi, että mulla on korvatulehdus !!! en sitten aloittanut tiistaina mitään lääkekuuria siihen flunssaa ja nyt siitä saa kärsiä. Nyt määrättiin lääkeet ja soitin vielä naikkarille, että voi aloittaa ja sanoivat, että paras aloittaa lääkitys, ettei mitään pahempaa tule.
En ole kyllä ikinä kuullut, että korvatulehdus voi pistää tasapainon noin sekaisin ja huimaus on noin pahana siitä. Nyt onneksi on jo vähän parempi olo ja toivottavasti huomenna se on kokonaan ohi.
Että tälläistä täällä ja mitä tästä opimme; parempi aloittaa lääkekuuri vaikka hoito on meneillään.
No voi sentään Päivänsäde! Että lastentautia pukkaa. Toivottavasti lääkekuuri tehoaa nopeasti. Mä pukkasin just piikin itteeni. 10 000 IU Pregnyliä sujahti mahanahan alle. Herättiin siis samaan aikaan tänä aamuna. Vaikkei viereisiin peteihin synnärille päästykään. Tai mistä sitä tietää, eihän noi lasketut ajat niin tarkkoja ole. Taidetaankin olla kaikki kolme samaan aikaan paikalla, sinä, minä ja Vichy. Ymmärsin kai oikein, että Vichykin käy hoidossa Naikkarilla?
Kaikilla kaikki ok?
eli virallisesti hoidoissa ollaan omassa keskussairaalassamme ja punktiot ja siirrot tehdään Naikkarilla.
Pregnylit meni juuri masuun. Ihana, kun ei tartte huomenna muistaa minkään lääkkeen ottoa!
Kylläpä kuulosti hurjalta tuo Päivänsäteen huimaus. Ymmärrän täysin huolesi (hoidon suhteen), nyt ei haluaisi minkään häiritsevän tai estävän hoitoa. Toivottavasti lääkkeet purevat pian!
Minä täällä mietin pääni puhki ensi viikon tapahtumia. Punktio menee jo vanhalla rutiinilla, se on ollut mulla aina melko kivuton, eikä siitä toipuminenkaan kestä kovin kauaa. Se ei siis jännitä. Mutta ongelma onkin nyt siirto. Yksi vai kaksi alkiota, kas siinä kysymys. Ja tosi vaikea kysymys onkin.
Neljässä ensimmäisessä siirrossa mulle siirrettiin kaksi alkiota kerrallaan ja neljässä viimeisimmässä siirrossa on siirretty yksi alkio. Lääkärin kanssa on puhuttu, että jos raskauden alkaminen pitkittyy kovin, niin sitten voitaisin taas siirtää kahta alkiota kerrallaan.
Nyt on sitten tätä pikkukakkosta yritetty vuoden verran tuloksetta ja on se hetki jolloin pitää miettiä mitä tehdään. Hoidoissa oleminen käy toisaalta kovasti voimille (tai lähinnä pääkoppa on kovilla) että toivoisi jo tuloksia. Kahden alkion siirto siis houkuttaisi. Mutta sitten ne kaksosraskauden riskit. Suurin osa kaksosraskauksistahan sujuu ihan hyvin, mutta entäpä jos ei sujukaan? Miten voisin antaa itselleni anteeksi jos jotain menisi pieleen kaksoraskaudessa, jos kerran olisin " vaan omaa itsekkyyttäni" valinnut kahden alkion siirron? Esikoisen raskausaika sujui aikoinaan oikein hyvin ja olen muutenkin perusterve, mutta tämä ei tietenkään takaa että mahdollinen kaksoraskaus sujuisi hyvin.
Ja toisaalta, vaikka siirrettäisiin kaksi alkiota niin eivät molemmat alkiot välttämättä kehity raskaudeksi asti. Tästäkin on kokemusta, sillä esikoisen saimme juuri kahden alkion siirrosta. Ja lisäksi kolme kertaa on siirretty kaksi alkiota joista kumpikaan ei ole onnistunut.
Nythän tosin enemmän tehdään yhä enenevässä määrin yhden alkion siirtoja, kun kaksosraskaus on kuitenkin aina riskiraskaus. Aargh kyllä on kiperä pulma.
Mutta millaisia mielipiteitä teillä on? Kuulisin enemmän kuin mieluusti. Ja vaikka vähän pientä GALLUPPIAKIN pystyyn:
1. Päätättekö itse siirrettävien alkioiden määrän?
2. Siirretäänkö teille 1 vai 2 alkiota?
Hyvää yötä!
Meijuli
Niin vuodatustohinassa unohdin toivottaa Caliendren tervetulleeksi, tänne vaan mukaan! Kylläpä sulla hoito etenee vauhdilla! Hienoa päästä piinailemaan yhtä aikaa - jos sitä piinailuaikaa nyt voi hienoksi sanoa... ;o)
Ja edelleen en voi kuin nöyrän kunnioittavasti todeta miten niinkin isojen vastoinkäymisten jälkeen jaksat vaan porskuttaa eteenpäin. Toivon sydämestäni että nyt kaikki menisi teillä hyvin.
Meijuli
Mullapa ei rakkulat alkaneet kasvamaan, joten ensi kierrosta uusi yritys menopurilla (se sisältää fsh:n lisäksi lh:ta, joka voisi olla se avainsana?). Lääkäri epäili, että tuolla puregonilla olisi mennyt niin kauan ja sittenkään ei välttämättä olisi saatu hyviä soluja :( Voi prkl, et on vaikeeta. Nyt tuntuu, että pää hajoo...ja ukkoraukka saa kestää kovaa mesoomista. No ei auta, kun odottaa ja odottaa lisää. Ihmettelempä vaan, että miksi ei yritetty isommilla annoksilla ja lopetettiin näin lyhyeen??
Onnea teille kaikille muille...toivottavasti onnistaisi!
SIIRTOG: Ekalla kerralla siirrettiin kaksi alkiota 3-luokkaa. Ei tulosta. Tokallakin kerralla olisi siirretty kaksi mutta ei tullut kuin yksi siirtokelpoinen alkio. 3-luokkaa. Ei tulosta.
Olen paljon miettinyt tuota kaksosriskiasiaa. Periaatteessa ei minulla ole mitään sitä vastaan, että tulisi kaksi kerralla kun tässä hommassa kerran näinkin kauan on ksetänyt, mutta juuri ne riskit kauhistuttaa. Ennenaikainen synnytys ja mahd. vauriot sen takia yms kehityshäiriöt raskausaikana. Minä olen vielä pienikokoinen ihminen alle 160cm pitkä joten ihan senkin takia pistää mietityttämään. Toisaalta onhan niitä riskejä ihan yksösraskaudessakin. Voihan sekin syntyä keskosena tms. Vaikeita asioita nää on. Mutta kyllä mä antaisin edelleen siirtää kaksi jos ei pakkaseen mitään jää.
Vatsa alkaa olla turvoksissa melkoisesti ja ristiselkää särkee koko ajan. Mitään ei pysty paljoa syömään, kun tulee huono olo heti. Kai se on jo tungosta meikäläisen mahassa, kun ei tuota mittaa ole niin paljoa mihin kaikki nuo sisuskalut mahtuu :)
Huomenna ultra puoliltapäivin. kauheasti jännittää.
Caliendren; tervetuloa mukaan ketjuun
Caro78; ei voi olla totta, todella ikävää että joudut jättämään kesken mutta onneksi pääset yrittämään uudestaan ensi kierrosta.
odottamaton ja vichy; tsemiä huomiseen punktioon ja tulkaa kertomaan heti kuulumiset. (Sorry nyt en muista oliko kukaaan muu menossa huomenna) no joka tapauksessa kaikille tsemiä.
G:
1. Päätättekö itse siirrettävien alkioiden määrän?
1.ivf; lääkäri sanoi, että yksi siirretään ja silloin ei jäänytkään kuin yksi alkio, joten ei voinut muuta tehdä, nega
2.ivf; lääkäri sanoi, että katotaan miten lähtevät jakautumaan ja kun olivat niin huonoja (2-soluisia), niin meiltä kysyttiin halutaanko kaksi ja haluttiin, nega
3.ivf, nyt alkiot oli parempia (8-slouisia) ja meiltä kysyttiin halutaanko kaksi ja haluttiin, nega
Eka pas siirretiiin kaksi (8-soluista) plussa, joka oli sitten kohdunulkoinen ja tähystettiin viikko 7+ jotaina.
2. Siirretäänkö teille 1 vai 2 alkiota?
haluan että siirretän kaksi, vielä en tiedä lääkärin mielipidettä mutta selviää sitten siirtopäivänä. Uskon että siirretään kaksi niin kuin on tehty ennenkin.
Oma olo ei ole vielä helpottanut, päässä pyöriin edelleenkin, mutta ei niin paljon kuin eilen aamulla. Saa nähdä pääsenkö huomenna töihin.
Kyllä mua on niin paljon ottanut päähän tää koko flunssa/korvatulehdus hässäkkä.
toivotaan että ensi hoidossa on otettu niin hyvin opiksi tästä että kaikki onnistuu !
Meillä on kyllä aktiivinen pino kun keikutaan tuolla listan yläpäässä jatkuvasti, kiva juttu.
Samoin jänskättää huominen ultra, kun ei voi yhtään aavistaa että mitä tuolla on, hui.
Alkioiden siirtomääristä : ollaan aina luotetttu lääkärin sanaan , ei ole omaa mielipidettä asiasta, en jaksa pähkäillä sitäkin asiaa vielä muiden jännäämisien ohella.
2-luokkasia on ainakin laitattanut kaksi, en sitten tiedä jos saatais TOP, antaisko vaan yhden. Olen kyllä jo 36v että varmaan herkemmin laittaa tuon kaksi.
Ei oikein hyvältä näyttänyt eli oikealla 5 ja vasemmalla 3 rakkulaa sekä vasemmalla pieniä, joista ei tiedä ehtiikö kasvamaa ennen punktiota.
Punktio suunniteltu keskiviikoksi, soittavat vielä tänään jos siirtyy tiistaille. Biologit kattoo vielä paperit, koska viimeksi saatiin parempia tuloksia kolme päivän viljelyllä, niin silloin punktio on pakko olla tiistaina. Mutta lääkärin mukaan nyt on tulossa niin vähän, joten olisi riskiä tehdä kolmen päivän viljely.
No kaikkihan selviää sitten punktio päivänä ja yleensä mulla on sitten kumminkin ollut enemmän rakkuloita, kuin ultrassa on nähty. Endon takia on vaikea erottaa mikä on rakkula ja mikä endopesäke. Mulla on sitä endoa niin paljon, ettei lääkäri lähtenyt veikkaamaan mikä on mikäkin.
Jos soittoa ei tänään kuulu, niin punktio on keskiviikkona. Hyvä olen sitten siihen mennessä päässyt eroon tästä flunssasta ja pakko mennä töihin, kun olen ollut jo tämän viikon poissa.
Miten muilla meni ultrassa ?