1kk vauva sai anopilta lahjaksi tuttelia!!!
Oli ostanut oikein 4 laatikkoa! - vi4u44aa niin etten keksi muuta kuin tänne kirjoittaa. Vauva on tietysti täysimetyksellä ja tulee toivottavasti olemaan sen suositellun 6kk. Tuttelia lahjaksi ja toisen ensimmäinen joulu - eikö mitään muuta keksinyt? Muutenkin kyselee kovasti aina, että olenko jo opettanut tuttelin syönnin ja pullolle?????
Olipa kiva lahja. Mieskin olisi jo tänä aamuna halunnut avata yhden vauvalle. SAnokaa mun miehelle että se ei oikeasti ole hyvä asia!
Kommentit (70)
Imetys kunniaan, ei mitää kiinteetä ruokaa ees. Sinäkö tiedät lapsen ruokinnasta? Meinasitko et pelkkä tissi riittää liikkuvalle puolivuotiaalle ravinnoksi? huhuhuhuhuhuhu!
Vierailija:
Imetys kunniaan, ei mitää kiinteetä ruokaa ees. Sinäkö tiedät lapsen ruokinnasta? Meinasitko et pelkkä tissi riittää liikkuvalle puolivuotiaalle ravinnoksi? huhuhuhuhuhuhu!
Vierailija:
Tuolla yhdessä ketjussa äiti hädissään kyseli mistä saisi nyt tuttelia kun rinnat tulehtui. Ja toinen oli sairastunut ja lääkitty eikä voinut imettää, eikä tuttelia varalla. Elämässä kun ei tiedä mitä tapahtuu!
" avata minun silmäni sille tosi seikalle, että lapsen on hyvä tottua pulloon hätätilanteiden varalle" . Jokuhan tästä jo tässä ketjussakin mainitsi ja sillekin tiedoksi, että olin 2viikkoa sitten 3pvää sairaalassa (kohtuun hyytyneen veren takia) ja vauva tuli sinne mukaan ja imetin koko ajan. Enkä aio hätätilanteen varalta tuttelia syöttää. Sellainen äiti olen.
Ai et aijo? No mitä lapsi sitten syö? Vettä? Vai imetätkö silti urheesti vaan, että lapsikin saa mahdollisesti antibiootti myrkkyjä, kunhan sinun ei vaan tarvitse lopettaa imetystä. Itse olen sitä mieltä, että jokainen tekee tietysti kuten parhaakseen näkee, mutta miksi tästä imetyksestä on tullut tälläinen farssi?? Miksi muka täydellinen äiti vain imettäisi, imettäisi ja imettäisi? Mikähän vika muissa äideissä sitten on? Ite imetin ekaa lasta 2viikkoa, sitkeesti, rintatulehduksen kourissa, kunnes rinnoista ei irroinnut enää muuta kuin verta, siksi koska minulle oltiin sanottu että imetys on hyväksi ja ainoa oikea VAIHTOEHTO. Noh eipä näyttänyt olevan. Toisen kanssa en edes yrittänyt. Terveitä ovat kummatkin tytöt! Tässä ajattelemisen aihettä ehkäpä joillekkin. Ja anopista vielä, hyvää hän vain tarkoitti. Itselläsi lienee imetys noussut päähän. Mukavaa joulua kaikille.
Ap sanoi selvästi viestissään ettei jatkossa aijo antaa kiinteitä esim 4-6kk lapselleen. Sitä tässä meinasin.
meillä on tissimaitoakin pakkasessa kun tyhjentelin tissejä. Anoppi kyllä tietää tämänkin seikan. Totta tietysti on, että pulloa ei olla vielä kokeiltu - en tiedä mitä pikkuinen siihen sanoo, voi olla ettei huoli, mutta ehkä nälkäisenä suostuisi sen ottamaan? No tämä ei kyllä ollut pointti, mutta tiedoksi vaan että kyllä se " hätätilannekin" on jollain tavalla hallinnassa. Enkä mä sitä tuttelia niin inhoa, mutta joululahjaksi imeväiselle, joka ei sitä ainakaan nyt tarvitse? Ja se että sitä pitäisi muka välttämättä antaa? Se oli siis asian ydin.
Kun luin viestiketjun uudelleen läpi, huomasin, että on onneksi myös monta kivaa ja ymmärtävää viestiä. Kiitos niistä!!!
Sanoin että hätätilanteiden _varalta_. Eli ennakkoon. Jos tilanne tulee, niin sitten tietenkin teen kaiken mitä täytyy. JA 54:lle tiedoksi: toivon että voin täysimettää suositusten mukaisen ajan; En tiedä onnistuuko, enkä ole " päättänyt" etten anna kiinteitä! VAUVA ON VASTA 1kk.
Vierailija:
Ai et aijo? No mitä lapsi sitten syö? Vettä? Vai imetätkö silti urheesti vaan, että lapsikin saa mahdollisesti antibiootti myrkkyjä, kunhan sinun ei vaan tarvitse lopettaa imetystä. Itse olen sitä mieltä, että jokainen tekee tietysti kuten parhaakseen näkee, mutta miksi tästä imetyksestä on tullut tälläinen farssi?? Miksi muka täydellinen äiti vain imettäisi, imettäisi ja imettäisi? Mikähän vika muissa äideissä sitten on? Ite imetin ekaa lasta 2viikkoa, sitkeesti, rintatulehduksen kourissa, kunnes rinnoista ei irroinnut enää muuta kuin verta, siksi koska minulle oltiin sanottu että imetys on hyväksi ja ainoa oikea VAIHTOEHTO. Noh eipä näyttänyt olevan. Toisen kanssa en edes yrittänyt. Terveitä ovat kummatkin tytöt! Tässä ajattelemisen aihettä ehkäpä joillekkin. Ja anopista vielä, hyvää hän vain tarkoitti. Itselläsi lienee imetys noussut päähän. Mukavaa joulua kaikille.
Ihan puppua tuollainen, että pitäisi viim. 4kk aloittaa. Äitien laiskuutta sanon minä!
että eikö äidille ole kertaakaan tarve ennen tuota puolenvuoden ikää käydä ilman vauvaa missään?? Enkä nyt välttämättä tarkoita mitään humputteluja, vaan hetkittäistä " omaa" aikaa, niin että vaikka vauva ja isä saisivat rauhassa olla kahdestaankin. Tosin, voihan toki sitä rintamaitoakin varalle lypsää:)
esim. nyt kun RS virus jyllää, antaisin lapselle mieluummin korviketta kuin veisin sairaalaan alttiiksi sairastumiselle.
Anoppisi on minusta järkevä. Yhtä järkevää on ottaa taloon vakuutukset, Koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu.
Itkinhän tuolla yhdellä palstalla yksi äiti, että on epäonnistunut kun mummo oli hädissään antanut kuukauden ikäiselle vauvalle 20 milliä korviketta kun äiti oli ollut kaupungilla ja vauva oli huutanut puoli tuntia nälkäänsä. Tämä mimmi kirjoitti dramaattisesti, kuinka on nyt epäonnistunut täysimetyksessä, Kun lapsi ei saa saada edes tippaa vettä ennen kuutta kuukautta, muuten ei ole täysimetetty. Ei aikonut äidilleen enää ikinä puhua mitään. Toiset myötäili, että hyvä vain, ei äidille sanaakaan. Osa sanoi, että pitää valehdella kaikille, että vauva on saanut 20 milliä korviketta, että ei mene maine täysimettäjänä.
Säälittävää.
että tätä ap ei tarkoittanut. Kadotatte mammat joskus aika helposti alkuperäisen ajatuksen! ?
En ole täysimettänyt ollenkaan, vaan meillä annettiin pullosta lisämaitoa.
Ja kiinteet aloitin 3kk iässä, hurjan pituuskasvun seurauksena. En viitsinyt enää nälkähuutoa kuunnella, vaikka kuinka maitoa annoin. Kun perunaa alkoi saada rauhoittui kummasti.
Ja pituutta venähti kuukaudessa 6,5cm.
oli ap mielestäni todella tökerö lahja. Varsinkin jos tietää, että imetät. Onhan se hyvä olla varalla pari tölkkiä, mikäs siinä. Mutta että oikein joululahjaksi toi vauvalle reilun varaston korviketta... Jos on noin huono mielikuvitus, niin miksei olisi ostanut vaikka vaatteita.
Ihan sama kuin veisi jollekin aikuiselle joululahjaksi läjän pussikeittoja tai mitä tahansa valmisruokia. Että hyvää joulua vaan, jos ei kokkaus onnistu. Tai jotain...
Minä annoin omalle vauvalleni tuttelia vasta 9kk eteenpäin - esim lisäsin puuroon jne. Silti tuttelia tuli käytettyä aika paljonkin, varmaan yhteensä loppujen lopuksi noin puolen vuoden ajan. Yllättäen nimittäin vauvani vatsa reagoi sitten vuoden vanhana tavalliseen maitoon, joten käytin pitkään tuttelia senkin takia.
Oma rintamaitoni ei enää riittänyt janojuomaksi, lasta nimittäin lakkasi kiinnostamasta rinnasta imeminen samaan aikaan kun hän söi kiinteitä jo hyvin. Tämä noin vuoden iässä.
Käytän kantoliinaa. En aio ikinä enää mennä anoppilaan.
Luuleeko se, että aion saastuttaa maan. Käytän kestiksiä ja aion opettaa vauvan käymään potalla 8 kuisena.
..ja miten se nyt sitten liittyy ap:n alkuperäiseen ajatukseen ja avaukseen. Huono joululahja, loukkaava ja tökerö ap:n tapauksessa. Olettepa juntteja suurin osa!
sille olis varmaa ollu paremmin käyttöä ja idea aivan sama..
Ei olis tullu mieleenkään loukkaantua tai ottaa sitä silleen pahalla, et se olis ollut loukkaus mun imetystä vastaan. Pulloja tuli käytettyä aika paljonkin myöhemmin!
Kyllä sille _lapselle_ olisi sopiva lahja ollut joku lelu, tai vaate tai jotain ihan muuta kuin korviketta.
Ostaako mummo sitten myöhemmin esim kolmevuotiaalle vaikka säkillisen perunoita???
Ja ne, jotka sanovat ettet välttämättä tarvitse korviketta ollenkaan, ovat oikeassa. Jos imetys sujuu niin voit jättää korvikkeet ja tuttipullot väliin ja vajaan vuoden iässä siirtyä suoraan mukiin ja tavalliseen maitoon.
Oma anoppi naljaili juuri tällä viikolla mullekin, että " seuraavan lapsesi opetat sitten varmaan juomaan vaikka päällään seisten" , kun harmittelen ettei lapseni (vajaa 8kk) osaa juoda maitoa kuin tissistä... Totta kyllä, mutta silti harmitti. Olen kuitenkin ennen kaikkea onnellinen onnistuneesti imetyksestä, vaikka pari kertaa elämä olisi ollut helpompaa jos lapsi joisi myös pullosta.