Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä

Vierailija
04.05.2011 |

miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.

Kommentit (504)

Vierailija
61/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä ryhmää seiskalla, neljä kasilla ja neljä ysillä. Opetan koulun kaikki historiat. Oppilaita yhteensä 188. Jaksoja on vuodessa viisi. Ja jos olet äikänope, ei luetunymmärtämisesi esitelmien kohdalla oikein toiminut, jos sait puolue- ja eu-esitelmistä vain yhden kappaleen?! Ja unohdit mainitsemani kirjoitelman. MUTTA siis kerropa minulle, miksi sinulle maksetaan enemmän luokanvalvojuudesta ja tukiopetuksesta kuin minulle? Opetusvelvollisuudet ovat suoraan sanottuna perseestä ja sen sinäkin tiedät varsin hyvin. OAJ on todella surkeasti hoitanut tämän asian.

Se kiukkuinen hissanope

ja olen itsekin sitä mieltä, että tukiopetusten ja luokanvalvojuuksien suhteen opetusvelvollisuutemme on epäoikeudenmukainen. Useissa kouluissa tosin tilannetta korjataan sillä, että eri aineiden opettajat saavat luokanvalvojuudesta korvausta erilaisella kertoimella, niin että euromääräisesti korvaus on kaikilla sama. Näin ainakin niissä lukioissa, joissa olen opettanut. Tästä en ole nähnyt kenenkään äidinkielen opettajan valittavan.

Mitä taas opetusvelvollisuuksiin muuten tulee, olen kyllä itsekin huomannut, että muutkin opettajat teettävät paljon kirjallisia töitä. Omana kouluaikanani reaaliaineista oli vain koe ja ehkä joku esitelmä, nyt on kaikilla korjattavana esseitä ja oppimispäiväkirjoja kokeiden lisäksi.

Ehkä opetusvelvollisuuksia tosiaan pitäisi rukata - tai sitten oman työn määrää. Pakkoko niitä tehtäviä on teettää niin paljon? Äidinkielessä on, koska kirjoittamista ei muuten opi kuin kirjoittamalla. Lukiolaiset alkavat itsekin olla ihan nääntyneitä työmääränsä alla, kun kaikista aineista on jatkuvasti tekemistä.

Vierailija
62/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tässä sylissäni kun kirjoittelen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan jotain tekemistä olla sillä, että äikänope on suorittanut opintoja sekä suomen kielestä että kirjallisuudesta. Esimerkiksi luokanopen taustoilla tämä tarkoittaa, että saadaksesi kaksoispätevyyden opiskelet 60+60 jos haluat yläkouluun äikkää opettamaan. Historian opeksi riittäisi se 60 pojoa.

Historian opettajienkin kun täytyy opiskella lisäksi yhteiskuntaoppia. Eikä se opetusvelvollisuus muutenkaan riipu tehtyjen opintojen määrästä.

-Se jälkimmäinen äikänope

Vierailija
64/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja, ikälisiä 2 kpl. Ylitunteja 1 kpl. Brutto 3000 euroa. En valita, tyytyväinen olen.

Turha kuitenkaan kateellisten huudella yhtään mitään. Jokaisella on mahdollisuus lukea opettajaksi.

Vierailija
65/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käteen saan 2000 euroa. En pidä sitä mitenkään järjettömän suurena palkkana. Minulla on kaksi ylityötuntiakin ja töitä teen kaikenkaikkiaan noin 38 tuntia viikossa koululla.

Vierailija
66/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

IYläasteen opena ollut 15 vuotta eli ilälisiäkin on, ja palkka jää alle 2500 (ennen veroja). Toki pääsisin lähelle kolmea tonnia, jos ottaisin (tai saisin) ison kasan ylitunteja. Mutta sitten olisi työkin jo tosi raskasta.

Mulla kyllä reilusti yli 3000 brutto, ylitunteja on ja muutama ikälisä. Mutta toisaalta vauvapalstallahan kaikki tienaa vähintään 500 € ; )

Sitten se toinen puoli, ajoittain työ on todella raskasta. Välitunteja tai hengähdystaukoja ei juuri tunneta, minullakin on 3 kertaa viikossa valvonta, jäljelle jää siis 7 taukoa viikossa!Iltaisin korjaan kokeita ja vastailen vanhempien viesteihin. Mitään kunnollisia sosiaalitiloja ei ole, vessojakin vain pari. Ruoka on sitä mitä on ja jos ei ole valvontavuoroa niin siitä joutuu maksamaan saman kuin normaalista lounaasta!

Vierailija
67/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nimonomaan kuntatyöntekijöiden (Taloussanomat)

kuntien kouluja ja niiden työntekijät kunnan palveluksessa.

Aineenopettajan alkupalkka on 2600 €. Ylitunneista maksetaan ja määrävuosista saa korotuksia (yhteensä 4 tai 5 uran aikana). Itse en koskaan peruskoulun äidinkielenopettajana tule yltämään 3500 euroon. En ymmärrä noita tilastoja. Mäkin haluun!

Vierailija
68/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kyllä valinnut väärän uran!

että OIKEASTIHAN (= opettajien itsensä mukaan) kesäloma on palkatonta, mutta 10kk palkka on vaan jaettu koko vuodelle, tulee todelliseksi työntekokuukausien palkaksi

3551e/kk * 12kk / 10 kk = 4261e/kk

Taitavat opettajat olla ainoita maisteristason tutkinnon suorittaneita, jotka kunnallisessa (pysyvässä) eläkevirassa saavat noin hurjaa liksaa!

Vierailija
69/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtäväkohtainen palkka (21,5 h) 2617,55 €

Henkilökohtainen lisä 104,05 €

Ylituntipalkkio (11,4 h) 1162,08 €

Yhteensä: 3883,68 €

Olen ammattioppilaitoksessa matikan opettajana. Palkan maksaa kaupunki. Minulla ei ole yhtään kokemuslisää.

Vierailija
70/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee ylimääräistä eli tuuraa jotain muuta opea niin voi saada korkeintaan 3000e. Tietenkin jos koulu on yksityinen niin palkka on parempi.

Tästä on muuten turha väittää mitään. Minä tiedän nämä asiat paremmin kuin kukaan teistä.

T: Koulun omistaja ulkomailla

Vierailija
71/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelevät, jotka väittävät olevansa koululla lähes 40 tuntia viikossa?

Olen itse töissä alakoululla ja voin sanoa, että koko koulussa ei ikinä, ole yhtään opettajaa enää klo 15 jälkeen. Perjantaisin koko koulu on autio klo 13 jälkeen.

Vierailija
72/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa hommaa tekevät kyllä nekin, jotka jatkavat töitä kotona, kuten minä. Ei se sen parempaa työtä ole, jos sen tekee koululla.

työsketelevät, jotka väittävät olevansa koululla lähes 40 tuntia viikossa? Olen itse töissä alakoululla ja voin sanoa, että koko koulussa ei ikinä, ole yhtään opettajaa enää klo 15 jälkeen. Perjantaisin koko koulu on autio klo 13 jälkeen.

Vierailija
73/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Esim. meillä on kolmen tunnin ylituntikatto, mutta sitä kolmea emme ole tänä vuonna saaneet.)

http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi

Vierailija
74/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisterin tutkinto yliopistosta. Joku tuolla aiemmin väitti jotain muuta.

Vierailija
75/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuu tunti perjantaina klo 16, enkä ole ainoo. Siellä on vaikuttavat rivit pyöriä ja skoottereita pihalla, ja väsyneitä teinejä (ja opeja) luokat täynnä. Joten jos klo 13 näyttää autiolta, katselet taloa varmaan lauantaina tai sunnuntaina, tai sitten kello onkin jo 17 eikä 13.

Lasteni alakoulusta sen sijaan on perjantaisin turha yrittää saada ketään kiinni klo 11.45 jälkeen...

Vierailija
76/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuukausipalkka n. 4500e bruttona. Yhtä vaille kaikki ikälisät ja ylitunteja kertoimien jälkeen n. 4-5. Olen myös ryhmänohjaaja. Olen tyytyväinen palkkaani :). Mielestäni korreloi hyvin työn vaativuuden kanssa.

Samalla voit naureskella sille, että palkkasi revitään tuntiopettajien selkänahasta. Minä, pätevä lukion ja yläkoulun ope, saan alle 2 tonnia kuukaudessa, vaikka teen yhtä paljon tunteja kuin sinä. Ok, en ole ryhmänohjaaja, mutta tuskin se tuplaa palkkaa? Ja sinulla on palkalliset lomat, minun pitää säästää palkastani lomia varten. Eihän se kieltämättä ole sinun vikasi, että koulut säästävät palkkaamalla tuntiopeja virkojen sijaan. Mutta mietipä tätä seuraavan kerran, kun katsot tuntiopettajaa pitkin nenänvartta.

Jos tilanne on oikeasti tuo, että pätevänä teet vastaavan määrän tunteja, ei palkkasi voi olla alle 2000e ja tuolla työmäärällä ylität päätoimisuuden rajan reilusti ja olet näin oikeutettu opetuksettoman ajan palkkaan, jos työsuhteesi jatkuu kesän jälkeen, ja jos ei jatku, vastaavaan lomakorvaukseen.

Joko tuossa tilanteessa on jotain tosi pahasti pielessä tai tarinoit muuten vain. Meillä kyllä päätoimiset tuntiopet toimivat ihan samalla palkalla ja samoilla ehdoilla kuin virassa olevatkin ja muissakin asioissa ovat ihan tasavertaisia. Ei heidän selkänahastaan kukaan mitään revi. Meillä siis omissa aineissani kolme virkaa ja kaksi päätoimista tuntiopettajaa, joten ainakin omalta koulultani tiedän tämän varmaksi.

Vierailija
77/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saan palkkaa nyt juuri 3200, vielä ennen joulua sain 3000 euroa.

Itselläni on jo yhtä vaille kaikkii fossiililisät, joten aika tuulesta temmattu on tuo palkka mitä tuossa on käytetty.

Vaikka minulla olisi kaikki lisät, niin palkkani olisi 3450 euroa.

Mielenkiintoinen on siis tuo keskiarvo.

Vierailija
78/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan virkojen täyttöluvan antaa kunnassa toimiva koulutus- tai sivistyslautakunta, millä nimellä se nyt missäkin on. Ja jos ja kun täytetyissä viroissa olevat eivät kaikkea saa hoidettua, palkataan tuntiopettaja - sellaisen koulu usein saa palkata ilman kunnallispoliitikkojen lupaa.

Vierailija
79/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopettajat ovat vähintään lisensiaatteja tai lehtoreita. Lisäksi pitää olla opettajan pätevyys.

Yliopistossa ei opettajan pätevyyttä vaadita. Opetustehtävissä on paljon väitöskirjaa tekeviä maistereita, mutta toki lehtorit ja professorit ovat aina väitelleitä. Tosin nykyään yliopistoissakin on ryhdytty vaatimaan pedagogista pätevyyttä.

Ammattikorkeakoulussa lehtorit tienaavat aina reilusti yli 3000 €/kk riippuen työvuosista ja opetusalasta. Tekniikan puolella on parhaat palkat. Yliopettajat tienaavat aina yli 4000 €/kk (paitsi jos ei ole ole alan työkemusta tms. ongelmaa, joka pienentää palkkaa). Asia on helppo tarkistaa vähimmäispalkkataulukoista (esim. PTYOTES).

Osa ammattikorkeakouluista on kunnallisia, osa yksityisiä, joten amk-palkat vaikuttavat mainittuihin kunta-alan opettajien palkkojen keskiarvoihin.

ei korkeakoulujen opettajat ole

sen korkeammin koulutettuja kuin aineopettajatkaan... Ainoastaan luokanopettajaksi pääsee alemmalla kk-tutkinnolla.

Ainakin tiedeyliopistoissa opettajat ovat yleensä väitelleitä. AMK:issa tietysti harvemmin.

Vierailija
80/504 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saan palkkaa nyt juuri 3200, vielä ennen joulua sain 3000 euroa. Itselläni on jo yhtä vaille kaikkii fossiililisät, joten aika tuulesta temmattu on tuo palkka mitä tuossa on käytetty. Vaikka minulla olisi kaikki lisät, niin palkkani olisi 3450 euroa. Mielenkiintoinen on siis tuo keskiarvo.

Ihana tuo fossiililisä -termi ;)

Mutta opet hei, teillä on useinmiten varma työpaikka. Itse olen yksityisellä puolella saanut käydä läpi kymmenen YT-kierrosta ja parit lomautukset, ja loman ajankohtaa ei saa itse määritellä (syyskuukin on kesälomakautta, aargh). Että suhteellista kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi