Miten ratkaista? Ensimmäinen lapsenlapsi ja joulun viettäminen
Nyt joulun lähestyessä on noussut esiin uusi ongelma - missä vietämme joulun? Saimme mieheni kanssa esikoisemme tänä vuonna.
Toki kaikki haluavat nähdä lapsemme juuri jouluaattona. Viime vuoden joulusta sen verran, että minä olin sukuni kanssa vanhemmillani ja mieheni oli omilla vanhemmillaan.
Missä vietämme tämän joulun? Emme pysty kutsumaan kaikkia meille. Jos menemme kummalle tahansa, jompikumpi isovanhempi loukkaantuu. En haluaisi suututtaa ketään. Emme halua ajaa paikasta toiseen. Mitä teemme? Valitsemme kylmästi vain jommankumman vanhemmat? Auttakaa armaat! :)
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina tykännyt enemmän sukujoulusta, kuitenkin niin ettei siellä tarvitse olla yötä. Aattoilta vaan, tai joulupäivä.
Nykyään me sisarukset kutsutaan vuorollamme suku kunkin luo aatoksi, ja muualta tulevat tuovat oman osansa ruuista joulupöytään.
Miehen suku ei vietä joulua kuin käymällä kirkossa, joten siellä olemme käyneet välipäivinä syömässä.
Jos kaikki juhlat haluaa viettää kahden, on kohta vieraantunut sekä suvusta että ystävistä. Itse ajattelen, että ollaan meidän perheellä aika lailla koko muu vuosi., haluan että juhla eroaa arjesta.
Ketju on vanha eikä ap ole kuulolla, mutta olisin neuvonut että viettävät joulun omalla perheellä, ja suku voi tulla halutessaan kylään välipäivinä. Seuraavina jouluina voitte halutessanne viettää sen välillä toisen suvun ja välillä toisen suvun luona, välillä vaikka etelässä jos siltä tuntuu.
Ja voihan ottaa joulusta järjestelyvastuun, ja alkaa kutsua isovanhempia vieraaksi teidän jouluun. Pyytää vaikka että äiti tuo laatikot ja anoppi kalat, sillit ja jälkiruuan.
En minä ole kyllä kokenut olevani vieraantunut suvustani, vaikka en ole suvun kanssa viettänyt jouluja ja juhannuksia yms. juhlia 20 ikävuoden jälkeen. Olen jo reilusti päälle 50v ja olen ollut läheisissä väleissä vanhempieni ja sisarusteni kanssa, vaikka kaikki olemmekin viettäneet joulun omissa perheissämme. Kun vuodessa on niitä muita päiviä 360, jolloin voi käydä sukulaisissa.
Omat lapseni viettävät myös omien perheidensä kanssa joulut, eivätkä kokoonnu meille, mutta olemme läheisissä väleissä ja jopa miniät piipahtavat luonani kahvilla ohikulkiessaan.
Jokaisessa suvussa on omat tavat ja omat vanhempanikaan eivät käyneet omilla vanhemmillaan jouluaattoa viettämässä, kun olin lapsi. Emme mekään niin tehneet, eikä tee lapsemme. Mutta silti olemme tiivisti tekemisissä toistemme kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi ilmoitti tulevansa valmiiseen joulupöytään meille. Sanoi, että on viimeiset 25 vuotta tehnyt joulun muille, nyt saatte muut tehdä osanne. Istui kuin tatti kolme päivää odottamassa palvelua.
Tuo on oikein! Sulla on fiksu anoppi. Puolensa se on pidettävä ja otettava joskus takaisinpäinkin.
Tietysti voisi tehdä niinkin, että lähtisi vain jouluksi jonnekin matkalle. Saisi jälkikasvu hoitaa joulunsa omin nokin kokonaan ilman anoppia.
Ap:lle sanoisin, että voisitte mieluummin viettää joulunne ihan kotonanne. Pienen vauvan kanssa on hankalaa olla vieraisilla, vaikka kuinka olisikin mummolassa.
Täysin samaa mieltä! Aika usein on harhaluulo, että isovanhemmat ihan välttämättä haluavat tarjota joulun ruokineen ja majoituksineen isolle porukalle ihan joka vuosi. Mutta harvalla on vain munaa sanoa suoraan, että nyt riittää.
Aloitus on tehty 2013. Olisikohan jo ratkennut tämäkin ongelma...
Toivottavasti te jotka aina menette vanhemmillenne olette varmoja että he ihan oikeasti vielä jaksavat ja
haluavat pitää traditiota yllä. Vanheneville ihmisille on aika ponnistus järjestää ja laittaa ruuat ja majoitukset- jälkisiivoukset isoine tiskeineen siihen päälle! Joulun voisi nuoret perheet jo ottaa itselleen
järjetettäväksi jos se sukujoulu on niin tärkeä. Aika moni mummo varmasti olisi todella helpottunut jos
jälkikasvu ilmoittaisi etteivät tänä jouluna tulekaan täyshoitoon.
Me mennään lapsen kanssa kylpylään ja ei oteta puhelimia mukaan 🙏
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:52"]
Minä ilmoitin jo maaliskuussa miniälle, että meille EI tulla jouluna. Inhoan jouluhössötystä ja sitä, että pitäisi passata väkeä, järjestää tiloja nukkumiselle jne. Menkööt miniän vanhemmille ja tulkoot meillä käymään tapanina tai vaikka vasta uutena vuotena.
Minusta nuoret perheet voisivat opetella juhlimaan joulunsa omalla tavallaan eikä ravaamalla sukulaisten nurkissa valmiista ruokapöydästä toiseen.
[/quote]
Miten tämä liittyy aloitukseen?
No liittyyhän se ihan selkeästi. Eli vastaus on, että eivät mene kummankaan vanhemmille, vaan opettelevat juhlimaan joulunsa omalla tavallaan.
Minä olen aina tykännyt enemmän sukujoulusta, kuitenkin niin ettei siellä tarvitse olla yötä. Aattoilta vaan, tai joulupäivä.
Nykyään me sisarukset kutsutaan vuorollamme suku kunkin luo aatoksi, ja muualta tulevat tuovat oman osansa ruuista joulupöytään.
Miehen suku ei vietä joulua kuin käymällä kirkossa, joten siellä olemme käyneet välipäivinä syömässä.
Jos kaikki juhlat haluaa viettää kahden, on kohta vieraantunut sekä suvusta että ystävistä. Itse ajattelen, että ollaan meidän perheellä aika lailla koko muu vuosi., haluan että juhla eroaa arjesta.
Ketju on vanha eikä ap ole kuulolla, mutta olisin neuvonut että viettävät joulun omalla perheellä, ja suku voi tulla halutessaan kylään välipäivinä. Seuraavina jouluina voitte halutessanne viettää sen välillä toisen suvun ja välillä toisen suvun luona, välillä vaikka etelässä jos siltä tuntuu.
Ja voihan ottaa joulusta järjestelyvastuun, ja alkaa kutsua isovanhempia vieraaksi teidän jouluun. Pyytää vaikka että äiti tuo laatikot ja anoppi kalat, sillit ja jälkiruuan.