Kuvaile ärsyttävin facebook-kaverisi
Itselläni on reilu parikymppinen tuttu joka lataa Facebookkiin jatkuvasti suutelu kuvia miehensä kanssa. Näitä siis ilmestyy säännöllisesi pari viikossa eri maisemissa, kotona yms. Ennen tätä nykyistä miestään näitä samoja kuvia tuli hänen eksiensä kanssa. (Tietaisipä vaan mies tästä...) Lisäksi ilmestyy muitakin statuksia jotka liittyvät parisuhteen hehkutukseen esim. erilaisia runoja, sydämiä toisen seinälle yms. Nyt pariskunta menikin kihloihin ja eiköhän sormuksista tule nyt jatkuvasti kuvia. En ymmärrä miksi sama rengas pitää kuvata moneen kertaan???
En ole kateellinen, en vaan koe että parisuhde asiat pitää tuoda julki lähes päivittäin Facebookin kautta.
Kommentit (310)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:37"]Semmoinen, joka esittelee kännykästään toisten ihmisten päivityksiä muille halveksien ja arvostellen. Hän ei varmaan tajua miten noloa käytös on. Hän on luultavasti myös täällä haukkumassa toisten ihmisten päivityksiä. Hänellä ei ole mitään varaa arvostella muita.
[/quote]
Niin... sinä vai se toinen?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:26"]
Ne jotka pyytävät kaveriksi, eivätkä kommentoi ikinä mihikään mitään eivätkä tee omia päivityksiä ainakaan niin että näkyisi mulle. Siis ovat pyytäneet kaverksi vain stalkatakseen? Joo poistoon pitäisi laittaa, mutta on samassa ryhmässä mitä kautta kutsu tuli, niin tekee asian kiusalliseksi. Toki tunnen tyypin jollain tasolla.
[/quote]
Minä pyydän tuttuja kaveriksi, vaikka en itse ole aktiivinen facebookissa. Melko itseriittoinen saa olla, jos kuvittelee, että stalkatakseni pyydän.
[/quote]
no en minäkään järin aktiivinen ole, mutta että ei ikinä anna kuulua itsestään yhtään mitään? Mihin sitä kaveruutta silloin edes tarvitsee? Kyllä mulla kevyesti menee kuukausikin, ettei tule laitettua mitään. Mutta pidän rajana tuota, että kerran kuussa laitan sen hetkisen elämän pääkohdista jonkin pienen jutun; jotain kuulumisia kertoakseni.
Top 3 ärsyttävimmät (joiden päivitykset olen piilottanut):
3; kolmekymppinen nainen, jolla MONTA lasta. Päivittää useamman kerran päivässä mm. lasten ihottumista, vesirokoista, nuhista ja pissa/kakkajutuista yms kuvien kanssa. Oikeasti, en halua nähdä kuvaa ihottumasta tai käytetystä nenäliinasta.
2; n. 25v fitnesshurahtaja, kuvia vain ruuasta, salilta (joka päivä monta samanlaista salilta otettua peilikuvaa) ja päivityksiä lihaksista. Myös ainakin kaksi päivitystä päivässä koskien hänen koiraa.
1; Parikymppinen nainen, jonka elämä on yhtä valitusta aina. Naapurit, niiden lapset, oma lapsi, oma mies, kaikki kaverit, perhe, sää ja maailma on aina ihan sieltä, minne aurinko ei paista. Ahkera päivittelijä, ikävä kyllä tekstiä ei edes voi lukea, ei tiedä yhdyssanoja eikä tunnu tietävän pilkuista, pisteistä tai isoista alkukirjaimista. Myös suhdestatus vaihtelee useamman kerran viikossa; on naimisissa ja vaikeasti selitettävässä suhteessa.
Nelikymppinen nainen joka vatvoo vieläkin päivittäin kolme vuotta sitten tapahtunutta eroaan ja haukkuu exäänsä päivästä päivään. Tekisi mieli sanoa että vaihda jo levyä.
ystävä joka vaihtaa vähintään joka toinen päivä profiili-kuvan ja vielä saman...Niin että hyppii aina etusivulle. Yrittää varmaan kerätä tykkäyksiä...
Tämä ei mua ärsytä mutta on kieltämättä vähän hassua :) Yksi fb kaveri päivittää yksinomaan sääaiheisia päivityksiä. Näitä tulee muutaman kerran viikossa. Kaikki, oikeasti kaikki, päivitykset ovat tämän kaltaisia:
- Kaunis aurinkoinen sää +25 astetta
- Sateinen ilta ja tuulee navakasti
- Huomenta. Aurinko paistaa mutta kohta taitaa sataa
- Pilvipoutainen päivä +15 astetta
ym ym. Ja joskus harvoin jos hänellä on jokin muukin tapahtuma tai asia elämässään josta haluaa kertoa, niin siihenkin on ympätty kyllä sää, kuten:
- Miehen kanssa hääpäivän viettoa puolipilvisessä säässä +20 astetta
- Pulkkamäki päivä pikkuisen kanssa kylmässä -15 asteen pakkassäässä
Tai jos toivottaa kaikille jotakin juhlapäivää tms. niin tyyli on tämä:
- Mukavaa juhannusta kaikille aurinkoisessa +21 asteen säässä
- Lumista -10 asteen pakkas joulua teille kaikille
- Hauskaa puolipilvistä iltaa jokaiselle
Tämä on hassua, kun tosiaan tuo sää ja etenkin lämpötila on aina ilmoitettu päivityksissä. En oikeasti kykene muistamaan että häneltä olisi tullut muunlaista päivitystä pariin vuoteen. Harmi kun ei asuta edes samalla paikkakunnalla niin ei noista säähavainnoista ole edes hyötyä itselleni :D
nelikymppinen mielensäpahoittaja, joka pui päivityksissään milloin mitäkin loukkaantumistaan ja loukkaantuu siitäkin jos kukaan ei kommentoi päivitystä.
"Eipä taida täälläkään ketään kiinnostaa. Olisi pitänyt arvata :("
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:40"]
Toinen on sellainen, että alkaa ihan totta jo huolestuttaa: tuttu äiti, jota näen usein leikkipuistossa. Hän huokailee, löntystää lapsensa perässä, tiuskii tälle, repii kädestä, puhuu lapsen päälle ja puhuu tästä halveksuen ja ärsyyntyen kun lapsi on läsnä. Hänen hyvätkin hetkensä lapsen kanssa ei jotenkin ole aitoja. Kaiken lisäksi odottaa toista ... ja hänen päivityksensä ovat tällaisia: Ihana päivä Lissun kanssa takana! On niin mahtavaa kun voi olla lomalla ja tehdä kaikkea omistautuen vain Lissulle <3<3<3 Onni on oma lapsi, oma ihana kullanmuru <3<3<3<3
Huh.
[/quote]
[/quote]
mulle tuli sama mieleen :D
Mä olen melko ahkerasti poistellut ärsyttävät tapaukset. Tai yhden jätin kavereihin mut sen päivitykset ei tuu mun seinälle, koska ennen mun seinä oli täynnä vaan jotain Robin-juttuja. Sit yhden poistin, kun se meni aivan pilalle laihduttuaan viimein. Oltiin yläasteen jälkeen ihan parhaita kavereitakin mut sit ku se rupesi käymään kuntosalilla ja sai itsensä timmiksi, siitä tuli ihan teini. Ja se on vielä uskovainenkin, silti sitä ei kiinnosta mikään muu kuin huomio minkä nykyään saa miehiltä ja sit on aina niitä kuvia huulet törröllään.
En ajatellut edes tunnistaa jos tulee joskus vastaan kadulla. :D
Edelleen mulla on kavereissa semmonen... Ei ihan penaalin terävin kynä. Sen lapsi on jo yli vuoden, mut joka kuukausi kun tulee esimerkiksi 1v1kk täyteen ikää, pitää kuvan kanssa ilmottaa et tää muru on jo niiiin vanha, kuin 1v1kk!! Ja sit, ne on ukkonsa kanssa seurustellu varmaan jonku seittemän vuotta, kihloissa pari vuotta... Silti jokainen puolivuotisseurustelupäivä ja -kihlapäivä pitää ilmoittaa facebookissa. Mun äitikin on myöntäny välissä käyvänsä nauramassa sen päivityksille vaikkei ne toisiaan tunnekaan. :D
Toki on hienoa olla onnellinen lapsestaan, mutta tuota... Eikö ne tajua, et oma lapsi on söpö, mut ei se muiden mielestä oo söpö?
Tämä on parillakin kaverilla tullut näemmä tavaksi: suhtaudutaan muiden facebook-villityksiin tosi sarkastisesti ja tehdään joku tosi huippunokkela vastakkainen päivitys, tai sitten julkaistaan joku vastaisku Liibalaaballe tai Elämä on - aforismeille. Yhden välin oli mm. kauhea hinku liittyä siihen "tiskaan, pyykkään, siivoan, kokkaan vaikken sitä facebookissa ilmoitakaan"-ryhmään, ja parhaimmat vielä sitten alkoivat sitä mainostaa jos joku KEHTASI julkaista jonkun kevätsiivouspäivityksen.
Oma lukunsa tietty kiertoviesteistä kehitellyille "hassunhauskoille" versioille.
Toisin sanoen: se negatiivinen "minä olen niin erilainen!"-asenne nyppii ja lujaa.
Atvuuttelijat ärsyttää, työvuorolistojen jatkuva kertominen ärsyttää ja ne ikuiset samat aiheet. Jos puhuu vain yhdestä asiasta aina niin se puuduttaa, oli se lapset, koirat taikka harrastus.
Ei ole mun hommani tehdä diagnooseja ja perehtyä toisten mahdollisiin sairauksiin. Sitä paitsi vaikka olisi jonkinlainen päähäiriö niin mielestäni se ei täysin vapauta vastuusta. Hän kuitenkin elää omillaan eikä laitoksessa tai kenenkään holhouksessa, joten lienee kuitenkin kyvykäs käyttämään järkeään valinnoissa ja ottamaan edes hitusen vastuuta niistä. Mutta kun pohjalla on useimmiten laiskuus tai mukavuudenhalu ei suinkaan masennus. Ei tämä leidi siitä masennuksesta jatkuvasti tässä vuosien varrella ole kärsinyt. Kerran tai pari max. Tämän tiedän, koska tosiaan tilittää kaiken facessa. Mitä en ymmärrä on se, että kun on mieli maassa niin tilittää avoimesti kaikenlaista, mutta kun on jotain uutta piristystä elämässä (auto, uusi vuokra-asunto, raskaus tms.) niin alkaa päivitysten laatu muuttua teeskentelyksi. Että antaakin yhtäkkiä väärää kuvaa itsestään kiillottamalla elämäänsä. Tätä en tajua. Summa summarum, tämä facekaveri on ennenkaikkea saamaton ja laiska hoitamaan asioitaan kun ei enää itseä satu kiinnostamaan, kuin että olisi mitenkään kroonisesti sairas.
Tässä ketjussa kysyttiin mikä ärsyttää ja tuo nyt vaan ärsyttää. Älä tee tästä mitään elämää suurempaa nyt.
T. 52
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:26"]Ne jotka pyytävät kaveriksi, eivätkä kommentoi ikinä mihikään mitään eivätkä tee omia päivityksiä ainakaan niin että näkyisi mulle. Siis ovat pyytäneet kaverksi vain stalkatakseen? Joo poistoon pitäisi laittaa, mutta on samassa ryhmässä mitä kautta kutsu tuli, niin tekee asian kiusalliseksi. Toki tunnen tyypin jollain tasolla.
[/quote]
Stalkatakseen? :D voi luoja kuinka itseriittoinen voit olla? Tiesit kai että fb:ssä on yksityisviestimahdollisuus... Itse en päivitä mitään mutta lähetän viestejä.
[/quote]
Sama täällä. Jotkut tykkäävät käyttää nimenomaan FB:a viestityskanavana, ehkä siksi että haluavat minun näkevän myös jotain päivityksiään ja sehän on ihan ok. :)
Vaihtelen viestejä vain tuttujeni kanssa, en tunne tarvetta stalkata muiden ihmisten tekemisiä. Ärsyttäviä FB-kavereita minulla ei ole, koska olen tarkoituksella lisännyt kavereiksi vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa haluan olla tekemissä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 12:38"]
Paras ystävä. Ennen oli ihan kivojakin päivityksiä, sitten löysi miehen joka on varmaan pahin turhanpäivittelijä, oikeesti päivittää varmaan lähemmäs 30 kertaa päivässä. Ystävästä onkin suhteen myötä kuoriutunut todella rasittava facebook-kaveri, joka kuvaa KAIKKI ruuat mitä tekee, ilmottelee työvuoronsa ("vielä kolme päivää ja sitten kaks vapaata") , raportoi siivoukset ja saunomiset, sairaudet ja paskantamiset. Myös näitä ei-kenellekään osoitettuja avautumispäivityksiä tulee usein, "toivottavasti tunnistat ittes". En kehtaa poistaakaan ja jos en reagoi päivityksiin tykkäämällä tai kommentoimalla, huutelee heti tsätissä, että olenko huomannut uusimman päivityksen. Omituista kyllä, instagram on ystävän mielestä typerä sovellus, koska "miks muka pitää ottaa kuva kaikesta mitä itelle tapahtuu". Niiiinpä niin.
[/quote]
Tähän komboon voisin vielä lisätä tuon ärsyttävän tyypin kun jatkuvasti laitetaan viestiä "olenkohan huomannut hänen uudet kuvat ja statuksen kun en ole tykänny."
Mitä ihmeen tykkäyksiä monet tuntuvat kalastelevan? Kyseessä vielä todella ärsyttävä Facebook kaveri joka päivittää jatkuvasti omaa naaman kuvaansa ja ruoka kuvista lähtien. Joka päivä tulee jotain... Tuntuu että elääkin Facebookin kautta. Ei paljoo tee mieli tykätä joka päivä 15 eri kuvasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:16"]52 jatkaa...
Siinä todellakin oli vain muutama asia ko. henkilöstä. Lukihäiriö ei ole tietenkään henkilön oma syy. Mutta kieltämättä alkaa vuosien saatossa ärsyttää lukea postauksia, joissa on käytetty aivan vääränlaisia sanoja väärissä asiayhteyksissä. Näitä viestejä saa lukea aina monta kertaa, ennen kuin ymmärtää, että mitähän henkilö koittaa nyt sanoa. Käyttää "sujuvasti" kielikuvia ja kuvainnollisia sanoja, kuten "ilolintu"... tällä tavalla kuvaa erästä sukulaislasta ja siis omasta mielestään nimenomaan positiivisessa mielessä, kun ei ymmärrä mitä tuo sana oikeasti tarkoittaa. Jättäisi käyttämättä noita tuollaisia sanoja, jos on vähänkään epävarma merkityksestä, koska usein jälki on vain todella karmeaa. Tai katsoisi googlesta ensin.
Minua ei ärsytä se, että tämä henkilö on (varmaan joskus oikeastikin) masentunut. Minua ärsyttää se suhteettomuus, millä tavalla hän "hyvinä aikoina" haalii itselleen vastuuta ja tekemistä ja sitten puolen vuoden sisällä kaikki jää kuin paska persiistä kun ei jaksetakaan taas. Ja kun alkaa parempi kausi niin homma alkaa alusta. Tarkoitan mm. lapsia, koirien ottamista yms. Antaa facessa kuvan että huolehtii näistä asioista itse, vaikka todellisuudessa lapset hoitaa oma äiti tai anoppi ja koirakin jätettiin hoitamatta kun kiinnostus lopahti. Nyt on taas uusi koira talossa, edellinen jatkaa eloaan sukulaisensa hoivassa. Joten kyllä, minua ärsyttää. Aikuinen ihminen, luulisi jo tajuavan omat voimavaransa ja tuntevansa itsensä sen verran hyvin ettei lähde mukaan kaikkeen kotkotukseen. Mutta kun ei. Aivan kun pitäisi muille näyttääkseen ottaa niitä lemmikkejä ja haalia kaikki maailman harrastukset (jotka jää alkuhekuman jälkeen aina). Kun innostuu niin innostuu sitten 200 lasissa, ja kaikki päivitykset facessa koskee tätä uutta innostuksen aihetta, mutta lopahdus käy sitten myös yhtä nopeasti. Se on jo todella naurettavaa.
[/quote]
Jos se on maanisdepressiivinen? Lähipiirissä kaksi ko. sairaudesta kärsivää. Käytös tuollaista kun ajatus hämärtyy..
1) vihjailija. Kaikki päivitykset on vihjailuja tyyliin ; piti taas tehdä elämäni vaikein päätös tms. ja sitte kommentissa sata viestiä tyyliin NO? Joihin sitten vastaa vaan :( tai tutut tietää tai laitoin sulle yksärin.
kaikki on aina negatiivista. Sama tyyppi myös muutaman kerran haukkunut työkaverinsa päivityksissä. Kysyisen työpaikan pomo sattuu olemaan kun kaverilistalta joten kommentoin tota päivitystä jolloin se näkyi mun seinällä ja sitä myöten pomolle :)
työpaikalla jatkuvasti kaikki muut on paskanpuhujia, laiskoja ja tuhoavat yhteishengen. Ja sit ihmettelee et MIKSEI kukaan voi tehdä asialle mitään...
tekee aina mieli huutaa et no TEEE ITTE!
2) miespuolinen joka postaa vain ja ainoastaan omia kuviaan :) vuosi sitten oli häämatkalla. Joka ainoa kuva sellainen jossa on yksin ja kaikki semmoi lähinaama kuvia. Sama juttu tän vuoden ulkomaanmatkalta. eikä kuvista muuten pystyis edes päättelemään et ovat jossain Pariisissa, koska kuvissa näkyy vaan tyypin naama.
ja kuvia on kymmenittäin :)
Mitkä ärsyttävät:
-uskontoon liittyvät postaukset
-politiikkaan liittyvät postaukset
-omaisuudella retostelu (hei, se on vain omaisuutta joka voi kadota seuraavana päivänä kuin tuhka tuuleen)
-esitetään jotain muuta mitä ei olla, esim. touhusin lasten kanssa sitä sun tätä, mutta todellisuudessa istuin koneella. Tai siivosin koko talon, mutta todellisuudessa kämppä on kuin paskan jäljiltä. Miksi pitää retostella kaikki facebookkiin?
-haukutaan puolisot, ystävät, vanhemmat, työkaverit... Millainen ihminen haukkuu tai kertoo toisista ihmisistä ne negatiiviset puolet? Mulla nolottaisi, jos kertoisin puolisoni nolon tavan esim. kaivaa räkää nokasta... Ei, nämä asiat eivät kuulu facebookkiin ja kertovat aina enemmän siitä, joka niitä päivityksiä sinne pistää...
Yhden tutun piilotin seinältäni siksi, koska en jaksanut seurata hänen rakkauselämäänsä. :D
Joka päivitys sitä parisuhde"mainontaa": "kultun kanssa kahvilla/leffassa/kaupassa/jne." No, se on vielä suht. harmitonta. Mutta kun samaisella tyypillä vaihtuu se "kultu" aika säännöllisin väliajoin, ja joskus melko nopeassa tempossa. Ja tietysti: "ETTÄ MINÄ RAKASTAN [tyttöystävän nimi]!!!!!!!!!!".
Yleensä siitä tiesikin eron koittaneen, jos ei enää näitä hehkutuksia tule.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:26"]
Ne jotka pyytävät kaveriksi, eivätkä kommentoi ikinä mihikään mitään eivätkä tee omia päivityksiä ainakaan niin että näkyisi mulle. Siis ovat pyytäneet kaverksi vain stalkatakseen? Joo poistoon pitäisi laittaa, mutta on samassa ryhmässä mitä kautta kutsu tuli, niin tekee asian kiusalliseksi. Toki tunnen tyypin jollain tasolla.
[/quote]
Minä pyydän tuttuja kaveriksi, vaikka en itse ole aktiivinen facebookissa. Melko itseriittoinen saa olla, jos kuvittelee, että stalkatakseni pyydän.
[/quote]
Niin ja rajaa ulos päivitysten ym. näkijöistä, jos niin ahdistaa.