Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eikö partiohuivi ole enää sininen?

Vierailija
11.09.2022 |

Omassa lapsuudessani oli täysin kiistatonta, että partiolaisilla on sininen huivi (ja pioneereilla se punainen). Nyt kun oman lapsen pitäisi aloittaa, näen kuvissa jotain beigeraidallisua huiveja.

No ei tällä mitään väliä ole. Ihmettelen vain enkä halua ihmetellä missään omalla nimellä, ettei lapsen tarvitse hävetä. 😊 Inhoon kyllä vähän tätä nykyisyyttä, että kaiken pitää ehdoik tahdoin olla erilaista kuin ennen. Tiedätte tyylin, että kun joku pomo vaihtuu, niin ekaksi pitää tehdä joku tarpeeton, harmiton uudistus, josta kuitenkin on säätöä ja vaivaa, mutta pomolla on muuten nolo olo, ellei aloita jollain "nykyaikaistuksella"...

Terveisin Valittaja

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten tiedä.

Enkä sitäkään, että onko niitä punahuivisia pioneereja enää.

Vierailija
2/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo sun omassa lapsuudessasi oli niitä ruskeita huiveja. Toisilla lippukunnilla on sininen, toisilla ruskea. Raidalliset on kai jotain erikoishuiveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lippukunnasta, useimmilla lienee sininen. En usko että erikoisuuden tavoittelusta tai väkisin uudistamisesta on kyse, pikemminkin perinteistä.

https://fi.scoutwiki.org/Partiohuivi

Vierailija
4/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla on sininen. Leireillä on kaikenlaisia erikoishuiveja.

Vierailija
5/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jo sun omassa lapsuudessasi oli niitä ruskeita huiveja. Toisilla lippukunnilla on sininen, toisilla ruskea. Raidalliset on kai jotain erikoishuiveja.

Okei kiitos tiedosta ja vastauksista.

Olin itse partiossa siis 70-luvulla kaksi vuotta vaan enkä nähnyt koskaan muita kuin sinisiä. Myöskään myöhemmin jossain lehtijutuissa tai kaverien kuvissa en ikinä nähnyt kuin sinisiä.

Mut muakin jäi kiinnostamaan nyt, että onko pioneerikerhoja enää olemassa?

Sen kunniaksi pieni aikalaismuistelu: Oma äitini ei päästänyt pioneereihin. Sanoi, että Neuvostoliitossa ammutaan ihmisiä rajalle, jos yrittävät maasta pois, että koko kerho on propagandaa, että se Lenin-setä on vastuussa ihmishengistä ja rauhan kanssa Neuvostoliitolla ei ole mitään tekemistä. Naapurin tyttö oli kauhuissaan, hänen mielestään Neuvostoliitto edistää ja on aina edistänyt rauhaa kaikkialla, johon äiti kertoi pari valittua esimerkkiä sukunsa kokemuksista Helsingin pommituksista. Sitten taisi tulla puhetta voissa paistamisesta. Nykyisin sama äitini toistelee vanhusten asunnostaan, että no niin, olin oikeassa!

Vierailija
6/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei kiitos tiedosta ja vastauksista.

Olin itse partiossa siis 70-luvulla kaksi vuotta vaan enkä nähnyt koskaan muita kuin sinisiä. Myöskään myöhemmin jossain lehtijutuissa tai kaverien kuvissa en ikinä nähnyt kuin sinisiä.

Mut muakin jäi kiinnostamaan nyt, että onko pioneerikerhoja enää olemassa?

Sen kunniaksi pieni aikalaismuistelu: Oma äitini ei päästänyt pioneereihin. Sanoi, että Neuvostoliitossa ammutaan ihmisiä rajalle, jos yrittävät maasta pois, että koko kerho on propagandaa, että se Lenin-setä on vastuussa ihmishengistä ja rauhan kanssa Neuvostoliitolla ei ole mitään tekemistä. Naapurin tyttö oli kauhuissaan, hänen mielestään Neuvostoliitto edistää ja on aina edistänyt rauhaa kaikkialla, johon äiti kertoi pari valittua esimerkkiä sukunsa kokemuksista Helsingin pommituksista. Sitten taisi tulla puhetta voissa paistamisesta. Nykyisin sama äitini toistelee vanhusten asunnostaan, että no niin, olin oikeassa!

Se oli kirltämättä todella omituusta se pioneerikerhon jeesustelu rauhasta ja yhteistyöstä. Se neuvostorauha ja-yhteistyö oli ihan sitä saman logiikan yhteistyötä kuin millä nyt on "vapautettu" erästä maata Itä-Euroopassa. Ja venäl johtohan on neulku-kasvatuksen saanut ja uskoo niihin arvoihin edelleen.

Vierailija
7/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on sinivalkoiset huivit, riippuu tosiaan hieman lippukunnasta.

Vierailija
8/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös muun värinen, lapseni lippukunnalla oranssi huivi.

Vierailija
9/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80-luvulla partiossa. Silloin kaikilla oli siniset huivit. Lopetin sen jossain vaiheessa ja menin 90-luvun puolessa välissä uudelleen partioon niin huivit olivat vaihtuneet meidän lippukunnassa marjapuuron värisiin (raidoitettu reuna).

Vierailija
10/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä oli jo lapsuudessani 35v sitten erivärisiä, meillä vihreät. Oli yksivärisiä ja kaksivärisiä.

Vierailija
11/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä oli jo lapsuudessani 35v sitten erivärisiä, meillä vihreät. Oli yksivärisiä ja kaksivärisiä.

Tää on yllättävänkin kiinnostavaa.

Ap:lla tosiaan lapsuus 70-luvulla, silloin partioon liittyi myös syvä sellainen isänmaallisuus, ainakin meillä päin, se sinisyys saattoi liittyä siihenkin.

Nyt knoppitieto-kysymys muuten: oliko Hupun, Tupun ja Lupun partiohuivit siniset? Musta oli.

Vierailija
12/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten tiedä.

Enkä sitäkään, että onko niitä punahuivisia pioneereja enää.

Mitä pioneereille muuten tapahtui? Loppuiko ne kerhot Neuvostoliiton sortumiseen?

Me pidettiin äärimmäisen tyhmänö luokan ainoaa pioneerityttöä (80-luku), joka tosiaan toisteli sitä, että Neuvostoliitto haluaa maailmanrauhaa ja pelkkää hyvää kaikille. Kyllä silloin jo tiedettiin just toi täälläkin mainittu, että kansa oli käytännössä vankina omassa maassaan. Rajalla oikeasti tapettiin, jos länteen pyrki. Kuten täällä jonkun äiti oli sanonut. Se on sairas ollut tuo naapurin systeemi aina.

Vierailija
13/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80-luvulla partiossa jossa oli valko-vihreät huivit. En ole kuullutkaan, että pitäisi olla sininen. Se on kai yleisin

Vierailija
14/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt knoppitieto-kysymys muuten: oliko Hupun, Tupun ja Lupun partiohuivit siniset? Musta oli.

Riippunee sarjakuvan piirtäjästä. Jossain jokaisella oli eri värinen huivi (sininen,punainen,vihreä) joissakin taas kaikilla oli punainen huivi.

Vierailija
15/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko huomauttaa, että tässä vastauksessa tiivistyy sellainen perustyhmyys, joka aiheuttaa arjessa kaikenlaista pientä turhauttavaa.

Kirjoittaja lähtee siitä, että tietää, milloin toisen lapsuus on ollut. Tai että kaikilla on ollut lapsuus jotenkin samaan aikaan! 😂😂

Ap voi olla vaikka lähempänä kuuttakymppiä tai sitten just ja just parikymppinen, koska ihmiset saa lapsia hyvin eri ikäisinä. Ja toisaalta partion aloittava lapsi voi olla myös vaikka minkä ikäinen, vaikka ehkä yleisin aloitusikä on kai eka luokka. (Sitä nuorempi ei voi olla.)

Jos ap on mies, hän voi olla vaikka kuinka vanha ekaluokkalaisen vanhempi. Jos taas nainen ja lapsi vaikka kaksitoista, niin ap voi olla jopa löhempänä kuuttakymppiä, jos saanut lapsen pitkälti yli nelikymppisenä kuten moni saa.

Tälläkään ei oo mitään väliä. Teki vaan mirli kirjoittaa tää auki, että kaikki ihmiset oppis kyseenalaistamaan sen, mitä pitävät automaattisesti itsestäänselvänä. Vanhempia on tosi eri ikäluokissa. Kaikki ovat oikean ikäisiä.

Vierailija
16/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80-luvulla partiossa jossa oli sellaiset ranteisiin sidotut sifonkihuivit ja tukat sokerivedellä jäykistetty pystyyn. Partio johtajalla oli haaroista ratkenneet pillifarkut.

Vierailija
17/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 80-luvulla partiossa jossa oli valko-vihreät huivit. En ole kuullutkaan, että pitäisi olla sininen. Se on kai yleisin

Mä luulisin, että tässä myös alueellista vaihtelua.

Jos asuu Uudellamaalla, ei vältt koskaan näe lappilaisten tai karjalaisten huiveja ja päinvastoin. Meillä pohjoisessa mun lapsuudessa oli siniset.

Vierailija
18/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä tajunnu, miten Helsingissä

Intellektuelliperheet vei lapsensa pioneerikerhoon.

Mikä se harha on ollut, että Neukkula on hyvä. Se oli kauhea pakkovaltio, joka teki niin monenlaista pahaa kansalaisilleen ja naapurimailleen, ettei ihan heti unohdu.

Niin miten just koulutetut tiedostajat ihannoi sitä? Mun vanhemmilla ei ollu korkeakoulutusta, mutta ei heihin mikään Neukku-propaganda uponnut varsinkin kun sama valtio tappoi myös suomalaisia 40-luvulla runsain määrin.

Mikä sen harhan perustelu niin kuin oli?

Vierailija
19/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ikinä tajunnu, miten Helsingissä

Intellektuelliperheet vei lapsensa pioneerikerhoon.

Mikä se harha on ollut, että Neukkula on hyvä. Se oli kauhea pakkovaltio, joka teki niin monenlaista pahaa kansalaisilleen ja naapurimailleen, ettei ihan heti unohdu.

Niin miten just koulutetut tiedostajat ihannoi sitä? Mun vanhemmilla ei ollu korkeakoulutusta, mutta ei heihin mikään Neukku-propaganda uponnut varsinkin kun sama valtio tappoi myös suomalaisia 40-luvulla runsain määrin.

Mikä sen harhan perustelu niin kuin oli?

Hyvä kysymys!

Vierailija
20/38 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 80-luvulla partiossa jossa oli sellaiset ranteisiin sidotut sifonkihuivit ja tukat sokerivedellä jäykistetty pystyyn. Partio johtajalla oli haaroista ratkenneet pillifarkut.

😂😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi