Hienoilta kuulostavia sukunimiä?
Kertokaapa, mitkä (suomalaiset) sukunimet kuulostavat mielestänne hienoilta.
Mä kuulin tänään ensimmäistä kertaa sellaisen sukunimen kuin Multisilta. En tiedä miksi, mutta musta toi kuulostaa jotenkin tosi upealta.
Vettenranta on myös nätti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kipinä ja Kekäle. Mahtavat sukunimet.
Tuli tästä mieleeni, että Seinäjoella oli ennen tai kukaties vieläkin vierekkäin kaksi kauppaa, Kylmäkorpi ja Tulisalo. Mua se aina jotenkin huvitti.
Kaunein, ei "hienolta" kuulostava, nimi on Talvensaari.
Vierailija kirjoitti:
Toinen lähiö on sitten Peltolammi,
Sarankulma,
Takahuhti
Tampereella on muitakin kaupunginosia, jotka kuulostaisivat sukunimenä mahtavalta!
Miettikääpä näitä: Ristinarkku, Lakalaiva, Haukiluoma, Ryydynpohja, Lentävänniemi, Epilä, Tohloppi, Hyhky, Linnainmaa, Tesoma, Rahola, Ikuri, Kaakinmaa, Amuri, Janka, Hakametsä...
Oma suosikkini on kuitenkin Kalkku. Se kalskahtaa niin uljaalta.
Hirvikorpi
Pidän nimistä joissa on luontoa ja eläimiä, tuo on myös TODELLA harvinainen nimi.
Voisin ottaa avioliitossa, ei ole kauaa kun tuttuni tuon nimen itselleen pyydysti.
Vähän oon tällänen kateellinen (-nen)
Hesarissa on loistava kuvaaja, jonka sukunimi on Rautaheimo. Se on mun mielestä kaunis nimi, kuulostaa ikiaikaiselta. Saattahan se olla suomalaisnationalismin aikaan 1930 -luvulla suomennettu, esim. Järnberg tms. Kyrö ja Kyrö-alkuiset nimet ovat mun mielestä hienoja myös.
Halme, tai -halme -loppuiset on mun mielestä komeita nimiä (Ruishalme), ja muutenkin vanhasta maatalouskulttuurista nousevat nimet, Kuokka jne.
Vanhat, hurjat pohjalaiset nimet: Kylmä, Hauta ...
Niskavuori (taitaa olla kokonaan fiktiivinen)
Portaankorva
Koskenniemi (suomennettu)
Yrjö-Koskinen (pakko mainita ainoa suomalainen aatelissuku)
Mutta pakko tunnustaa, että tosi epäonnistunut nimirimpsu on Miapetra Kumpula-Natri. Tai Terttu Huttu-Juntunen. :D
Hurrina mua miellyttää myös vanhat ns. sotilasnimet, joita annettiin luonteen mukaan Suureen Suomen sotaan värvätyille, sukunimettömille pojille: Stål, Uggla, Hurtig, Klinga/ Klinge ... Vänrikki Stålin tarinoista löytyy lisää.
Monet ruotsinkieliset suomensivat nationalismipöllyissään sukunimensä 100 vuotta sitten. Nämä on monesti tosi hienoja ja jyhkeitä sukunimiä, usein Suomen luontoon tai muinaisuskoon viittaavia.
Sattuipa sopiva aihe, oon just miettimässä uutta nimeä itselleni. En saanut ensin ehdottamaani suvun perintönimeä, koska sen käyttö rajoittuu yli 5 sukupolven taakse. Nyt nimi täytyy keksiä sellainen, joka ei ole kellään käytössä. Mitä teille tuo mieleen Iltalehto? Tai tuleeko siitä yleensä jotain sivuajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Sattuipa sopiva aihe, oon just miettimässä uutta nimeä itselleni. En saanut ensin ehdottamaani suvun perintönimeä, koska sen käyttö rajoittuu yli 5 sukupolven taakse. Nyt nimi täytyy keksiä sellainen, joka ei ole kellään käytössä. Mitä teille tuo mieleen Iltalehto? Tai tuleeko siitä yleensä jotain sivuajatuksia?
Tulee Iltalehti mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mustikkamaa
Tuleeko tämä mieleen Iltalehdosta vai onko se ehdotus uudeksi nimeksi? Mustikkamaa on käytössä tällä hetkellä 226 suomalaisella, joten se on suojeltu nimi eikä sitä siten voi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vasara
Harkitsen. Tosin jokin muu työkalu olisi itselleni ehkä sopivampi.
Vierailija kirjoitti:
Näätsaari :D
Kiitos ehdotuksesta, jonka ymmärrän kyllä vitsiksi.
Merimaa on hieno sukunimi, mutta valitettavasti ainut naispuolinen henkilö, joka sitä kantaa jonka tunnen, on vähemmän hieno toisia kohtaan:(
Sarajärvi, Niittyvuopio ja Puotsaari ovat suosikkeja :)
Erätuli.