Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä

Vierailija
04.05.2011 |

miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.

Kommentit (504)

Vierailija
101/504 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marisijat on niitä, jotka eivät ole muuta työelämää nähneet. Kaikki opettajaksi ammattia vaihtaneet ovat TODELLA tyytyväisiä vaihtoonsa. Juuri siitä syystä, ettei palkka olekaan niin pieni verrattuna yksityiseen ja lomat paikkaa paljon.

t: 109

Vierailija
102/504 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkkani ei ole lukiossa ylitöistä huolimatta noin suuri. Olen pätevä. Tilastot valehtelevat.

Minäkin olen lukiossa töissä. Palkkani on reilusti yli 4000e brutto. Tilastot kuulostavat realistisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/504 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marisijat on niitä, jotka eivät ole muuta työelämää nähneet. Kaikki opettajaksi ammattia vaihtaneet ovat TODELLA tyytyväisiä vaihtoonsa. Juuri siitä syystä, ettei palkka olekaan niin pieni verrattuna yksityiseen ja lomat paikkaa paljon.

t: 109

-102-

Vierailija
104/504 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin muodollisesti epäpätevänä ( ei kasvatustieteen koulutusta) monta vuotta luokanopettajana ja palkka oli 1600 euroa kuussa käteen. Lopetin nuo työt, koska koin olevani vuosien kokemuksen myötä pätevä tekemään työtä (pätevämpikin mitä laaja-alaiseen osaamiseen tulee), mutta sain silti alinta taulukkopalkkaa. Ja kunnathan eivät maksa kesältä palkkaa, jos ei ole virkaa. Työkkäriin joutuu marssimaan. Viran saa vasta usean määräaikaisen pätkän jälkeen, jos on pätevä. Muutenhan ei saa. 

Mutta jos joku opettajien palkkoja kadehtii, ei mikään estä kokeilemaan opettamista. Kukaan ei kuitenkaan koskaan kerro, että opettajan työ ei lopu kun koulun oven sulkee - vanhemmat soittelevat naurettavistakin asioista; tunteja on valmisteltava ja kokeita laadittava ja tarkistettava; on mietittävä miten edetä selvästi pahoinpideltyjen lasten kanssa tai oppimisvaikeuksia kokevien kanssa, laatiiko hojks:n kaikkine aikaavievine palkattomine palavereineen; koska pitää palkatonta vanhempainiltaa; koska tapaa lasten vanhempia palkattomasti; muistaa tiedottaa Wilman kautta ja reissuvihollakin koulun tapahtumista ja tuntimuutoksista; muistaa täyttää läksyt tekemättä jättävien läksyvihkoa; muistaa kirjoittaa sanktioita huonosta käytöksestä; miettii omalla vapaa-ajallaan minne mennä luokkaretkelle ja miten se on mahdollista jos yksikin vanhemmista kieltäytyy maksamasta; olisi laadittava ne todistuksetkin ja perustelut joka numerolle, koska muuten vanhemmat tulee linjoja pitkin. Lisäksi nykylasten opettamisessa kolmannnes ajasta menee tekemättömien läksyjen merkitsemiseen ylös, sosiaalisten selkkausten selvittämiseen ja perusasioiden kuten muiden huomioimisen opetteluun. Parasta ovat kuitenkin ne ihanat persoonat siellä luokassa ja todella tarpeeseen tulevat kesälomat. Kieltämättä se on aika hyvä syy ruveta alalle.      

Vierailija
105/504 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntätuo ylitunetin kadehtiminen. korottaa korottaa kuukausipalkkaa noin satasella. Tunti pidetään joko 4 tai 5 kertaa riippuen kuukaudesta. Tarkoittaa siis reilun parin kympin tuntipalkkaa. Missä muussa duunissa ylitöistä maksetaan vähemmän kuin perusduunista...?

Matikan opettajan pitää yleensä hankKia pätevyys opettaa kolmea ainetta. Ma fy ke ja joskus myös atk. Meillä palkaa nostaa eniten fyke tunneista maksettavat demo-korvaukset. Ja ylitunteja joudumme ottamaan, kun jonkun täytyy kaikki tunnit pitää...

Vierailija
106/504 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on 1900. Päivässä on pienen tuntimäärän takia (17h) hyppyjä, joten käytännössä koululla joutuu olemaan 8.30-15.30. Viikossa on yleensä vähintään 4 tuntia kokoustamisia jne. tilaisuuksia, joissa pitää olla läsnä. Tekisin mielelläni toista työtä lisätulojen toivossa, mutta käytännössä se ei onnistu.

Vierailija
107/504 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole luokanopettajien keskipalkka. Aineenopet tienaa enemmän, lukiossa vieä enemmän ja jossain AMK:ssa. Opettajista pienintä palkkaa saavat alakoulussa työskentelevät luokanopet.

Vierailija
108/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi: Opettajien kesäloma on 6 viikkoa. Loppuaika "lomasta" on palkatonta. Palkan saa vain pidetyistä oppitunneista. Esim. omassa lukujärjestyksessäni tunnit alkavat klo 8 ja loppuvat klo 16. Keskellä päivää on sitten palkattomia "hyppytunteja" viikossa11! Itselläni on ollut vuosikymmenet ainoastaan virkaan vaadittavat minimitunnit. Siksi netissä oleviin keskiarvopakkoihin ei ole mitään mahdollisuutta Kannattaa myös huomioida, että lukion opettajilla on parempi palkka kuin peruskoulun opettajilla. Ero on merkittävä!

yläasteen ope

Vierailija
109/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:39"]Ihan vaan tiedoksi: Opettajien kesäloma on 6 viikkoa. Loppuaika "lomasta" on palkatonta. Palkan saa vain pidetyistä oppitunneista. Esim. omassa lukujärjestyksessäni tunnit alkavat klo 8 ja loppuvat klo 16. Keskellä päivää on sitten palkattomia "hyppytunteja" viikossa11! Itselläni on ollut vuosikymmenet ainoastaan virkaan vaadittavat minimitunnit. Siksi netissä oleviin keskiarvopakkoihin ei ole mitään mahdollisuutta Kannattaa myös huomioida, että lukion opettajilla on parempi palkka kuin peruskoulun opettajilla. Ero on merkittävä!

yläasteen ope

[/quote]

Ei kaikkialla. Ammattikorkeakoulussa opettajalla on kesällä 8 viikkoa opetuksetonta aikaa ja tämä on palkallista. On myös syys- ja hiihtoloma (viikot) ja joulun vapaa (parisen viikkoa).
 Ammattikorkeakoulussa saa vähintäänkin kohtuullista palkkaa. Otsikon keskimääräinen palkka toteutuu.

Vierailija
110/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa ansiosidonnaista kesän ajalta? Vai etkö ole hakenut?

[quote author="Vierailija" time="04.05.2011 klo 16:37"]

Kerro mulle äkkiä, mistä tuollaista palkkaa saa? Olen lukion ja ylökoulun tuntiopettaja, mulla on 20 opetustuntia viikossa, eli enemmän kuin monilla virassa olevilla opeilla. Palkkani on noin 1800 e/kk.

Olen pätevä työhöni, ja työkokemustakin on jo jonkin verran kertynyt. Kerropa siis, mistä saisin tuollaisella palkalla töitä.

Niin ja lomani ovat palkattomia, joten lukukausien aikana täytyy säästää lomia varten. Reaalipalkkani on siis noin 1350 e/kk.

[/quote]

Vierailija
111/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

He, mikäs kumma tuo nyt on...kyllä meillä kirjataan joka ikinen tunti atk:lle, mitä tehtiin, monesko kurssin tunti oli kyseessä, oppilaille annetut läksyt, poissaolijat ja poissaolon syyt, tarkka aloitus- ja lopetusaika. Joka ikisestä tunnista erikseen kirjataan nämä. Ja kuukauden lopussa ne listat tulostetaan, allekirjoitetaan ja viedään rehtorille tarkistettavaksi - ovat palkanmaksun peruste että tunnit on tehty oikein ja tuntisuunnitelman mukaisesti. Lisäksi pitää itse hankkia esim. kesäksi tai muutoin viikonlopuiksi tai lomiksi vähintään 8 kokonaista päivää tai 16 puolipäiväistä koulutusta, jotka pitää nekin raportoida ja kirjata missä milloin mitä jne. ja opettajien kokouksessa sitten esitellä.

Eipä noihin kirjauksiin mene välitunnista kuin pari minuuttia kun on läppäri/täppäri/älypuhelin, mutta muutama vanhempi ope kirjaa ne kaikki ensin käsin päiväkirjoihin ja jää sitten töiden päälle jopa pariksi tunniksi pelkästään kirjaamaan ATK:lle päivän merkintöjä ja vastailemaan sähköposteihin jne.

Itselläni on varsinaista opetusta vain parikymmentä tuntia viikossa, mistä saan palkankin, mutta kun ne tunnit ovat usein yksi kasilta, toinen 12:sta ja yksi neljästä viiteen tai muuten nerokkaasti, niin kyllä siellä töissä yleensä menee puoli kahdeksasta neljän yli. Onneksi on niin vähän tunteja että byrokratian saa lähestulkoon hoidettua näillä hyppytunneilla. Ei aivan kyllä - väittäisin että sen palkallisen osuuden lisäksi meillä menee opettajilla melkolailla sama aika palkattomana kaiken byrokratian, suunnittelun jne. parissa.

Vierailija
112/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkukorjaus.... Opettajien kesälomat ei oikeasti ole pidempi kuin kenellä muullakaan. Kesä vain on opetuksetonta aikaa, jolloin suunnitellaan seuraavan lukuvuoden tunteja. Tietysti jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo... Lisäksi on meitä tuntiopettajia, joiden palkka riippuu opetettavista tunneista. Itsellä prosentti on 70%, joten palkka jää alle 2500€ 10 vuoden ikälisien kera... Lisäksi työsuhteeni katkaistaan aina 31.5 kesän ajaksi... Nimim. ehkä vielä joskus lehtorin paikka?

Vierailija
113/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2011 klo 12:07"]

palkka jakaa 11 kuukaudelle, ei 12:lle. Siihen vielä lomarahat päälle, niin jo nousee keskimääräinen kuukausiansio.

Tiesitkö muuten, että opettajat eivät saa mitään korvauksia kokouksista, vanhempaintapaamisista ja -illoista tai kotona tekemästään suunnittelu- ja mm. kokeiden- ym. korjaustyöstä?

t. ei opettaja

[/quote]

Joskus muinoin opettajille kuulemma maksettiin palkkaa vain lukukausien aikana. Siitä tietysti tuli joillekin ongelmia, kun kaikki eivät pystyneet säästämään loma-aikaa varten. Jossain vaiheessa sitten sovittiin, että jaetaan opettajien vuosipalkka kuukausittain maksettaviin eriin, vaikka palkka ansaitaankin lukukausien aikana.

Juuri tuosta syystä on erittäin väärin, että jotkut opettajat palaavat hoitavapaalta "töihin" kesäloman ajaksi. Hei eivät ole tehneet sitä työtä, josta palkka maksetaan, vaan varastavat sijaisensa palkan.

Vierailija
114/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kunnathan eivät maksa kesältä palkkaa, jos ei ole virkaa."

Ei pidä paikkaansa. Mikäli olet päätoiminen tuntiopettaja, eli opetustunteja vähintään 16h/vko. saat palkan myös heinäkuulta.

Vierailija
115/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:26"]

"Ja kunnathan eivät maksa kesältä palkkaa, jos ei ole virkaa."

Ei pidä paikkaansa. Mikäli olet päätoiminen tuntiopettaja, eli opetustunteja vähintään 16h/vko. saat palkan myös heinäkuulta.

[/quote]

Ei välttämättä. Jotkut kunnat katkaisevat myös päätoimisten tuntiopejen työsopimuksen kesän alkuun. Silloin kesältä ei palkkoja tipu.

Vierailija
116/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloma on tosiasiassa monilla täysin palkaton. Määräaikaisuuksia ketjutetaan. Sama opettaja palkataan syksyllä uudestaan. 

Vierailija
117/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2011 klo 12:13"]

Palkkani on vähän alle 2600 euroa kuukaudessa. En tajua, mistä nuo keskipalkat revitään paitsi ehkä juuri eläkkeelle lähtevien palkoista. Näillähän on ties minkälaista lisää.

Minua hiukan vanhemman kollegan palkka on yli 3000 euroa, koska hän on vielä juuri ja juuri saanut jonkun lisän, jota nuoremmat eivät enää saa.

Todellisuus on aika tavalla erilaista kuin tilastot. Aiemmin opettajat kerryttivät parin vuoden välein jotain lisiä, joten eläkeiässä se palkka saattoi olla huomattavan korkea. Enää tällaista lisäsysteemiä ei ole. Kiva huomata olevansa keskipalkkoja alemmalla tasolla, vaikka olen alan töitä tehnyt 9 vuotta ja opiskellut yliopistossakin 7 vuotta. Muutama vuosi aiemmin palkkani oli 2800 euroa, kun tein runsaasti ylitunteja mutta ei pienten lasten äiti voi repiä itseään enää sellaiseen rumbaan (eikä säästötoimien takia koulussamme enää saa yhtään ylituntia).

Kyllä vähän valitan, kun sain kuulla tosiaan, että olen auttamattomasti tipahtanut pienipalkkaiseksi, vaikka olen opiskellut kauan ja tehnyt töitä ahkerasti. Samaa palkkaa saavat monet vain parin vuoden koulutuksen käyneet.

[/quote]

Kertokaa hyvät opet ne tuntimääränne! yleensä kk-palkannauttijat tekevät 37-40 h:n viikkoja+ylityöt päälle. Teillä on alhaisemmat  viikkotunnit käsittääkseni.

Vierailija
118/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:23"]

Palkkani on vähän alle 2600 euroa kuukaudessa. En tajua, mistä nuo keskipalkat revitään paitsi ehkä juuri eläkkeelle lähtevien palkoista. Näillähän on ties minkälaista lisää.

Minua hiukan vanhemman kollegan palkka on yli 3000 euroa, koska hän on vielä juuri ja juuri saanut jonkun lisän, jota nuoremmat eivät enää saa.

Todellisuus on aika tavalla erilaista kuin tilastot. Aiemmin opettajat kerryttivät parin vuoden välein jotain lisiä, joten eläkeiässä se palkka saattoi olla huomattavan korkea. Enää tällaista lisäsysteemiä ei ole. Kiva huomata olevansa keskipalkkoja alemmalla tasolla, vaikka olen alan töitä tehnyt 9 vuotta ja opiskellut yliopistossakin 7 vuotta. Muutama vuosi aiemmin palkkani oli 2800 euroa, kun tein runsaasti ylitunteja mutta ei pienten lasten äiti voi repiä itseään enää sellaiseen rumbaan (eikä säästötoimien takia koulussamme enää saa yhtään ylituntia).

Kyllä vähän valitan, kun sain kuulla tosiaan, että olen auttamattomasti tipahtanut pienipalkkaiseksi, vaikka olen opiskellut kauan ja tehnyt töitä ahkerasti. Samaa palkkaa saavat monet vain parin vuoden koulutuksen käyneet.

[/quote]

Kertokaa hyvät opet ne tuntimääränne! yleensä kk-palkannauttijat tekevät 37-40 h:n viikkoja+ylityöt päälle. Teillä on alhaisemmat  viikkotunnit käsittääkseni.

[/quote]

Ethän ole oikeasti noin tyhmä? Sä vaan provoilet, eikö totta?

Vierailija
119/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun aineenopettajana teen 50-tuntista työviikkoa ja tienaan verojen jälkeen käteen 2200 €. Jos sosiaalitäti tienaa 2800€, hänkin saa suurin piirtein käteen saman verran. Se on nähkääs tämä porrastettu verotus, joka jyllää.

Vierailija
120/504 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:23"]

[/quote]

[/quote]

Ethän ole oikeasti noin tyhmä? Sä vaan provoilet, eikö totta?

[/quote]

no en provoile lainkaan, satun tuntemaan muutaman eri alan opettajan, eikä heidän työviikkonsa ole kuin 30 h:n paikkeilla. Viikko pituudet hieman vaihtelevat, mutta ka näin. Tuskinpa ovat palturikaan puhuneet. Kk-palkkaisia ovat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme