Miten ratkaista? Ensimmäinen lapsenlapsi ja joulun viettäminen
Nyt joulun lähestyessä on noussut esiin uusi ongelma - missä vietämme joulun? Saimme mieheni kanssa esikoisemme tänä vuonna.
Toki kaikki haluavat nähdä lapsemme juuri jouluaattona. Viime vuoden joulusta sen verran, että minä olin sukuni kanssa vanhemmillani ja mieheni oli omilla vanhemmillaan.
Missä vietämme tämän joulun? Emme pysty kutsumaan kaikkia meille. Jos menemme kummalle tahansa, jompikumpi isovanhempi loukkaantuu. En haluaisi suututtaa ketään. Emme halua ajaa paikasta toiseen. Mitä teemme? Valitsemme kylmästi vain jommankumman vanhemmat? Auttakaa armaat! :)
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 12:58"]
Miettikää ja kuulostelkaa, missä itse ihan oikeasti haluatte joulua viettää - ja miten. Ja tehkää juuri niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Meillä on tänä jouluna ensimmäinen lapsenlapsi ja niin mielelläni kuin halauisinkin, että vauvaperhe tulisi meille aattona, pidän mölyt mahassani, jos menevätkin toiseen mummolaan. Tai jos kutsuvat meitä heille, niin mennään, vaikka mieluiten olisin itse kotona. Jouluna itse kukin joutuu tekemään kompromisseja. Tämä on teidän ensimmäinen joulu perheenä, viettäkää sitä ihan niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Meillä isovanhemmilla on jo sen verran elämänkokemusta ja monta joulua takana, että kestämme kyllä teidän nuorten ratkaisut.
[/quote]
Miten niin itsekukin joutuu tekemään kompromisseja? Minä en ainakaan joudu, koska emme tapaa ketään jouluna. Koskaan.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 13:17"]
Miten niin itsekukin joutuu tekemään kompromisseja? Minä en ainakaan joudu, koska emme tapaa ketään jouluna. Koskaan.
[/quote]
Lapsista on kivaa, että jouluna on ihmisiä ja elämää ympärillä. Tai ainakin minusta olisi ollut lapsena kiva käydä sukulaisissa ja päästä osalliseksi niistä mainosten ja kirjojen ihanista sukujouluista, mutta me kökötettiin aina kotona kaikki joulut.
Heh, siinä on yksi hyvä puolensa, että on sukunsa hylkäämä: joko ollaan oltu omassa kotona tai miehen vanhemmilla.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:16"]
Vaihtoehdot:
1. Vietätte kolmistaan oman joulun
2. Vietätte aaton yhdessä paikassa ja joulupäivän toisessa
3. Vietätte koko joulun yhdessä paikassa ja ensi joulun toisessa
4. Vietätte joulun yhdessä paikassa ja uuden vuoden toisessa ( ja ensi vuonna vaihto)
[/quote]
5. Mies menkööt omaan perheeseensä ja sinä ja vauva omaasi
[/quote]
6. Ap menköön oman perheensä luo, ja mies ja vauva omansa.
me olemme miehen kanssa olleet alusta asti joka toinen vuosi miehen ja joka toinen vuosi minun sukulaisisa. kaikki ymmärtävät tämän, jos eivät olisi ymmärtänert, niin oma vika.
Meiilä päätös oli helppo, koska miehen perheessä oli muutenkin vaihdeltu sitä minä päivänä juhlivat. Niinpä minun vanhemmilleni aattona ja heille joulupäivänä. Voisitteko te vaihtaa päiviä joka toinen vuosi?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:04"]
Meillä mies lähtee jouluksi vanhemmilleen, minä ja vauva minun vanhemmilleni. Ihan sulassa sovussa näin sovittiin. Saadaan jokainen omanlaisemme toivejoulu eikä vauva vielä ymmärrä, mistä on kyse.
[/quote]
Miksi menitte yhteen - ehkä naimisiin ja teitte lapsen? Jos parasta on olla. Vanhemmillaan molemmat erikseen? Täysin hullua
Olisiko isovanhemmilla helpompi lähteä viettämään joulua lapsenlapsen luo.Lapsen kanssa ei aina noin vain lähdetä kun saa kantaa mukana kaiken maailman lelukaaren,matkasängyn,lelut+muut.
Suoraan sanoo,ettei kukaan jää lapsenlasta vaille,että joulu on teidän luona,tai ei ole pakko tulla jos ei halua.
Me vietetään aina aatto miehen sukulaisten kanssa kun asuvat tässä lähellä. Ja ajellaan sitten joulupäivänä mun suvun luo jonne on 300km matkaa. Siellä ollaan sitten useampi päivä. Voisi kai vuorotellakkin mutta emme viitsi lähteä noin kauas päivän-parin vuoksi.
Ennen joulua ei viitsi sukulaisiini mennä, äitini on työelämässä ja mukavampi olla siellä kun hänkin on yleensä välipäivät vapaalla.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:04"]
Vuokraatte ison oman paikan, esim. maatilan, huvilan tms ja kutsutte kaikki sinne joulunviettoon. Aika ottaa rooli suvun päänaisena!
[/quote]
Mistäkähän näitä jouluksi vuokrattavia maatiloja löytyy? Ja täytyykö vuokraajan hoitaa myös esim. karja vai kuuluuko maatilan vuokraan vain päärakennus?
[/quote]
oletko kenties helsingistä, kun et tiedä, ettei maatila on _maa_ tila ei pakosta elukoita.
niin ne lapsilapsiperheet omii lopulta lesket ja anopit itselleen - ketju lapsettomien joulusta todistaa tämän, joka katkesi kuin kananlento päädyttyään iltasanomiin - totta joka sana siinä.
Kutsutte kaikki teille. Majoittua voi hotelliin.
Ketään ei kiinnosta teidän 4 vuotta postauksen aloituksen jälkeen kirjoitetut pätemiset ^^
Kun meille syntyi esikoinen, niin asia ratkaistiin niin että mentiin tunturiin vuokramökkiin jouluksi koko porukka. Tämän jälkeen vuoroteltiin aattoja ja vietettiin jouluja myös meillä, ei siitä tullut minkäänlaista ongelmaa.
Nyt olemme isovanhempia ja lapsenlapsi oli aaton toisilla isovanhemmilla ja joulupäivän meillä. Toki tämä on helppo järjestää koska asutaan samassa kaupungissa. Ei minulle ainakaan ole mitenkään erityisen tärkeää että meillä oltaisiin jatkossakaan juuri aattona.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta teidän 4 vuotta postauksen aloituksen jälkeen kirjoitetut pätemiset ^^
Aihe taitaa olla edelleen ajankohtainen, vai mitä mieltä olet siitä?
Meillekin on tullut pieniä lapsenlapsia jo 2 parin vuoden sisällä.
Jo kauan sitten aloitettu perinne että ovat vuorovuosina aaton meillä tai miniän kotona ja vuorovuosina sitten joko aatonaattona kuusta koristelemassa tai joulupäivänä syömässä. Tämä on toiminut hyvin.
Toki meidänkin olisi kiva päästä joskus valmiin pöydän ääreen mutta toisaalta meillä on isoin talo ja tänne mahtuu.
Jossain vaiheessa varmaan kun kaikilla on perheet siirrytään siihen että jokainen on aaton omassa kodissaan ja jaetaan sitten käynnit joulupäivänä ja tapanina. Näin teimme kun omat lapset olivat pieniä
Ap ettekö voisi mennä vaikka risteilylle jouluksi?
Vierailija kirjoitti:
Ryhdytte viettämään joulua ihan oman perheen kesken. Aloittakaa heti tästä ekasta "lapsi-joulustanne", niin kiitätte 10 vuoden kuluttua nyt tekemäänne hyvää päätöstä. Ei tarvi kuskata lapsia ja paketteja, ei verrata serkkujen saamia lahjoja, ei mielipahaa siitä, ketä on suosittu. Te olette nyt ekaa kertaa kunnon perhe. Te jäätte omaan kotiinne.
Juuri näin ! Teette sen nyt niin siitä tulee tapa ja kukaan ei kitise tai kitisee ,mutta "näinhän me ollaan aina joulu vietetty".
Voitte käydä tervehtimässä isovanhempia lähellä joulua tai vaikka Tapanina ,matkasta riippuen.
Meillä on vietetty kaikki joulut ihan kotona siitä asti kun oli eka lapsi. Tänne saa tulla ne jotka haluaa. Me ei lasten kanssa lähdetä minnekään.
Miettikää ja kuulostelkaa, missä itse ihan oikeasti haluatte joulua viettää - ja miten. Ja tehkää juuri niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Meillä on tänä jouluna ensimmäinen lapsenlapsi ja niin mielelläni kuin halauisinkin, että vauvaperhe tulisi meille aattona, pidän mölyt mahassani, jos menevätkin toiseen mummolaan. Tai jos kutsuvat meitä heille, niin mennään, vaikka mieluiten olisin itse kotona. Jouluna itse kukin joutuu tekemään kompromisseja. Tämä on teidän ensimmäinen joulu perheenä, viettäkää sitä ihan niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Meillä isovanhemmilla on jo sen verran elämänkokemusta ja monta joulua takana, että kestämme kyllä teidän nuorten ratkaisut.