Apua! Kaksi opiskelijaa, tulot minimissä ja VAUVA TULOSSA!
Eli minä ja mies opiskellaan molemmat, pari kertaa viikossa käydään töissä.
Tulot on noin 600€ töistä yhteensä, siis molemmilla noin 300. Tukia tulee 200 molemmille, ja menee suoraan vuokraan, vuokra on 550€/kk.
Nyt sitten raskaustesti näytti plussaa, ja olen ihan paniikissa, että miten muka pärjätään. Minulla vielä vuosi opiskelua, miehellä kaksi vuotta. Molemmille on opinnot tärkeitä, miehelle eteenkin, eli miehen pitäisi saada opiskella. Miten siis käytännössä voidaan pärjätä taloudellisesti lapsen kanssa? Kannattaisiko minun tässä vaiheessa jättää opiskelut tauolle, ja tehdä vaan kovasti työtä syntymään asti,?
Entäs sitten kun vauva syntyy, kun minä en voi töissä käydä, ja mieskään ei kamalasti opiskelun ohella ehdi töissä käydä??
Kommentit (44)
e-pillerietä olen synyt viimeiset 5 vuotta, säännöllisesti olen syönyt ne, yhtään en unohtanut. Silti nyt raskaana.
ap
Kyllä te pärjäätte! Hyvä kun saatte lapsen nuorena. Itse hoidin aikoinaan opiskelut tunnollisesti loppuun ja rakensin uraakin ja sitten vasta perustin perheen. Nyt näen ja ymmärrän, että perhe menee kaiken muun edelle.
ole opiskelijoille katastrofi. Monilla opiskelijoilla on lapsi/a. Tottakai opiskelet niinkauan kuin vauva syntyy ja sitten jäät äityslomalle. Eiköhän teidän tilanteessa toimeentulotukeakin saa.
kakkonen: rikkaatko vaan saa tehdä lapsia??
ap:lle me oltiin yks työtön ja yks opiskelija kun aloin odottaa. vieläkin ollaan molemmat kotona. lapsi tulee pian vuoden.
pärjätään, ei loistavasti mutta pärjätään kuitenkin. pitää osata luopua turhasta. lapsi on kuitenkin kaikista tärkein. vaikka tällä hetkellä tilanne onkin tämä ja taloudellisesti ei mene kovin hyvin niin kyllä meilläkin oli oikeus perusta perhe. mies on sairaana eli ei voi työskennellä. eikä tiedetä koska voi.
Nuukasti elellään nykyäänkin, eli se ei ole ongelma. Kaipaisin vaan käytännön neuvoja, että miten ihmeessä pärjätään lapsen kanssa, jos toinen on vauvan kanssa kotona, ja toinen on töissä vaan kolmena päiväsä viikossa...
ap
Opiskelet nyt ennen vauvan syntymää niin paljon kuin ehdit, koska sitten lapsen kanssa ajankäyttö oikeasti muuttuu.
Hankitte vauvan varusteet käyettyinä, sillä hyvää tavaraa saa tällä hetkellä todella halvalla, kun ihmisillä on kaikkea yllin kyllin.
Teette ruuan kotona ettekä hanki kalliita eineksiä.
Kaikki ylimääräiset kulut kuriin kuten opiskeluaikanakin.
Ette ahdistu ainaisesta rahapulasta ja pidätte huolta perheestänne.
Kokemuksesta kirjoitan, itsellä ollut sama tilanne, mutta nyt monilapsinen perhe, molemmat vanhemmat töissä ja valmistumisesta aikaa.
Voimia sinulle. Vauva on aina iloinen asia!
ja pärjäsimme ilman ongelmia. Asumistuki, opintoraha, äitiyspäiväraha ja lapsilisä riittivät normaaliin elämiseen aivan hyvin pari vuotta sitten. Pakollisena kuukausittaisena menona oli vuokra (500 €), josta asumistuki kattoi suuren osan.
Saatte nimittäin kaikki tuet. Kummankaan ei todellakaan tarvi opintoja keskeyttää, ja eihän niitä paljon ole jäljelläkään. Perheellisinä opiskelijoina siirrytte yleisen asumistuen piiriin, ette enää sen opiskelijoiden asumislisän. Minä esim. sain opiskelevana yh:na 650 euron (pääkaupunkiseudulla kaksio) vuokraan n. 440 euroa asumistukea, joten vuokrasta jäävä omavastuuosuus on tosi pieni. Lisäksi saatte tarvittaessa toimeentulotukea tulojen jatkoksi. Opintolainathan te joudutte kyllä nostamaan, mutta mitä sitten? Oikeesti ihmiset kituuttelee opintoajat nälkäkuurilla, ettei tulisi MUUTAMAA TONNIA opintolainaa. Siis juuri silloin kun se muutama lisäsatanen kuussa olisi tosi ratkaiseva tulo. Ja sitten nämä samat ihmiset ottavat opintojen jälkeen surutta 200 000 lainaa asuntoon ja autoon...Kyllähän sen parin vuoden aikana kertyvän opintolainan saa maksettua työelämässä ollessaan helposti pois; lyhennykset ovat alle pari sataa kuussa.
Eli asumistuki, lapsilisä, teidän molempien opintotuet ja opintolainat muodostavat jo hyvän rungon taloudelle, sitten keikkatöitä siihen lisäksi ja tarvittaessa toimeentulotuki. Tietenkään ette elä herroiksi, mutta ei sitä nuorena opiskelijana tarvikaan. Lapsi ei elämänsä ensimmäisinä vuosina lopultakaan tule niin kalliiksi.
Kyllä tässä maassa moni perheellinen opiskelee, ja ihan hyvin pärjää. Välillä tosiaan tuntuu, että melkein paremminkin kuin pienituloiset työssä käyvät perheet, jotka jäävät juuri ja juuri tukien ulkopuolelle. Missään nimessä tässä vaiheessa ette jätä opintoja kesken!
Paitsi että minä olin valmistunut merkonomiksi ja olin osa-aikaisena myyjänä. Mies oli hakenut opiskelemaan sillä hänellä oli ylioppilaaksi lukemisen jälkeen kulunut muutama vuosi armeijassa.
No niin kävi että pillereistä huolimatta huomasin olevani raskaana. Ensi reaktio oli pieni shokki ja koko elämä näytti sekavalta. Mies ehdotti aborttia sillä hän koki ettei hän ole hyvä isäksi jos hän ei pysty perhettään elättämään. Minäkin olin epävarma. Lopulta sovittiin miehen kanssa että menemme neuvolaan ja juttelemme murheistamme neuvolan hoitajalle. Hoitaja kuunteli ja tuki meitä. Sukulaiset olivat yllättyneitä mutta tukivat heti alusta saakka.
Niin me tulimme siihen tulokseen että koska molemmilla oli perhe haaveissa, perhe saisi nyt tulla suunniteltua aikaisemmin. Me kyllä pärjäisimme. Kun vauva syntyi, minä oli minimi äitiyspäivärahalla ja mies opiskeli.
Tiukkaa oli mutta pärjäsimme. Sukulaiset auttoivat ja kaikkea saimme ja ostimme tutuilta käytettynä. Ainoa miinus oli se että minun oli mentävä töihin kun poikamme oli 1,5v jotta tulisimme toimeen.
Nyt tänä päivänä mies on valmistunut, saanut vakkaripaikan heti valmistumisen jälkeen, minä olen ollut kotona 2 vuotta sillä meillä on syntynyt 2 vuotta sitten kuopus ja nyt odotamme kolmatta lastamme.
Tsemppiä ja onnellista odotusta.
Opintolainaan ilmeisesti ei ole mahdollisuutta, kun ei ole opintotukia.
Eli siis emme saa muita tukia kun yleisen asumistuen, koska opintomme ovat iltaopintoja, eikä niitä lasketa kokopäiväiseksi opiskeluksi.
ap
Meillä siis on jo yleinen asumistuki. Muita tukia ei saada, kun ei olla pääsääntösiä opiskelijoita. Ei siis saada opintotukia ja asumislisiä.
Kiitos kaikille kannustuksesta!
ap
koska aitiyspaivaraha maaraytyy vimeisen 6kk tulojen mukaan ennen synnytysta niin voisitko saada paljon toita ennen synnytysta ja nain saada hyvat aitiyslomakorvaukset?
Joskus voi oikeasti tehda toitakin eika vaan jattaytya tukien varaan heti.
Olemme siis aikuisopiskelijoita, eli emme saa opintotukia.
Koska olemme aikuisopiskelijoita, meillä ei ole mahdollisuus opiskelijoiden tukiin, mutta ei myöskään esim. työttömyystukiin, vaikka töissä emme kävisikään.
ap
soskusta saa toimeentulo tukea, jolla kyllä pärjää. ne maksaa sähkölaskut ja terveydenhoitokulut eli esim. sairaalalaskun.
Teemme niin paljon töitä, kun opiskelun ohella on mahdollista. Ja edelleen opiskelujen suorittaminen on meille tärkeää, joten emme ole siwankassoja vain, ettei tukia tarvitsisi hyödyntää.
ap
Kiva saada ihan konkreettisia lukuja varmuudeks siitä että pärjää. Ehkä sitä nyt uskaltaa jo vähän iloitakin:) Ollu 4 vuotta aivan kamala "vauvakuume" mutta yrittänyt pitää ärjen päässä, että opinnot on hoidettava ensin, ja talous pitää olla kunnossa.
Eli kyllä tämä iloinen yllätys oli, mutta tietysti kamala alkupaniikki noiden raha-asioiden suhteen. Mutta kiitos kaikille tsempeistä!
ap
äp-rahalla, sitten kotihoidontuella. Näiden lisäksi voit vaikka hakea työtä, jota tehdään viikonloppuisin tai joskus iltaisin keikkatyönä (onko teillä lastenhoitoapua esim. sukulaisista?). Sosiaalitoimisto myös auttanee.
Otat nyt selvää asioista (kela, sosiaalitoimisto, neuvola auttavat kyllä; varaa vaikka aika sosiaalitoimistosta ja käy kyselemässä, mitkä heidän reunaehtonsa ovat toimeentulotuelle tilanteessanne...Voi nimittäin olla, että he vaativat jossain vaiheessa teidän hakevan joko töitä tai sellaista opiskelupaikkaa, joka katsotaan täyspäiväiseksi opiskeluksi). Muista, että asumistukikin nousee yhden uuden tulokkaan myötä ja saatte myös lapsilisän. Jos olette oikeutettuja toimeentulotukeen, myös lapsi saa oman perusosan.
Kyllä suomen maassa pärjää, jos on valmis nuukasti elämään.
Terv: opiskeleva yh
miten joku ei oikeesti osaa pitää housuja jalassa, kunnes ehkäisy tai talous on kunnossa?!