Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä

Vierailija
04.05.2011 |

miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.

Kommentit (504)

Vierailija
361/504 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla opettajilla ei ole hyvä palkka. Joillakin on ja tämä vääristää keskiarvoa. Monella on runsaasti alle 3.000 euron. Lisäksi töitä on tehtävä omalla ajalla runsaasti. Jos taas et valmistele tunteja hyvin ja kouluta itseäsi omalla ajalla ja itse maksa sanotaan, että olet huono opettaja.

Miksi et siirey sellaiseen kouluun, joka maksaa parempaa palkkaa?

Miksi et kouluttaudu Matikanopeksi?

Ai niin. Koska kilpailu parhaisiin kouluihin pääsystä on kova ja äly ei riitä matikkaa opettamaan.

No kun kilpailu on aika kovaa, ja itse olen kaupunkiin muuttanut maalaistollo, jolla ei ole niin paljon suhteita.  Itselläni on kyllä ihan hyvät arvosanat.  Mä olin hyvä matikassa myös. Yo-arvosana E ja muutenkin todistusarvosana 10.  Eikä ole varakaan opiskella, kun asuminen ym maksaa. Ei kaikilla matikanopettajillakaan ole niin hyvä palkka.  Eikä me kaikki muutenkaan päästä niihin hyväpalkkaisiin töihin. 

Kilpailu parhaisiin lukioihin opettajaksi pääsemiseksi on oikeasti kovaa. Ilman tohtorin papereita voi olla vaikeaa tulla valituksi.

Vierailija
362/504 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kanssa joillakin luuloja, että kaikilla opettajilla on hyvä palkka. Naurattaa oikein nämä kirjoitukset. Kyllä on väärä luulo, että näin olisi. Tässä maailmassa lisäksi tarvitaan niitä huonopalkkaisiakin opettajia. Tulisi vielä lisää kustannuksia, jos kaikille maksettaisiin tosi hyviä palkkoja.  Lastentarhanopettajistahan on kova pula, eikä palkka ole kovin häävi. 

Ei lastentarhanopettaja ole mikään oikea opettaja. Kurahousuja pukee lähinnä.

Kyllä hän myös tekee kasvatustyötä ja myös erittäin tärkeää työtä. Palkka on kyllä niin huono, että voi vain ihmetellä, miten joku ryhtyy alalle tai tulee yleensä sillä toimeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla opettajilla ei ole hyvä palkka. Joillakin on ja tämä vääristää keskiarvoa. Monella on runsaasti alle 3.000 euron. Lisäksi töitä on tehtävä omalla ajalla runsaasti. Jos taas et valmistele tunteja hyvin ja kouluta itseäsi omalla ajalla ja itse maksa sanotaan, että olet huono opettaja.

Miksi et siirey sellaiseen kouluun, joka maksaa parempaa palkkaa?

Miksi et kouluttaudu Matikanopeksi?

Ai niin. Koska kilpailu parhaisiin kouluihin pääsystä on kova ja äly ei riitä matikkaa opettamaan.

No kun kilpailu on aika kovaa, ja itse olen kaupunkiin muuttanut maalaistollo, jolla ei ole niin paljon suhteita.  Itselläni on kyllä ihan hyvät arvosanat.  Mä olin hyvä matikassa myös. Yo-arvosana E ja muutenkin todistusarvosana 10.  Eikä ole varakaan opiskella, kun asuminen ym maksaa. Ei kaikilla matikanopettajillakaan ole niin hyvä palkka.  Eikä me kaikki muutenkaan päästä niihin hyväpalkkaisiin töihin. 

Kilpailu parhaisiin lukioihin opettajaksi pääsemiseksi on oikeasti kovaa. Ilman tohtorin papereita voi olla vaikeaa tulla valituksi.

Yliopistokaupungissa, tasokas lukio.

Fysiikan opeksi oli tarjolla 4 tohtoria, mutta lisensiaatti valittiin, pidemmän lukiotyökokemuksen takia

Vierailija
364/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä on reilua se että matikan opettajalla on pienempi opetusvelvollisuus kuin reaaliaikaisen opettajilla?

Se ärsyttää. Mielestäni reaaliaineiden opetusvelvollisuus kuuluisi olla lähellä äidinkielen opetusvelvollisuutta kun mietitään työmäärää.

Myös lukio-opettajien isompi palkka ärsyttää. Vaativampi opetussisältö joo, mutta ei tarvita niin rautaista kasvatusammattilaisuutta kuin yläkoulussa.

Sitäkään en ymmärrä miksi alakoulussa on heikoin palkka, jokaista ainetta opetettava ja kasvatusvelvollisuus valtava.

Minulla on kyllä alakoulun kieltenopettajana ihan sama palkka kuin yläkoulun kieltenopettajilla, ainoastaan sillä erolla, että minulla ei ole valvontaluokkaa (ihanaa). Mieluummin olen ilman kun teen sitä hommaa naurettavalla n. 150 euron lisäpalkalla kun töitä se teettää useita tunteja viikossa. T. Kieltenope, palkka kokemuslisineen n. 3200 euroa

Vierailija
365/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä on reilua se että matikan opettajalla on pienempi opetusvelvollisuus kuin reaaliaikaisen opettajilla?

Se ärsyttää. Mielestäni reaaliaineiden opetusvelvollisuus kuuluisi olla lähellä äidinkielen opetusvelvollisuutta kun mietitään työmäärää.

Myös lukio-opettajien isompi palkka ärsyttää. Vaativampi opetussisältö joo, mutta ei tarvita niin rautaista kasvatusammattilaisuutta kuin yläkoulussa.

Sitäkään en ymmärrä miksi alakoulussa on heikoin palkka, jokaista ainetta opetettava ja kasvatusvelvollisuus valtava.

Minulla on kyllä alakoulun kieltenopettajana ihan sama palkka kuin yläkoulun kieltenopettajilla, ainoastaan sillä erolla, että minulla ei ole valvontaluokkaa (ihanaa). Mieluummin olen ilman kun teen sitä hommaa naurettavalla n. 150 euron lisäpalkalla kun töitä se teettää useita tunteja viikossa. T. Kieltenope, palkka kokemuslisineen n. 3200 euroa

Eihän se 150 e / kk valvontaluokasta ole mikään ihmeellinen korvaus tosiaankaan

Vierailija
366/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo 3.200 euroakaan mikään ihmeellinen palkka ole, jos ajatelee, että siinä on kokemuslisät. Kuitenkin kieltenopettajalla on yliopistokoulutus ja opettajan pedagogiset opinnot.  

Vierailija
367/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaat opettajien palkkoja sosiaalialan palkkoihin. Vertauskohta on väärä, sillä opettajien palkkoja tulee verrata lääkärien pakkkoihin, sillä koulutus on korkeampi ja pidempi korkeakoulutus näillä kahdella, sosiaalialalla taas alempi korkeakoulututkinto (amk). Myös luokanopettajan tutkinto on korkeakoulututkinto, sosiaalialan alempi korkeakoulututkinto. Tämän eron tulee tietysti näkyä palkkauksessa.

3550 euron keskimääräinen palkka opettajalle on koulutukseen ja osaamiseen nähden naurettavan pieni.

Törkeydellä ei ole rajoja.

Lääkärin ammatti on täysin eri, kuin jonkun normaalin opettajan työ. Lääkärin opinnot, erikoistumiset tms kokonaisuus on täysin eri. Vastuut, päivystykset tms.

Edes samana päivänä ei voi verrata lääkärin ammattia ja jonkun perusasteen opettajan työtä.

Filosofian maisterin opinnot ovat lillukanvarsia vaativuudeltaan, lääkärin erikoistumisopintoihin asti, sekä määrällisesti että laadullisesti.

Toki totta on, et ope voi tienata vaikka 3 tonnia, lääkäri 12 tonnia.

Mutta sekin, että lääkäri tekee päivystyksessä 24 tunnin vuoroa, on eri. Useilla lääkäreillä kertyy viikossa tunteja 50-80.

Samaan aikaan opet kipuilevat täällä jonkun 20 - tuntisen työviikon kanssa!

Tulee mieleen, että on totuttu liian hyvään !

Toki molempia hedelmiä tarvitaan, omenoita ja appelsiinejä.

Mut ei niitä voi keskenään verrata.

Vierailija
368/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks asia on, et olkaa tyytyväisiä pienempäänkin palkkaan.

Kuitenkin rajaveroaste vie ison osan, jos tienaa enempi.

Kun katsotte ympärille, on konkursseja tms kaikkea, energiakriisejä tms sotaa, Ukrainassa.

Mielestäni suomalaisessa yhteiskunnassa pitää voida pienipalkkaisenkin olla iloinen siitä, ettei palkallaan liiallisesti kuormita julkisen sektorin kantokykyä.

Kannattaa tehdä kiitollisuus -harjoituksia, kaikista tärkein on terveys, vaalikaa sitä.

Pitäkää hyvät ihmissuhteet.

Moni on virassaan suht turvatussa työsuhteessa, silläkin on arvo.

- kaupallisten aineiden ope -

Vierailija
369/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.

Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?

Vastaan tähän uskonnon opettajana, koska meillä on sama opetusvelvollisuus ja työmäärä kuin hissan opettajilla. Itse arvioin yseillä kokeen, jossa on essee, monialaisen tutkimuksen, vihkoon tehtyjä useita pohdintatehtäviä, ison etiikan tutkielman (4-6 sivua) ja arvioin vielä oppilaiden itse suunnitteleman ja pitämän oppitunnin. Lisäksi oppilaita on huomattavasti enemmän kuin äidinkielen opettajilla, 500-600 oppilasta vuodessa. 

Miksi ihmeessä oppilaiden pitää itse suunnitella ja pitää oppitunti? Ja vieläpä uskonnossa?!

No miksi ei "pitäisi"? Oppilaat tekevät etiikan tutkielmat ja pitävät sitten niitten pohjalta oppitunnit. Tekevät sen ryhmissä, joten menee yleensä 5 vuoden viimeistä oppituntia siihen. Opetuksen pitää tietysti kehittää monipuolisesti oppilaiden taitoja ja ajattelukykyä. Mikäs sen parempaa, kuin että pääsevät itse opettajiksi? Lisäksi kaikki yleensä tykkäävät kuunnella luokkakavereitten pitämiä oppitunteja ja kaikki panostavat niihin. "Jeesus pelastaa" ei riitä edes 4+ arvosanaan, vaikka se tietysti totta onkin.

Vierailija
370/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsotte ympärille, on konkursseja tms kaikkea, energiakriisejä tms sotaa, Ukrainassa.

Mielestäni suomalaisessa yhteiskunnassa pitää voida pienipalkkaisenkin olla iloinen siitä, ettei palkallaan liiallisesti kuormita julkisen sektorin kantokykyä.

Kannattaa tehdä kiitollisuus -harjoituksia, kaikista tärkein on terveys, vaalikaa sitä.

Tuo suht turvatussa työsuhteessa on totta.

Millä syyllä opettajan saa virkasuhteesta pihalle?

Vierailija
371/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaat opettajien palkkoja sosiaalialan palkkoihin. Vertauskohta on väärä, sillä opettajien palkkoja tulee verrata lääkärien pakkkoihin, sillä koulutus on korkeampi ja pidempi korkeakoulutus näillä kahdella, sosiaalialalla taas alempi korkeakoulututkinto (amk). Myös luokanopettajan tutkinto on korkeakoulututkinto, sosiaalialan alempi korkeakoulututkinto. Tämän eron tulee tietysti näkyä palkkauksessa.

3550 euron keskimääräinen palkka opettajalle on koulutukseen ja osaamiseen nähden naurettavan pieni.

Törkeydellä ei ole rajoja.

Lääkärin ammatti on täysin eri, kuin jonkun normaalin opettajan työ. Lääkärin opinnot, erikoistumiset tms kokonaisuus on täysin eri. Vastuut, päivystykset tms.

Edes samana päivänä ei voi verrata lääkärin ammattia ja jonkun perusasteen opettajan työtä.
Filosofian maisterin opinnot ovat lillukanvarsia vaativuudeltaan, lääkärin erikoistumisopintoihin asti, sekä määrällisesti että laadullisesti.

Toki totta on, et ope voi tienata vaikka 3 tonnia, lääkäri 12 tonnia.

Mutta sekin, että lääkäri tekee päivystyksessä 24 tunnin vuoroa, on eri. Useilla lääkäreillä kertyy viikossa tunteja 50-80.

Samaan aikaan opet kipuilevat täällä jonkun 20 - tuntisen työviikon kanssa!

Tulee mieleen, että on totuttu liian hyvään !

Toki molempia hedelmiä tarvitaan, omenoita ja appelsiinejä.

Mut ei niitä voi keskenään verrata.

Tämä olisi kyllä kiva kokeilu. Lääkärit voisivat tulla kokeilemaan topologian, vektorianalyysin ja kvanttimekaniikan kursseja ja itse tulisin kokeilemaan lääketieteen kursseja.

ohis

Vierailija
372/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa te opet kiitollisia siitä, miten vähillä työtunneilla rahanne ansaitsette. Aika kun on meille kaikille rajallista.

Vierailija
373/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.

Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?

Vastaan tähän uskonnon opettajana, koska meillä on sama opetusvelvollisuus ja työmäärä kuin hissan opettajilla. Itse arvioin yseillä kokeen, jossa on essee, monialaisen tutkimuksen, vihkoon tehtyjä useita pohdintatehtäviä, ison etiikan tutkielman (4-6 sivua) ja arvioin vielä oppilaiden itse suunnitteleman ja pitämän oppitunnin. Lisäksi oppilaita on huomattavasti enemmän kuin äidinkielen opettajilla, 500-600 oppilasta vuodessa. 

No lol. Missä hikkelässä oikein opetat? Edes suurimmalta osalta aikuisista ei onnistu kuusisivuisen etiikan tutkielman tekeminen. Jos sinulla on 600 oppilasta ja kaikki pitävät oppitunnin, niin missä välissä ehdit itse opettaa, kun uskontoa on vain yksi vuosiviikkotunti? Kuulostaa hyvin erikoiselta. Jos oikeasti teet noin, lopeta hyvä ihminen. Kukaan ei pakota.

T. Yläkoulun ope

Omituinen asenne opettajalta. Miksi lopettaisin, kun homma toimii ja kaikilla on kivaa. Paitsi tietysti minulla silloin kun arvosanat pitää antaa. Mutta on se kumminkin sen arvoista. Eivätkä oppilaat tietenkään niitä oppitunteja yksinään pidä, vaan ryhmissä. Käsittääkseni suurimmassa osassa Suomen yläkouluja tehdään ysillä etiikan tutkielma. Ei siihen mitään erityistä "hikkelää" tarvita.

Vierailija
374/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lol. Missä hikkelässä oikein opetat? Edes suurimmalta osalta aikuisista ei onnistu kuusisivuisen etiikan tutkielman tekeminen. Jos sinulla on 600 oppilasta ja kaikki pitävät oppitunnin, niin missä välissä ehdit itse opettaa, kun uskontoa on vain yksi vuosiviikkotunti? Kuulostaa hyvin erikoiselta. Jos oikeasti teet noin, lopeta hyvä ihminen. Kukaan ei pakota.

T. Yläkoulun ope

Omituinen asenne opettajalta. Miksi lopettaisin, kun homma toimii ja kaikilla on kivaa. Paitsi tietysti minulla silloin kun arvosanat pitää antaa. Mutta on se kumminkin sen arvoista. Eivätkä oppilaat tietenkään niitä oppitunteja yksinään pidä, vaan ryhmissä. Käsittääkseni suurimmassa osassa Suomen yläkouluja tehdään ysillä etiikan tutkielma. Ei siihen mitään erityistä "hikkelää" tarvita.

Vierailija
375/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa te opet kiitollisia siitä, miten vähillä työtunneilla rahanne ansaitsette. Aika kun on meille kaikille rajallista.

Niinpä. Aineenopettajilla ei välttämättä ole kuin 1-2 tuntia päivässä.

Vierailija
376/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina hämmästellä tätä opettajien palkkojen kadehdintaa. Lukion opettajana täysillä tunneilla saan peruspalkkaa 2200€ käteen. Ikälisiä on 4 eli taivalta takana jo 18v. Niistä kertyy noin 500€ lisää. Kesän olen työttömänä. Hiphip hurraa! Kannattaa kadehtia.

Jaksan aina hämmästellä tätä nettopalkan ilmoittamista. Brutot ovat vertailukelpoisia.

Vierailija
377/504 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina hämmästellä tätä opettajien palkkojen kadehdintaa. Lukion opettajana täysillä tunneilla saan peruspalkkaa 2200€ käteen. Ikälisiä on 4 eli taivalta takana jo 18v. Niistä kertyy noin 500€ lisää. Kesän olen työttömänä. Hiphip hurraa! Kannattaa kadehtia.

Jaksan aina hämmästellä tätä nettopalkan ilmoittamista. Brutot ovat vertailukelpoisia.

Juurikin näin.

Brutto 4700 e

Netto 3000e

T.Lukion aineenopettaja

Vierailija
378/504 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ on myös henkisesti raskasta. Tahtoo tulla oppilaiden asiat myös kotiin. Oppilaissa on sellaisia, joilla on ties mitä ongelmia.  Nämä vaikuttavat oppilaaseen ja siten myös oppimistulokseen. Minullakin lukukaude  lopussa lähti oppilas itkien kotiin, kun hän ei oppinut juuri mitään, vaikka häntä tuettiin kaikella tavoin. Hän olisi kuitenkin halunnut jatkaa eteenpäin. Joka päivä ennen lukukauden loppua hän valitti ja itki, kun ei voi jatkaa enää samassa paikassa. Joka päivä selitin hänelle hänelle asiat moneet kertaan, mutta hän ei halunnut ymmärtää. Ohjasin hänet muualle, mutta esimerkiksi minulle ei uusi opiskelupaikka kerro enempää, vaan ottaa suoraan yhteyttä oppilaaseen. Silti hän tivasi päivä toisensa jälkeen asiaa.  Näitä tapauksia on useita. Samalla pitäisi opettaa muita ja ottaa jokainen yksilölisesti huomioon. 

Vierailija
379/504 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys näyttää olevan myös siitä näköjään, että opettajan työtä ei arvosteta lainkaan. Lääkärin työtä tunnutaan arvostavan, mutta kyllä opettajiakin tarvitaan. Jos heitä ei olisi lapset ja nuoret olisivat kaduilla ja lääkäreillä olisi entistä enemmän työtä. 

Vierailija
380/504 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko juuri nyt sitten kysmy siitä, ettei opettajien työtä arvosteta eikä siitä makseta. Nythän oppimistulokset ovat Suomessakin laskeneet huonoksi. Ei opettajaksi enää kannata hakeutua, jos haluaa tienata hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme