En halua ostaa teinille mopoa enkä mopoautoa, olenko huono ihminen?
Teini kärttää mopokorttia. Ja mieluiten tietty mopoautoa, mutta edes sitten mopoa jos ei autoa saa. Olen sitä mieltä, että ei tipu. Vaikka meillä kyllä olisi varaa mopoautoon, mutta ei.
Mopoa ei edes harkita. Mies nuorena joutunut vakavaan onnettomuuteen mopon kanssa (kolmion takaa tullut naisautoilija ajoi autolla hänen päälleen) ja kärsii lopun ikänsä onnettomuudessa saamistaan vammoista. Meille ei tule mopoja tai moottoripyöriä.
Mielestäni mopoauton sijaan teinille riittää polkupyörä. Meiltä on yläkouluun ja lukioon 1 km matkaa, sen vaikka konttaa. Uimahalli on 500 m päässä, kirjastoon 1 km. Tennistä, yleisurheilua, jalkapalloa, jääkiekkoa, kuntosalia, jumppia, sitä tun tätä voi harrastaa 2 km säteellä. Jos haluaa ammattikouluun tai jotain erikoisempia harrastuksia, 300 m päässä on bussipysäkki, josta pääsee 15-20 minuutissa linja-autolla ison kaupungin keskustaan.
Jos haluaa hyvin hankalassa paikassa olevan harrastuksen, minä tai mies voi tuoda ja viedä.
Minusta hänen kuuluu pyöräillä tai kävellä, liikunta ja raitis ulkoilma on kasvavalle nuorelle tärkeitä.
Olen myös perustellut päätöstä sillä, että rahat säästyy sitten oikeaan autoon ja ajokorttiin.
Mutta nurkuna ja kiukuttelu on kaameaa. Auttakaa mua pitämään pääni! Millä vielä järkeilisin teinille päätöstämme?
Kommentit (100)
ei sun tarvi perustella isällesikään. Ilmoitat vain suoraan että olet sanonut ei mopolle ja mopoautolle ja että asiasta ei enempää keskustella. Pappa voi rauhassa katella itellee sellaista rohjoa jos haluaa, mutta sun lapsesi ei tule koskaan koskemaan siihen vehkeeseen.
En kyllä ymmärrä näiden kukkahattu tätien perusteluja. "nuorison pers leviää" helppohan se on sanoa tietokoneen takaa aikuisen joka luultavasti ajaa autoa. Eikö siinä sitten pers leviä? "ne ovat hengenvaarallisia" samoin on ne autotkin. Jos tuolla linjalla mennään niin mikä tahansa on vaarallista. Ja vaikka joku tuttu olisikin sattunut ajamaan kolarin niin ei se tarkoita että se sinun tyttösi kolarin ajaa. "ne on noloja" nolompaa on mennä pyörällä tai äidin kyydissä, kun muut kaverit ajelee mopoilla yms. voin sanoa, että nuorelle mauto on erityisen mukava kulkuväline kun voi olla mopoauton katon alla sadetta ja kylmyyttä paossa. ps. autokoulun opettaja sanoi, että mopoauto on turvallisempi kuin skootteri.
Jotkut vanhemmat ovat todella sokeita omien lastensa kohdalla. Oma äitini osti nuorimmalle veljelleni lahjaksi mopon tämän ollessa vielä
13 vuotias. Sitten äitini soitti ja kertoi innoissaan kuinka veljelläni on niin fiksut ja hyvät kaverit että he soittelevat ringissä varoituspuheluita kun jossain on poliiseja etteivät vaan jää kiinni alaikäisenä/ilman kypärää/rekisteröimättömällä mopolla ajamisesta.
En kommentoi pitääkö sille nuorelle ostaa vai olla ostamatta ajoneuvoa mutta älkää ainakaan tehkö kuten minun äiti teki.
Oon järkyttyneenä katsonut mopoautojen hintoja! Siis aivan hirveitä! Ok, jos rahaa on kuin roskaa niin mikäs siinä, mutta kaaliin ei mahdu että tavallisissakin perheissä laitetaan teinin menopeliin noin paljon. Lisäksi ovat vaarallisia. Polkupyörä riittää ihan hyvin, tai jos oikein syrjällä asutaan ja sitä mopoa oikeasti tarvitsee kulkemiseen niin sitten mopo. Ei mopoautoa!
Ennemmin mopo Kuin mopoauto. Eipähän aja liikenteessä oikeiden kulkuneuvojen seassa vaan pyörätiellä jos on sallittu mopoille, paljon turvallisempaa.
mopoauto maksaa auton verran, ei mitään järkeä ostaa, kun 3 vuoden päästä voi ajaa sitä oikeaa autoa
Joo mopoautot on noloja ja tappovehkeitä. Isoillakin teillä missä on 80-100km/h ja sit yhtäkkiä siin ajaa pikkunen mopoauto jotai 40km/h. Voi käyä aika pahasti jos ei isompi auto huomaa. Ja muuenki huomasun lehes et jotai mopoautoa kaupattiin 13 000e. Siis häh! Tuolla sais jo auton tai jotain tärkeämpääkin.
Minä en kanssa anna teinin mennä suhaamaan mopoautolla liikenteeseen. Se on yhtä turvallinen kuin pahvilaatikko. Onneksi lapsenikin sen ymmärtää. Asumme hyvien liikenneyhteyksien lähellä, ja meillä on kanssa harrastupaikkoja ihan vieressä. Autokouluun lapsi pääsee heti kun ikä sallii, ja hän saa varmasti myös käyttää perheen autoa, tai voi jopa saada oman auton.
Olet hyvä ihminen, ainakin tässä asiassa. Suomessa autoilijat ovat tosi törkeitä: jatkuvasti näkee mopon perässä roikkuvia autoja yms.
öö mopoautot eivät aja siellä missä nopeusrajoitus on 80-100, tunnetaan yleensä myös nimellä moottoritie, vaikka yleisiä teitäkin on. Mopoautolla on ajettu suomen historiassa yksi kuolonuhrin vaatinut kolari ja siinäkin mopoauton kuljettaja tuli stopin takaa suoraan hälytysajoneuvon eteen. Yksittäistapaus. Mopoauto ei siis mitenkään ole vaarallinen otakkaa asioista selvää ennenkuin tulette palstalle pätemään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:59"]
öö mopoautot eivät aja siellä missä nopeusrajoitus on 80-100, tunnetaan yleensä myös nimellä moottoritie, vaikka yleisiä teitäkin on.
[/quote]
Ai että Suomessa saa ajaa kahdeksaakymppiä ja satasta vain moottoritiellä? Hupsista heijakkaa.
Mopoautot pitäisi kieltää lailla! Hirvittävän vaarallisia vehkeitä. Valmistettu muovista, koska ei sellaiselle pikkumoottorille voi tehdä painavampaa koria, ja koko "auto" on ihan rusina pienestä iskusta. Monelta rekkakuskilta olen kuullut kuinka vaarallisia heillekin kyseiset vehkeet ovat, talvella esim pimeällä saattaa erehtyä luulemaan mopoautoa tavalliseksi autoksi kauempaa, mutta lähempänä huomaakin että se menee viittäkymppiä ja liukkaalla tiellä jarrutus tai väistö voi koitua kohtaloksi. Eikä tarvitse olla rekkakaan, normaalilla autollakin saa aika hyvin muussattua sellaisen muovikotteron.
Lisäksi sairaan hintaisia, vakuutukset maksaa enemmän mitä monessa henkilöautossa, ja uuden mopoauton hinnalla saa jo todella hyvän henkilöauton.
Itse vinguin nuorempana kevytmoottoripyörää ja -korttia vanhemmilta, mutta he totesivat (nauraen) että jos itse pystyn maksamaan niin voin hommata. Eipä siinä riittänyt 16v rahat vaikka kesätöissä kävikin. Ja myöhemmin olen ollut kiitollinen tuosta vanhempien päätöksestä, teini-ikäisenä on sen verran pöljä että olisin varmaan ajanut itseni hengiltä.
NAISAUTOILIJA?!?
Kyllä, olet huono ihminen, mutta eri syystä kuin luulit.
Mopoautoja oli 2012 liikenteessä n 7000, ja niille sattui vupden aikan 735 kolaria. Eli yli joka 10. mopoauto joutui kolariin vuoden sisällä.
Ja nro.80 perustelee kantansa sillä että auto pystyy ruttaamaan mopoauton. Eihän se ole temppu eikä mikää.Lisäksi mopoautossa on kirkas heijasteinen kolmio mikä varoittaa hitaasta nopeudesta. Rekkakuskeille silmät suki
Et kyllä ole ajatellut teiniäsi tarpeeksi hyvin. jos pojallasi on mopo tai mopoauto ja hänellä on kavereita jotka mahdollisesti ryyppäävät, hänellä on hyvä syy olla selvinpäin, hyvin hyvin harvoin nuoret kännäävät ajaessaan, mutta kävellen tai pyöräiltäessä oltaessa se unohtuu helposti. ja mopo on nuoren sosiaalisuuden kannalta tärkeää, koska mopoilu on myös puheenaiheena merkittävä. nuori saa itsevarmuutta, päätösvaltaa ja hyvää päättelykykyä. Jos nuori tietää minkä mopon haluaa, ja on tietoinen vioista, tulee hänelle ostaa se mopo jonka hän haluaa, vanhempien ei tule sekaantu asiaan jos he eivät tiedä mopoista mitään. Itsekkään en suosittele mopoautoa, koska ne ovat kömpelöitä ja hengenvaarallisia, kun taas mopo on ketterä, suorituskykyinen ja luotettava. jos vanhempi ei suostu kustantamaan mopoa, tulee nuoren itse tai sukulaisten turvin hoitaa rahat mopoon. Mopot ovat nuorille tärkeitä. ja jos vanhempi ei suostu ostamaan hyvää mopoa nuorelle, vaan vaan jonkun vanhemman mielestä hyvän vähän ajetun ruoskan, koska haluavat säästää rahaa autokorttiin, niin vanhempien tulisi muistaa se että mopoikä on vain 3 vuotta,ja autoilla ehtii ajella loppuelämän, ja vaikka autokortti on kallis, niin mopo on kuitenkin suhteellisen pieni investointi.
mopot ovat nuorten lemmittyjä, he tykkäävät värkätä ja ruuvata niitä. ja jos nuorelle ei anneta olla mopojen kanssa niin hän voi aikuisena olla pulassa autojen kanssa koska ei ole ruuvannut mitään
voi jumalauta taas tämmöinen ylihuolehtivainen äiti joka ei halua ostaa lapselleen mopoa tai mopoautoa koska jonkun tutun läheinen on kuollut ajaessaan.................
aina on olemassa riski mutta sekin riippuu kuljettajasta, monet esim sanoo että mopojen viritys on vaarallista, ei se oo vaarallista jos osaa ajaa kunnolla ja rauhallisesti. sama pätee ajaessa, ei se ole vaarallista jos ajaa rauhallisesti. RIIPPUU IHAN KUSKISTA!
Suurin osa aikuistenkin menopeleistä on turhia ja naurettavia (citymaasturit, avoautot, 2 paikkaiset kalliit urheiluautot ... ym.), mitä aikuiset edellä, sitä nuoret perässä. Moottorikäyttöiset menopelit kiinnostavat monesti pelkästään sen takia, että ovat moottorikäyttöisiä, se voi olla myös mielenkiintoinen harrastus, eikä pelkästään liikkumisen apuväline. Paras on varmaan sanoa rehellisesti että mopoauto on meille liian kallis harrastus, omilla rahoilla saa sitten aikoinaan tehdä mitä lystää. Vanhoja mopoautoja saa halvalla, mutta ne sopii vain tulevalle automekaanikolle jolla oma korjaamo käytettävissä. Kyseessä on siis todellinen harrastus jossa ei kustannuksia aina lasketa. Kateuden poisto naurettavaksi leimaamalla on yleinen tapa selvitä tilanteesta, mutta parempi olla rehellinen.