Opettajien keskimääräinen palkka 3551e/kk, en ymmärrä
miksi valittavat palkan pienuudesta. Lääkäreiden palkka toki lähes 7000e, mutta esim sosiaalityönekijän palkka on n. 2800e vaikka työ vaativaa ja yhtä hyvä koulutus kuin opettajilla.
Kommentit (504)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.
Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?
Vastaan tähän uskonnon opettajana, koska meillä on sama opetusvelvollisuus ja työmäärä kuin hissan opettajilla. Itse arvioin yseillä kokeen, jossa on essee, monialaisen tutkimuksen, vihkoon tehtyjä useita pohdintatehtäviä, ison etiikan tutkielman (4-6 sivua) ja arvioin vielä oppilaiden itse suunnitteleman ja pitämän oppitunnin. Lisäksi oppilaita on huomattavasti enemmän kuin äidinkielen opettajilla, 500-600 oppilasta vuodessa.
Miksi ihmeessä oppilaiden pitää itse suunnitella ja pitää oppitunti? Ja vieläpä uskonnossa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yläkoulussa n. 3000 euroa kolmella ylitunnilla, luokanvalvojan hommalla ja johtoryhmässä olemisella. Yksi ikälisä on, teen nyt 7. vuotta töitä.
Historianope, voisitko kertoa, miten työmääräsi (korjausmäärä) on sama kuin äidinkielen opettajalla??? Esim. itse teetän yseille keväällä novellianalyysin, kirjoitelman, lopputyön (kirjailijakansio) ja vielä kokeen, jossa on essee-vastaus. Mitä töitä sinä korjaat keväältä?
Vastaan tähän uskonnon opettajana, koska meillä on sama opetusvelvollisuus ja työmäärä kuin hissan opettajilla. Itse arvioin yseillä kokeen, jossa on essee, monialaisen tutkimuksen, vihkoon tehtyjä useita pohdintatehtäviä, ison etiikan tutkielman (4-6 sivua) ja arvioin vielä oppilaiden itse suunnitteleman ja pitämän oppitunnin. Lisäksi oppilaita on huomattavasti enemmän kuin äidinkielen opettajilla, 500-600 oppilasta vuodessa.
No lol. Missä hikkelässä oikein opetat? Edes suurimmalta osalta aikuisista ei onnistu kuusisivuisen etiikan tutkielman tekeminen. Jos sinulla on 600 oppilasta ja kaikki pitävät oppitunnin, niin missä välissä ehdit itse opettaa, kun uskontoa on vain yksi vuosiviikkotunti? Kuulostaa hyvin erikoiselta. Jos oikeasti teet noin, lopeta hyvä ihminen. Kukaan ei pakota.
T. Yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä oppilaiden pitää itse suunnitella ja pitää oppitunti? Ja vieläpä uskonnossa?!
Heh joo. Ja varsinkin kun kymppiin riittää kaksi sanaa: Jeesus pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
ja täytyy todeta, ettei 24 oppitunnin pitäminen todellakaan ole sama asia kuin istua vaikkapa toimistossa päätteen ääressä 24 h/vko. Mietipä itse, että pitäisit 24 tunnin presentaatiota viikossa, hitusen rasittavampaa ja vaativampaa, olet koko ajan katseiden alla ja tehtäväsi saada joukko ihmisiä kuuntelemaan, tekemään kuten käsket ja vielä oppimaankin jotain. Siksi tuntimäärien suora vertailu on typerää. Harva n. 2500-3000 euron palkkaa nauttiva korkeasti koulutettu tekee kaiket illat kotona töitä..
Tämä. Tuskin näyttelijätkään ovat lavalla 8t/pv.
Ei opettajilla ole yhteneväistä palkkaa, vaihtelua voi alla hyvin 2500-5000euron välillä hyvinkin.
Jaksan aina hämmästellä tätä opettajien palkkojen kadehdintaa. Lukion opettajana täysillä tunneilla saan peruspalkkaa 2200€ käteen. Ikälisiä on 4 eli taivalta takana jo 18v. Niistä kertyy noin 500€ lisää. Kesän olen työttömänä. Hiphip hurraa! Kannattaa kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla ei ole hyvä palkka. Joillakin on ja tämä vääristää keskiarvoa. Monella on runsaasti alle 3.000 euron. Lisäksi töitä on tehtävä omalla ajalla runsaasti. Jos taas et valmistele tunteja hyvin ja kouluta itseäsi omalla ajalla ja itse maksa sanotaan, että olet huono opettaja.
Miksi et siirey sellaiseen kouluun, joka maksaa parempaa palkkaa?
Miksi et kouluttaudu Matikanopeksi?Ai niin. Koska kilpailu parhaisiin kouluihin pääsystä on kova ja äly ei riitä matikkaa opettamaan.
Palkka määräytyy kunta-alan tessin mukaan. Ei ole olemassa kouluja, jotka maksaisivat parempaa palkkaa kuin toiset koulut, koska tessin mukaan mennään kaikkialla. Toki tunteja voi olla jossakin koulussa enemmän eli sitä kautta saa isompaa palkkaa. Matikanopet eivät tienaa parhaiten. Laaja-alaiset erkat tienaavat.[/quote
Vai niin. Olen laaja-alainen erkka kaikilla kokemuslisillä eli tämän korkeammaksi palkka ei laaja-alaisella enää peruskoulussa voi nousta. Nettopalkkani on n.2500 euroa.
Sulla on kai ihan minimitunnit? Laajiksella on kuitenkin opettajakunnan korkeimpia tuntipalkkoja, johon esim. matikan ope ei pääse. Opetettavien aineiden ja tuntien määrä toki vaikuttaa palkkaan, mutta peruspalkka on laajiksella peruskoulun parhaimpia.
Mitä höpiset? Laaja-alaisella erityisopettajalla ei ole tuntipalkkaa, vaan kuukausipalkka. Se on nykyisin bruttona jotain noin 3000 euron luokkaa, aivan samoin kuin aineenopettajallakin.
Ei erityisopettajaa tuon palkan takia ainakaan kannata kadehtia. Päteviä erityisopettajia kun ei ainakaan pääkaupunkiseudulla ole jonoksi saakka, vaan heistä on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajilla on käytössä opettajan oppaat. Niissä on valmiit tuntisuunjitelmat, materiaalit oppitunneille, kokeet ja kokeiden vastaukset. Ei ole kuin mennä puhumaan asiat luokan eteen ja laittaa oppilaat tekemään ryhmätöitä.
T. Ex-sijainen
No voi venäjä, miten en ole koskaan nähnyt yhtäkään opeopasta omasta aineestani?
Tuhansia tunteja turhaa työtä tehnyt Taideaineiden opettaja
Samalla hämmästelen sitä, että jos saat käsiisi esim photoshop pro käyttöoppaan niin siltä istumalta kun sen oppaan avaat ensimmäistä kertaa, osaat heti paitsi käyttää tuota ohjelmaa iPadeillä, iMacillä, Cromella, eri merkin kännyköillä piirtopöydän kanssa sekä ilman, myös opettaa ja opastaa 30 nuorta nenänkaivajaa käyttämään kyseistä ohjelmaa sujuvasti. Wau mikä sijainen!!
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajilla ole yhteneväistä palkkaa, vaihtelua voi alla hyvin 2500-5000euron välillä hyvinkin.
Kyllä! Tätä joidenkin alapeukuttajien on ilmeisesti vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla ei ole hyvä palkka. Joillakin on ja tämä vääristää keskiarvoa. Monella on runsaasti alle 3.000 euron. Lisäksi töitä on tehtävä omalla ajalla runsaasti. Jos taas et valmistele tunteja hyvin ja kouluta itseäsi omalla ajalla ja itse maksa sanotaan, että olet huono opettaja.
Miksi et siirey sellaiseen kouluun, joka maksaa parempaa palkkaa?
Miksi et kouluttaudu Matikanopeksi?Ai niin. Koska kilpailu parhaisiin kouluihin pääsystä on kova ja äly ei riitä matikkaa opettamaan.
No kun kilpailu on aika kovaa, ja itse olen kaupunkiin muuttanut maalaistollo, jolla ei ole niin paljon suhteita. Itselläni on kyllä ihan hyvät arvosanat. Mä olin hyvä matikassa myös. Yo-arvosana E ja muutenkin todistusarvosana 10. Eikä ole varakaan opiskella, kun asuminen ym maksaa. Ei kaikilla matikanopettajillakaan ole niin hyvä palkka. Eikä me kaikki muutenkaan päästä niihin hyväpalkkaisiin töihin.
Kyllä on kanssa joillakin luuloja, että kaikilla opettajilla on hyvä palkka. Naurattaa oikein nämä kirjoitukset. Kyllä on väärä luulo, että näin olisi. Tässä maailmassa lisäksi tarvitaan niitä huonopalkkaisiakin opettajia. Tulisi vielä lisää kustannuksia, jos kaikille maksettaisiin tosi hyviä palkkoja. Lastentarhanopettajistahan on kova pula, eikä palkka ole kovin häävi.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka lähtee kolmesta tonnista, ei pätevällä täysillä tunneilla ole alle sen. Ikälisät on opeilla hyvät, eli yli neljän tonnin nousee enemmistöllä aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajilla on käytössä opettajan oppaat. Niissä on valmiit tuntisuunjitelmat, materiaalit oppitunneille, kokeet ja kokeiden vastaukset. Ei ole kuin mennä puhumaan asiat luokan eteen ja laittaa oppilaat tekemään ryhmätöitä.
T. Ex-sijainen
Ei ole kaikissa aineissa mitään opettajienoppaita. Lisäksi niissä saattaa olla vanhaa tietoa, eivätkä ne riitä alkuunkaan. Sijaiselle tietenkin opettaja antaa valmiit materiaalit ja juuri oppaasta ja sitten tekee itse lisää materiaalia.
Harvinaisen tyhmää ja tunnekylmää porukkaa täällä on arvostelemassa opettajien työtä ja palkaa. No jotkut veisivät toisilta vaikka silmät päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka lähtee kolmesta tonnista, ei pätevällä täysillä tunneilla ole alle sen. Ikälisät on opeilla hyvät, eli yli neljän tonnin nousee enemmistöllä aikanaan.
No ei takuulla lähde kaikilla 3.000 tonnista. Täällähän on ollut vaikka kuinka paljon kirjoituksia siitä, että monella on palkka alle 3.000. Ei kyllä kannata ainakaan mihin alakoulun opettajan töihin kouluttautua tai sitten lastentarhanopettajaksi. Palkka on niissä töissä kyllä niin pieni.
Huh. Onneksi lehtoreiden palkat ovat lähes kaksinkertaisia.
Missä kuplassa jotkut elävät, kun kuvittelevat, että kaikilla opettajilla on hyvä palkka? Tämä on kyllä joku väärä uskomus.
Kookoomuksen mielilapset. Sitten viljelijät joilla työaika on 6 viikkoa vuosi. Olisikohan aika ottaa säästöt näistä. Palkansaajille ja eläkeläisille samat vähennykst kuin näille "yrittäjille" jotka kaiken maksavat. Aivan järjetöntä elättämistä toisten rahooilla. Nytkin suomi on kytketty sotaan ja heistä vain 5% on töissä. samalla lailla he syövät ja nukkuvat. Uskooko joku että kun suomeen alkaa ohjuksia tulla että joku meitä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kanssa joillakin luuloja, että kaikilla opettajilla on hyvä palkka. Naurattaa oikein nämä kirjoitukset. Kyllä on väärä luulo, että näin olisi. Tässä maailmassa lisäksi tarvitaan niitä huonopalkkaisiakin opettajia. Tulisi vielä lisää kustannuksia, jos kaikille maksettaisiin tosi hyviä palkkoja. Lastentarhanopettajistahan on kova pula, eikä palkka ole kovin häävi.
Ei lastentarhanopettaja ole mikään oikea opettaja. Kurahousuja pukee lähinnä.