Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ensihoitaja, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
05.09.2013 |

Vastaan hetken aikaa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko kutsua ambulanssia jos pyörtyy. Siis jos ei kuitenkaan lyö päätään tai mistään ei vuoda verta? Lapsi/aikuinen?

Vierailija
22/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:29"]

mikä on ensihoitaja?

[/quote]

Ensihoitaja työskentelee ambulanssissa. Itse olen hoitotason ensihoitaja ja koulutukseltani Ensihoitaja amk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:31"]

Oletko kyynistynyt työssäsi? 

[/quote]

Toivottavasti en, mutta valitettavasti jonkin verran realismi on astunut kuvaan kun hoitaa samoja ihmisiä, samoja asioita toistuvasti. Pyrin kuitenkin aina kohtelemaan potilaita kunnioittavasti ja hyvin.

Vierailija
24/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:33"]

Tarviiko kutsua ambulanssia jos pyörtyy. Siis jos ei kuitenkaan lyö päätään tai mistään ei vuoda verta? Lapsi/aikuinen?

[/quote]

En ole ap, mutta sanoisin että jos tulee pian tajuihin ja vointi on ok niin ei tarvitse. Eikä silloinkaan ole pakko soittaa ambulanssia, jos pieni haava tulee, voi tulla vaikka kaverin kyydillä tai taksilla. Pitkä tajuttomuus, suuri vamma, kouristaminen jne eri asia tietenkin. T: ohis

Vierailija
25/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ja millä tavalla päihdeongelmat näkyvät työssäsi? Mitä mieltä olet Suomen päihdepolitiikasta?

Vierailija
26/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko satunnaisille tuttavuuksilla ammattiasi helposti, vai yritätkö salata sen?

Vierailija
27/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen oli mieleenjäävin työkeikkasi? Miksi?

Vierailija
28/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yksiselitteistä ohjetta ei ole; Jos pyörtyminen kestää vain hetken eli makuuasennossa tilanne välittömästi korjaantuu ja tämän jälkeen on täysin oireeton ja hyvävointinen, en itse vielä välttämättä yhdestä kerrasta soittaisi. Jos taas tilanne uusii, tulee muita oireita tai ei ole mitään selittävää syytä (mm. verenpaineen lasku) asialle, niin silloin toki harkinnan mukaan. Ohimenneen hetkellisen kollapsin jälkeen voi myöskin olla tarpeen hakeutua jatkotutkimuksiin, mutta jos vointi on normaali ja oireeton, voi hakeutua myös taksilla tai omalla kyydillä.  

Iso osa kollapseista on täysin vaarattomia mutta aina pitää tapauskohtaisesti harkita mikä tilanne / riski on. Vaikka käymmekin paljon katsomassa pyörtyneitä jotka eivät tarvitse ambulanssikuljetusta, niin suosittelen silti ehdottomasti soittamaan aina silloin kun huolestuttaa. Iso osa meidän työstämme on juuri sitä, että käymme tutkimassa ja neuvomassa ja antamassa jatkohoito-ohjeita. :)

Vierailija
29/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:38"]

Kuinka paljon ja millä tavalla päihdeongelmat näkyvät työssäsi? Mitä mieltä olet Suomen päihdepolitiikasta?

[/quote]

Näkyy todella paljon. Itse olen sitä mieltä että vasta "rapajuopot" saavat riittävästi apua; silloin kun alkoholinkäyttö alkaa lähteä lapasesta, mutta on vielä ehkä työ ja koti ja perhe -> silloin kunnollisen avun saanti on usein puutteellista. :/ Tämä siis vain minun mielipiteeni.

Vierailija
30/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kiittää sinua lämpimästi! Olette huipputyyppejä, enkä ikinä pystyisi tekemään työtänne.

[/quote]

Iso kiitos sinulle! :)

Vierailija
31/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:39"]

Kerrotko satunnaisille tuttavuuksilla ammattiasi helposti, vai yritätkö salata sen?

[/quote]

En erityisesti tuo esille mutta en salaa jos puheeksi tulee.

Vierailija
32/52 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:39"]

Mieleenjäävin työkeikkasi?

[/quote]

Näitä on muutamia, vaikea nostaa yhtä erikseen. Sanoisin että synnytys ja kriittisesti sairaat lapsipotilaat ovat sellaisia joita ei helpolla unohda.

Vierailija
33/52 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täysi mahdottomuus alkaa ensihoitajaksi jos on tällähetkellä tilanne se että alkaa huimaileen ja pyörryttään lähes aina kun näkee verta tai jotain kamalaa... (tyyliin jalka niskan takana). ? Vai tottuukohan siihen ajanmyötä kun koulua käy ja töitä tekee ? 

Vierailija
34/52 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap asiallisista ja hyvistä vastauksista. Ei mulla muuta.

Vierailija
35/52 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavin ja inhottavin työkeikkasi? :)

Vierailija
36/52 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitajana voi olla myös lähihoitaja tai vastaava. Silloin ammattinimike on perustason ensihoitaja.

Vierailija
37/52 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko itse tai oletko huomannut kollegoissasi, että ensihoitajat ylentää itseään ammattinsa takia ja on jopa eräänlainen status olla ensihoitaja (tätä näkee kuulemma erityisesti vastavalmistuneilla ja naisilla). Enkä tarkoita nyt ammattiylpeyttä vaan esimerkiksi sitä, että opiskellaan ensihoitajaksi koska se on jollain tapaa "coolimpaa" kuin esimerkiksi sh. Ero tulee nimenomaan statuksesta olla eh.

Vierailija
38/52 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan keskustelua uudelleen. Itsekin olen ihmetellyt tätä, miksi osa ensihoitajista kokee tosiaan olevansa jumalista seuraavia. Ja nimenomaan juuri vastavalmistuneet ja naiset. Itse sh:na sekä sairaalamaailmassa että ensihoidossa työskennelleenä olen sitä mieltä, että työ sairaalassa on jopa haastavampaa kuin ensihoidossa; potilaita on useita samaan aikaan ja osaamisen on oltava mielestäni laajempaa. Toki ensihoidossa saattaa useammin olla potilaan henki kysymyksessä, mutta ei se hoitajasta tee parempaa. Jokaisella on oma erityisosaamisalueensa eikä mikään ole parempi tai tärkeämpi kuin toinen.

Vierailija
39/52 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostetaan keskustelua uudelleen. Itsekin olen ihmetellyt tätä, miksi osa ensihoitajista kokee tosiaan olevansa jumalista seuraavia. Ja nimenomaan juuri vastavalmistuneet ja naiset. Itse sh:na sekä sairaalamaailmassa että ensihoidossa työskennelleenä olen sitä mieltä, että työ sairaalassa on jopa haastavampaa kuin ensihoidossa; potilaita on useita samaan aikaan ja osaamisen on oltava mielestäni laajempaa. Toki ensihoidossa saattaa useammin olla potilaan henki kysymyksessä, mutta ei se hoitajasta tee parempaa. Jokaisella on oma erityisosaamisalueensa eikä mikään ole parempi tai tärkeämpi kuin toinen.

Jos olet oikeasti työskennellyt niin ensihoidossa (nyt ei siirtokuljetusautoja lasketa) kuin sairaalassakin, et väittäisi, että sairaalassa työskentely on jopa haastavampaa. Ensihoidossa osaamisen on oltava laajempaa ja ensihoidossa työskentely vaatii hoitajalta enemmän juurikin siksi, että siellä kentällä olet "yksin" työparisi kanssa (kyllä, lääkäri on puhelimen päässä), kun taas sairaalassa lääkäri on usein jopa huudon päässä (nyt siis esh ja ne oikeasti kipeät potilaat) ja se, mitä sairaalassa teet, on se, että noudatat lääkärin määräyksiä. Ensihoidossa teet itsenäisesti työdiagnoosin ja jopa tehohoidat potilasta protokollan mukaan / lääkärin ohjein ja tilanteessa, jossa sinulla on se kriittisesti sairas potilas, saatat silti olla yksin työparisi kanssa, jollain alueilla saat lisähoon (L4) tai lääkärin paikalle, jollain et.

Arvostan sairaanhoitajia ja heidän tekemää työtä sairaalan sisällä, mutta hieman eri sarjoissa silti painitaan.

T. eh/sh, työkokemusta ppkl/teho/ensihoito

Vierailija
40/52 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halusit ensihoitajaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi