Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaista? Ensimmäinen lapsenlapsi ja joulun viettäminen

Vierailija
12.10.2013 |

Nyt joulun lähestyessä on noussut esiin uusi ongelma - missä vietämme joulun? Saimme mieheni kanssa esikoisemme tänä vuonna.

Toki kaikki haluavat nähdä lapsemme juuri jouluaattona. Viime vuoden joulusta sen verran, että minä olin sukuni kanssa vanhemmillani ja mieheni oli omilla vanhemmillaan.

Missä vietämme tämän joulun? Emme pysty kutsumaan kaikkia meille. Jos menemme kummalle tahansa, jompikumpi isovanhempi loukkaantuu. En haluaisi suututtaa ketään. Emme halua ajaa paikasta toiseen. Mitä teemme? Valitsemme kylmästi vain jommankumman vanhemmat? Auttakaa armaat! :)

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien ja 3 lapsen jälkeen sanoisin, että paras tapa on olla omassa kodissa joulu ja vierailla sukulaisissa sitten vaikka välipäivinä tai muina aikoina.

Vierailija
42/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:02"]

Meillä anoppi ilmoitti tulevansa valmiiseen joulupöytään meille. Sanoi, että on viimeiset 25 vuotta tehnyt joulun muille, nyt saatte muut tehdä osanne. Istui kuin tatti kolme päivää odottamassa palvelua.

[/quote]

Tästä pisteet anopille. Jos muut ovat odottaneet palvelua 25 vuotta niin ihan oikein odottaa välillä anopinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Te olette nyt perhe, sinä, mies, vauva. Keskustelette yhdessä ratkaisun ja teette niinkuin TEIDÄN perheelle sopii. Vanhemmat ymmärtävät kyllä, tai jos eivät niin opetelkoot ymmärtämään.

Kotiin jääminen oman perheen kanssa on hyvä ratkaisu.

Vierailija
44/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräiseltä rehaamiselta, turhilta paineilta ja jouluriidoilta välttyy, kun viettää oman joulun.

Vierailija
45/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:52"]

Minä ilmoitin jo maaliskuussa miniälle, että meille EI tulla jouluna. Inhoan jouluhössötystä ja sitä, että pitäisi passata väkeä, järjestää tiloja nukkumiselle jne. Menkööt miniän vanhemmille ja tulkoot meillä käymään tapanina tai vaikka vasta uutena vuotena.

Minusta nuoret perheet voisivat opetella juhlimaan joulunsa omalla tavallaan eikä ravaamalla sukulaisten nurkissa valmiista ruokapöydästä toiseen.

[/quote]

Juuri näin. Teen vuorotyötä ja joulun alla on aina muutenkin väsynyt. Siihen vielä nyrpeän miniän passaaminen, joka haukkuu aaveella kaiken. Lapsien hoito ja taas saa haukut niskaansa.

Ei, me lähdemme miehen kanssa kylpylään jouluksi. Opetelkoot itse tekemään sukunsa konjakkilohet, eikä kitise täällä aaveella, että ei ollut samoja alkupaloja, kuin hänen lapsuudenkodissaan

Vierailija
46/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:53"]

Me alettiin viettää joulut kotona omana perheenä sen jälkeen, kun lapsia syntyi. Mitä jos alkaisitte luoda ihan omia jouluperinteitä, ettekä menisi kenenkään vanhemmille. 

[/quote]

Sama juttu itselläni. Tehtiin omat Joulut, kun lapsia tuli. Nyt huomaan ärsyyntyväni   siitä, kun omat aikuiset lapset kumppaneineen seilaavat ristiin rastiin aattona ja Joulupäivänä syömässä siellä ja täällä. Se on niin ärsyttävän levotonta, Mulle sopisi, että viettäisivät välillä omaa Joulua ja mminä mieheni ja nuorimmaisen kanssa omaa. Voi kuulostaa pahalta, mutta näin se on. Aikansa kutakin ja tämä ei tarkoita ettenkö välittäisi !

[/quote]

Kaverini sanoo samaa. Hän on tehnyt lapset kahdessa erässä ja häntä ärsyttää, kun kaikki haluavat viettää joulun heillä. Aikuisia tulee 6 ja lapsenlapsia 7. Siinä sitä on äidille työtä, että saa kaikille puuhattua lapsuuden ihanan joulun.

Miksi nuoret ei viitsi itse tehdä edes joulunsa eteen mitään, vaan aina pitää päästä valmiille

Vierailija
47/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan lasten syntymän jälkeen vietetty aina aatto kotona kaikessa rauhassa. Joulupäivänä sitten ajellaan sukuloimaan, ensin minun suvun luo, koska asuvat lähellä. Sitten Tapaninpäivänä jatketaan mieheni suvun luo. 

Vierailija
48/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta yli 20 joulusta, vanhin lapsikin on jo 20. Jo ensimmäisestä avioliittovuodestamme lähtien olemme rakentaneet jouluaaton meidän kotiimme, samoin joulupäivän. Tapanina olemme mahdollisesti lähteneet isovanhemmille ja joskus sitä seuraavana toisille. Meillä on myöhemmin ollut (asunnonkin kasvaessa) jouluaattona-joulupäivänä jouluvieraita jommaltakummalta puolelta, joskus laajemminkin. Olen todella tyytyväinen, että alunperin tuli rakennettua jouluperinne näin. Joulut eivät ole olleet päätöntä sinkoilua paikasta toiseen, sitten on jo päässyt rauhoittumaan jouluvalmistelujen jälkeen. Yhtenä jouluna emme olleet kotona, silloin vietimme joulun kylpylässä, mukana myös isovanhempia. Silloin niitä lahjoja joutui kuskaamaan, eli kokemusta on siitäkin. Silloin muutoin oli kaikki helppoa kaikille.

Vierailija
49/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alettiin viettää joulut meidän luona kun lapsia tuli. Nyt vietämme ne aina meidän mökillä. Tänne saa tulla ken haluaa.

Vierailija
50/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:53"]

Me alettiin viettää joulut kotona omana perheenä sen jälkeen, kun lapsia syntyi. Mitä jos alkaisitte luoda ihan omia jouluperinteitä, ettekä menisi kenenkään vanhemmille. 

[/quote]

Sama juttu itselläni. Tehtiin omat Joulut, kun lapsia tuli. Nyt huomaan ärsyyntyväni   siitä, kun omat aikuiset lapset kumppaneineen seilaavat ristiin rastiin aattona ja Joulupäivänä syömässä siellä ja täällä. Se on niin ärsyttävän levotonta, Mulle sopisi, että viettäisivät välillä omaa Joulua ja mminä mieheni ja nuorimmaisen kanssa omaa. Voi kuulostaa pahalta, mutta näin se on. Aikansa kutakin ja tämä ei tarkoita ettenkö välittäisi !

[/quote]

Kaverini sanoo samaa. Hän on tehnyt lapset kahdessa erässä ja häntä ärsyttää, kun kaikki haluavat viettää joulun heillä. Aikuisia tulee 6 ja lapsenlapsia 7. Siinä sitä on äidille työtä, että saa kaikille puuhattua lapsuuden ihanan joulun.

Miksi nuoret ei viitsi itse tehdä edes joulunsa eteen mitään, vaan aina pitää päästä valmiille

[/quote]

Te puhutte nyt eri asiasta kuin ap. Hänen tapauksessaan molemmat isovanhemmat HALUAVAT nuoret luoksensa.

Vierailija
51/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa siis kannattaa joulun viettoa kolmisin. :)

Ap

Vierailija
52/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ole samaa ongelmaa.Omat vanhempani eivät vietä joulua ja välillä vietämme joulua miehen vanhempien luona.Tänä vuonna vietämme joulun omassa kodissa.Ja palaan työelämään vanheimpainvapaalta juuri ennen joulua,joten en kehtaa (enkä halua) pyytää lomia heti joululle.

Vierailija
53/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 10:22"]

Suurin osa siis kannattaa joulun viettoa kolmisin. :)

Ap

[/quote]

suurin osa kannattaa varmaan sitä että teette niinkun teille sopii ja mietitten jonkun tasapuoolisen systeemin omia vanhempia kohtaan, ja olette kohteliaita ja säilytätte hermot ja vältätte kilpailutilanteita.

Meillä: aatto kolmisin, joulupäivä minun vanhemmilla (20km) tapaninpäivä anoppilassa (120 km, siellä serkkuja). Tämäkin oli melko raskas homma.

Mulle olisi riittänyt vähempikin, en ole jouluhullu kuten mieheni (huhuh...); mieheni sai tavallaan 3 aattoa joululahjoineen ja ruokineen peräkkäin....

Vierailija
54/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän meidän tavastamme erittäin paljon. Onneksi appivanhempien ja mun vanhempien välinen matka on n. 300km, ei tarvitse sinkoilla joulun aikaan edestakaisin. Meillä kun ei välttämätät ole vapaatakaan kuin just ne joulun pyhät.

Olemme siis joka toinen joulu anoppilassa, koko joulun. Ja joka toinen joulu kotona, jolloin vanhempani käyvät meillä tai me heillä ja samoin sisarukseni perheineen. Yhdessä paikassa avataan kaikkien lahjat ja isäni käy joulupukkina. Siskon appivanhemmat asuvat kans tässä samalla paikkakunnalla, joten he tulevat myös, veljeni appivanhemmat eivät asu lähellä, joten heitä näemme harvoin. Hienosti on jokatoinen joulu iso melskeinen sukujoulu, joka toinen joulu rauhoitumme appivanhemmilla, sillä siellä ei ole muita kuin me.

Kaikkia tyydyttävä ratkaisu on ollut tämä.

Vierailija
55/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaatto omassa kodissa...AINA ja jo silloin kun ei ollut lapsia.

Joulupäivä minun vanhempien kotona.

Tapaninpäivä ekat vuodet miehen äidin luona ja nyt miehen siskon luona jonne myös miehen äiti tulee.

Vierailija
56/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muinoin seilattiin joulun vuoroin toisen vanhemmilla. Me kyllästyttiin siihen.  Ei todellakaan ollut rauhaisaa ja stressitöntä. Se pakkaaminen vaatteet ja lahjat ja kaikki muu.

Päädyimme siihen, että meillä on joulut omassa kodissamme ja muut ovat tervetulleita meille. Eihän sitä hyvällä katsottu alkuun, mutta ymmärsivät kyllä.

Meillä on vieraita ollutkin jouluna. Minä tykkään passata muita.

Nyt on jo omat lapset aikusia ja saavat viettää joulunsa miten ja missä haluavat. Tietävät myös, että ovat tervetulleita meille ja että emme loukkaannu jos eivät tule.

Meillä on ollut monen monta ja erilaista joulua. Kaikki ovat olleet mukavia.

Suosittelen, että teet juuri siten mitä katsot, että on paras ratkaisu sinulle.

Vierailija
57/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa: teette miten itseänne huvittaa. Me vietetään joulu niin, että ollaan kotona, ruoka-aikaan saattavat mun vanhemmat käydä syömässä, muuten emme tapaa ketään koko jouluna. Ollaan vaan yökkäreissä ja luetaan.

Vierailija
58/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 05:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:04"]

Vuokraatte ison oman paikan, esim. maatilan, huvilan tms ja kutsutte kaikki sinne joulunviettoon. Aika ottaa rooli suvun päänaisena!

[/quote]

Mistäkähän näitä jouluksi vuokrattavia maatiloja löytyy? Ja täytyykö vuokraajan hoitaa myös esim. karja vai kuuluuko maatilan vuokraan vain päärakennus?

[/quote]

Hehheh! Ei nyt kuulu tähän mitenkään mutte oletko koskaan kuullut kesällä puheita kesämökkien vuokraamisesta? Suomi on pullollaan vuokrattavia mökkejä, osa tosin on enemmän kartanoita ja soveltuu myöskin talvikäyttöön. Ja hyvin monet suomalaisperheetkin viettävät joulujaan ja vaikka hiihtolomia näissä tämän tapaisissa mökeissä. Vertaa esim. Levi ja Ylläs.

[/quote]

Toki tiedän kesämökkien ja huviloidenkin vuokraamisen, mutta maatilan vuokraamisesta jouluksi en ole tätä ennen tiennyt mitään. Koko se karja ja navettatyöt tai vastaavasti lumenauraukset jossain lähikaupungin marketin pihassa - miksi kukaan haluaa vuokrata sellaisen joulun?

Vierailija
59/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovuodet. Parittomana vuotena aatto miehen kotona ja joulupäivä/tapani minun vanhempieni luona. Parillisena toisinpäin. Anna isovanhempien heittää kolikkoa kumpi aloittaa.

Reilu peli.

Vierailija
60/107 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietämme ainakin joulun kotona. Omilla vanhemmillani ja miehen vanhemmilla käymme sitten toisella ennen joulua ja toisella joulun jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä