Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä

Vierailija
04.05.2011 |

miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.

Kommentit (504)

Vierailija
161/504 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vieras summa tuollainen mulle. Yläasteen opena ollut 15 vuotta eli ilälisiäkin on, ja palkka jää alle 2500 (ennen veroja). Toki pääsisin lähelle kolmea tonnia, jos ottaisin (tai saisin) ison kasan ylitunteja. Mutta sitten olisi työkin jo tosi raskasta.

Ja toisaalta: miehelläni samantasoinen koulutus kuin mulla ja pääsee kevyesti liki viiteen tonniin kuussa. Työn vaativuuksia on vaikea arvioida, mutta etuja hänellä on ainakin paljon. Ja arvostusta saa koko ajan. Ja työolosuhteet on opettajan silmin loistavat: oma huone, hienot tilat, hieno ruokala jne. jne.

Taidat puhua palturia, tai jätät mainitsematta, että olet epäpätevä?

Vierailija
162/504 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.

Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?

En ole se keneltä kysyt, vaan olen uskonnon ope. Ysiluokkalaisilla teetän kaksi koetta (nelisivuisia, sisältää esseen ja paljon avoimia pikkukysymyksiä), kolme pienempää testiä, koulun monialaisiin opintoihin liittyvän aika laajan nettityön, ja vielä nelisivuisen tutkielman (vähintään, parhaat saattavat vääntää kymmenenkin sivua tekstiä). Poikkeaako paljon sinun urakastasi? Ysiluokkia on minulla kerrallaan 9-10 kpl (2 viikkotuntia). Ja päälle vielä 4-5 seiskaluokkaa, joilta arvostelen vihkot, kaksi koetta esseineen, pari isoa monistepakettia. 

Ja ennen kuin joku urputtaa ettei ole mahdollista kaksi viikkotuntia uskontoa, niin on, koska kaikki luokat vaihtuvat puolen vuoden välein. Toinen puoli vuodesta onkin sitten kaseja ja seiskoja. Tuo oli vaan esimerkki. Mutta oikeasti, kuvittelin että äikänopet teettäisivät vähän enemmän töitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/504 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 14:29"]

139, välitunnilla ollaan välituntivalvojina ja suurin osa päivän välitunneista kestää 5 minuuttia. Eipä siinä ehdi muuta kuin luokan järjestää. Äidinkielessä kokeet on aika pitkälti esseetyyppisiä, joten ei niitä ihan muutamassa minuutissa todellakaan korjailla.

t. se rutinoitunut lehtori

Eikä olla koko ajan, edes pienissä kouluissa. Miksi siis valehtelet? Jos sanot, että valehtelen, niin keskikokoisesssa koulussa on n. 50 opettajaa (urbaaniympäristö), niin miten helkutissa jokainen ope on välituntivalvojana koko ajan? Osaatko matiikkaa yhtään?

Kaikki arvot on arvioitava uudelleen Suomessa! Yrittäjät on tuhat kertaa arvokkaampia kuin diletanttikouluopet!

Kyllä osaan matikkaa, mutta kun meillä on vain kaksi normivälkkää (15 min) ja muut ainoastaan 5 min. Joka päivä on valvonta, joten toinen noista normivälkistä menee valvontaan ja toinen jää ainoastaan vapaaseen käyttöön. En ole kyllä koskaan nähnyt yhtään opettajaa, joka 15 minuutissa onnistuu korjaamaan kokeet yms. :)

Mutta joo, mullakin on kokemusta myös yksityisestä puolesta ja helpommalla pääsee siellä. Kunhan lapset vielä vähän kasvavat, että pärjäävät kesät sun muut lomat keskenään, sanon hyvästit koulumaailmalle ja siirryn helpompiin töihin paremmalla palkalla.

t. se rutinoitunut ope

No joo, jos olet sitä mieltä niin olet sitä, jota olet mieleltäsi. 

Opettajan homma on BTW täysin tuottamatonta ja kannattamotanta tieteellisessä mielessä, joten en ymmärrä itsesi korostuksen tarvetta ja tuottavien ammattien kuten yrittäjien halveksuntaa. Yritttäjät sentään osaavat jotain, toisin kuin PK:n opet, jotka lässyttävä paskaa tyyliin jesse sitä jesse tätä tai, että hurriosaaminen on välttämättömyys, koska ovat bättre folket. 

No tota testattaisko. Lakkautetaan koulutus ja katotaan miten hyvin maailma mahtaakaan pyöriä sen jälkeen. Ei mulla muuta.

Terveisin peruskoulun uskonnon ope

ps. en lässytä ja mun oppilaat tykkäävät opetuksestani (pl. ne jotka eivät nyt ihan periaatteessa tykkää mistään).

Vierailija
164/504 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi aina sanotaan etteivät opettajat saa korvauksia noista muista jutuista.

Pitäiskä niiden 24 h oppitunnin päälle maksaa korvauksia jos oppitunnit suunnittelee ?

Mä oon aina ajatellut, että opettajan kokonaistyöaika on n.40 h/vko kuten muillakin, ja sillä ajalla tehdään ne muut. Kokeneelle opetlle luulisi riittävän hyvin, mutta uudella menee sunnitteluun enemmän.

Terv. Melkein ope - alan vaihtaja, ennen alalla, jossa tehtiin parhaimmillaan 60h/vko eikä mistään korvauksista tietoakaan

palkka jakaa 11 kuukaudelle, ei 12:lle. Siihen vielä lomarahat päälle, niin jo nousee keskimääräinen kuukausiansio.

Tiesitkö muuten, että opettajat eivät saa mitään korvauksia kokouksista, vanhempaintapaamisista ja -illoista tai kotona tekemästään suunnittelu- ja mm. kokeiden- ym. korjaustyöstä?

t. ei opettaja

Tämä ei opettaja ei tiedä mistä puhuu. Opettajalle maksetaan kyllä suunnittelutyöstä sekä 3h/vko on yt aikaa, jota käytetään yhteistyöhön opettajien ja sidosryhmien kanssa, papereiden pyörittelyyn ja yhtrydenpitoon vanhempien kanssa. On eri asia sitten riittääkö tämä maksettu 3h/vko mihinkään nykyisessä koulumaailmassa. On ongelmallista, että poikkeuksetta lähes kaikki opettajat tekevät reippaasti yli tämän työtä ihan ilmaiseksi.

Vierailija
165/504 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas taas näin koronakevään jälkeiseen aikaan tämä aihe. :)

Opiskelujani aloittaessa SOOLin edustaja näytti meille tuleville aineenopettajille palkkataulukkoa, jonka mukaan virkasuhteella palkkamme olisi 2700 bruttona.

Esimerkiksi käsityön aineenopettaja voi saada 'vastuulisän', joka tarkoittaa esimerkiksi kaikkien koneiden/laitteiden/käsityökalujen huoltoa sekä ylläpitoa ja tästähän saa noin sadan euron lisän! Riippumatta tietenkin, paljonko aikaa laitteiden syynäämiseen menee.

Peruskoulun opettajalla palkka nousee 3v. jälkeen 3%, samoin 5 ja 8 vuoden jälkeen.. Taulukko löytyy OAJ sivuilta.

Siinäpä kaikki ekstrat, mitä voin alakoulun opettajana palkkaani lisätä.

Taito- ja taideaineita vähennetään koko ajan, joten viran saaminenkaan ei ole nykypäivänä läpihuutojuttu.

Jos haluat saada palkkaa suunnittelutunneista, saattaa rehtori armollisesti antaa tunnin viikkoon.

Tein tässä juuri sijaisuuden ja olin pääasiassa koululla 8-16. Palkkaa sain tietysti oppilaiden läsnäolon (5h) mukaan. Eihän viime hetkellä kutsuttuun kahden viikon sijaisuuteen tarvitse valmistautua :)) varsinkaan rajoitustoimien aikana, kun kaikki on kielletty..

Kyllä sitä vielä pitää kiinni ruusunpunaisista laseistaan ja kuvittelee olevansa innostava sekä ymmärtäväinen opettaja, mutta millä hinnalla..

Vierailija
166/504 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivas varjele jos joskus sosiaalityöntekijän palkka on alkanut kakkosella. Itse työskentelen sos.tt.:nä ja palkka 3760€/kk ja rekrylisä ja henkilökohtainen bonari päälle. Onneksi on päästy edes vähän pois palkkakuopasta, vaikka ei siltä aina tunnu.

Vierailija
167/504 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ope on palkkansa ansainnut. Työtunnit kun eivät rajoitus normaaliin opetukseen. Tunnit on valmisteltava, kokeet korjattava, poissaolot seurattava ja v-mäisten äitien ja isien narinoitakin/selityksiä kuultava sen sadannen kerran.

Lisäksi opetuksessa valtaa usein epätoivo kun puolet tunnista menee järjestyksen ylläpitoon. Mä tein tuota 7 vuotta ja sain tarpeekseni, saman palkan saa helpommallakin.

Vierailija
168/504 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos työntekijän palkka nykyään jotain 3000-5000 tonnia.

Vierailija
169/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja yläkoulussa, 7 ylituntia viikossa + luokanvalvojuus = bruttona 4250€/kk

Vierailija
170/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kk-palkkani oli 4600, kun oppilaitokseni yhtiöitettiin, ja meidät vanhimmasta päästä yt-neuvotteluiden kautta pistettiin pihalle.

En jäänyt kaipaamaan sitä kanalauman nokkimisjärjestystä, kyttäystä ja teeskentelyä. Pahin oli oma esimies.

Nyt jo lisäpäivillä, ja koko ajan osa-aikaisena etätöitä tehden reilulle työnantajalle. Jos jaksan, aion jatkaa eläkkeelläkin. 

Vierailija
171/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu luokanopettaja virkasuhteessa paljasti tienaavansa lähes 4000 euroa/kuussa. Se on kyllä todella paljon kun huomioi miten lyhyet päivät opettajilla on, viikonloput vapaina ja miten älyttömän pitkät lomat heillä on. Joku kohtuus; opettajilta voisi leikata palkkaa ja siirtää hoitajille.

Viikonloput vapaina? Kyllä mulla menee vähintään sunnuntai aina suunnitteluun ja arviointiin. Kiireisimpinä aikoina myös osa lauantaista.

Vierailija
172/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaisarviointi, vertaisarviointi.. Itse teetän yhden laajemman työn kurssissa. Aluksi tsekkaan läpi ja valitsen mallivastauksen ja laitan oheen arvosteluohjeen (usein hyödynnän vanhoja tehtäviä/yo). Sitten jokaiselle neljä tehtävää arvioitavaksi ja arvosana on näiden keskiarvo, ellei tekijä itse pyydä minun arviointia. Ja kas, koko hommaan menee minulta noin viitisen tuntia.

Aineina siis yh, Hi ja TT.

En oikeasti ymmärrä näitä piipertäjiä..

Vierailija
173/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion äidinkielen lehtori ja saan nettona kuukaudessa käteen n. 3000 euroa. Bruttopalkkani on n. 5000 euroa. Minulla on täydet palkanlisät, pari ylituntia ja ryhmänohjausta.

Jos palkka ja pitkät lomat houkuttavat, tervetuloa alalle! Eipä tämä homma hassumpaa ole, kun saa opettaa pääosin motivoituneita ja kunnianhimoisia nuoria suositussa lukiossa.

Kadehtijoille vastaan aina, että nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä.

Vierailija
174/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noi opettajat itkee! 4000-5000e/kk palkat ja mega-lomat, lyhyet työpäivät! Törkeää porukkaa kun kehtaatte vielä vikistä!

Vierailija
175/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu luokanopettaja virkasuhteessa paljasti tienaavansa lähes 4000 euroa/kuussa. Se on kyllä todella paljon kun huomioi miten lyhyet päivät opettajilla on, viikonloput vapaina ja miten älyttömän pitkät lomat heillä on. Joku kohtuus; opettajilta voisi leikata palkkaa ja siirtää hoitajille.

Lyhyet päivät, viikonloput vapaat, pitkä loma, hyvä palkka......tervetuloa koulumaailmaan!

Vierailija
176/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä noi opettajat itkee! 4000-5000e/kk palkat ja mega-lomat, lyhyet työpäivät! Törkeää porukkaa kun kehtaatte vielä vikistä!

Minä en ole vikissyt vaan myöntänyt aina ääneen, että olen erittäin tyytyväinen palkkaani ja lomiin. Vuosiansiot mulla brutto n. 55 000. Toki en ole luokanope vaan aineenopettaja ja vastuukouluttaja toisella asteella. Kokemuslisät on.

Vierailija
177/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

orajhomma kirjoitti:

Ja tosiaan, kesäkuun alku juhannukseen asti on tavallaan lomautusta, koska sillä ajalla ei kerry palkkaa eikä eläkettä. Missä muussa työssä on joka vuosi pakollinen palkaton kolmen viikon lomautus?

Vakituinen opettaja saa toukokuussa bruttopalkkaa 3000 € (hatusta vedetty summa). Myös kesäkuussa hän saa 3000 € brutto. Palkasta vähennetään lakisääteiset maksut, kuten työeläkemaksu, joten eläke tasan tarkkaan kertyy myös kesäkeskeytyksen ajalta.

Vierailija
178/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:ssa tekniikan puolen tuntiopettajana, työkokemusta omalta alalta n. 8 v. Koulua kävin neljä vuotta aikanaan ja nyt suoritin töiden ohessa pedagogiset ja ylemmän AMK (ihan läpyläpy hommaa).

Palkka 4948€/kk ilman ylitöitä ja vuodessa 12 viikkoa lomaa. Ikinä ei täällä pääse yksityisellä puolella näin helpoilla töillä ja vapaa-ajalla tuommoisiin ansioihin.

Miinuspuolena lähinnä muut opettajat jotka kitisee jatkuvasti töiden raskaudesta vaikkeivät ikinä ole olleet yksityisellä puolella töissä.

Vaikka vastaan vuoden vanhaan viestiin, niin itse olen lukion opettajana, jonne tulin aivan muista töistä. Niissä,oli koko ajan tulostavoitteet, aikataulut ja jatkuva hiostus ja uhkailu, jos ei hommat suju, niin YTt alkaa.

Lukion opena käytän valmiita materiaaleja, työpäiviä on vuodessa 190 ja päälle pari tesoa, joissa lähinnä lueskellaan iltapäivälehtiä ja virkkaillaan patakintaita.

Peruspalkka on 4500 e kk. Erilaisia lisähommia tekemällä joukukuun tili oli 5300 e, mutta se oli poikkeus.

Vierailija
179/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion äidinkielen lehtori ja saan nettona kuukaudessa käteen n. 3000 euroa. Bruttopalkkani on n. 5000 euroa. Minulla on täydet palkanlisät, pari ylituntia ja ryhmänohjausta.

Jos palkka ja pitkät lomat houkuttavat, tervetuloa alalle! Eipä tämä homma hassumpaa ole, kun saa opettaa pääosin motivoituneita ja kunnianhimoisia nuoria suositussa lukiossa.

Lukion opena vuoden 2021 tulot oli tilinauhan mukaan 61.000 e.

Vierailija
180/504 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion opena vuoden 2021 tulot oli tilinauhan mukaan 61.000 e.

Onko lukion opeilla tosiaan korkeampi palkka kuin peruskoulun opettajilla? Kukaan peruskoulussa ei yllä tuollaisiin ansioihin. Opetusvelvollisuuskin useimmissa aineissa niin korkea, että ylituntejakaan ei pysty ottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi