Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä

Vierailija
04.05.2011 |

miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.

Kommentit (504)

Vierailija
1/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joidenkin lukion aineenopettajien palkka saattaa lähennellä tuota summaa, mutta ei tasan tarkkaan luokanopettajien...

Vierailija
2/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luokanopettajien palkka on jossain parin tonnin kieppeillä. Tuossa luvussa taitavat olla mukana ammattikorkeakoulujen huippupalkkaiset teknologiapuolen lehtorit yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloituspalkka on n. 2400 euroa, ja siihen saa aika monta vuotta tehdä töitä päälle ennen kuin tulee kummoisesti mitään ikälisiä tms. joten hankala päästä tuonne 3500

Vierailija
4/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että OIKEASTIHAN (= opettajien itsensä mukaan) kesäloma on palkatonta, mutta 10kk palkka on vaan jaettu koko vuodelle, tulee todelliseksi työntekokuukausien palkaksi

3551e/kk * 12kk / 10 kk = 4261e/kk

Taitavat opettajat olla ainoita maisteristason tutkinnon suorittaneita, jotka kunnallisessa (pysyvässä) eläkevirassa saavat noin hurjaa liksaa!

Vierailija
5/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nimonomaan kuntatyöntekijöiden (Taloussanomat)

Vierailija
6/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin ne, jotka viime vuosina valmistuvat ja siirtyvät opintotuelta opettajan palkalle, ovat ihan tyytyväisiä ansioihinsa. Muutama tällainen tuttu on, ja hekin ihmettelevät palkasta valittamista, kun koulumaailmassa olisi oikeasti paljon isompia rakenteellisia ongelmia, joilla työtä voisi parantaa.

Tietysti toinen kysymys on se, että saako esim. yksinasuva opettaja noilla tuloilla tarpeeksi suurta asuntolainaa isoimmissa kaupungeissa jne.

Vierailija
7/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelepa muinoin koulussa oppimaasi matematiikkaa.

Mitä merkitsee sana "keskimääräinen"?

Mitä keskimääräiseen lasketaan? Oletan, että kyseessä on joko pätevien tai vakituisessa virassa olevien opettajien palkka. Silloin ei oteta huomioon epäpätevien opettajien palkkoja, jotka voivat olla täysilläkin työtunneilla alle 2000 €/kk.

Keskiarvoa nostavat ne suuria tuntimääriä tekevät, korkeimpia palvelulisiä ja mahdollisesti vielä syrjäseutulisiä saavat opettajat. En minä usko, että ne korkeinta palkkaa saavat siitä valittavat, vaan lähinnä vasta valmistuneet, jotka joutuvat tekemään paljon enemmän työtä palkkansa eteen mm. tuntien valmistelussa.

Onko keskiarvoon laskettu myös korkeakoulujen opettajat, joilta edellytetetään korkeampaa tutkintoa ja palkkakin on parempi.

Vierailija
8/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka jakaa 11 kuukaudelle, ei 12:lle. Siihen vielä lomarahat päälle, niin jo nousee keskimääräinen kuukausiansio.

Tiesitkö muuten, että opettajat eivät saa mitään korvauksia kokouksista, vanhempaintapaamisista ja -illoista tai kotona tekemästään suunnittelu- ja mm. kokeiden- ym. korjaustyöstä?

t. ei opettaja

Vierailija
9/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vieras summa tuollainen mulle. Yläasteen opena ollut 15 vuotta eli ilälisiäkin on, ja palkka jää alle 2500 (ennen veroja). Toki pääsisin lähelle kolmea tonnia, jos ottaisin (tai saisin) ison kasan ylitunteja. Mutta sitten olisi työkin jo tosi raskasta.

Ja toisaalta: miehelläni samantasoinen koulutus kuin mulla ja pääsee kevyesti liki viiteen tonniin kuussa. Työn vaativuuksia on vaikea arvioida, mutta etuja hänellä on ainakin paljon. Ja arvostusta saa koko ajan. Ja työolosuhteet on opettajan silmin loistavat: oma huone, hienot tilat, hieno ruokala jne. jne.

Vierailija
10/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen korkeammin koulutettuja kuin aineopettajatkaan... Ainoastaan luokanopettajaksi pääsee alemmalla kk-tutkinnolla.

Vierailija
11/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni opettaa yläasteella, vuosia vähemmän kuin sinulla ja brutto reilusti yli 3000. Tosin itselläni samantasoisella koulutuksella netto isompi kuin mieheni brutto, eli kyllä opettajat koulutukseensa ja työnsä vaativuuteen nähden ovat huonosti palkattuja.

Vierailija
12/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on vähän alle 2600 euroa kuukaudessa. En tajua, mistä nuo keskipalkat revitään paitsi ehkä juuri eläkkeelle lähtevien palkoista. Näillähän on ties minkälaista lisää.

Minua hiukan vanhemman kollegan palkka on yli 3000 euroa, koska hän on vielä juuri ja juuri saanut jonkun lisän, jota nuoremmat eivät enää saa.

Todellisuus on aika tavalla erilaista kuin tilastot. Aiemmin opettajat kerryttivät parin vuoden välein jotain lisiä, joten eläkeiässä se palkka saattoi olla huomattavan korkea. Enää tällaista lisäsysteemiä ei ole. Kiva huomata olevansa keskipalkkoja alemmalla tasolla, vaikka olen alan töitä tehnyt 9 vuotta ja opiskellut yliopistossakin 7 vuotta. Muutama vuosi aiemmin palkkani oli 2800 euroa, kun tein runsaasti ylitunteja mutta ei pienten lasten äiti voi repiä itseään enää sellaiseen rumbaan (eikä säästötoimien takia koulussamme enää saa yhtään ylituntia).

Kyllä vähän valitan, kun sain kuulla tosiaan, että olen auttamattomasti tipahtanut pienipalkkaiseksi, vaikka olen opiskellut kauan ja tehnyt töitä ahkerasti. Samaa palkkaa saavat monet vain parin vuoden koulutuksen käyneet.

Vierailija
13/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaverin isä on opettaja ja saa noin 4000 Euroa yläkoulussa. Kokemusta yli 10 vuotta ja ylitunteja toki myös. Äitini saa lukion opettajana noin 5000 Euroa/kk ja vastavalmistunut pikkusisko luokanopena 2800. Luokanopen lähtöpalkka on noin 2600, mutta hänellä on 2-3 ylituntia.

Mulla on sellainen käsitys, että luokanopettajat jää helposti alle 3000 Euron, jos ei ole pitkään tehnyt töitä. Aineenopet saa vastavalmistuneinakin helposti sen 3000 ja kokeneemmat alkaa mennä jo yli 4000 Euron. Ihan silläkin perusteella, että opettajien vuosiansiot verokirjan mukaan on ihan alimmillaan sen reilut 30 000 Euroa, useimmilla 37-42 ja sitten joillain lukion kieltenopettajilla reiluilla ylitunneilla mennään jo yli 50 000 Euron.

Vierailija
14/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi aina sanotaan etteivät opettajat saa korvauksia noista muista jutuista.

Pitäiskä niiden 24 h oppitunnin päälle maksaa korvauksia jos oppitunnit suunnittelee ?

Mä oon aina ajatellut, että opettajan kokonaistyöaika on n.40 h/vko kuten muillakin, ja sillä ajalla tehdään ne muut. Kokeneelle opetlle luulisi riittävän hyvin, mutta uudella menee sunnitteluun enemmän.

Terv. Melkein ope - alan vaihtaja, ennen alalla, jossa tehtiin parhaimmillaan 60h/vko eikä mistään korvauksista tietoakaan

palkka jakaa 11 kuukaudelle, ei 12:lle. Siihen vielä lomarahat päälle, niin jo nousee keskimääräinen kuukausiansio.

Tiesitkö muuten, että opettajat eivät saa mitään korvauksia kokouksista, vanhempaintapaamisista ja -illoista tai kotona tekemästään suunnittelu- ja mm. kokeiden- ym. korjaustyöstä?

t. ei opettaja

Vierailija
15/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lukionopettaja olenkin. Siinäkin on kuntakohtaisia eroja, että mistä maksetaan.

Lisäksi eri aineiden opettajilla on eri opetusvelvollisuus, ja tästä syntyy sitä eriarvoisuutta. Meillä historian- ja yhteiskuntaopinopettajilla on korkein opetusvelvollisuu, mutta työmäärä hyvin lähellä äidinkielenopettaja työmäärää, jossa opetusvelvollisuus on alin. Tämä epäkohta johtuu siitä, että meistä on ylitarjontaa, joten emme pysty sanelemaan ehtoja. Minä teen kyllä reilusti yli kahdeksantunnin työpäiviä mikäli haluan tehdä työni hyvin. Aikaa myöden olen kehittänyt rutiineja joiden avulla vähän lintsaan kun pääkoppaa pitäisi riittää perheellekin. En siis varsinaisesti valita palkkaa, mutta toivoisin parempaa suhteellisuutta opetusvelvollisuuteen. Jos ei muuten niin voidakeni tehdä työni paremmin.

Vierailija
16/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika turha. Miksi ihmeessä sen opetukseen pitäisi kauheasti panostaakaan? Itse rakastan historiaa ja harrastan sitä, mutta en näe mieltä, että resursseja laitettaisiin historian opetuksen tason nostoon.

Vaikka lukionopettaja olenkin. Siinäkin on kuntakohtaisia eroja, että mistä maksetaan.

Lisäksi eri aineiden opettajilla on eri opetusvelvollisuus, ja tästä syntyy sitä eriarvoisuutta. Meillä historian- ja yhteiskuntaopinopettajilla on korkein opetusvelvollisuu, mutta työmäärä hyvin lähellä äidinkielenopettaja työmäärää, jossa opetusvelvollisuus on alin. Tämä epäkohta johtuu siitä, että meistä on ylitarjontaa, joten emme pysty sanelemaan ehtoja. Minä teen kyllä reilusti yli kahdeksantunnin työpäiviä mikäli haluan tehdä työni hyvin. Aikaa myöden olen kehittänyt rutiineja joiden avulla vähän lintsaan kun pääkoppaa pitäisi riittää perheellekin. En siis varsinaisesti valita palkkaa, mutta toivoisin parempaa suhteellisuutta opetusvelvollisuuteen. Jos ei muuten niin voidakeni tehdä työni paremmin.

Vierailija
17/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei suuri osa väestöstö tiedä mitkä puolueet on oppisitiossa - tietävätkö edes mikä on oppositio. :-)

Kokonaiskurssimääristä voi olla sitten monta mieltä...

t: bilsan maikka

Vierailija
18/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö muuten, että opettajat eivät saa mitään korvauksia kokouksista, vanhempaintapaamisista ja -illoista tai kotona tekemästään suunnittelu- ja mm. kokeiden- ym. korjaustyöstä? t. ei opettaja

Tyypillinen työaika on yleensä 38 h viikossa. Opettajalla jää siis joka viikko noin 14 tuntia aikaa suunnitella ja korjata kokeita ja pitää vanhempainiltoja. EIköhän ne hommat siinä ajassa hoida.

Vierailija
19/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta kovin paljon ole maisterille. Toisaalta olen kyllä erittäin tyytyväinen runsaisiin lomiin varsinkin nyt kun on omia lapsia ja lomat aina samaan aikaan. Toisaalta usein mietin, että voisi sitä elantonsa helpommallakin saada. Yli kolmea tonnia tulen tuskin koskaan saamaan.

Opettajien palkkojen suuruudet eivät ole mitään salaisuuksia: Totuuden voi kuka tahansa tarkistaa taulukoista.

Vierailija
20/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, ei korkeakoulujen opettajat ole sen korkeammin koulutettuja kuin aineopettajatkaan... Ainoastaan luokanopettajaksi pääsee alemmalla kk-tutkinnolla.

Esimekiksi AMK-yliopettajalle maisterin tutkinto ei riitä, en muista pitääkö olla tohtori, vaik riittääkö lisuri. Lehtorille riittää maisteri + pedagoginen pätevyys.

AMK-lehtorin peruspalkka on taulukoiden mukaan jotain 3000-3700 (tekniikan alalla korkeampi, ilmeisesti siksi, että muuten ihmiset eivät halua opetustehtäviin, kun parempaa palkkaa saa muualla). Tehtäviin kuuluu opetuksen ja sen suunnittelun lisäksi tutkimusprojektit ja muu yhteistyö yritysten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi