Kertokaa mulle millainen on kiireetön asia joka soitetaan hätäkeskukseen (112)?
Kommentit (17)
ja tarvittais poliisi tai joku paikalle se ampumaan tai viemään pois. Tai rekasta /muuttokuormasta on pudonnut moottoritielle jotain, eikä autoilijat voi pysähtyä sitä poistamaan. Ei siis akuutti hätä, mutta jos asialle ei tehdä jotain, niin siitä voi seurata onnettomuus. Mihin muuallekaan sitä vois soittaa?
mutta pitäisi tulla hakemaan kuitenkin? Esim. mun sukulainen sairastui ja tarvittiin ambulanssi, mutta hän saattoi odotella sitä rauhassa kotona.
Esim. vanhus mennyt niin huonoon kuntoon, ettei pääse tavallisessa autossa sairaalaan, muttei sinänsä aivan akuuttia hoitoakaan tarvitse. Usein ei-kiireettömät ovat tällaisia kuljetusasioita.
Paha iskiaskipu, johon lääkäri tulee laittamaan kipupiikin, kun potilas ei pääse autoon.
ja junien aikatauluja. Itse olen aina ollut luulossa, että sinne soitetaan sitten kun joku on oikeasti hengenhädässä.
yöllä kun naapurissa on teinit pitänyt meluisia bileitä
Katso paikkakuntasi yksityiset sairaankuljetukset.
lieneekö ollut vain humalassa, kun viinapullo oli vieressä. Kesti varmaan pari tuntia ennen kuin hakivat pois. Mut mistä noista tietää, vaikka olisi jonkun sairaskohtauksen huppelissa saanut.
ja kiireettömät siirtokuljetukset ambulanssilla tilataan numerosta 112.
Olen elämäni aikana 2 kertaa soittanut poliisille (kaupungin poliisiaseman suoraan numeroon) ja MOLEMMILLA KERROILLA puhelu on kääntynyt hätäkeskukseen...! Toisella kerralla piti ilmoitta automurrosta ja toisella kertaa siitä kun joku oli kolhaissut autoa parkkipaikalla (eli ei kiireistä ja vain soitettu sen vuoksi, että pystyy tekemään vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön). En todellakaan halunnut hätäkeskukseen puhelua siirrettävän ja nolona ensimmäisenä mutisin, että "ei tämä nyt ole mikään hätä, enkä mä sinne teille soittanut..."
Ärsyttää kun julkisuudessa koko ajan marmatetaan siitä kuin ihmiset soittaa aiheettomia puheluita, mutta sitten ei rakenneta mitään toimivaa järjestelmää/valtakunnallista numeroa mihin ne ei-kiireettömät puhelut voi soittaa!!!
eli potilas on tajuissaan ja hengittää, silloin hänellä todennäköisesti sydänkin lyö.
Eli avomurtumat, murtumat, ruhjevammat muut, sairaskohtaukset jne. kaikki muut tulee ei kiirellisenä, paitsi hengitystä ja verenkiertoa uhkaavat tilanteet, ja jos potilaan tajunnan taso on selvästi madaltunut
Ihan idiootia oli laittaa kaikki saman numeron alle.
että kaiken tarvitseman avun saisi yhdestä numerosta. Esim. poliisin oma hätänumero on poistettu kokonaan käytöstä ja jos soittaa virka-ajan ulkopuolella poliisille, melkein kaikki puhelut ohjautuvat 112:teen.
Olen elämäni aikana 2 kertaa soittanut poliisille (kaupungin poliisiaseman suoraan numeroon) ja MOLEMMILLA KERROILLA puhelu on kääntynyt hätäkeskukseen...! Toisella kerralla piti ilmoitta automurrosta ja toisella kertaa siitä kun joku oli kolhaissut autoa parkkipaikalla (eli ei kiireistä ja vain soitettu sen vuoksi, että pystyy tekemään vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön). En todellakaan halunnut hätäkeskukseen puhelua siirrettävän ja nolona ensimmäisenä mutisin, että "ei tämä nyt ole mikään hätä, enkä mä sinne teille soittanut..."
Ärsyttää kun julkisuudessa koko ajan marmatetaan siitä kuin ihmiset soittaa aiheettomia puheluita, mutta sitten ei rakenneta mitään toimivaa järjestelmää/valtakunnallista numeroa mihin ne ei-kiireettömät puhelut voi soittaa!!!
Nythän on vihdoin huomattu, että ehkä se ei ollut hyvä asia yhdistaa kaikkia puheluita samaan paikkaan, koska silloin ne, jotka oikeasti tarvitsevat apua, eivät sitä saa ajoissa. Uuden numeron perustamisen sijasta voisivat palkata lisää väkeä, mutta siihen taas kuulemma ei ole tarvetta!
Itse olen soittanut kerran kiirettömästi hätänumeroon, kun olen tarvinnut poliisin paikalle parkkipaikalla tapahtuneessa kolarissa, jossa vastapuoli ei myöntänyt syyllisyyttään.
oikean avun tarvitsijat eivät sitä ainakaan saa.
Jo on avutonta jos ei osaa sairaskuljetusta tilata muualta kuin 112.
Totta hemmetissä ne yhdistää kun väki hälytyskeskukseen soittaa.
ja ollut mukana onnettomuus- tai sairauskohtaustilanteissa jossa paikalle on tilattu ambulanssa. Joskus on ollut tarve olla yhteydessä ambulanssiin sitä odotellessa esimerkiksi kysellessä kuinka kauan sen tulo kestää, antaa informaatiota annetusta lääkityksestä tai hoidosta. Jos ei ole ollut suoraa numeroa autoon olen pyytänyt hätäkeskusta yhdistämään sen sinne tai saanut suoran numeron sieltä. Varmasti löytyy muitakin esimerkkejä.
(poliisin numero 10022) niin hätäkeskus vastaa.
on allerginen kohteessa esiintyville hyönteisille.