Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä
miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.
Kommentit (504)
jos opetusvelvollisuus on vaikka 16 tuntia, voi ottaa jo 8 ylituntia siihen että pääsee vasta samaan oppituntimäärään, kun alakoulun opettaja tekee peruspalkkansa eteen. Ja mitä korkeampi alkupalkka, sen suurempi ylityökorvaus. Kahdeksasta tunnista voi tulla vaikka toista tuhatta lisää palkkaan. Aika tunnettu asia lienee, että alakoulujen opettajilla on ne huonot palkat.
jos opetusvelvollisuus on vaikka 16 tuntia, voi ottaa jo 8 ylituntia siihen että pääsee vasta samaan oppituntimäärään, kun alakoulun opettaja tekee peruspalkkansa eteen. Ja mitä korkeampi alkupalkka, sen suurempi ylityökorvaus. Kahdeksasta tunnista voi tulla vaikka toista tuhatta lisää palkkaan. Aika tunnettu asia lienee, että alakoulujen opettajilla on ne huonot palkat.
Olen siis lukion ope, jonka palkka yleensä se vaille 5000e brutto, joinakin kuukausina yli tuon. Ja jos tuttavan luokanopen kanssa lasketaan keskiarvoa ihan keskenään, niin lähelle tuota aloituksessa ollutta päästään. Molemmat tekevät paljon töitä, kyllä. Mutta se, missä vika on, on luokanopettajien palkkaus.
Ja 8 ylituntia on ainakin mulle liki tappotahti. 26 tuntia äikkää ei vaan onnistu, siis korjaamisten takia. (Jos osa tunneista on esim. draamaa, sitten menee, koska siitä ei tule jälkitöitä.)
on sitä aika lailla korjattavaa vaikka kutosluokkien opettajillakin, jos oppilaita on 34 ja kokeita pidetään esim. matematiikasta, uskonnosta, maantiedosta, biologiasta, historiasta, fysiikka-kemiasta, äidinkielestä jne.
ja samaa voin kertoa kuin muutkin lukion opet. Oma palkkani on n. 4400e brutto, tosin onhan mulla paljon ylituntejakin. Itse asiassa paljon mieluummin tekisin vain opetusvelvollisuuden (pienten lasten äitinä jne), mutta jonkunhan ne tunnit on pakko pitää.
Keskiarvo kuulostaa minusta ihan realistiselta. Luokanopet _on_ alipalkattuja ja eri aineiden opetusvelvollisuudet aikansa eläneitä.
ja palkka on noin 2500. En ymmärrä mitä höpiset.
Just sain ekan ikälisän, eli peruspalkka nousi 2400:sta 2500 euroon. Päälle tulee hieman lisää, mulla taitaa olla 1 ylitunti, tukiopetuksia jonkin verran, musiikkiesitysten hoitoa merkitsen joka kuukaudelle muutaman tunnin ja saan siitä tuntipalkan. Nettopalkka on 2000 euron paikkeilla.
Mut miettikää miten vaikea luokanopettajaksi on päästä! Nytkin kai joku 2000 hakijaa Hämeenlinnaan, 64 pääsee sisään. Kummasti nuoria opettajan ammatti kiinnostaa, vaikkei palkka nyt kovin ihmeellinen ole. Itse en kyllä koskaan valita palkan pienuudesta.
ja palkka on noin 2500. En ymmärrä mitä höpiset.
en kertakaikkiaan käsitä tätä kateellista valitusta. Äitini on ollut opettaja, samoin anoppini ja olen hyvin läheltä seurannut koulumaailmaa. Menkääpäs itse viikoksi kokeilemaan kuinka sujuu käytännössä- ja toteamaan mikä vastuu opella on lasten elämästä ja vielä päälle kieli keskellä suuta sovitella vanhempien rutinoita.
Musta on järkkyä, että vanhemmat ei anna opettajan työlle sille kuuluvaa arvoa. Ja ala-asteella ainakaan palkat eivät päätä huimaa. On niin helppo arvostella ja valittaa- kuitenkin opettaja on moniosaaja- hänellä on oltava paljon taitoja jotka eivät vanhempien silmiin näy ja hänen pitää pyrkiä "rakastamaan" ammattimaisesti myös sitä piloillehemmoteltua idioottinicopetteriä. veikkaan että tästä kateellisesta raadista harva selviäis päivääkään open hommissa. Peruskoulu on edelleen keskeinen tukipylväs tämän yhteiskunnan arvojen ja lastenkasvatuksen vaalijana, niin pateettiselta kuin se kuullostaakin. Ja se varmasti viimeisenä pystyssä pysyy, siinäkin vaiheessa kun 80% oppilasmateriaalista on hukkunut sipsimössöön ja virtuaalimaailmaan.
Tuo tilanne on meillä. Minun on tyydyttävä peruspalkkaan eli siihen 2600 euroon (aineenopena).
että kaikki opettajat ansaitsevat sen 2000 euroa kuussa. Me ollaan miehen kanssa molemmat opettajia, minä ammattikoulussa ja mies amk:ssa. Eräs tuttava vihjailee koko ajan 'pienistä tuloistamme'. Mies kävi koeajamassa auton, joka maksaa uutena n. 30 000 euroa, ja hehkutti sitä FB:ssa, johon tämä tuttava kommentoi, että ei kannata koeajaa oman budjetin yli olevilla autoilla. No, minä ansaitsen 3500 ja mies 4000 euroa, joten ei tuon hintainen auto yli meidän budjetin ole... Ilmeisesti hän kuvittelee, että meidän perheen bruttotulot on sitten jotain 4000 luokkaa, vaikka todellisuudessa ne ovat 7500 euron luokkaa :D
että kaikki opettajat ansaitsevat sen 2000 euroa kuussa. Me ollaan miehen kanssa molemmat opettajia, minä ammattikoulussa ja mies amk:ssa. Eräs tuttava vihjailee koko ajan 'pienistä tuloistamme'. Mies kävi koeajamassa auton, joka maksaa uutena n. 30 000 euroa, ja hehkutti sitä FB:ssa, johon tämä tuttava kommentoi, että ei kannata koeajaa oman budjetin yli olevilla autoilla. No, minä ansaitsen 3500 ja mies 4000 euroa, joten ei tuon hintainen auto yli meidän budjetin ole... Ilmeisesti hän kuvittelee, että meidän perheen bruttotulot on sitten jotain 4000 luokkaa, vaikka todellisuudessa ne ovat 7500 euron luokkaa :D
Ja kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, edes kaikki opettajat eivät usko, jos toinen kertoo ansaitsevansa opettajana yli 4000e... Sori vaan, tasan ei mee nallekarkit.
peruspalkkaa isompaan korvaukseen. Meidän koulussa on virkaopejen lisäksi tuntiopettaja, ja tunnit riittävät juuri opetusvelvollisuuteen. Mitään henkilökohtaisia lisiä ei makseta. Meidän kaupungissamme on myös asetettu ylituntikatto (3), mutta ylitunteja ei kuitenkaan heru.
Ja kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, edes kaikki opettajat eivät usko, jos toinen kertoo ansaitsevansa opettajana yli 4000e... Sori vaan, tasan ei mee nallekarkit.
Opettajan palkkani ei ole lukiossa ylitöistä huolimatta noin suuri. Olen pätevä. Tilastot valehtelevat.
Opettajan palkkani ei ole lukiossa ylitöistä huolimatta noin suuri. Olen pätevä. Tilastot valehtelevat.
Minäkin olen lukiossa töissä. Palkkani on reilusti yli 4000e brutto. Tilastot kuulostavat realistisilta.
Olen taalla vieraiden kielten opettajana. Tyossaoloaikani on 8 tuntia ja 15 minuuttia. Kirjaudun toihin klo 7 ja voisin kirjautua ulos klo 15:15, mutta harvemmin ehdin. Kirjautuminen tapahtuu tietokoneella, ja noottia tulee, jos olet minuutinkin myohassa.
Rehtori kay usein seuraamassa tunteja, ja kaynnista annetaan tarkka raportti. Aina olisi parannettavaa. Viikottain taytyy jattaa tuntisuunnitelmat rehtorille, niinkuin aikoinaan Suomessa auskultoidessa. Niihinkin on sitten kommentteja lisatty.
Taalla ei ole eroa palkassa, olet sitten lukion tai ala-asteen kieltenopena. Itse olen ylaasteella, ja lapset ovat kuin suoraan kauhuleffasta. Opettajien kunnioitus on taysin hukassa. Vanhemmat soittaa ja haukkuu pystyyn.
Aitiyslomani oli 6 viikkoa, eika sekaan ollut palkallista. Tuskaa oli palata toihin.
Ja kaikesta tasta ilosta mulle maksetaan nettona 1800 euroa.
Kylla Suomessa opettaminen on luksusta!
Aina ei nähtävästi Yhdysvalloissa pääse paremmille palkoille. Miten siellä kesälomat menee?
Miehellä nousee palkka parin vuoden päästä, kun tulee ikälisä 10 % eli sitten on jo ihan jees 4400 euroa. Ehkä sitten ostetaan se auto, johon meillä ei pitäisi olla varaa :D Ihan kivat ansiot, kun ottaa huomioon, että lomaillaan aika paljon.
-102-
ei pääse parempaan duuniin. Suomessa juttu on toisinpäin: opettajaksi haluaa todella moni ja kilpailu on kovaa. Se kertoo sen, että kaikesta valituksesta huolimatta opettajan arvostus, palkkaus ja työajat lomineen on ihan houkuttelevia monille. Tottakai opettajat valittaa, koska eivät ole koskaan muuta työtä tehneet. Ainahan se niin menee. Itse olen marissut helvetillisellä it-alalla 10 vuotta, kunnen muusta tiedä ja se oma tuntuu aina pahimmalta.
tehneet. Itse olin yksityisellä 8 vuotta ja mies 10 vuotta, ja yllättäen ei kumpikaan marista työstämme :D Palkka ei nyt ihan niin hyvä ole kuin yksityisellä, mutta lomaedut paikkaavat tilannetta todella hyvin. Perheellisille todella hieno ammatinvalinta.
-102-
meillä on ihan tavallinen alakoulu, joka ei tosiaankaan sulkeudu perjantaisin klo 11.45. Rehtori ja koulusihteeri ovat töissä neljään, aja aika monella opettajalla on tunnit ainakin kahteen saakka. Itse lähden perjantaisin kolmen maissa, tuntini loppuvat kahdelta ja tunnin verran valmistelen seuraavan viikon aloitusta.