Millaisia narsistin lapsista tulee?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
On hyvin yksilöllistä millaisia narsistisesti häiriintyneen vanhemman lapsista tulee. Riippuu varmaan paljolti siitä, minkälainen narsisti itse on, miten pahasti häiriintynyt ja miten hän lapsiaan on kohdellut. Se vaikuttaa varmasti paljon myöskin, millaisia muut ihmissuhteet lapsen elämässä on ollut, onko saanut hyviä, korvaavia ihmissuhteita osakseen. Narsistin lapsikin voi eheytyä, usein se on pitkä ja tuskallinen prosessi, mutta mahdollinen ja narsistisesti häiriintyneen vanhemman lapsi voi kyetä rakastamaan ja olemaan turvallinen kiintymyssuhde omalle lapselleen, mikäli saa käsiteltyä omat traumansa ja olemaan itse läsnä itselleen. Tosi surullisia ja traagisia juttuja nämä, ehkä kamalinta mitä lapselle voi sattua, on syntyä narsistisesti häiriintyneiden vanhempien hoiviin.
Myös lapsen synnynnäinen tempperamantti vaikuttaa jonkin verran siihen, miten hän alkaa oireilla narsistisessa perheessä ja millainen aikuinen hänestä kasvaa. Paljon tosiaan vaikuttaa sekin, miten narsisti lapsiaan kohtelee. Narsisti perheissä eriarvoisuus, räiskyväkin sellainen, ei ole mitenkään tavatonta. Jotkut lapset nostetaan jalustalle, samalla, kun toisia poljetaan ja sitten narsisti vanhemman mielialojen mukaan nämä jalustalle nostettujen paikat voivat myös vaihdella. Lapset oppivat tällaisessa perheessä, että eriarvoisuus on normi ja että muutoinkin ihmisiä saa pompotella miten lystää. Toisista tulee alistujia, toisista alistajia ja jotkut tulee tietoiseksi tästä narsistisesta kuvioista ja saavat itsensä eheytetyiksi. Narsistejakin on paljon erilaisia. Kaikki narsisti vanhemmat eivät harjoita esimerkiksi fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa lapsiaan kohtaan, vaan "pelkkä" psyykkinen väkivalta riittää. Narsistisen vanhemman kanssa on traumaattista kasvaa siksi, ettei tällainen vanhempi pysty vastaamaan lapsen tarpeisiin ja näkemään lasta itsestään erillisenä ihmisenä. Narsistinen äiti on aika paha, hän traumatisoi lapsensa vauvasta alkaen, kun ei pysty vastaamaan tarvittavalla tavalla vauvan tarpeisiin. Näin traumatisoituminen alkaa jo syntymästä alkaen ja se on kovin vahingollista se, vaikeuttaa tällaisen ihmisen ihmissuhteita tulevaisuudessa, kun oma kiintymyssuhde äitiin ja mahdollisesti isäänkin on ollut niin turvaton. Narsismi on nykykylttuurissamme yleisempää, kuin uskotaan. Lähes joka päivä monet meistä joutuu tekemisiin häiriintyneen narsismin kanssa. Sitä löytyy työpaikoilta, kavereistamme, perheistämme tai itsestämme. Nykykulttuurimme kannustaa narsismiin, arvomaailmamme on tällä hetkellä sellainen. Pinnallinen, ulkonäkökeskeinen, voimakkaan individualistinen, menestys arvioidaan rahassa ja statuksissa, kilpailuun kannustetaan ja bisnesmaailmassa saa (melkeimpä voisi sanoa) keinoja kaihtamatta pelailla ja kieroilla omaa tai yrityksen/firman etu tavoitellen. Ihmiset panostavat enemmän siihen, minkälaisen kuvan he antavat itsestään ulospäin, eikä siihen miltä heistä itsestään tuntuu, miten he voivat ja mikä tuntuu heissä hyvältä. Narsismiin liittyy usein voimakas tavallisuuden pelko ja sehän näkyy myöskin täällä kulttuurissamme, etenkin nuorissa, kukaan ei halua olla tavallinen, vaan kaikkien pitää olla jotai erikoista, erityistä ja menestyä, tehden sen vaikka joidenkin toisten ihmisten kustannuksella, jolla ei ole väliä, koska vain minä olen tärkein.
Narsismista löytyy paljon hyviä kirjoja, tätä aihetta on tutkittu paljon ja jos oikeasti haluaa jotain paikkaansa pitävää tietoa narsismista tai siitä millaisia narsistin lapsista voi tulla, kannattaa lukea niitä. Saat ainakin varmemmin todellisempaa faktaa, kuin keskustelupalstoilta kyselemällä. :)
Lapsena yksinäinen, arka, introvertti, joka ei uskalla eikä osaa puhua. Paitsi narsistille, miellyttääkseen häntä pelossa. Aikuisena jos lapsi ymmärtää, että mistä on ollut kyse ja alkaa vyyhtiä purkamaan, kukaan ei ymmärrä, eikä usko. Taas yksin. Lääkkeeksi alkoholia ja rauhoittavia. Tuska loppuu, narsisti vaihtaa seuraavaan uhriin.
Vierailija kirjoitti:
....
Joo, ja narsistilla on aina myös puoliso, joka peittelee, selittelee ja on kykenemätön pelastamaan lapsiaan narsistilta. Niin tässäkin perheessä.
Niin totta on tuokin. Hämmennyksen määrä on järkyttävän suuri, kun itse alkaa ymmärtämään, ettei lapsuuden kodin henkinen ja fyysinen väkivalta ollutkaan normaalia kasvatusmetodia. Kumpikaan vanhempi ei koskaan asettunut lapsien puolelle, kun toinen vanhempi kohteli kaltoin lapsia. Siinä oli ainoa esimerkki vanhemmuudesta, joilla opein piti ponnistaa maailmalle. Kun koko elämänsä on siihen tottunut, ei sitä kykene erottamaan vääräksi, paitsi vasta kun sille on vertaavaa esimerkkiä. Siitä lähti pitkä vyyhdin aukaisuprosessi, takana nyt n. parikymmentä vuotta ja matka jatkuu, tosin olen loppusuoralla. Matkasta teki pitkän, että jouduin käsittelemään jokaikisen muiston ja niitä riitti. Järkyttävää oli matkan varrella sekin, että en edes ymmärtänyt kokemaani seksuaalista väkivaltaa, että se oli väkivaltaa. Nykyään lapset otettaisiin välittömästi huostaan vastaavassa kodissa. Niin hullua oli lapsuudenkodissani, narsistiäidin palatsissa. Elän nykyään omaa hyvää elämääni, vanhempiani en halua tavata. Isää olen joskus miettinyt. Näen hänet narsistin tukijana, vipuna, jonka identiteetti on äidin hallussa. Tuskin itse ymmärtää mitään muutakuin mitä äiti hänen käskee ymmärtää. Äiti ei ole käskenyt pelastamaan lapsiaan.
Minulla narsisti-isä ja -äiti.
Minusta tuli ohutnahkainen narsisti.
Niin tuttua... Voisin luulla että olen kirjoittanut 22:n tekstin. Ehkä olenkin sillä tämä on vanha ketju.
Alkoholistivanhempien lasten lapsuutta y h t ä ä n vähättelemättä; olisi joskus helpotus kun ulkopuolisetkin tietäisivät millainen lapsuuteni ja tähänastinen elämäni on ollut. Mutta ei - vanhempani osaavat esittää unelmavanhempia ulospäin:(
Mun mies on narsistin lapsi. Toinen vanhempi oli alkoholisti.
Miehellä on huono itsetunto, ollut vaikeuksia ihmissuhteissa. Ainut seurustelusuhde ollut kanssani, mies oli 35 kun tavattiin. Ei osaa riidellä, jokainen konflikti on maailmanloppu. Kyvytön ilmaisemaan mitä haluaa, eikä tajua, että minä arvostan hänen näkemystään esim. yhteistä lomaa suunniteltaessa. Ei uskalla unelmoida, tulevaisuuden suunnittelu on hänelle vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on ihmiskunnasta joku 0,x määrän kaltainen luku. On se kyllä ihme, että niiden kaikkien vaimot ja lapset ovat eksyneet AV:lle :D
Narsisteja on noin yksi prosentti väestöstä, eli kyseessä ei ole mikään pieni ongelma maailmassa. Narsismi on myös yksi vakavimpia mielisairauksia ja sairautena parantumaton. Jokainen narsisti on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
radiossa oli kerran joku narsismitutkija psykologi joka sanoi että narsisteja on jopa 5% väestöstä, ja erityisen paljon miehissä. Näistä sitten ehkä sellaisia varsinaisia psykopaatteja on joku 1% mutta tohon viiteen prosenttiin mahtuu montaa lastenhakkaajaa, kiduttajaa, mielipuolta ja hullua.
t. oikean narsistin lapsi, jota vituttaa että joku kehtaa vähätellä lähes 20 vuoden väkivaltahelvettiäni väittämällä tätä "tekaistuksi muoti-ilmiöksi"
Joo se on nyt trendikästä hihkaista "muoti-ilmiö", kun eteen tulee joku asia josta ennen ei puhuttu.
Myös on ihan muoti-ilmiö, se ettei ymmärretä prosentteja. Luullaan että, jos väestöstä 1 prosentti on jotakin, niin se on niin harvinaista ettei paljon kukaan ole siihen johonkin törmännyt.
Ei hahmoteta sitäkään, kuinka paljon se 1 prosentti on tekemisissä lopun 99%:n kanssa, ja sitä kautta, kuinka paljon tuhoa saavat aikaan.
Eikä tajuta tosiaan sitäkään, että psykopaatteja jos on 1%, niin narsisti-narsisteja todennäköisesti paljon enemmän.
Ei tajuta sitäkään, että 1 prosentti Suomen kokoisessa maassa, tarkoittaa 50 000. Viisi prosenttia on 250 000. Se on aika paljon narsisteja se 250 000.
Tuollainen määrä jengiä, kerkeää aika paljon saada pahaa aikaan, kun miettii kuinka monta ihmistä he kohtaavat elämänsä aikana.
Keskimäärin yhden ihmisen ne ihmiset joita tuntee; tuttavat, kaverit, työkaverit, kaupankassat lähikaupassa, yms yms. ylipäätään ne kenen kanssa toiminnassa olet, ja muistat ne tyypit. On minun arvioni mukaan 1000 ainakin.
Nämä 250 000 narskua saavat manipuloitua, kusetettua, kontrolloitua ja tuhottua paljon paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja narsistilla on aina myös puoliso, joka peittelee, selittelee ja on kykenemätön pelastamaan lapsiaan narsistilta. Niin tässäkin perheessä.
Ei ole aina. Olen narsistin lapsi ja menin vielä pahemman narsistin kanssa naimisiin. Taistelin vuosikausia pelastaakseni lapseni ja mielestäni onnistuin. Narsisti haki lukuisia kertoja lähivanhemmuutta itselleen ja teki minusta tekaistuja lastensuojeluilmoituksia. Myös hän hovinsa tehtaili huoli-ilmoituksia ja sossut menivät ihan täysillä narsistin lankaan. Oikeuskin haluaa "sovintoa", joten narsisti sai asetettua minulle sakkoja, kun pitkät tapaamisoikeudet eivät toteutuneet. Olin vuosia aivan äärirajoilla, kun puolellani ei ollut ketään, ja ex hoveineen vainosi. Kotiamme vahdittiin, kuvattiin, samoin lasten koulua. Jatkuvia olosuhdeselvityksiä jne.
En ymmärrä edes itse miten taistelin meidät sen läpi. Olin vain päättänyt, että annan vaikka henkeni, mutta pelastan lapseni. Oikeusjuttujen takia velkaannuin pahasti, mutta pikku hiljaa olen selvinnyt taloudellisestakin puolesta. Parantuminen ja pelastuminen narsistin vallasta on ollut pitkä tie. Koska olen joutunut taistelemaan valhetta vastaan vuosia, tunnistan ihmisten valheet pienestäkin vihjeestä, minulla on hyvä valhetutka. Tottakai tällainen historia vammauttaa, en usko esim pystyväni parisuhteeseen. Mutta kaiken kaikkiaan minulla on asiat hyvin. Tärkeintä on, että pelastin lapseni. Heillä menee kivasti, narsisti ei pystynyt murskaamaan heitä.
34 jatkaa: olen ajatellut, että kenties narsisti-ex teki virhearvion suhteeni. Hän kyllä luki oikein minusta sen, että olin tottunut väkivaltaan, kontrollointiin ja manipulointiin. Mutta sitä hän ei osannut lukea, että olin valmis isoihin uhrauksiin saadakseni lapsilleni paremman elämän.
Ex on nyttemmin uusissa naimisissa - mitä olen tutuilta kuullut - sellaisen kynnysmaton kanssa, jota hän etsi. Heillä on myös lapsia.
Vierailija kirjoitti:
34 jatkaa: olen ajatellut, että kenties narsisti-ex teki virhearvion suhteeni. Hän kyllä luki oikein minusta sen, että olin tottunut väkivaltaan, kontrollointiin ja manipulointiin. Mutta sitä hän ei osannut lukea, että olin valmis isoihin uhrauksiin saadakseni lapsilleni paremman elämän.
Ex on nyttemmin uusissa naimisissa - mitä olen tutuilta kuullut - sellaisen kynnysmaton kanssa, jota hän etsi. Heillä on myös lapsia.
Sääliksi käy niiden lasten puolesta. Ei mitään mahdollisuutta kasvaa normaalin psyyken omaaviksi.
Äitihulluja kuten tämänkin palstan "äitihullu"(joka on myös itse narsisti vaikkei sitä huomaa itse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on ihmiskunnasta joku 0,x määrän kaltainen luku. On se kyllä ihme, että niiden kaikkien vaimot ja lapset ovat eksyneet AV:lle :D
Narsisteja on noin yksi prosentti väestöstä, eli kyseessä ei ole mikään pieni ongelma maailmassa. Narsismi on myös yksi vakavimpia mielisairauksia ja sairautena parantumaton. Jokainen narsisti on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti.
Hannu Lauerma on muistaakseni todennut, että jokainen perhesurmaaja on ollut narsisti, joka epäonnistuttuaan elämässä on kostanut lopulta perheelleen. Moni narsistihan on myös psykopaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikoita on myös väestöstä noin yksi prosentti, mutta he ovat paljon pienempi uhka ihmisille kuin narsistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikoita on myös väestöstä noin yksi prosentti, mutta he ovat paljon pienempi uhka ihmisille kuin narsistit.
skitsofreniasta voi myös joskus parantua, päinvastoin kuin narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skitsofreniasta voi myös joskus parantua, päinvastoin kuin narsismista.
Narsistit ovat myös kaikki patologisia valehtelijoita, joiden valehtelulla ei ole mitään rajaa, koska omaatuntoa ei ole.
Narsisteja, elleivät saa tarpeeksi muilta läheisiltä ihmisiltä terveempiä vaikutteita. Elleivät saa, kasvavat tiedostamattaan vanhempinarsistin jatkeeksi. Kuin eläisi suljetussa vankilassa ovelasti psyykkaavaan vanhempensa kanssa. Puolustaa elääkseen narsistivanhempaansa, koska muusta ei ymmärrä, sitä taasen ulkopuoliset eivät ymmärrä. On kuin ohjelmoitu robotti, josta narsistivanhempi pitää kiinni kynsin, hampain ja vinoutunein mielin. Ei ymmärrä elää, vaikka on elossa ja kaikki vanhemman mukaan täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan elämänkokemukseni pohjalta, ainakin henkisen väkivallan taajuuksiin asti, mitä ei normi-ihminen tahdo ymmärtää ja parantumattomuuden, toivoa ei ole. Todellinen narsismi on helkkarin vaikea loppujenlopuksi tunnistaa, persoonallisuushäiriöitä kun nykyaikana riittää ja defenssejä joka lähtöön.
On hyvin yksilöllistä millaisia narsistisesti häiriintyneen vanhemman lapsista tulee. Riippuu varmaan paljolti siitä, minkälainen narsisti itse on, miten pahasti häiriintynyt ja miten hän lapsiaan on kohdellut. Se vaikuttaa varmasti paljon myöskin, millaisia muut ihmissuhteet lapsen elämässä on ollut, onko saanut hyviä, korvaavia ihmissuhteita osakseen. Narsistin lapsikin voi eheytyä, usein se on pitkä ja tuskallinen prosessi, mutta mahdollinen ja narsistisesti häiriintyneen vanhemman lapsi voi kyetä rakastamaan ja olemaan turvallinen kiintymyssuhde omalle lapselleen, mikäli saa käsiteltyä omat traumansa ja olemaan itse läsnä itselleen. Tosi surullisia ja traagisia juttuja nämä, ehkä kamalinta mitä lapselle voi sattua, on syntyä narsistisesti häiriintyneiden vanhempien hoiviin.