sain vakipaikan ja olen raskaana - miten kertoa?
Tiedän pitäisi olla iloinen tässä nykymaailmassa, että vakipaikka kolahti eteeni. Olen nyt (ja ollut aina) määräaikaisessa työsuhteessa ja tätä nykyistä paikkaa hakiessa jo tiesin olevani raskaana. En tietenkään kertonut sitä haastattelussa. Työt alkavat kuukauden päästä vasta ja masu on silloin jo näkyvä. Miten kertoa asiasta uuteen työpaikkaan? Jos olisin mies, en edes ajattelisi huonolla omalla tunnolla, mutta en voi mitään, että tunnen suuria tuskia asian puolesta. Koeajan pitäisi olla se 4kk ja viikosta jää vajaaksi, että ehdin sen olla kunnes äitiysloman pitäisi alkaa. Pelkään, että heivaavat mut pellolle. Tietenkin yritän tehdä työni mahd. hyvin ja ettei mitään tällaista tapahtuisi, mutta kun tämä elämä on välillä niin julma. Onko teitä samassa tilanteessa olevia ? miten te olette kertoneet? miten työnantaja on ottanut asian vastaan? vinkkejä ja näkökantoja? kiitos vastauksista etukäteen! ja jos vaikutan,etten olisi onnellinen ja tyytyväinen tilanteeseeni - niin olen tietenkin. Tämä toinen lapsi on erittäin toivottu - samoin työpaikka.
Kommentit (40)
eri tilanne on silloin, jos on vakituinen työntekijä, jota alettaisiiin irtisanomaan raskauden vuoksi.
Ja irtisanoa voi koeajalla ilman syytäkin, ja vaikka syy olisi raskaudessa niin tokkopa työnantaja sitä sanoisi syyksi, vaan vaikka työntekijän osaamattomuuden tms. seikan.
Eipä siinä auta todistajatkaan.
[/quote]
Niin, mutta raskaus on työnantajan tiedossa ja sopimus irtisanotaan, saa liitosta varmasti apua jatkossa. Työnantajalla pitäisi olla hyvät perusteet ja todisteita, ettei johdu raskaudesta.
[/quote]
Ja irtisanoa voi koeajalla ilman syytäkin, ja vaikka syy olisi raskaudessa niin tokkopa työnantaja sitä sanoisi syyksi, vaan vaikka työntekijän osaamattomuuden tms. seikan.
Eipä siinä auta todistajatkaan.
Niin, mutta raskaus on työnantajan tiedossa ja sopimus irtisanotaan, saa liitosta varmasti apua jatkossa. Työnantajalla pitäisi olla hyvät perusteet ja todisteita, ettei johdu raskaudesta.
on riitautettu ja käsittääkseni työntekijä on vahvoilla koska raskauden vuoksi työntekijällä on vahvennettu irtisanomisen suoja.
Työsopimuslain mukaan jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen työntekijän raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.
Tasa-arvolain mukaan työnantaja syyllistyy syrjintään muun muassa, jos hän työhön ottaessaan tai tehtävään valitessaan syrjäyttää henkilön raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella tai tällaisen syyn perusteella rajoittaa työntekijän palvelussuhteen kestoa tai sen jatkumista.
Raskauden vuoksi työsuhteen päättäminen täyttää rikoslain työsyrjinnän tunnusmerkistön, jolloin se on myös rangaistava teko. Seurauksena on tavallisesti noin 40-60 päiväsakkoa.
Lähde: Helsingin Sanomat 5.5.2007
enpä jaksa uskoa, että työnantajalta heruu myötätuntoa kun asianlaita paljastuu heille.
Ja osaavat toki laskea senkin, milloin olet tullut raskaaksi ja about saanut tietää raskaudestasi. Et alunalkaenkaan anna työpaikallasi järin luotettavaa kuvaa itsestäsi toimiessasi noin.
Rehellisyys kunniaan, sanot asian kuten se on, joko ottavat sut tai valitsevat toisen.
Olet toiminut ihan laillisesti ja tosiaan, naisten asemaa ei yhtään paranna se, että ruvetaan olemaan yltiölojaaleja työnantajaa kohtaan ja ajoitetaan raskaudetkin duunien mukaan. Kyllä naisella on oikeus sekä työhön että lasten tekoon, eikä kummankaan ole tarkoitus kohtuuttomasti haitata toista.
Sun tilanne on työnantajalle sikäli jopa ihan hyvä, että kun nyt töihin mennessäsi kerrot raskaudestasi, voivat varmaan etsiä sijaista niiden joukosta, jotka hakivat vakipaikkaa samaan aikaan. Käyttäydyt vaan töissä asiallisesti ja avoimesti ja osoitat ottavasi tämän työn tosissasi vaikka oletkin jäämässä äitiyslomalle (mahdollisesta hoitovapaasta ei tietenkään kannata puhua vielä mitään).
Fiksu työantaja tajuaa, että äitiyslomasi ei mitenkään vaikuta arvoosi työntekijänä. Useimmat naiset on jossain vaiheessa äitiyslomilla eikä kukaan voi olettaa että juuri heidän firmansa säästyisi niiden aiheuttamilta kuluilta ja vaivalta. Ja toivoa sopii että kuluja ainakin saadaan kohta jaettua myös isien työnantajille, niin naisten taakka työhönotossa edes vähän kevenee.
pihalle raskauden takia. Tosin ilman syytä saa, joten mahdollisuus siihen toki on. Mutta et voi muuta tehdä, kun ilmoittaa olevasi raskaana ja katsoa sitten.
Mutta en ymmärrä tuota kysymystä, miten kertoa. Kerrot ihan niin kuin asia on - ei kai mikään kiertely asiaa paremmaksi tee - päinvastoin.
Muuten et ole tehnyt mitään väärin. Raskaana on täysi oikeus hakea vakinaista paikkaa- tietysti.
oisit vain jatkanut näitä määräaikais työsuhteita siihen saakka, kunnes jäät äitiyslomalle ja lapsen kasvettua vasta hakenut vakituista työtä...nyt veit paikan joltain ,joka oikeasti olis ehkä tarvinnut vakkaripaikkaa, siis nyt heti!!!!törkeetä!!!!
Itse asiassa kävin kahdessa haastattelussakin jo reilusti mahakkaana, mutta sitä ei kukaan ilmeisesti huomannut. Haastattelussa kyllä esiteltiin hiukan kalasteleva kysymys. "olisiko perhe-elämässäsi jotain erityistä, minkä haluaisit meille kertoa?". Mutta koska en halunnut jakaa asiaa ventovieraiden kanssa, jätin vastaamatta. Lisäksi haastattelukierroksella oli kanssani 14 muutakin, joten paikan saaminen ei ollut mikään itsestään selvyys. Sen sijaan, jos olisin kertonut, olen aika varma, että paikka olisi jäänyt saamatta.
Minulle tarjottiin paikkaa siinä vaiheessa, kun olin jäämässä äitiyslomalle kuukauden päästä sen aikaisesta työstäni. Otin paikan tietysti vastaan ja kerroin heti seuraavassa lauseessa, miten asioiden laita oli. Rekrytointihenkilö langan toisessa päässä meinasi kyllä tikahtua ihmetykseensä (oli itse ollut minua haastattelemassa ja vieläpä monen lapsen äiti, joten ei kai voinut käsittää, miten ei ollut asiaa huomannut). Minulle ilmoitettiin myös suoraan, että firman lakimiehet selvittävät, voivatko he vielä perua palkkaamiseni. Mutta eihän se niin mene. Raskaus kun ei riitä syyksi.
Niinpä olin sitten ensimmäisen vuoden kotona vauvan kanssa ja aloitin sitten työni. Työpaikalla aloitettuani yhdellä ainoalla ihmisellä näytti olevan jotain hampaankolossa, mutta hän nyt on omanlaisensa persoona muutenkin . Kaikki muut tuntuivat olevan ihan aidosti iloisia puolestani.
Luulen, että ap:n tapauksessa ainoa hankaluus työnantajalle on se, että rekrytointiprosessi täytyy käynnistää niin pian uudelleen. Älä loukkaanut siitä, että joku mahdollisesti antaa ikävää palautetta. Ei raskaus ole mikään syy jättäytyä sivuun normaalista elämästä. Tällaiset asiat kun ovat vain rajallisesti suunniteltavissa. Sinä sait tämän työn, koska olit siihen sopiva. Tee työsi niin hyvin kuin pystyt, äläkä suostu tuntemaan syyllisyyttä mistään. Ethän ole tehnyt mitään väärää. Jos siitä huolimatta sinut koeaikana pistettäisiin pihalle, nosta asiasta iso meteli. Olet luultavasti aika vahvoilla, jos ei voida todistaa, että olisit jotenkin raskaasti mokannut töissä.
vuoden päästä? kahden? ei koskaan?
vai onko työskentely miehesi firmassa niin ihmeellistä, että sen vuoksi kannattaa jättää perhekin perustamatta?
totta kai lisääntymisikäisen naisen palkkaaminen on riski, huolimatta siitä, onko hän raskaana nyt tai puolen vuoden päästä. kysymys onkin siitä, halutaanko, että naiset tästä huolimatta saisivat vakipaikkoja. ettekö te "rehelliset" itse ole töissä?
ja joku sen jo sanoikin, lain mukaan 2 kk ennen äitiyslomaa pitää ilmoittaa.
ei luulisi olevan hyvä firmankaan tulevaisuutta ajatellen, jos rekrytointiperuste on JOKU MUU kuin se, kuka on pätevin hakija. huonosti menee muutaman vuoden päästä, jos otetaankin epäpätevämpi mieshakija. äitiyslomalaiset palaavat töihin.
...ja sitä varmemmin palaavat, kun naisia ei yhteiskunnan taholta kannusteta jäämään ylipitkille hoitovapaille. niillä saadaan aikaan vain lapsiinsa takertuneita neurootikkoja. okei oli off topic
Jos työnantaja tietää raskaudesta (kerrot siitä todistajien läsnä ollessa)., niin koeajalla työsuhteen päättäminen täytyy perustella. Muutenhan ei tarvitse, tämä on poikkeus sääntöön. Ellei perustelua ole, niin kysessä on laiton irtisanominen. Tästä on ihan työtuomioistuimen päätöksiä olemassa. Korvaukset siis ainakin saisit, jos näin kävisi...
Ilmoitat heti työsopimuksen allekirjoituksen _jälkeen_ raskaudesta ja pidät huolen siitä, että paikalla on muitakin kuin pomo. Sitten teet työsi todella hyvin ja huolella, ettei mitään muuta syytä koeajalla työsuhteen päättämiseen voi tulla.
työnantajalle vain oikeus irtisanoa raskauden perusteella - kotirouvayhteiskunta takaisin!
oikeasti, miksi naiset haluavat kaivaa kuoppaa alleen/kaikkien toisten naisten alle, kun vihdoin lainsäädännöllä on saatu oikaistua naisten ja miesten tasa-arvoa työmarkkinoilla?
13, käsi sydämelle: ovatko naiset mielestäsi huonoja työntekijöitä, jos tulevat raskaaksi? oletko itse töissä? onko sinulla lapsia?
Kaksi ystävääni on olleet vastaavassa tilanteessa; toiselle tarjottiin työsuhteen vakinaistamista ja toiselle huomattavan parempaa työtehtävää kun olivat juuri saaneet tietää olevansa raskaana. Kumpikin kertoi heti rehellisesti että nyt asia on näin niin kummassakin tapauksessa työnantaja (miespuolinen esimies) kiitti tiedosta ja rehellisyydestä ja tulos: toinen sai vakipaikan ja toinen sen paremman työtehtävän. Omalla työpaikallani on juuri ollut näitä tapauksia nuorista naisista joka ovat odottaneet kunnes on saatu nimet paperiin tai viivytelleet sinne laillisen ilmoittamisen rajamaille, niin tämä käytös on kyllä kostautunut myöhemmässä urakehityksessä, koska totta se antaa hieman itsekkään, omanapaisen kuvan ihmisestä. Työnantajan/esimiehen on mietittävä koko ajan organisaation toimivuutta ja jos et anna aikaa esim. sijaisuusjärjestelyiden sopimiseen ja kouluttamiseen, niin kyllä se jättää pahan maun. Ja toimin kuten mainittemani ystäväni erittäin miesvaltaisella alalla. Joskus tuntuu että pahinta "sovinismia" harrastavatkin työpaikoilla naiset toisilleen.
Olen samaa mieltä kuin kirjoittaja 30!
Työnantaja ottaa itse tietoisen riskin palkatessaan hedelmällisessä iässä olevan naisen - näin se vaan on. Kun ap on saanut paikan, on työnantajan TÄYTYNYT ottaa huomioon se, että mahdollisesti jossain vaiheessa ko. työntekijä jää äitiyslomalle. Kuka tahansa hedelmällisessä iässä oleva nainen saattaa jäädä.
Ap sattui olemaan paras ja sopivin ko. tehtävään, sen takia hänet siihen valittiin. En ymmärrä näitä, jotka puhuvat huijauksesta/valehtelusta jne. Jos kaikki naiset olisivat niin avoimia (lue tyhmiä), että kertoisivat perhesuunnittelunsa joka käänteet, ehkäisyn poisjättämiset ja haaveilut pikkunyytistä jne. - eihän kukaan nainen koskaan onnistuisi saamaan vakituista työpaikkaa. Tämäkö on joidenkin mielestä tasa-arvoa? Suututtaa ihan.
Tsemppiä ap (ja muutkin samankaltaisessa tilanteessa olevat)!
Itse olin haastattelussa rv 39+5, ja sain työpaikan! Ja taatusti tiesivät, etten tule töihin ainakaan vuoteen, vaikka haastattelussa asiasta ei mainittu sanallakaan, Joten aina työnantajakaan ei katso vaan puolen vuoden päähän vaan katsoo paljon pidemmällä tähtäimellä. Kyllä hyvää työntekijää kannattaa odottaa. Minä en ainakaan pode huonoa omaatuntoa siitä, että olen kotona äitiyslomalla, ja jatkan vielä hoitovapaallakin.
jos juuri on saanut tietää olevansa raskaana (kuten nro 31 kertomissa tapauksissa), raskaus on kyllä erittäin epävarmalla pohjalla vielä. Ei kai monikaan meistä ylipäätään kerro työnantajalle raskaudesta ennen n. vkoa 12? Minä en ainakaan ole kertonut.
Fiksut työnantajat pitävät kyllä kiinni hyvistä työntekijöistä äitiyslomista riippumatta, mutta valitettavasti päinvastaisia tapauksiakin on.. itse en sellaiseen paikkaan edes haluaisi/ menisi, jossa muuten pätevä tyyppi yritettäisiin "savustaa pihalle" raskauden takia, mutta kaikilla ei ehkä ole valinnan varaa työpaikoissa.
Meille naisille ei ole oikein koskaan hyvä aika lasten hankkimiseen: teininä on liian nuori/ koulut ja opiskelut kesken (ja rahallisesti olisi älyttömän tiukkaa), sitten kun valmistut pitäisi ensin saada vakipaikka ja kiltisti tehdä töitä pidemmän aikaa (ettei vaan "huijaa" työnantajaa, kuten tästäkin ketjusta on saatu lukea..), sitten 35-v:nä alkaakin olla jo viimeinen hetki lasten tekoon. Ja jos lähemmäs nelikymppisenä teet lapsia, saat kuulla olevasi vanha ja vastuuton äiti..
On ilo huomata, että keskuudestamme löytyy vielä (ainakin oletan että vastaajista suuri osa naisia) naisia, jotka uskaltavat puolustaa tasa-arvoa!!! Enhän ole tehnyt mitään väärää lainmukaan ja vain jättänyt kertomatta seikan mitä ei velvoiteta missään kertomaan. Tuskin kukaan muutenkaan kertoo raskaudestaan ennen rv12+ kuten minun tapauksessani saatika työhaastattelussa. Mitä sitten jos olisin menettänyt tämän vakipaikan raskausilmoitukseni perusteella (mikä todella yleistä) ja saan keskenmenon?Ei näitä asioita voi suunnitella ja ajoittaa kaikkia perhepoliittisia asioita, miten työnantajat haluaa jne. Eihän koskaan olisi sopiva aika raskaudelle, jota ei todellakaan voi suunnitella aina. Ei tämä minun raskauskaan ollut mikään itsestään selvä juttu. Olen pikkuihmeestäni onnellinen! Se, että se sattui nyt samaan aikaan, kun eteeni tuli elämäni tilaisuus hakea unelmatyöpaikkaa tekee minusta näköjään joidenkin silmissä rikollisen??? olen vienyt paikan niiltä ketkä oikeasti sitä tarvitsevat ,kuten joku kirjoitti. Enkö minä sitten ole yhtä oikeutettu? Enkä tarkoita, ettenkö arvosta rehellisyyttä. Mutta joskus on pakko jättää jotain kertomatta kuten ymmärrettävästi tässä tilanteessa. Toivon, että työnantajani tulee olemaan niin fiksu, että osaa nähdä tämän asian kauas kantoisesti. Työni aion tehdä niin hyvin kuin osaan. Tuskin edes haluan paikkaan töihin, jossa noin karsaasti/kylmästi potkimaan ulos naiset raskauden takia. Kiitos paljon onnittelijoille - ja kaikille jotka osoittivat ja antoivat uskoa minulle, että vaikka olenkin nainen ja raskaana voin olla edelleen se hyvä työntekijä ja nauttia raskaudesta ja uudesta työpaikasta. -ap
Seurauksena on se, että sinua ei voi irtisanoa.
"Raskaana oleviin ei kosketa " sanoisi työnantajan lakimies.
Jos sinut irtisanottaisiin ja riitauttaisit asian (veisin oikeuteen) - voittaisit takuuvarmasti. Mutta siis tietenkin vasta kun olet varsinaisesti työpaikalla.
vaikka kerroin jo työhaastattelussa olevani raskaana! Silloin oli viikkoja 12. Kerroin myös, että minulla on ollut useita keskenmenoja viikkoa 12 myöhäisemmiläkin viikoilla. Eihän se työantajalle kuulu, mutta minä halusin olla rehellinen. Minulla ja esimiehelläni onkin ollut alusta asti erittäin hyvät välit. Uskon, että raskaudesta kertomisella on ollut osuutta asiaan. Vastaavassa tilanteessa läheskään kaikki eivät ole kertoneet raskaudesta, vaikka se on ollut jo selvästi pidemmällä...
Yksi kaveri palkkasi juuri ihan ekoilla viikolla raskaana olevan naisen! Hän oli miettinyt pitkään kahden ihmisen välillä ja valitsi kaverini. Hän tarjosi vakipaikkaan kaverilleni ja äitiysloman sijaisuutta tälle toiseksi jääneelle. Sijaisuuden hoitamisesta on jo alustavasti sovittu. Jos kummatkin ovat hyviä työntekijöitä, niin molemmille riittää töitä juuri toimintansa vasta aloittaneessa yksikössä!
Mukava kuulla, etteivät kaikki ole tilannettani teilanneet. Enhän olisi uskonut, että nyt kun vihdoin olen raskaana niin eteeni tulee tilanne, että saan vakipaikan. Kuten 9 asian ilmaisi, miten työnantaja voi edes tietää vaikka ne kaikki muutkin hakijat hankkiutuisivat heti raskaaksi kun kaikki on selvää - koeaika ohi jne. Tämä on elämäni ensimmäinen vakipaikka ja tietenkin otan sen vastaan nöyrällä asenteella ja valmiina tekemään työni kunnialla aina äitiyslomaan asti. Tarkoituksena palata taas sen jälkeen täysipainoisesti töihin. En jaksa uskoa, että olisin ainut tässä maassa kuka ei kerro työhaastattelussa raskaudestaan ja ajaisi siten omaa asiaa. Tietenkin ajattelen itseäni ja perhettäni, turvatakseni omalta osalta elannon jatkossakin. Lapsi vain sattuu syntymään tässä välissä. Kai työnantaja osaa edes hiukan tiedostaa riskin, jos palkkaavat minut yhden lapsen äidin, että voin ehkä tulevaisuudessa saada toisenkin lapsen. Tarkoitukseni ei tietenkään ole salata mitään, mutta minkäs teet hakutilanteessa??? kun peli on raakaa. Kuten olen sanonut tunnen tuskaa asian johdosta ja haluankin selvittää asian hetimiten työnantajan kanssa. Nyt olisinkin kaivannut neuvoja, kiitos niistä 9 ja 10! -ap