Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä
miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.
Kommentit (504)
Lapsi tässä sylissäni kun kirjoittelen...
Voisikohan jotain tekemistä olla sillä, että äikänope on suorittanut opintoja sekä suomen kielestä että kirjallisuudesta. Esimerkiksi luokanopen taustoilla tämä tarkoittaa, että saadaksesi kaksoispätevyyden opiskelet 60+60 jos haluat yläkouluun äikkää opettamaan. Historian opeksi riittäisi se 60 pojoa.
Historian opettajienkin kun täytyy opiskella lisäksi yhteiskuntaoppia. Eikä se opetusvelvollisuus muutenkaan riipu tehtyjen opintojen määrästä.
-Se jälkimmäinen äikänope
Luokanopettaja, ikälisiä 2 kpl. Ylitunteja 1 kpl. Brutto 3000 euroa. En valita, tyytyväinen olen.
Turha kuitenkaan kateellisten huudella yhtään mitään. Jokaisella on mahdollisuus lukea opettajaksi.
käteen saan 2000 euroa. En pidä sitä mitenkään järjettömän suurena palkkana. Minulla on kaksi ylityötuntiakin ja töitä teen kaikenkaikkiaan noin 38 tuntia viikossa koululla.
IYläasteen opena ollut 15 vuotta eli ilälisiäkin on, ja palkka jää alle 2500 (ennen veroja). Toki pääsisin lähelle kolmea tonnia, jos ottaisin (tai saisin) ison kasan ylitunteja. Mutta sitten olisi työkin jo tosi raskasta.
Mulla kyllä reilusti yli 3000 brutto, ylitunteja on ja muutama ikälisä. Mutta toisaalta vauvapalstallahan kaikki tienaa vähintään 500 € ; )
Sitten se toinen puoli, ajoittain työ on todella raskasta. Välitunteja tai hengähdystaukoja ei juuri tunneta, minullakin on 3 kertaa viikossa valvonta, jäljelle jää siis 7 taukoa viikossa!Iltaisin korjaan kokeita ja vastailen vanhempien viesteihin. Mitään kunnollisia sosiaalitiloja ei ole, vessojakin vain pari. Ruoka on sitä mitä on ja jos ei ole valvontavuoroa niin siitä joutuu maksamaan saman kuin normaalista lounaasta!
vaan nimonomaan kuntatyöntekijöiden (Taloussanomat)
kuntien kouluja ja niiden työntekijät kunnan palveluksessa.
Aineenopettajan alkupalkka on 2600 €. Ylitunneista maksetaan ja määrävuosista saa korotuksia (yhteensä 4 tai 5 uran aikana). Itse en koskaan peruskoulun äidinkielenopettajana tule yltämään 3500 euroon. En ymmärrä noita tilastoja. Mäkin haluun!
Nyt olen kyllä valinnut väärän uran!
että OIKEASTIHAN (= opettajien itsensä mukaan) kesäloma on palkatonta, mutta 10kk palkka on vaan jaettu koko vuodelle, tulee todelliseksi työntekokuukausien palkaksi
3551e/kk * 12kk / 10 kk = 4261e/kk
Taitavat opettajat olla ainoita maisteristason tutkinnon suorittaneita, jotka kunnallisessa (pysyvässä) eläkevirassa saavat noin hurjaa liksaa!
Tehtäväkohtainen palkka (21,5 h) 2617,55 €
Henkilökohtainen lisä 104,05 €
Ylituntipalkkio (11,4 h) 1162,08 €
Yhteensä: 3883,68 €
Olen ammattioppilaitoksessa matikan opettajana. Palkan maksaa kaupunki. Minulla ei ole yhtään kokemuslisää.
Jos tekee ylimääräistä eli tuuraa jotain muuta opea niin voi saada korkeintaan 3000e. Tietenkin jos koulu on yksityinen niin palkka on parempi.
Tästä on muuten turha väittää mitään. Minä tiedän nämä asiat paremmin kuin kukaan teistä.
T: Koulun omistaja ulkomailla
työskentelevät, jotka väittävät olevansa koululla lähes 40 tuntia viikossa?
Olen itse töissä alakoululla ja voin sanoa, että koko koulussa ei ikinä, ole yhtään opettajaa enää klo 15 jälkeen. Perjantaisin koko koulu on autio klo 13 jälkeen.
Samaa hommaa tekevät kyllä nekin, jotka jatkavat töitä kotona, kuten minä. Ei se sen parempaa työtä ole, jos sen tekee koululla.
työsketelevät, jotka väittävät olevansa koululla lähes 40 tuntia viikossa? Olen itse töissä alakoululla ja voin sanoa, että koko koulussa ei ikinä, ole yhtään opettajaa enää klo 15 jälkeen. Perjantaisin koko koulu on autio klo 13 jälkeen.
(Esim. meillä on kolmen tunnin ylituntikatto, mutta sitä kolmea emme ole tänä vuonna saaneet.)
http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi
maisterin tutkinto yliopistosta. Joku tuolla aiemmin väitti jotain muuta.
Mulla loppuu tunti perjantaina klo 16, enkä ole ainoo. Siellä on vaikuttavat rivit pyöriä ja skoottereita pihalla, ja väsyneitä teinejä (ja opeja) luokat täynnä. Joten jos klo 13 näyttää autiolta, katselet taloa varmaan lauantaina tai sunnuntaina, tai sitten kello onkin jo 17 eikä 13.
Lasteni alakoulusta sen sijaan on perjantaisin turha yrittää saada ketään kiinni klo 11.45 jälkeen...
on kuukausipalkka n. 4500e bruttona. Yhtä vaille kaikki ikälisät ja ylitunteja kertoimien jälkeen n. 4-5. Olen myös ryhmänohjaaja. Olen tyytyväinen palkkaani :). Mielestäni korreloi hyvin työn vaativuuden kanssa.
Samalla voit naureskella sille, että palkkasi revitään tuntiopettajien selkänahasta. Minä, pätevä lukion ja yläkoulun ope, saan alle 2 tonnia kuukaudessa, vaikka teen yhtä paljon tunteja kuin sinä. Ok, en ole ryhmänohjaaja, mutta tuskin se tuplaa palkkaa? Ja sinulla on palkalliset lomat, minun pitää säästää palkastani lomia varten. Eihän se kieltämättä ole sinun vikasi, että koulut säästävät palkkaamalla tuntiopeja virkojen sijaan. Mutta mietipä tätä seuraavan kerran, kun katsot tuntiopettajaa pitkin nenänvartta.
Jos tilanne on oikeasti tuo, että pätevänä teet vastaavan määrän tunteja, ei palkkasi voi olla alle 2000e ja tuolla työmäärällä ylität päätoimisuuden rajan reilusti ja olet näin oikeutettu opetuksettoman ajan palkkaan, jos työsuhteesi jatkuu kesän jälkeen, ja jos ei jatku, vastaavaan lomakorvaukseen.
Joko tuossa tilanteessa on jotain tosi pahasti pielessä tai tarinoit muuten vain. Meillä kyllä päätoimiset tuntiopet toimivat ihan samalla palkalla ja samoilla ehdoilla kuin virassa olevatkin ja muissakin asioissa ovat ihan tasavertaisia. Ei heidän selkänahastaan kukaan mitään revi. Meillä siis omissa aineissani kolme virkaa ja kaksi päätoimista tuntiopettajaa, joten ainakin omalta koulultani tiedän tämän varmaksi.
ja saan palkkaa nyt juuri 3200, vielä ennen joulua sain 3000 euroa.
Itselläni on jo yhtä vaille kaikkii fossiililisät, joten aika tuulesta temmattu on tuo palkka mitä tuossa on käytetty.
Vaikka minulla olisi kaikki lisät, niin palkkani olisi 3450 euroa.
Mielenkiintoinen on siis tuo keskiarvo.
vaan virkojen täyttöluvan antaa kunnassa toimiva koulutus- tai sivistyslautakunta, millä nimellä se nyt missäkin on. Ja jos ja kun täytetyissä viroissa olevat eivät kaikkea saa hoidettua, palkataan tuntiopettaja - sellaisen koulu usein saa palkata ilman kunnallispoliitikkojen lupaa.
yliopettajat ovat vähintään lisensiaatteja tai lehtoreita. Lisäksi pitää olla opettajan pätevyys.
Yliopistossa ei opettajan pätevyyttä vaadita. Opetustehtävissä on paljon väitöskirjaa tekeviä maistereita, mutta toki lehtorit ja professorit ovat aina väitelleitä. Tosin nykyään yliopistoissakin on ryhdytty vaatimaan pedagogista pätevyyttä.
Ammattikorkeakoulussa lehtorit tienaavat aina reilusti yli 3000 €/kk riippuen työvuosista ja opetusalasta. Tekniikan puolella on parhaat palkat. Yliopettajat tienaavat aina yli 4000 €/kk (paitsi jos ei ole ole alan työkemusta tms. ongelmaa, joka pienentää palkkaa). Asia on helppo tarkistaa vähimmäispalkkataulukoista (esim. PTYOTES).
Osa ammattikorkeakouluista on kunnallisia, osa yksityisiä, joten amk-palkat vaikuttavat mainittuihin kunta-alan opettajien palkkojen keskiarvoihin.
ei korkeakoulujen opettajat ole
sen korkeammin koulutettuja kuin aineopettajatkaan... Ainoastaan luokanopettajaksi pääsee alemmalla kk-tutkinnolla.Ainakin tiedeyliopistoissa opettajat ovat yleensä väitelleitä. AMK:issa tietysti harvemmin.
ja saan palkkaa nyt juuri 3200, vielä ennen joulua sain 3000 euroa. Itselläni on jo yhtä vaille kaikkii fossiililisät, joten aika tuulesta temmattu on tuo palkka mitä tuossa on käytetty. Vaikka minulla olisi kaikki lisät, niin palkkani olisi 3450 euroa. Mielenkiintoinen on siis tuo keskiarvo.
Ihana tuo fossiililisä -termi ;)
Mutta opet hei, teillä on useinmiten varma työpaikka. Itse olen yksityisellä puolella saanut käydä läpi kymmenen YT-kierrosta ja parit lomautukset, ja loman ajankohtaa ei saa itse määritellä (syyskuukin on kesälomakautta, aargh). Että suhteellista kaikki.
ja olen itsekin sitä mieltä, että tukiopetusten ja luokanvalvojuuksien suhteen opetusvelvollisuutemme on epäoikeudenmukainen. Useissa kouluissa tosin tilannetta korjataan sillä, että eri aineiden opettajat saavat luokanvalvojuudesta korvausta erilaisella kertoimella, niin että euromääräisesti korvaus on kaikilla sama. Näin ainakin niissä lukioissa, joissa olen opettanut. Tästä en ole nähnyt kenenkään äidinkielen opettajan valittavan.
Mitä taas opetusvelvollisuuksiin muuten tulee, olen kyllä itsekin huomannut, että muutkin opettajat teettävät paljon kirjallisia töitä. Omana kouluaikanani reaaliaineista oli vain koe ja ehkä joku esitelmä, nyt on kaikilla korjattavana esseitä ja oppimispäiväkirjoja kokeiden lisäksi.
Ehkä opetusvelvollisuuksia tosiaan pitäisi rukata - tai sitten oman työn määrää. Pakkoko niitä tehtäviä on teettää niin paljon? Äidinkielessä on, koska kirjoittamista ei muuten opi kuin kirjoittamalla. Lukiolaiset alkavat itsekin olla ihan nääntyneitä työmääränsä alla, kun kaikista aineista on jatkuvasti tekemistä.