Olen ensihoitaja, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (52)
Oletko ensihoitaja perustasolla vai AMK?
Minkä tason esnihoitaja oot? Ja voitko kertoa mitä reittiä opiskelit ensihoitajaksi
Miksei anestesiahoitajakin voisi tehdä ketjua aiheesta? Leikkauksiin meneviä ja leikkauksia hermoilevia voisi rauhoittaa. Minusta on positiivista, että tuodaan oikeaa tietoa, kumotaan myyttejä ja kerrotaan asiallisesti työstä, joka koskettaa monia ihmisiä ja herättää tunteita ja ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
ensihoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan keskustelua uudelleen. Itsekin olen ihmetellyt tätä, miksi osa ensihoitajista kokee tosiaan olevansa jumalista seuraavia. Ja nimenomaan juuri vastavalmistuneet ja naiset. Itse sh:na sekä sairaalamaailmassa että ensihoidossa työskennelleenä olen sitä mieltä, että työ sairaalassa on jopa haastavampaa kuin ensihoidossa; potilaita on useita samaan aikaan ja osaamisen on oltava mielestäni laajempaa. Toki ensihoidossa saattaa useammin olla potilaan henki kysymyksessä, mutta ei se hoitajasta tee parempaa. Jokaisella on oma erityisosaamisalueensa eikä mikään ole parempi tai tärkeämpi kuin toinen.
Jos olet oikeasti työskennellyt niin ensihoidossa (nyt ei siirtokuljetusautoja lasketa) kuin sairaalassakin, et väittäisi, että sairaalassa työskentely on jopa haastavampaa. Ensihoidossa osaamisen on oltava laajempaa ja ensihoidossa työskentely vaatii hoitajalta enemmän juurikin siksi, että siellä kentällä olet "yksin" työparisi kanssa (kyllä, lääkäri on puhelimen päässä), kun taas sairaalassa lääkäri on usein jopa huudon päässä (nyt siis esh ja ne oikeasti kipeät potilaat) ja se, mitä sairaalassa teet, on se, että noudatat lääkärin määräyksiä. Ensihoidossa teet itsenäisesti työdiagnoosin ja jopa tehohoidat potilasta protokollan mukaan / lääkärin ohjein ja tilanteessa, jossa sinulla on se kriittisesti sairas potilas, saatat silti olla yksin työparisi kanssa, jollain alueilla saat lisähoon (L4) tai lääkärin paikalle, jollain et.
Arvostan sairaanhoitajia ja heidän tekemää työtä sairaalan sisällä, mutta hieman eri sarjoissa silti painitaan.
T. eh/sh, työkokemusta ppkl/teho/ensihoito
Siltikään en ymmärrä näitä aloituksia ja oman ammattitaidon- ja kunnan pönkittämistä. Olen ollut vuosikymmeniä alalla. Kokemusta leikkausosastolta ja teholta. Osaan tehdä pitkän työkokemukseni turvin aika paljon asioita. Teemme tätä työtä, koska haluamme auttaa ihmisiä, eikö? Minulle ei tulisi mieleenikään tehdä aloitusta "Olen anestesiahoitaja, haluatko kysyä jotain?".
Laskeuduthan alas jalustaltasi. Kaikkea hyvää ja leuka rintaan.
Siis AP täällä vastailee kysymyksiin joita ihmiset haluaa kysyä samoin itse voit tehdä kyseisen ketjun "Olen anestesiahoitaja, haluatko kysyä jotain?" En näe tässä mitään väärää. Sinusta jotenkin tän keskustelun myötä huokuu joku kauna ensihoitajaa vastaan. Sinä voisit laskeutua ala sieltä anestesiahoitajan pallilta.
Tuosta töykeydestä. Ensihoitajahan työskentelee hätä- ja kiireellisissä tilanteissa. Täytyy saada asiat nopeasti ja selkeästi selviksi. Normaalitilanteissahan sosiaalinen kanssakäyminen on hitaampaa ja ikään kuin kaartelevaa: ensin tunnustellaan, rakennellaan kaveri- tai asiakassuhdetta, puhutaan kaikesta muustakin, kysellään mielipiteitä... Hätätilanteessa ylimääräiset karisevat. Joskus on tilanteita, että ensihoitajan täytyy ottaa johtava asenne tai sanoa tiukasti, ja luulisi että jokainen ymmärtää sen.
Vierailija kirjoitti:
ensihoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan keskustelua uudelleen. Itsekin olen ihmetellyt tätä, miksi osa ensihoitajista kokee tosiaan olevansa jumalista seuraavia. Ja nimenomaan juuri vastavalmistuneet ja naiset. Itse sh:na sekä sairaalamaailmassa että ensihoidossa työskennelleenä olen sitä mieltä, että työ sairaalassa on jopa haastavampaa kuin ensihoidossa; potilaita on useita samaan aikaan ja osaamisen on oltava mielestäni laajempaa. Toki ensihoidossa saattaa useammin olla potilaan henki kysymyksessä, mutta ei se hoitajasta tee parempaa. Jokaisella on oma erityisosaamisalueensa eikä mikään ole parempi tai tärkeämpi kuin toinen.
Jos olet oikeasti työskennellyt niin ensihoidossa (nyt ei siirtokuljetusautoja lasketa) kuin sairaalassakin, et väittäisi, että sairaalassa työskentely on jopa haastavampaa. Ensihoidossa osaamisen on oltava laajempaa ja ensihoidossa työskentely vaatii hoitajalta enemmän juurikin siksi, että siellä kentällä olet "yksin" työparisi kanssa (kyllä, lääkäri on puhelimen päässä), kun taas sairaalassa lääkäri on usein jopa huudon päässä (nyt siis esh ja ne oikeasti kipeät potilaat) ja se, mitä sairaalassa teet, on se, että noudatat lääkärin määräyksiä. Ensihoidossa teet itsenäisesti työdiagnoosin ja jopa tehohoidat potilasta protokollan mukaan / lääkärin ohjein ja tilanteessa, jossa sinulla on se kriittisesti sairas potilas, saatat silti olla yksin työparisi kanssa, jollain alueilla saat lisähoon (L4) tai lääkärin paikalle, jollain et.
Arvostan sairaanhoitajia ja heidän tekemää työtä sairaalan sisällä, mutta hieman eri sarjoissa silti painitaan.
T. eh/sh, työkokemusta ppkl/teho/ensihoito
Siltikään en ymmärrä näitä aloituksia ja oman ammattitaidon- ja kunnan pönkittämistä. Olen ollut vuosikymmeniä alalla. Kokemusta leikkausosastolta ja teholta. Osaan tehdä pitkän työkokemukseni turvin aika paljon asioita. Teemme tätä työtä, koska haluamme auttaa ihmisiä, eikö? Minulle ei tulisi mieleenikään tehdä aloitusta "Olen anestesiahoitaja, haluatko kysyä jotain?".
Ei ole kyllä kaikkien vauva.fi-vuosieni aikana tullut mieleen, että nämä ”haluatko kysyä jotakin” -ketjut olisivat millään tavalla jalustalle nousemista varten O.O
Miksei voi tehdä aloitusta? Olen eh opiskelija ja mua ainakin kiinnosti tää ketju🤣 ei kyllä kiinnosta jumalasta seuraavat jalustalla olevat ihmiset mutta ap vaikutti asialliselta.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka 2355 e / kk sisältäen täydet (10 vuoden) ikälisät. Lisiä tulee vuoroista riippuen 500-1000 e kk, eli brutto about 2800-3400 e / kk.
Työaika myöskin vaihdellen, välillä 12 h kerrallaan, välillä 24 h.
Pirulliset vuorot teilläkin. Kyllähän nuo nuorena menevät. Psyk.sh.
Ovatko kaikki ensihoitajat spurguja? Ainakin kaikki tuntemani ovat aina kännissä vapaillaan.
Jos ap vielä olisi paikalla, kysyisin että miksi vtussa niitä nitriilihanskoja täytyy heitellä pitkin poikin maahan ja pihoille, eikä ottaa roskia mukaansa vaikkei ole edes kiiretilanne? Sekä osaatteko sitoa kengännauhoja lainkaan?