En halua ostaa teinille mopoa enkä mopoautoa, olenko huono ihminen?
Teini kärttää mopokorttia. Ja mieluiten tietty mopoautoa, mutta edes sitten mopoa jos ei autoa saa. Olen sitä mieltä, että ei tipu. Vaikka meillä kyllä olisi varaa mopoautoon, mutta ei.
Mopoa ei edes harkita. Mies nuorena joutunut vakavaan onnettomuuteen mopon kanssa (kolmion takaa tullut naisautoilija ajoi autolla hänen päälleen) ja kärsii lopun ikänsä onnettomuudessa saamistaan vammoista. Meille ei tule mopoja tai moottoripyöriä.
Mielestäni mopoauton sijaan teinille riittää polkupyörä. Meiltä on yläkouluun ja lukioon 1 km matkaa, sen vaikka konttaa. Uimahalli on 500 m päässä, kirjastoon 1 km. Tennistä, yleisurheilua, jalkapalloa, jääkiekkoa, kuntosalia, jumppia, sitä tun tätä voi harrastaa 2 km säteellä. Jos haluaa ammattikouluun tai jotain erikoisempia harrastuksia, 300 m päässä on bussipysäkki, josta pääsee 15-20 minuutissa linja-autolla ison kaupungin keskustaan.
Jos haluaa hyvin hankalassa paikassa olevan harrastuksen, minä tai mies voi tuoda ja viedä.
Minusta hänen kuuluu pyöräillä tai kävellä, liikunta ja raitis ulkoilma on kasvavalle nuorelle tärkeitä.
Olen myös perustellut päätöstä sillä, että rahat säästyy sitten oikeaan autoon ja ajokorttiin.
Mutta nurkuna ja kiukuttelu on kaameaa. Auttakaa mua pitämään pääni! Millä vielä järkeilisin teinille päätöstämme?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 22:02"]voi jumalauta taas tämmöinen ylihuolehtivainen äiti joka ei halua ostaa lapselleen mopoa tai mopoautoa koska jonkun tutun läheinen on kuollut ajaessaan.................
aina on olemassa riski mutta sekin riippuu kuljettajasta, monet esim sanoo että mopojen viritys on vaarallista, ei se oo vaarallista jos osaa ajaa kunnolla ja rauhallisesti. sama pätee ajaessa, ei se ole vaarallista jos ajaa rauhallisesti. RIIPPUU IHAN KUSKISTA!
[/quote]
Samaa mieltä!
Kaikki riippuu kuskista. Ja millähän perusteella mopoautot on vaarallisempia kuin esim. Skootteri? Jos auto ajaa kolarin skotun kanssa on todennäköisempää että kuski loukkaantuu, kuin mautokuski. -kohta mautokortin saaja
Olen 32 vuotias sonni ja ajelen mopoautollani kaupungilla aina tyttöjä hurmaamassa. Olen sinkku.
Kyllä niin taas alkoi suoraan sanottuna vituttamaan tämä ylihuolehtivaisuus. "En anna teinillenikään mopoa kun mieheni loukkaantui vakavasti mopo onnettomuudessa" Ei tarkoita sitä, että teini loukkaantuisi. Ja sitä paitsi mopolla ei edes pääse niin kovaa kun autolla, joten auto on vaarallisempi peli.
Respect. Meillä on ilmoitettu 10 iästä alkaen, että mopoa/skootteria/mopoautoa ei sitten tule.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 18:57"]Ja nro.80 perustelee kantansa sillä että auto pystyy ruttaamaan mopoauton. Eihän se ole temppu eikä mikää.Lisäksi mopoautossa on kirkas heijasteinen kolmio mikä varoittaa hitaasta nopeudesta. Rekkakuskeille silmät suki
[/quote]
samaa mieltä. Ottakaas asioista selvää ennenku tuutte valittamaan. Olen kaverin kyydissä mennyt mautolla ja kerran auto ajo perään. Mautoon ei tullu mitään jälkee, mutta auton valo meni rikki ja lommoja ja naarmuja oli pari. Eli ei aina kolarissa mopoauto mene paskaksi. Se riippuu aina kuskista ja tilanteesta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:44"]Voi ei... Teini ilmoitti hetki sitten voitonriemuisena, että menevät papan kanssa huomenna katselemaan mopoautoja.
Isäni on autohullu... Hyvässä lykyssä se mennä täräyttää ja ostaa teinille joululahjaksi tuollaisen mopoauton. On sellainen, että saattaa hyvinkin sen tehdä. Minäkin sain aikoinaan 18-vuotislahjaksi avoauton. :D
Nyt pitää ottaa papalle puhelu aamulla. Ja sanoa, että katsoa saa, mutta yritä osoittaa sille teinille niiden mopoautojen heppoisuus ja naurettavuus - ja menkää sitten katsomaan, millaisen makean menopelin sillä rahalla saisi sitten 18-vuotiaana. Muuten saa ajaa mopoautolla niin kauan, kunnes tienaa rahat oikeaan kaaraan.
Täytyykin miettiä tarkkaan, mitä isälle puhun... Saan sen kyllä käännettyä mun kantani taakse, mutta se pitää tehdä ovelasti... Pihkat.
[/quote] meilläkin isoäiti oli luvannut ostaa lapselle mopoauton. Ilmoitin, että kiitos tarjouksesta mutta emme suostu siihen. Meilläkin välimatkat konttaustasoa enkä muutenkaan pidä mopoautoa turvallisena. Mikä ihme isovanhempia vaivaa, nuo ovat sellaisia asioita että niistä pitäisi puhua ensinvanhempien kanssa lupaamatta lapselle kuuta taivaalta,, ja nytminä olen se kakkka joka kieltää..
No sinunhan päätös se on mut onhan toi nyt vähä perseestä jos perustelut on se että rahat säästyy no kesäduunilla ja maksaa ite tai mies oli kolaris yhen kuskin takia niiku hyvä rouva nyt ei tajua sitä että kaikki ei välttämättä oo niin taidottomia kuskeja. Jos poikas naistaki yrittää saada ni on se illalla kivempi kottii ajaa iha mautolla ku jollai jopon tarakalla. Mutta sun päätös aika paska sellane kyllä on jos apua tälläses paikas pyytelet.
Eikös nuo mainitut kapistukset ole jo pois muodista? Ei kai nuoret niitä enää halua?
HerraJumala sähä sen näytit tajuavan eise mauto tapa jos toine ajaa perää xd
Olen ilmoittanut kantani jo vuosia sitten. Tähän talouteen ei mopoautoa tai mopoa tule. Kuskaan teiniä tai annan taksirahan kouraan.
Mä en lapsilleni tuollaista surmanloukkua osta. Kolaritilanteessa se menee aivan myttyyn kuskia ja matkustajaa myöten ja vaikka itse olisi kuinka hyvä kuski niin kyllä niitä törttöjä liikenteestä löytyy. Ei se aina itsestä ole kiinni. Jos joku tuleekin yhtäkkiä kolmion takaa kylkeen niin ei siinä omat taidot riitä ja se on siinä vaiheessa tuurista kiinni kuinka käy.
CPI SM 50 PRO PARAS MOPO IKINÄ, VIRIT TAPISSA, NOPEUTTA 124 KM/H, OTETAAN VIIVAT, JOS HALUUT KRUISAILLA
CPI SM 50 PRO PARAS MOPO IKINÄ, VIRIT TAPISSA, NOPEUTTA 124 KM/H, OTETAAN VIIVAT, JOS HALUUT KRUISAILLA
tosi harva jää.. yleensä ne täyttää kakskymmentä, yheksäntoista.. ei ne vaan jaksa.
Onneks itellä sillon kun tuossa iässä olin, niin ei ollut noin kusipää vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Onneks itellä sillon kun tuossa iässä olin, niin ei ollut noin kusipää vanhempia.
Milloin? Tämä aloitus on vuodelta 2013. Mutta onhan näitä aina.
AP olet ERITTÄIN hyvä ihminen ja teet lapsillesi sekä meille viattomille kärsijöille ISON PALVELUKSEN.
Olen sanonut 12-vuotiaalle, että mopokorttia ja mopoautoa varten pitää sitten itse säästää. Jos ei säästä puolia rahoista, saa odottaa autokouluun saakka. Mopoa ei välttämättä tarvitse muut kuin ne, jotka asuvat maalla.
Viisasta puuhaa 15vuotiaan ei tod pidä olla liikenteessä