Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laitonta laskuttaa työnantajalta kilometrikorvaus, jos meneekin auton sijasta junalla?

Vierailija
03.05.2011 |

Siis maksaa itse junaliput ja laskuttaa kilometrit? Onko rikollista? Työntantajan kannalta lienee aivan sama.

Entäpä sellainen tapaus, jos vuokraa omalla rahalla auton ja laskuttaa kilometrit?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin niillä julkisilla halvemmalla pääsee. Ja tuo vuokrata auto.... miksei ta vuokraa sitä autoa käyttöösi?

Vierailija
42/46 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sillähän saa vähän yli 30 litraa bensaa sadalle kilometrille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laitonta tehdä työmatka muilla kulkuneuvolla kuin autolla jos laskuttaa km-korvauksia. Huom auton ei ole pakko olla oma vaan se voi olla vuokrattu tai lainattu. Työsuhdeautoilla tehdyistä matkoista ei saa km-korvausta jos on ns vapaa autoetu, ja jos on auton käyttöetu niin korvaus on alempi. Työnantajan työautolla tehdyistä matkoista ei myöskään saa korvausta.

Vierailija
44/46 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kansanedustajilta.

Vierailija
45/46 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin tes sekä ohje, että käytetään kokonaisedullisinta matkustustapaa. Yleensä se on julkinen, juna bussi. Jos haluaa mukavuussyistä mennä omalla autolla, voi mennä mutta saa laskuttaa vain julkisen mukaan. Jos julkisillakin siis pääsisi.

Jos taas menet työkaverin kanssa ja oma auto on edullisempi kuin kahden junamatkat, auto on ok.

Kyllä näissä joskus huijataan, me palkanlaskennassa kyllä tutkitaan jos ehditään ja yleensä jo tietää kenen laskuja pitää kytätä. 

Vierailija
46/46 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä lähtien työmatkoista on voinut saada verovapaat kilometrikorvaukset? Kuinka voit täyttää ajopäiväkirjan tarvitsemat faktat jos et käytä autoa....

No kyllä mä nyt ainakin olen saanut kun käyn toisella toimipisteellämme. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi