Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä
miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.
Kommentit (504)
14h viikossa ei todellakaan riitä nykypäivänä suunnitteluun, paperitöihin, sähköpostien hoitoon, vanhempien tapaamisiin, yhteydenpitoon, kokeiden tekoon ja korjaamiseen, kokouksiin jne, jos ne tekee edes jotenkin kunnollisesti. Toki esim aineenopettajalla ei välttämättä ole näitä kaikkia velvollisuuksia, mutta lv:llä ja luokanopella on. Luokanopettaja ei saa näistä lisäkorvausta, mutta valmiiksi paremman palkan ja pienemmän opetusvelvollisuuden aineenopettaja saa pienehkön korvauksen luokanvalvojuudesta. Monesti vanhempien tapaamisiin tarvitaan tulkki, jolloin ne kestävät helposti yli tunnin. Joka oppilaalla, joka vuosi, jopa monta kertaa. Yli puolella on tuen tarpeita, joiden vuoksi pitää laatia monenlaisia asiakirjoja, myös seurantakirjata niitä... Ja palkka ei paljoa alkupalkasta nouse kun ei pysty em syistä ottamaan lisätunteja 24h päälle.
Kuinka paljon sitä rahaa pitäisi saada jotta porukka olisi tyytyväinen? 10 000/kk?
Jos pitää oppitunteja päivässä 6, niin ei niistä kotona tehdyistä parista tunnista kuulukaan saada mitään ekstraa. Kyllä sitä muutkin tekee 8 tunnin päiviä kuukausipalkkaa vastaan. Työn voi tehdä myös siellä koululla (kokeiden tarkistukset, oppituntien suunnittelun, yhteydenotot vanhempiin ym.)
Niin, palkka nettona. Mikäs se bruttona?
Opettajan palkka ei ole koulutuksen pituuteen nähden kovin kummoinen. Opettaja saa tukiopetustunnista 20-30e miinus verot ja juristi saa tuntipalkkaa melkein 300e. Jos sosiaalityöntekijän palkka on vielä paljon huonompi, ei se ole perustelu pitää opettajan palkkaa kovin korkeana.
Pienillä paikkakunnilla opettajat elävät mukavasti, Helsinki ja Tampere alkavat olla seutuja, joilla kovin ihmeellistä asumista ei voi järjestää opettajan palkalla, ainakaan jos opettaja on talouden ainoa tulonsaaja.
Yläkoulun ja lukion aineenope. Ylimääräisiä vastuita useampi tunti. Silti palkka vain 3200€.
Töitä joutuu tekemään 33 sidotun tunnin lisäksi vielä 10-15 tuntia kotona.
Ammattikoulussa ope saa ylemmällä korkeakoulututkinnolla ja 20v lisillä 4600e kuukausipalkan. Tämä siis peruspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sitä rahaa pitäisi saada jotta porukka olisi tyytyväinen? 10 000/kk?
Itse olen ollut opettaja kohta 30 vuotta peruskoulussa, joten minulla on kaikki mahdolliset ikälisät, mitä voi palkkaan saada. Saan käteen nettona kuukaudessa noin 2400 euroa. Minusta tämä ei ole kovin kummoinen palkka. Olisin tyytyväinen, jos saisin vaikka 500 euroa enemmän.
Mulla on palkka noin 3.000 euroa kuukaudessa. Olen opettaja. Omalla ajalla teen hallinnolliset ja monia muitakin töitä. Opetustyöstä maksetaan tuo, mutta työtunnit eivät riitä kaikkien töiden tekemiseen. Tuo on sisi bruttopalkka.
No tulkaapa sitten kaikki tälle hyvin palkatulle ja helpolle alalle.
Mä ainakin teen työtäni niin kuin yrittäjä ja olen opettaja. Esimiestä ei ole näkynyt työpaikalla moneen vuoteen. Siirtyi koronan takia etätöihin, eikä ole palannut takaisin. Itse hoidan siis kaiken ja suunnittelen kaiken. Ostan itse materiaalitkin ja omalla ajalla yritän pysyä mukana matakassa (siis koulutus ja ammattikirjallisuus). Mitään etuisuuksia ei ole. Työterveyslääkäri on yleislääkäritasoinen. Palkka on vähän alle 3.000,-. Teen töitä niin kuin olisin yrittäjä eli lähes yksin.
Minä saan 3800€/kk ja olen sosiaalityöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin teen työtäni niin kuin yrittäjä ja olen opettaja. Esimiestä ei ole näkynyt työpaikalla moneen vuoteen. Siirtyi koronan takia etätöihin, eikä ole palannut takaisin. Itse hoidan siis kaiken ja suunnittelen kaiken. Ostan itse materiaalitkin ja omalla ajalla yritän pysyä mukana matakassa (siis koulutus ja ammattikirjallisuus). Mitään etuisuuksia ei ole. Työterveyslääkäri on yleislääkäritasoinen. Palkka on vähän alle 3.000,-. Teen töitä niin kuin olisin yrittäjä eli lähes yksin.
Ymmärrän että koet tekeväsi hienoa työtä ( ja varmasti teetkin), mutta noin toimimalla teet hallaa kollegoille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vieras summa tuollainen mulle. Yläasteen opena ollut 15 vuotta eli ilälisiäkin on, ja palkka jää alle 2500 (ennen veroja). Toki pääsisin lähelle kolmea tonnia, jos ottaisin (tai saisin) ison kasan ylitunteja. Mutta sitten olisi työkin jo tosi raskasta.
Ja toisaalta: miehelläni samantasoinen koulutus kuin mulla ja pääsee kevyesti liki viiteen tonniin kuussa. Työn vaativuuksia on vaikea arvioida, mutta etuja hänellä on ainakin paljon. Ja arvostusta saa koko ajan. Ja työolosuhteet on opettajan silmin loistavat: oma huone, hienot tilat, hieno ruokala jne. jne.
Paljonko on viikkotuntimääräsi? Miten se jakautuu opetukseen ja muuhun?
Jos 3551e/kk on pieni palkka josta valittaa niin miten pärjää ne työntekijäit joiden palkka on 2551e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukion äidinkielen lehtori ja saan nettona kuukaudessa käteen n. 3000 euroa. Bruttopalkkani on n. 5000 euroa. Minulla on täydet palkanlisät, pari ylituntia ja ryhmänohjausta.
Jos palkka ja pitkät lomat houkuttavat, tervetuloa alalle! Eipä tämä homma hassumpaa ole, kun saa opettaa pääosin motivoituneita ja kunnianhimoisia nuoria suositussa lukiossa.
Kadehtijoille vastaan aina, että nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä.
Lukion opena vuoden 2021 tulot oli tilinauhan mukaan 61.000 e.
Onko lukion opeilla tosiaan korkeampi palkka kuin peruskoulun opettajilla? Kukaan peruskoulussa ei yllä tuollaisiin ansioihin. Opetusvelvollisuuskin useimmissa aineissa niin korkea, että ylituntejakaan ei pysty ottamaan.
.
Korjaan. Muistin tonnilla väärin: Kertymä vuoden alusta, Rahapalkka 62 115,06Lukiossa on korkeammat palkat, koska vaativampi työ. Mukana palkassa on ryhmänohjaajan palkkio ja hieman ylitöitä.
Vaativampi työ?
Olen itse ollutblukiossa ja peruskoulussa. Aineenopettajan työ on 2x raskaampaa yläkoulussa kuin lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
On laskettu että 7000 dollarin (kk) jälkeen ihmisen tyytyväisyys ei enää lisäänny, eli tällä palkalla saa kaiken perusturvallisuuden ja vähän jää yli hauskaankin. Tämä tutkimus oli jenkeissä.
Vierailija kirjoitti:
että OIKEASTIHAN (= opettajien itsensä mukaan) kesäloma on palkatonta, mutta 10kk palkka on vaan jaettu koko vuodelle, tulee todelliseksi työntekokuukausien palkaksi
3551e/kk * 12kk / 10 kk = 4261e/kk
Taitavat opettajat olla ainoita maisteristason tutkinnon suorittaneita, jotka kunnallisessa (pysyvässä) eläkevirassa saavat noin hurjaa liksaa!
Hurjaa liksaa.
Tervetuloa tekemään sitä työtä.
Siinä saat tehdä. Se syö. Se on kiinnostava, mutta se kyllä syö, kun koko ajan ollaan läsnä ihmisten kanssaa, kouta kasvatetaan JA opetetaan.
Se ei ole paperien kanssa läsnäolemistA, eikä se ole satunnaista ihmisten tapaamista.
Se on tosi kokonaisvaltaista. Palautuminen kestää. Ei jaksa illalla enää muuta. Lomat menee todellakin palautumiseen.
Loppuun palamista alkaa olla paljon. Työstä on tehty sälää. On myös isot ryhmät ja häiriöitä lapsilla entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukion äidinkielen lehtori ja saan nettona kuukaudessa käteen n. 3000 euroa. Bruttopalkkani on n. 5000 euroa. Minulla on täydet palkanlisät, pari ylituntia ja ryhmänohjausta.
Jos palkka ja pitkät lomat houkuttavat, tervetuloa alalle! Eipä tämä homma hassumpaa ole, kun saa opettaa pääosin motivoituneita ja kunnianhimoisia nuoria suositussa lukiossa.
Kadehtijoille vastaan aina, että nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä.
Lukion opena vuoden 2021 tulot oli tilinauhan mukaan 61.000 e.
Onko lukion opeilla tosiaan korkeampi palkka kuin peruskoulun opettajilla? Kukaan peruskoulussa ei yllä tuollaisiin ansioihin. Opetusvelvollisuuskin useimmissa aineissa niin korkea, että ylituntejakaan ei pysty ottamaan.
.
Korjaan. Muistin tonnilla väärin: Kertymä vuoden alusta, Rahapalkka 62 115,06Lukiossa on korkeammat palkat, koska vaativampi työ. Mukana palkassa on ryhmänohjaajan palkkio ja hieman ylitöitä.
Vaativampi työ?
Olen itse ollutblukiossa ja peruskoulussa. Aineenopettajan työ on 2x raskaampaa yläkoulussa kuin lukiossa.
Hmmm.
Minkä rankemmaksi kokee:
Kasvattamisen vai tiedon?
….
Korjaan. Muistin tonnilla väärin: ”Kertymä vuoden alusta, Rahapalkka 62 115,06”
Lukiossa on korkeammat palkat, koska vaativampi työ. Mukana palkassa on ryhmänohjaajan palkkio ja hieman ylitöitä.