Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä
miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.
Kommentit (504)
Lääketieteen lisuri EI TIETENKÄÄN ole "käytännössä sama" kuin filosofian maisteri. Miksi ihmeessä olisi? Ihan vaan sen vuoksi, että molemmat ovat ns. perustutkintoja?
Fil. maisterin tutkinnon laajuus on 300op ja nosmaali suoritusaika 5 vuotta.
Lääk. lisurin tutkinnon laajuus on 360op ja normaali suoritusaika 6 vuotta.
Millä tavalla nämä siis ovat "käytännössä samat"?
Lääketieteen maisteria ei ole olemassa... ...ne on aina lisureita, jos jotain ovat. Jos opiskelut on kesken, ovat kandeja. Vähän vaikea verrata siis. Tai oikeastaan helppo: lääk. lisuri on käytännössä sama kuin fil. maisteri.
yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.
Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?
Äitini on pienehkössä lukiossa, virka lukiossa, opettaa myös peruskoulua. Opetustunteja kielissä 27-28 ja päälle luokanvalvojahommat ja jotain kielistudion hoitamista tmv. Palkka tulee pyöreästi 30 tunnista ja luonnollisesti kaikki korotukset kasassa. Ilman tukiopetusta palkka jää jonnekin 4960 Euroa, mutta tukiopetuksella menee jatkuvasti yli 5000.
Tuo lapsen kaverin isä on tavallisessa yläkoulussa isohkossa kaupungissa. Työkokemusta 10-15 vuotta, tunteja myös noin 30, mutta opetusvelvollisuuskin on 23.
Siskoni on espoolaisella alakoululla. Hänellä on 26-27 tuntia viikossa, valmistui vuosi sitten.
Ihan tavallisia kouluja siis...
Lapsen kaverin isä on opettaja ja saa noin 4000 Euroa yläkoulussa. Kokemusta yli 10 vuotta ja ylitunteja toki myös. Äitini saa lukion opettajana noin 5000 Euroa/kk ja vastavalmistunut pikkusisko luokanopena 2800. Luokanopen lähtöpalkka on noin 2600, mutta hänellä on 2-3 ylituntia.
Mulla on sellainen käsitys, että luokanopettajat jää helposti alle 3000 Euron, jos ei ole pitkään tehnyt töitä. Aineenopet saa vastavalmistuneinakin helposti sen 3000 ja kokeneemmat alkaa mennä jo yli 4000 Euron. Ihan silläkin perusteella, että opettajien vuosiansiot verokirjan mukaan on ihan alimmillaan sen reilut 30 000 Euroa, useimmilla 37-42 ja sitten joillain lukion kieltenopettajilla reiluilla ylitunneilla mennään jo yli 50 000 Euron.
Missäköhän nämä sun tutut on oikein töissä? Meidän koulussa ei ole tuollaisia palkkoja...
Kyllä mulla on ainakin 310 op:n maisterin paperit. Harva ope uskaltaa ottaa vain minimiopinnot.
Äitini on pienehkössä lukiossa, virka lukiossa, opettaa myös peruskoulua. Opetustunteja kielissä 27-28 ja päälle luokanvalvojahommat ja jotain kielistudion hoitamista tmv. Palkka tulee pyöreästi 30 tunnista ja luonnollisesti kaikki korotukset kasassa. Ilman tukiopetusta palkka jää jonnekin 4960 Euroa, mutta tukiopetuksella menee jatkuvasti yli 5000.
Tuo lapsen kaverin isä on tavallisessa yläkoulussa isohkossa kaupungissa. Työkokemusta 10-15 vuotta, tunteja myös noin 30, mutta opetusvelvollisuuskin on 23.
Siskoni on espoolaisella alakoululla. Hänellä on 26-27 tuntia viikossa, valmistui vuosi sitten.
Ihan tavallisia kouluja siis...
Lapsen kaverin isä on opettaja ja saa noin 4000 Euroa yläkoulussa. Kokemusta yli 10 vuotta ja ylitunteja toki myös. Äitini saa lukion opettajana noin 5000 Euroa/kk ja vastavalmistunut pikkusisko luokanopena 2800. Luokanopen lähtöpalkka on noin 2600, mutta hänellä on 2-3 ylituntia.
Mulla on sellainen käsitys, että luokanopettajat jää helposti alle 3000 Euron, jos ei ole pitkään tehnyt töitä. Aineenopet saa vastavalmistuneinakin helposti sen 3000 ja kokeneemmat alkaa mennä jo yli 4000 Euron. Ihan silläkin perusteella, että opettajien vuosiansiot verokirjan mukaan on ihan alimmillaan sen reilut 30 000 Euroa, useimmilla 37-42 ja sitten joillain lukion kieltenopettajilla reiluilla ylitunneilla mennään jo yli 50 000 Euron.
Missäköhän nämä sun tutut on oikein töissä? Meidän koulussa ei ole tuollaisia palkkoja...
Äidilläsi on siis yhdistelmävirka (yläaste ja lukio) siitä saa lisää liksaa.
Isälläsi on 7 ylituntia, mikä on tosi paljon. Esim. Espoossa yritetään ylitunnit rajata max viiteen, koska mitä enemmän ihmisillä on ylitunteja, sitä enemmän ne on myös sairaina... Miesopet niitä tunteja silti rohmuaa.
Vanhempasi ovat siis aika etuoikeutettuja opettajia. Eivät mitään peruskauraa.
Siskon palkka on minusta suuri, mutta siihen en osaa muuta sanoa. Henkilökohtaisia lisiä?
Eikai ne valitakaan, jotka saa sitä hyvää palkkaa..
Kerro mulle äkkiä, mistä tuollaista palkkaa saa? Olen lukion ja ylökoulun tuntiopettaja, mulla on 20 opetustuntia viikossa, eli enemmän kuin monilla virassa olevilla opeilla. Palkkani on noin 1800 e/kk.
Olen pätevä työhöni, ja työkokemustakin on jo jonkin verran kertynyt. Kerropa siis, mistä saisin tuollaisella palkalla töitä.
Niin ja lomani ovat palkattomia, joten lukukausien aikana täytyy säästää lomia varten. Reaalipalkkani on siis noin 1350 e/kk.
yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.
Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?
Ihan saman verran teetän töitä minäkin kuin sinä. Ysiluokkalaiseni laativat kevään aikana kirjallisen esitelmän puolueista ja Euroopan unionista sekä kirjoitelman maailman globalisaatiosta. Lisäksi he ovat tehneet kaksi isoa koetta, joissa kummassakin oli kaksi esseetä/ oppilas. Emme ole tänne kirjoittaneen kollegani kanssa lainkaan ainoita, joiden mielestä äikän opettajien kohtelu opetusvelvollisuudessa on täysin epäreilua. Sinun 17 tuntiasi vastaan minun 23. Reiluako? Osaatko perustella minulle myös sen, miksi sinulle maksetaan enemmän luokanvalvojuudesta kuin minulle? Tai tukiopetuksesta tai ihan mistä vaan?
Historianope, joka on oikeasti ihan raivona äikänopettajien lellimisestä.
Kiinnostais vaan, sillä se vaikutti tosi helpolta hommalta aiankin kun olis itse lukiossa.
Pelattiin 3v lentopalloa - eli ainoa valmistelu oli muistaa ottaa pallo mukaan
Kiinnostais vaan, sillä se vaikutti tosi helpolta hommalta aiankin kun olis itse lukiossa.
Pelattiin 3v lentopalloa - eli ainoa valmistelu oli muistaa ottaa pallo mukaan
Siihenkin verrattuna historianopettajien 23h on törkeän paljon.
minun mieheni on ammattiaineiden opettaja ja tekee täyttä työviikkoa. Palkka on vajaat 2100 euroa ja viidettä vuotta toimii ammatissaan... Että aika kaukana on 3500 euroa... ja lomaa on kesällä kuusi viikkoa.
että miehelläsi ei ole ylempää korkeakoulututkintoa. Muuten palkka olisi vähintään 2300 e. Ja onneksi viidennen vuoden jälkeen tulee se lisä.
on kuukausipalkka n. 4500e bruttona. Yhtä vaille kaikki ikälisät ja ylitunteja kertoimien jälkeen n. 4-5. Olen myös ryhmänohjaaja.
Olen tyytyväinen palkkaani :). Mielestäni korreloi hyvin työn vaativuuden kanssa.
Siis ysiluokkalaiset ovat tehneet yhden esitelmän ja kaksi esseetä? Kuinka monta ysiluokkaa sulla on, kaksi - kolme?
Mun oppilaina on seiskoja, kaseja ja ysejä. Opetusryhmiä tänä vuonna yhteensä viisi.
Jokainen opetusryhmä kirjoittaa jokaisen jakson aikana 2-3 korjattavaa tekstiä JA sen kokeen, jossa tietysti on ainakin yksi esseetehtävä. Keväällä ysiluokkien laajat päättötyöt (portfolio) korvaavat sen jakson. Mutta siinä portfoliossa itsessään on 3-4 esseetyötä.
Siis jokaisen jakson aikana (viisijaksojärjestelmä) on tarkistettavana kaikki kokeet, esseet ja tekstit.
Viisi ryhmää, noin kaksikymmentä oppilasta kussakin, 2-3 tekstiä per oppilas.
Niitä korjataan kuule illoin, viikonloppuisin ja lomilla.
Ai niin, ja tämä ei ollut minullakaan ainoa työtehtävä.
Ihan saman verran teetän töitä minäkin kuin sinä. Ysiluokkalaiseni laativat kevään aikana kirjallisen esitelmän puolueista ja Euroopan unionista sekä kirjoitelman maailman globalisaatiosta. Lisäksi he ovat tehneet kaksi isoa koetta, joissa kummassakin oli kaksi esseetä/ oppilas. Emme ole tänne kirjoittaneen kollegani kanssa lainkaan ainoita, joiden mielestä äikän opettajien kohtelu opetusvelvollisuudessa on täysin epäreilua. Sinun 17 tuntiasi vastaan minun 23. Reiluako? Osaatko perustella minulle myös sen, miksi sinulle maksetaan enemmän luokanvalvojuudesta kuin minulle? Tai tukiopetuksesta tai ihan mistä vaan?Historianope, joka on oikeasti ihan raivona äikänopettajien lellimisestä.
ovat oman aineensa ylemmän tutkinnon suorittaneita (maistereita) ja sitten päälle vielä opettajan tutkinnon suorittaneita (minä ammatiilisen opettajakorkeakoulun). Että kyllä siinä 1 hammaslääkäri jää opinnoissa jälkeen. Oman alani tutkinnon keskimääräinen opiskeluaika yliopistossa oli 7,5 v. Ja sitten myöshemmin, oman alani töissä 3 vuotta toimittuani opettajakorkeakouluvuosi.
on kuukausipalkka n. 4500e bruttona. Yhtä vaille kaikki ikälisät ja ylitunteja kertoimien jälkeen n. 4-5. Olen myös ryhmänohjaaja.
Olen tyytyväinen palkkaani :). Mielestäni korreloi hyvin työn vaativuuden kanssa.
Samalla voit naureskella sille, että palkkasi revitään tuntiopettajien selkänahasta.
Minä, pätevä lukion ja yläkoulun ope, saan alle 2 tonnia kuukaudessa, vaikka teen yhtä paljon tunteja kuin sinä. Ok, en ole ryhmänohjaaja, mutta tuskin se tuplaa palkkaa? Ja sinulla on palkalliset lomat, minun pitää säästää palkastani lomia varten.
Eihän se kieltämättä ole sinun vikasi, että koulut säästävät palkkaamalla tuntiopeja virkojen sijaan. Mutta mietipä tätä seuraavan kerran, kun katsot tuntiopettajaa pitkin nenänvartta.
Minulla on neljä ryhmää seiskalla, neljä kasilla ja neljä ysillä. Opetan koulun kaikki historiat. Oppilaita yhteensä 188. Jaksoja on vuodessa viisi. Ja jos olet äikänope, ei luetunymmärtämisesi esitelmien kohdalla oikein toiminut, jos sait puolue- ja eu-esitelmistä vain yhden kappaleen?! Ja unohdit mainitsemani kirjoitelman. MUTTA siis kerropa minulle, miksi sinulle maksetaan enemmän luokanvalvojuudesta ja tukiopetuksesta kuin minulle? Opetusvelvollisuudet ovat suoraan sanottuna perseestä ja sen sinäkin tiedät varsin hyvin. OAJ on todella surkeasti hoitanut tämän asian.
Se kiukkuinen hissanope
Tuollaista palkkaa saa, jos päivystää n. 4 kertaa kuussa. Siis kerran viikossa on töissä vaikkapa perjantaiaamusta lauantaiaamuun, tai maanantaiaamusta tiistaihin, mahdollisesti niin, että on sen tiistaipäivän normaalisti töissä.
Viikkotunteja tulee helposti 60-80. Vastuu on aikamoinen. Ja opiskelua on takana kuusi tiukkaa vuotta, jos erikoistuu, niin se tekee kuusi vuotta... Ja sitten siinä taitaa olla myös jotain vastuuta mm. ihmishengistä...
Se, kuinka paljon teetät luettavaa itsellesi, on kuitenkin ihan sinusta kiinni. Minulla se taas on olennainen osa ainetta. Kirjoittamisen harjoitteleminen ja kirjallisen ilmaisun osaamisen osoittaminen ovat asioita, joita minä en voi päättää jättäväni vaikkapa tänä keväänä teettämättä.
Sen lisäksi kun sinä luet niitä esseitä, niin kiinnität todennäköisesti valitettavan harvoin huomiota itse tekstiin. Minä luen tekstit yleensä kahdesti. Ensin korjaan kielen, sitten luen sisällön, rakenteen, juonenkehittelyn, sisäisen yhtenäisyyden yms. kannalta. Molempia täytyy arvioida.
Usko pois, ei kunnollinen äikänope laiskana loju. Olen joskus ollut tehtävässä, jossa sain hirveästi ylitunteja. Kun opetusta oli 28-32 tuntia viikossa, en enää pystynyt tekemään yötäni kunnolla. Vuorokaudessa loppuivat tunnit kesken, ellen vähän lintsannut. Toki meitä tekijöitä on monenlaisia - kaikkien aineiden opettajissa.
Enpä ole oikeasti tiennytkään, että luokanvalvojuudesta ja tukiopetuksesta maksetaan toisille enemmän. Sen perusteita sinun täytyy kysellä OAJ:sta.
t. se äikänope
Minulla on neljä ryhmää seiskalla, neljä kasilla ja neljä ysillä. Opetan koulun kaikki historiat. Oppilaita yhteensä 188. Jaksoja on vuodessa viisi. Ja jos olet äikänope, ei luetunymmärtämisesi esitelmien kohdalla oikein toiminut, jos sait puolue- ja eu-esitelmistä vain yhden kappaleen?! Ja unohdit mainitsemani kirjoitelman. MUTTA siis kerropa minulle, miksi sinulle maksetaan enemmän luokanvalvojuudesta ja tukiopetuksesta kuin minulle? Opetusvelvollisuudet ovat suoraan sanottuna perseestä ja sen sinäkin tiedät varsin hyvin. OAJ on todella surkeasti hoitanut tämän asian.
Se kiukkuinen hissanope
Voisikohan jotain tekemistä olla sillä, että äikänope on suorittanut opintoja sekä suomen kielestä että kirjallisuudesta. Esimerkiksi luokanopen taustoilla tämä tarkoittaa, että saadaksesi kaksoispätevyyden opiskelet 60+60 jos haluat yläkouluun äikkää opettamaan. Historian opeksi riittäisi se 60 pojoa.