Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö iäkkäitä vanhempia auttaa??

Vierailija
02.05.2011 |

Kun tuntuu että on ihan täys työ omassakin elämässä. Olen yrittäjä ja teen aika kovasti töitä (tällä hetkellä välttämätöntä). Sen lisäksi yritän selvitä parhaani mukaan meidän jokapäiväisestä elämästä, johon kuuluu 3 koululaista, 2 koiraa, omakotitalo pihoineen jne. Eli kovasti saa hommia paiskia että elämä pysyisi edes jotenkuten mallillaan ja järjestyksessä. Tämä kaikki on itse valittua ja elän kyllä kaikesta huolimatta omaa unelmaelämääni.

Se mikä tahtoo olla liikaa on ikääntyvät vanhempani jotka odottavat apua monessa asiassa. Heitä pitäisi kyyditä autolla, auttaa kesänviettopaikan hoitotöissä ym ym. Jos joku asia heillä on pikkasen rempallaan, niin se vaivaa heitä kovasti. Samalla kun meillä on aina monet asiat paljon enemmän rempallaan omassa kodissa. Äitienpäivälahjaksi äiti haluaa kuulemma meidät kaikki mökilleen talkoilemaan (!).

En voi sille mitään että nämä asiat vaivaa mua. Poden huonoa omatuntoa siitä etten ole kauhean mielelläni heitä auttamassa. Kiva olisi kuulla vähän muiden ajatuksia, kokemuksia...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin vanhempia tulee auttaa, mutta mielestäni siinä on joku raja ja oma elämä on ensin hoidettava.

Esim. kesämökki ei musta kuulu auttamisen piiriin. Jos vanhemmat eivät itse enää jaksa mökkiä ylläpitää, ei voi vaatia, että lapset sen tekisivät, jos eivät itse ole todella innostuneita kyseistä mökkiä ylläpitämään. Vanhempien pitäisi ymmärtää luopua mökistä, jos ievät jaksa sitä itse ylläpitää, vaikka ymmärrän, että aina se ei ole helppoa.

Auttaisin arjen juoksevissa asioissa ja kotona pärjäämisessä, mutta remopnttien tekeminen ei kuulu lapsille.

Voitko sanoa suoraan, että auttaisit mielelläsi ja teet minkä pystyt, mutta esim. mökin ylläpitoon sinulta ei yksinkertaisesti riitä aikaa.

Vierailija
2/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ainakin autetaan ja tuollainen mökkiehdotushan on vain kivaa yhteistä aikaa kaikille! Onhan elämässä jokaisella omat kiireensä, mutta kyllä vanhempien auttaminen on minulle itsestäänselvyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät jaksa huoltaa. Tai myyköön ja palkatkoon sillä itselleen apulaisen.

Vierailija
4/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vielä äiti ja isä eronneet, ja molemmat tahoillaan huomanneet, että vävypojallahan se vasara pysyy kädessä. Jopa hänenkin pitäisi olla aina auttamassa. Veljeni asuu ulkomailla, joten häneltä ei vaadita mitään. Ymmärrän kyllä, että jonkin verran autamme, mutta jatkuva soimaus siitä, että emme yhtään helpota heidän elämäänsä, on kamalaa. Eniten minua rassaa tuo kiltin mieheni hyväksikäyttö. Mieheni on yrittäjä, ja hänellä olisi muutakin puuhaa kuin auttaa anoppia.

Olenkin saanut senverran mittani täyteen, että pyysin äitienpäivälahjaksi aikaa omalta perheeltä. Sanoin äidilleni vain, että tulemme käymään, mutta mieheni ja lapseni ovat järjestäneet minulle yllätyksen! Mulle kelpaa kyllä rauhallinen sunnuntaipäiväkin kotona lasten kanssa.

Vierailija
5/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät jaksa huoltaa. Tai myyköön ja palkatkoon sillä itselleen apulaisen.

Vierailija
6/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait niitä pitäisi auttaa, jos aikaa on. Mutta aina sitä ei oikein ole. Sinulla kuulostaa olevan omia hommiakin ihan riittämiin. Tältä pohjalta äitisi toive äitienpäivälahjasta on aika kohtuuton. Eikös sinullakin ole äitienpäivä. Entä jos maksaisit lahjaksi mökille mökkitalkkarin sopivalla summalla. Minusta se on kyllä niin, että jos haluaa ylläpitää sitä mökkiä, mutta ei itse pysty, niin sitten hommaa sinne itse ylläpitäjän. Ei se ole sinun tehtäväsi. Voit tietysti yrittää selvittää heille tilannettasi, mutta on voinut aika kullata muistot ja he eivät tajua, että sinullakin on omat hommasi. Toki mahdollisuuksien mukaan on hyvä auttaa, mutta niiden mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
7/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vanhempiaan pitää auttaa, mutta ei se tarkoita sitä, että joka hommassa pitää olla tekemässä jotain. Jos ei pärjää ilman lapsia, niin sitten on aika vaihtaa okt, keskustan kerrostaloon ja myydä se mökki.

Vierailija
8/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, että pitää... Tosin se ei minulle ole mikään velvollisuudelta tuntuva asia. Äitini on aina auttanut minua kaikessa vielä nyt aikuisiälläkin ja koen, että "vastapalveluksen" aika on sitten, kun hän tulee tarvitsemaan apua. Isäni ei ole niinkään osallistunut elämääni, mutta tahdon silti olla apuna ja saatavilla hänen vanhetessaan. Onhan se rikkaus lapsenlapsillekin, kun vietetään aikaa yhdessä! Minun vanhemmillani ei ole enää muita jäljellä kuin minut, koska pikkuveljeni kuoli työtapaturmassa... Koen, että tahdon auttaa kahden edestä, koska se on minulle tärkeää, ei siksi, että se olisi joku pakko tai velvollisuus.

Vierailija
9/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamista...

Vierailija
10/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeellä olevat isovanhemmat eivät utnnu ymmärtävän, että meillä työssäkäyvillä lapsiperheillä arki on aika hektistä ja viikonloppuna haluaisi vähän levätäkin ja viettää aikaa perheen kesken. Tuntuvat aina olettavan, että koko viikonloppuksi tullaan kylään ja koko viikonlopun voi juosta siellä ja täällä eivätkä ymmärrä lainkaaan, että viikolla ei ehdi hoitamaan isompia ostoksia, siivoamaan jne. ELi on omiakin kotitöitä ja sitten vielä kaipaisi hieman lepoa.

Vierailija
11/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin sisarukseni. Meistä oli normaalia auttaa heitä, kun he apua tarvitsivat. En kokenut sitä niinkään velvollisuudeksi, vaan asiaksi joka vaan tulee eteen, jokaiselle varmaan joskus. Vuorotellen käytiin auttamassa, ja hoidin veljeni kanssa isääni kotona puolisen vuotta. Olin puolet ajasta siellä ja puolet opiskelupaikkakunnalla 300 km päässä. Joskus matkustin 2 eri kertaa viikossa sinne, yöjunat tuli tutuksi. Toki sisareni ei niin usein päässyt työn, perhenn ja pitkän matkan takia (asui Ruotsissa) mutta kävi usein hänkin auttamassa. Ihan rakkaudesta vanhempiin se tehtiin ja perheen takia.

Vierailija
12/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta auttaminen on kaikkiaan vapaaehtoista. Kuten monessa viestissä on todettukin, on lapsiperheen arki jo sellaisenaan usein sen verran kiirettä, että toisen perheen (isonvanhemmat) auttaminen arjen jutuissa ei siihen mahdu. Jos isovanhemmat eivät pysty käymään kaupassa tai asioilla itse tai siivoamaan, on heidän hankittava kotiapua. Piste. Mökkiä koskee sama asia, se on niiden vastuulla, jotka sen omistavat ja jotka sitä käyttävät. Jos lapset ja lastenlapset myös käyttävät mökkiä paljon, voi heidän olettaa myös siitä huolehtivan, ei muuten.

Omat appivanhempani ovat myös hieman tuollaisia käskyttäjiä, tai olisivat, jos mieheni ei olisi lähtenyt siitä kuviosta jo kauan ennen kuin tapasimme. Kälyni ja lankoni sitten hoitelevat vanhempiensa asioita ja pitävät kaikki viikonloput seuraa, kälyllä varsinkin oma elämä on olematonta. Appivanhempien mielestä kylässä pitäisi käydä joka viikonloppu ja samalla hoitaa ties mitä nikkarointia ja minun lähteä anopin kanssa kaupoille. Joskus alkuvuosina niin teimmekin, mutta emme enää, koska haluamme hoitaa omatkin asiamme viikonloppuisin.

Minusta on itsekästä, jos joku vaatii sukulaisiaan hoitamaan omia asioitaan jatkuvasti.

Vierailija
13/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten meille syntyi 2 lasta ja apua ei toisin päin ole juurikaan kuulunut... vaatimukset avusta sinne päin vain kasvavat koko ajan...

Esim. äitini valitti, että hän ei tiedä minne viedä isäni pieneksi käyneita vaatteita. Sanoin, että voi toimittaa ne eteenpäin. Mulla on ystävä, jolla voisi olla niille käyttöä. Sitten äitini soittikin minulle, että milloin tulet tänne töihin. Tyhjentämään ja siivoamaan hänen kellarikomeronsa!!

Vierailija
14/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joutuu kysymään "pitääkö auttaa" niin luulen, että se vastaus on jo kysyjällä tiedossa...Ei kai ketään pakottaa voida. Oma ajatusmaailmani kuitenkin kulkee vähän eri latuja; koen, että vanhempia tulee auttaa. Jossain kohtaa roolit menee vähän toisin päin kuin aiemmin ja mielestäni se on normaalia ja ihmisen elämän kulkua vain.

Auttaa voi sitenkin, että jos ei itse fyys. pysty olemaan läsnä niin usein niin hommaa jonkun, joka voi tehdä sen....Kulttuurieroja nämä "pitääkä vai eikö tarvitsekaan" -kysymykset ovat; meidän kulttuuri on kyllä aika hylkäävä, mitä tulee vanhenevista omaisista huolehtimiseen.

Vierailija
15/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikös se periminenkin ole ilmaista

Vierailija - 02.05.11 02:44 (ID 12593523) saamista...

Perintövero, lahjavero... ;O)

Vierailija
16/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää sinulle perintöä lakiosaa enemmän.

Vierailija
17/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidät, eikö olisi vastavuoroisuuden aika ilman vaatimuksia lastenlapsineen päivineen?

Vierailija
18/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hyvinvoinnin puolesta menisin vaikka perä edellä puuhun, eikä hän toisaalta käytä millään tavalla hyväkseen hyväntahtoisuuttani. Isäni sen sijaan on patalaiska paskiainen, jonka elämäntehtävä on ollut arvostella muita ihmisiä ja heidän ratkaisujaan. Lastaan hän on muistanut kommentilla "olet tuhonnut elämäni".

Hankalaksi tilanteen tekee se, että nämä asuvat saman katon alla ja isä kostaa äidille tämän läheisiltään saaman erilaisen huomion. Ei kaikki aina ole niin yksinkertaista :(

Vierailija
19/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan mielellään, pakottamatta. Ovathan he kasvattaneet minut ja jos nyt aikuisena voin omasta puolestani heitä auttaa, niin tietenkin sen teen.

Vierailija
20/39 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo vanhemmat ovat.

Joidenkin vastausten perusteella hyväkuntoiset vanhemmat odottavat, että lapset ovat ilmaista työvoimaa hommissa, jotka he voisivat hyvin tehdä itsekin.

Eri asia on sitten auttaa huonokuntoisia vanhuksia. Minusta velvollisuus (ja yleensä halukin) on auttaa siinä, että pärjää kotona, ja saa lapsilta apua niissä askareissa, joita ei enää itse jaksa/kykene tehdä.

Usein vain sitten niillä lapsilla on juuri ne ruuhkavuodet ja omat pienet lapset ja työt ja muut asiat, joten kohtuuttomuuksiin eivät lapsetkaan pysty.

Siksi esim. tuo kesämökin ylläpito ei minusta automaattisesti kuulu lapsille, jos heillä ei erityistä intoa ole kesäpaikkaa ylläpitää tai jos he eivät itse mökkiä käytä. Samoin, jos vanhus on niin huonossa kunnossa, että tarvitsisi esim. päivittäistä apua ruoan laitossa, kodinhoidossa ja asioilla käymisessä, ei voi olettaa, että työssä käyvä perheenäiti ehtisi kaiken hoitamaan. Tällöin on löydettävä muita ratkaisuja.

t. 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi