Voiko tuohon lääkärin tekemään keuhkojen kuunteluun todella luottaa?
2-vuotias kiepeänä: ensin 3 viikkoa räkätautia. Sitten yskä paheni toisspäivänä ja tänään yhtäkkiä kuumetta (38,5). Menimme lääkäriin, kehotetaanhan kumeen noustessa uudestaan niin tekemään. Keuhkoista ei kuulunut poikkeavaa. Voiko tähän luottaa, poika aika väsynyt (jonkin verran leikkii) ja rohisee mielestäni. Välillä tuntuu etten oikein luota lääkärien diagnooseihin, varsinkin jos vaan kuunnellaan stetoskoopilla vähän keuhkoja eikä paljon muuta.
Kommentit (23)
Ensin sunnuntaina, Diaknoosi ehkä korvatulehdus, koska kova kuume ja voimattomuus. Sitten tiistaina aamulla, koska tyttö oli jo todella huonokuntoinen ja oksensi limaa. Lääkäri sanoi: Ei kannata korvia taas katsoa, koska lääke ei ole kuitenkaan vaikuttanut, Kuunteli keuhkot, muttei kuulemma taaskaan ole mitään.Kotiin vaan. Samana iltana jouduimme lähtemään uudestaan, koska tyttö ei pysynyt kunnolla hereillä, ja toinen lääkäri kuunteli keuhkot heti ja sanoi, mitään kuviaq ei tarvitsae ottaa, koska sen kuulee heti että on pitkälle edennyt keuhkokuume. Sairaalaan. Että kannattaa olla varuillaan.
Ap, vie lapsesi vaikkapa huomenna uudestaan lääkäriin. Väsymys ja kuume tuossa vaiheessa flunssaa ovat kyllä aika huolestuttavia.
Eli en luottaisi tuohon diagnoosiin. Jopa keuhkokuume voi olla niin vähäoireinen, ettei se näy kuin röntgenkuvissa - ei siis välttämättä nosta edes veren tulehdusarvoja (CRP).
Voihan niitä vääriäkin diagnooseja tulla. Itse en istuisi tässä, jos äitini aikoinaan olisi uskonut lääkärin keuhkojen kuuntelua. Rohina johtuu lääkärin mukaan kurkun limaisuudesta ja sanoi että keuhkokuume on kuivaa pitkittynyttä yskää. Pari viikkoa sitten käytin tyttöä lääkärissä, ja uskoin kyllä tulokseen.
Vierailija:
Voihan niitä vääriäkin diagnooseja tulla. Itse en istuisi tässä, jos äitini aikoinaan olisi uskonut lääkärin keuhkojen kuuntelua. Rohina johtuu lääkärin mukaan kurkun limaisuudesta ja sanoi että keuhkokuume on kuivaa pitkittynyttä yskää. Pari viikkoa sitten käytin tyttöä lääkärissä, ja uskoin kyllä tulokseen.
hei halloo... kuulemasi rohina EI kuulunut mitä suurella todennäköisyydellä keuhkoista vaan keuhkoputkesta (täysin eri asia)
Monesti keuhkojen rohinaa ei paljaalle korvalle edes kuule...
Taas näitä maallikkojen aivoituksia...
Vierailija:
hei halloo... kuulemasi rohina EI kuulunut mitä suurella todennäköisyydellä keuhkoista vaan keuhkoputkesta (täysin eri asia)
Monesti keuhkojen rohinaa ei paljaalle korvalle edes kuule...
Taas näitä maallikkojen aivoituksia...
hengitysvaikeuksia, niin takasin vaan lääkärille.
Alussa olevaa keuhkokuumetta ei kokematon lääkäri
nää aina keuhkokuvistakaan. Ja kuuntelu on sama,
jos on lapsia kuuntelemaan tottunut lekuri, niin kuulee,
toiset taas ei kuule.
Meillä lapsella oli kuumeeton keuhkokuume (jep, semmosta
on olemassa myös) ja oli jopa osastolla muutaman päivän
ja sai Ventolinea hengitysvaikeuksiin. Kotiutettiin, ei ala parantua,
vien kontrolliin ja pyydän uudet keuhkokuvat otettavaksi.
Semmonen 60- vuotias ylimielinen lääkäri ei suostu ottamaan
uusia kuvia, väittää vaan, että lapsella ei ole mitään hengitys-
vaikeuksia, " pientä vaaratonta rohinaa vaan" .
Varasin heti seuraavaksi päiväksi toiselle lääkärille uuden
ajan, mutta sepä oli myöhäistä. Lapsi vietiin yöllä ambulansilla
sairaalaan ja joutui teholle hengityskoneeseen 4 päiväksi. Diagnoosi
hoitamaton keuhkokuume. Siinä vaiheessa katsottiin uudestaan
lapsesta ekalla sairaalareissulla otettuja keuhkokuvia, joista
röntgenlääkäri näki keuhkokuumeen merkit. Eka lääkäri
ei vaan ollut huomannut. Eikä paskiainen toisellakaan kertaa
suostunut kunnolla kuuntelemaan.
Että jos itseä epäilyttää ja lapsen vointi huono, niin ei
TODELLAKAAN kannata luottaa yhden lääkärin stetoskoopeilla
kuuntelemisiin. Ikävän useat lääkärit on melko ammattitaidottomia
turhan kovan itseluottamuksen omaavia, ylimielisiä puoskareita.
Onneksi useimmiten ihmisillä ei ole mitään vakavia sairauksia eli
nämä puoskarit eivät saa varsinaista pahaa aikaiseksi.
Ja ei, en perusta mielipidettäni vain yllä kerrottuun tapaukseen.
Näitä ammattitaidottomien lekureiden virhearviointeja on
meidän 6 hengen perheen kohdalle sattunut useampiakin.
Onneksi on myös ammattitaitoisia lääkäreitä, jotka eivät ole
liian ylpeitä kysymään neuvoa kolleegoiltaan, jos omat
tiedot epäilyttää. Mutta kannattaa olla sitkeä, jos tuntuu,
että lapsen vointi heikkenee.
Minä en luota yleislääkäreihin lasten asioissa. Meen aina yksityiselle ja lastenlääkärille tai muulle alan erikoislääkärille.
Hoidossamme on ollut keuhkokuumetta ilman kuumetta ja kuumeen kanssa. Korvatulehdusta on ollu myös. Kannattaa olla vaativa ja sanoa suoraan lääkärille mitä haluaa muuten ei asiat ala sujua. Voit muuten joutua juoksemaan lääkäris jatkuvasti.
Mä oon ainakin kauhea äiti mut mä sanon suoraan ja vaadin lääkäriltä mitä katson tarpeelliseksi, muuten saisin juosta koko ajan lääkärissä jollei asioita laitettais heti kuntoon. Lääkäreitten lempilausehan on: katsotaan tämä nyt ensin ja tulet sitten uudestaa, jollei auta.
Ne lääkärit, joita meidän pojalle on sattunut, ovat olleet joko ylimielisiä, kokemattomia tai molempia. Onneksi ei lapsella ole vielä mitään oikeasti vaarallista ollut. Oikeasti välillä tuntuu, että pitäisi itse olla lääkäri, jotta saisi lapselleen asiallista ja asiantuntevaa hoitoa. :(
Vierailija:
Minä en luota yleislääkäreihin lasten asioissa. Meen aina yksityiselle ja lastenlääkärille tai muulle alan erikoislääkärille.
Hoidossamme on ollut keuhkokuumetta ilman kuumetta ja kuumeen kanssa. Korvatulehdusta on ollu myös. Kannattaa olla vaativa ja sanoa suoraan lääkärille mitä haluaa muuten ei asiat ala sujua. Voit muuten joutua juoksemaan lääkäris jatkuvasti.
Mä oon ainakin kauhea äiti mut mä sanon suoraan ja vaadin lääkäriltä mitä katson tarpeelliseksi, muuten saisin juosta koko ajan lääkärissä jollei asioita laitettais heti kuntoon. Lääkäreitten lempilausehan on: katsotaan tämä nyt ensin ja tulet sitten uudestaa, jollei auta.
Tiedätkö millä nimellä sinunlaisesi kulkevat sairaalassa/ terkkarissa....?!
Vierailija:
Ne lääkärit, joita meidän pojalle on sattunut, ovat olleet joko ylimielisiä, kokemattomia tai molempia. Onneksi ei lapsella ole vielä mitään oikeasti vaarallista ollut. Oikeasti välillä tuntuu, että pitäisi itse olla lääkäri, jotta saisi lapselleen asiallista ja asiantuntevaa hoitoa. :(
Mikä on ammatillinen koulutuksesi?? Mikä vara sinulla on sanoa mitään alasta, jonne luetaan vähintään 7 vuotta ja sen jälkeen vasta pätevöidytään!!??
Vierailija:
Vierailija:
Ne lääkärit, joita meidän pojalle on sattunut, ovat olleet joko ylimielisiä, kokemattomia tai molempia. Onneksi ei lapsella ole vielä mitään oikeasti vaarallista ollut. Oikeasti välillä tuntuu, että pitäisi itse olla lääkäri, jotta saisi lapselleen asiallista ja asiantuntevaa hoitoa. :(Mikä on ammatillinen koulutuksesi?? Mikä vara sinulla on sanoa mitään alasta, jonne luetaan vähintään 7 vuotta ja sen jälkeen vasta pätevöidytään!!??
*heittää kalikan* ->kops!
Vierailija:
Vierailija:
Ne lääkärit, joita meidän pojalle on sattunut, ovat olleet joko ylimielisiä, kokemattomia tai molempia. Onneksi ei lapsella ole vielä mitään oikeasti vaarallista ollut. Oikeasti välillä tuntuu, että pitäisi itse olla lääkäri, jotta saisi lapselleen asiallista ja asiantuntevaa hoitoa. :(Mikä on ammatillinen koulutuksesi?? Mikä vara sinulla on sanoa mitään alasta, jonne luetaan vähintään 7 vuotta ja sen jälkeen vasta pätevöidytään!!??
Meillä 2v:llä oli yskä. Ensin kuunteli viime torstaina lastenlääkäri sairaalassa keuhkot--> ei kuulu mitään kummaa, paitsi sydämenstä sivuääni.. Yskä jatkui, hengitys vinkui niin että korvalla kuuli, maanataina yleislääkäri kuunteli--> keuhkot puhtaat. nyt tprstaina sairaalassa muusta syystä oltiin, otettiin keuhko thorax, joissa näkyi limaisuuta ja lastenlääkäri kuunneli keuhkoista vinkunan ja infektioastmaan sopivan äänen..
Mistä tässä tietää, kuka mitäkin oikeasti kuuli tai piti kuulla, koska tautihan elää jatkuvasti..
...vaan noihin kommentteihin, että äidit itse " vaativat sitä oikeaa ja hyvää hoitoa, jonka itse parhaiten tietävät" .
Lääkärinä ja äitinä kyllä noudatan sekä potilaiden että omien lasten kanssa samoja tapoja: katsotaan miten tilanne kehittyy ja hoidetaan sen mukaan. Ja kyllä: käsken surutta tuomaan lääkäriin vaikka seuraavana päivänä jos tilanne niin vaatii. Mikään ei ole typerämpää kuin turhat antibioottikuurit kaiken varuilta, itsekkäitä ovat vanhemmat jos niitä vaativat. Omia lapsia tutkin itse/kiikutan lääkäriin myös tarvittaessa päivittäin.
Koittakaa hyvät tavan kansalaiset tajuta, että jotkut asiat ratkeaa ajan kanssa- myös lapsen sairaus. JOtkut taudit paranee seurannalla, jotkut tarvittavalla hoidolla, jotkut joutuvat lisähoitoon sairaalaan. Mutta kellään- ei edes lääkäreillä ei ole sitä kristallipalloa, joka kertoo onko huomenna korvatulehdus kun tänään sitä ei ollut.
Vierailija:
...vaan noihin kommentteihin, että äidit itse " vaativat sitä oikeaa ja hyvää hoitoa, jonka itse parhaiten tietävät" .
Lääkärinä ja äitinä kyllä noudatan sekä potilaiden että omien lasten kanssa samoja tapoja: katsotaan miten tilanne kehittyy ja hoidetaan sen mukaan. Ja kyllä: käsken surutta tuomaan lääkäriin vaikka seuraavana päivänä jos tilanne niin vaatii. Mikään ei ole typerämpää kuin turhat antibioottikuurit kaiken varuilta, itsekkäitä ovat vanhemmat jos niitä vaativat. Omia lapsia tutkin itse/kiikutan lääkäriin myös tarvittaessa päivittäin.Koittakaa hyvät tavan kansalaiset tajuta, että jotkut asiat ratkeaa ajan kanssa- myös lapsen sairaus. JOtkut taudit paranee seurannalla, jotkut tarvittavalla hoidolla, jotkut joutuvat lisähoitoon sairaalaan. Mutta kellään- ei edes lääkäreillä ei ole sitä kristallipalloa, joka kertoo onko huomenna korvatulehdus kun tänään sitä ei ollut.
T: jo aiemmin vastannut, samoilla linjoilla oleva!
Mutta olen sitten hankkinut sen toisen mielipiteen. Jos olet pk-seudulla, voit pyytää konsultaatiota 09-10023 24h/vrk. Terveyspalvelujen neuvonta on tuo.
2